Kerékpár lámpa folyamatos vagy villogó fény?
Van erre valamilyen szabály, hogy villognia kell vagy csak simán világítania? Ti, hogy
használjátok?
A szabály már megengedi a villogó fényt is, nem kötelező a folyamatos.
A magam részéről hátul a villogót preferálom - jóval feltűnőbb, mint ha folyamatosan világítana. Illetve amelyik lámpán van ilyen opció, ott a futófényt (az egyes LEDek villognak, de a fény összességében folyamatos). Sokan, akik rendszeresen kerékpároznak, két hátsó lámpát használnak: egyet folyamatos, egyet pedig villogó üzemmódban.
Elöl jól kivilágított helyen lehet villogó, de ha a lámpának nem csak a láthatóság a célja, hanem az is, hogy lássam az utat, akkor csak a folyamatos fény lehet opció. De mellé lehet villogó is, kiegészítésként...
Hátul valamelyik villogó mód.
Elől egy erősebb lámpa. Ha reggel, munka előtt brigázok (télen), akkor napkelténél átállítom villogóra.
Hátul a villogó messziről feltűnőbb, mint a folyamatos fényű, de nehezebb bemérni, milyen távol van.
Én spec mindkettőt előnynek látom, a másodikat is, mert az autós messzebbről kénytelen lassítani.
Elöl csak akkor ajánlom a villogót, ha van mellette másik, sokkal erősebb világítás is. Hogy az most utcalámpa vagy saját lámpád, ahol kevés a közvilágítás, az mindegy. A lényeg, hogy ha a saját lámpád fényét látod is, TÉGED zavar a legjobban a villogó, ha nincs másik fény, két villanás közt akkor xart sem látsz, mert a villanásoktól még a sötéthez sem alkalmazkodik a szemed.
A világításról a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet annyit ír, hogy a kerékpárt fel kell szerelni egy "előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával" és "egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával".
Ami a villogó fényt illeti, a 116. § (12) bekezdése kifejezetten megengedi:
"(12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett."
Ez a jogszabályi része. A gyakorlatban elölre célszerű egy nagyobb fényerejű, sötétben is jó megvilágítást adó lámopát felszerelni, mert amíg a hátsó (piros) fény célja a láthatóság, az első lámpa célja ezen felül az is, hogy te is lássál valamit az útból. Erre pedig a villogó fény alkalmatlan, azt legfeljebb csak jól megvilágított közúton/bringaúton célszerű használni.
villogó,figyelem felkeltőbb.
Előre én a látni látszani elvet követem.
Folytonos fényt használom elöl-hátul és még soha nem jöttek nekem.
Ha nem kerékpárral vagyok, engem borzasztóan zavar ha valaki stroboszkóppal villog a szemembe. A mostani erős fényerejű ledeket aki nem veszi észre, az vak. Biciklin ülve nekem is kényelmesebb, kevésbé fárasztja a szememet az egyenletes fény, mint a folytonos villogás.
" A mostani erős fényerejű ledeket aki nem veszi észre, az vak."
Ez hátsó lámpáknál korlátozottan igaz csak.
A villogó fény mindenképp feltűnőbb, messzebbről, jobban látszik, mert a látásunk jobban ki van élezve a változó fényekre, mint a folyamatosra.
Ha folyamatos a fény, ugyanahhoz a láthatósághoz nagyobb felületű világítótest kell. A bringalámpák meg elég kicsik.
Elöl, mint írtam is, én sem vagyok nagy barátja a villogónak, de hátul, a vörös fénnyel mindenképpen jobb, mint a folyamatos.
"Folytonos fényt használom elöl-hátul és még soha nem jöttek nekem."
Rám sem esett még repülő.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!