Az ilyen 1x9, 1x10 stb áttételű montikkal sík úton milyen max sebességet lehet elérni?
Ha jól emlékszem, akkor 36-11-ben 41 felett már nem nagyon tudok rátekerni. Nagyon pörgetve, tehát rövid ideig megy a 44 km/h.
32-11-nél kb. 37 km/h-nál ez a limit.
Éppen ezért jelentek meg az olyan agyak, amelyekre fel lehet tenni 10-zel kezdődő sort.
32-10-nél ismért ki lehet tekerni a 41-et.
Azt hozzá kell tenni, hogy az átlag (még csak nem is hobbiversenyző) bringás nem pörget 90-nel. Jó esetben 60-70-nel pörget. Így érzésre nagyon hamar elfogynak a fokozatok. Patentpedállal lehet igazából jó pedálfordulaton tekerni.
Egy 29-es montin 40 km/h felett nincs is értelme tekerni, mert akkra a légellenállás.
A monti nem sík útra való és nem arra, hogy 40+-os sebességgel menj vele. Se a gumija, se a vázgeometria, semmije nem erre van kitalálva. Ez olyan, mintha egy kamionnal akarnál gyorsulgatni. Vagy egy sportkocsival betont szállítani. Lehetséges, rövid ideig, de nem fogod közben jól érezni magad.
Ha vegyesen túrázol de fontos a sebesség, akkor alapból nem montit kellett volna venned, hanem mondjuk gravelt.
Ez ennél bonyibb.
A 1x10. ...1x12 valahol kompromisszumos.
Annak az egy keréknek kell kiszolgálni a magy és a kis kerék áttételét.
pl:33-11es áttétellel 1 tekerés 3kerék fordulat.
Nagyjából: percenként 60as pedáll fordulattal 60x3=180×204cm =36720cm.azaz 367m/perc.
Vagyis 22km/h. Lehet?
Ha igaz akkor nem tudnál 44nél többet kitekerni akkor sem ha kipurcansz. Mondjuk nekem 44km/h-nál nemnagyon van ingerem tekerni. Egyszer 63at elértem de az már félemetes és bőven életveszélyes volt....
Ha gyorsabban szeretnél tekerni akkor válts 29er bringára. Azon más áttételek vannak de elvileg mindenképp gyorsabb mint a 26osak.
#4!
A kérdés eleve 29-esről szólt.
Semmivel nem gyorsabb a 29-es a 26-nál! Éppen, hogy szűkebb az áttétele a 29-en elterjedt 2x10-11, 1x11-12-nél.
Vagyis a csúcs 1x12 már tud megfelelő átfogást, de 26"-3x9 általában jóval nagyobb átfogású.
A 29-es terepen lesz gyorsabb, de csak akkor, ha érvényesülni tud a nagyobb kerék.
A 29"-os kerékméret adott. A többi leginkább attól függ, hogy milyen a maximális áttételezés, milyen a kondíciód és mekkora pedálfordulatra vagy képes.
A 26"-os montikon jellemzően 44 fogas a legnagyobb lánctányér és 11 a legkisebb kerék a racsnin, viszont a 29"-os gépeken általában kisebb lánctányért használnak. Az 1x rendszereken meg pláne.
Megnéztem a lánckerekeket és elöl 42 a legnagyobb, hátul pedig 11 a legkisebb, meg én inkább nyomatékosan szeretek tekerni, pedálfordlatmérő nem is kell, mert a térdem egyből jelzi ha túl gyorsan, vagy túl erősen nyomom a pedált. Természetesen a bicaj be van állítva, patentpedál is van, csak a kor ezt hozza, viszont optimális fordulaton semmi bajom.
De a témára visszatérve, számomra visszlépés lenne elhagyni elöl a nagy lánckereket szerintem, mivel én gyakran használom, elöl a legkisebbet meg szinte sosem.
Viszont azt furcsálom, hogy aki hosszútávot megy, az miért vált mégis 1X-es áttételre?
#7
Az első átdobóval elég sok macera tud lenni. Az egy lánckerekes hajtóműnél ez eleve kiesik. Van viszont helyette vékony lánc, ami nyilván gyorsabban nyúlik, kopik.
És hát ugye a divat...
A pedálfordulatot nem kell mérned, csak azért írtam, mert belejátszik az elérhető sebességbe.
Itt egy kis szakirodalom
#8 Lehet, hogy egyszer fogok mérni pedálfordulatot, mert van egy jeladóm hozzá, csak egyenlőre sajnálok kiadni annyi pénzt egy megfelelő bicajos computerért ami tudja ;), telefont meg sajnálom kirakni a kormányra, mert tuti szétrázná az út a kamerát.
Bár annyira nem szempont csak érdekesség lenne.
Csak belegondoltam amit az 1-es válaszoló írt, hogy 36-os elsőlánckerékkel is elért 40km/órát, ott már mennyire kellett pörögni hozzá. Jobb úton 25-30 közötti tempót szoktam menni, de olyankor már elöl már a legnagyobbon van a lánc, hátul meg középtől lefele. Persze plusz játék az első váltóval való kapcsolgatás, hogy ne váltsak kereszbe, de ezzel soha nem volt gondom, ennek a montinak meg nagyon jól el vannak találva a fokozatai.
Ne vegyél drága computert.
Egyszer ha nem lesz szembeszél, gyorsulj fel amennyire csak bírsz, aztán a maximális sebességedből vissza tudod számolni.
Nyilván macerásabb, mintha a computer helyből megmondja neked, de ha nálad nem központi kérdés, csak kíváncsi vagy, akkor fölösleges pénzt áldozni a dologra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!