Egész Magyarországon én vagyok az egyetlen aki semmi problémát nem lát a szakiskolák és gimnáziumok közti különbség még erősebbé tételével?
Mert mi is történt? Annyi hogy a gimnáziumok megkapták azt a státuszt ami elméletileg mindig is első sorban nekik járt:a diákok felső oktatásra való felkészítését.
A szakiskolák pedig azt a szerepet ami elméletileg az ő dolguk:azon diákok tanítását akik nem akarnak felsőoktatásba menni.
A legtöbb (gyakorlatilag kizárólag ez az egy érv) érv azt sérelmezi hogy az új oktatási terv miatt a szakiskolákba felvett diákok,lényegében elvesztik a lehetőségüket a felsőoktatásba való továbbjutástól.
Jelzem,ez így 100%-osan nem igaz. Van lehetősége saját szorgalomból felkészülnie ha mondjuk biológia érettségit akar tenni. Azt persze én is látom hogy ez borzasztóan nehéz lenne egy diáknak magától,a magántanár pedig drága.
De azért ne mossuk össze a fogalmakat.A felsőoktatásból nincsenek szó szerint kizárva,csak nem a legcélszerűbb utat választják arra hogy bekerüljenek.
Visszatérve a fenti érvre.Valóban,lényegében közelítőleg 0%-ra fog visszaesni a szakiskolai diákok term.tudományos tárgyakból való érettségi tétele.Ezzel az teljesen lehetetlen hogy bárki innen mérnöknek,vegyésznek,gyógyszerésznek menjen tovább.
Persze ha kizárólag a számára előírt órákra támaszkodik.
Na de kérdés:Miért baj ez?
Én kifejezetten örülök neki hogy a diákok 8. végére rá vannak kényszerítve hogy tudatosodjon bennük:Saját életüket saját döntéseik határozzák meg.
Mert eddig egy szakiskolába ment tanuló mondhatni "elvolt" magában,és 12 félév környékén foghatta magát és kitalálhatott bármit hogy ő hova akar továbbmenni.Mondhatni rábökhetett bármilyen további lehetőségre,ami persze nem jött össze,vagy csalódott benne,és utána ő is kihullott az adott szakról,mint ahogy az minden évben tömegesen történik az egyetemeken.
A mostani törvény annyit csinál hogy rákényszeríti a gyerekre (14-15 évesekről beszélünk) hogy "fiam,lányom ,válassz!Van e benned annyi hogy még alsó hangon 8 évig koptasd a padot,vagy neked 4 év is elég lesz?"
Mert egyetemre,főiskolára alkalmatlan diákokat teljesen értelmetlen felvenni gimnáziumba,hogy ott 4 éven keresztül hisztizzenek hogy "minek kell megtanulnom mi a különbség az eukarióták és a prokarióták közt?"
Ha valakit ez nem érdekel,akkor tényleg felesleges tanulnia.
Ha jól emlékszem eddig ezért ment mindenhol a balhé hogy "túl sok felesleges elméleti dolgot tanítanak,ami a NAGYBETŰS életben nem kell"
Röviden a lényeg,hogy mindenki célirányosabban halad majd a felnőttkori szakmája felé.És végre lesz minimális kikényszerített felelősség tudatuk legalább maguk felé.
(mert ha egy 14 éves már szexelhet ,akkor szerintem kell annyi felelőssége legyen,hogy döntsön a következő kb 50-60 évéről)
Nem te vagy az egyetlen csak rosszul latod te is meg azok is akik igy gondoljak.
A vilag feljettebb reszein, usa, nemetorszag, peldaul arrafele halad az oktatas hogy minel rugalmasabb legyen, konnyebb legyen uj szakmat valasztani.
Teljes hulyeseg altalanos iskola vegen rakenyszeriteni a diekaokat arra hogy dontsenek arrol hogy mi akar lenni 8 ev mulva felnott koraban. Abban a korban vannak amikor a kamaszkor koti le oket, es ez igy is van rendjen, de ez nem megfelelo alkalom a szakma valasztasra.
Arrol nem is beszelve hogy a mire elvegzi az iskolat talan meg is szunik az a szakma amit elkezdett. Vagy uj szakma jon letre ami jobban erdekli.
A valosagtol teljesen elrugaszkodott, begyoposodott kozepkori, inkompetens, alajas dolog amit az oktatassal jelenleg csinalnak.
Az egész életen át tartó tanulás korában, amikor egy ember csak akkor érezheti magát biztonságban, ha legalább 3-4 különböző területen rendelkezik végzettséggel, abban a korban valóban ritka dolog, hogy ennek a diákokat igen erősen csatornázó, és burkoltan hátrányosan megkülönböztető dolognak valaki van olyan buta, hogy örüljön.
Csak kíváncsiságból, ugye neked is csak egy szakiskolai végzettséged van és azzal osztod ilyen pöffeszkedve az észt?
Pár észrevétel:
Szerinted "gyakorlatilag kizárólag ez az egy érv" szól az átalakítás ellen. Ez nem igaz. Van egy másik érv is, ami nem feltétlenül az átalakítás, hanem annak tempója, és átgondolatlansága ellen szól. Magyarul: olyan hirtelen vezetnek be valamit, hogy arra a szakmának nincs ideje reagálni. Még a tanárok se tudják, mit tanítanak majd idén az új összevont természet tudományos tárgyban. Szerinted ez nem probléma?
Egyébként meg ahogy felettem írták, a dolognak átjárhatóbbnak kellene lennie. Egy 14 éves nincs azon a szinten, hogy eldöntse mit lesz jó neki.
Többszörösen le van maradva az egész rendszer. Egyedül az alsó tagozat működik jól, úgy ahogy. Felsőben már hiányoznak naprakész számítástechnika alapjait, és minimális társadalmi ismereteket oktató tárgyak, amik nélkül ma lehetetlen boldogulni. Ezzel együtt a legtöbb helyen túl van erőltetve a lexikális tudás irodalomból, meg feleslegesen kezdenek bele az összes természet tudományos tárgyba. Felső tagozatba kéne inkább ezeket összevonni, hogy ne legyen 80 órája a gyereknek.
Ami a szakközepeket illeti:
Az egy szép elgondolás, hogy aki szakmát akar tanulni, az tanulhasson szakmát. Viszont mellette, legyen meg a hozzáférése az adott iparág magasabb szintű képzéshez is. A szakképzés mellett vehessen fel ingyen(!) plusz matekot, fizikát, bármit, ami neki ahhoz kell, hogy felvegyék az egyetemre. Ha akar. Ha meg nem akar, akkor szakmunkás lesz. De legyen nyitva az ajtó.
Költsenek arra pénzt, hogy minőségi legyen a szakképzés. Csábítsanak át a versenyszférából valódi szakembereket, magas fizetésér, hogy belőlük legyenek a tanárok.
Gimnáziumokban szintén új tárgyak: normális számítástechnika, jogi, gazdasági alapismeretek. Ezek a mai alapműveltség részei. Kémiát, biológiát, fizikát, földrajzot módjával, de mindből legyen lehetőség magasabb szinten tanulni, ami mondjuk elég egy emelt érettségihez.
Egyetemek pedig választhassák meg, egyenként, hogy milyen felvételi követelményeket támasztanak a diákok felé. Kapjon sokkal több forrást a felsőoktatás is.
"A mostani törvény annyit csinál hogy rákényszeríti a gyerekre (14-15 évesekről beszélünk) hogy "fiam,lányom ,válassz!"
Hát nem tudom te hány éves vagy, de ez eddig is így működött.
Ott a gond, hogy a GYEREKEKET nem készítik fel az ilyen szintű döntések meghozatalára, egyik pillanatban még kint focizol a haverokkal, másikban meg eléd tesznek egy felvételi papírt, hogy na fiam, most dönts az életedről. Honnan tudja egy szerencsétlen 14 éves, hogy mi is akar majd lenni? Az emberek többsége még 20-on évesen sem tudja.
"egyetemre,főiskolára alkalmatlan diákokat teljesen értelmetlen felvenni gimnáziumba,hogy ott 4 éven keresztül hisztizzenek hogy "minek kell megtanulnom mi a különbség az eukarióták és a prokarióták közt"
Eddig is a tanulmányi átlag, és felvételi eljárások döntöttek hogy ki kerül be gimnáziumokba (na meg leginkább az, hogy apuci mennyire támogatja az adott oktatási intézményt).
Magyarul most leírod hogy milyen jó, hogy a Fidesz megint úgy változtatott valamin hogy közben pont ugyanolyan szar marad minden, mint amilyen szar eddig is volt.
Igen, amióta Orbán Viktor Miniszter Elnök úr jól hejretete, azóta semmi probléma nincsen semmivel és minden tökéletes.
Ezt minden Igaz Magyar Ember hiszi és tudja. Ámen.
1-es:
Ok. Köszi
2-es:
Elárulok egy nagy titkot.
Az USA,Németország,és hasonlók Magyarországgal való összehasonlítása telesen értelmetlen.
Az egész "bezzeganyugat" szajkózás értelmetlen.
Ezek az országok nem véletlenül "szuperhatalmak" néven vannak számontartva.
Felfoghatatlanul több pénzt tudnak invesztálni a szegényebbek,vagy társadalom peremére szorultabbak vissza integrálásába.
Ezért nem is akkora a rizikó ha valakinek első próbálkozásra nem jön be az élet.
Valamint ott vannak a puszta számok.
A felkapott nyugati országokban (Német-,Francia ország,Anglia) egy egyszerű árufeltöltő bére körülbelül átváltva 180-200 ezer forint között mozog.
Persze a mérleg másik oldala,azaz a megélhetés is drágább,de míg a fizetés a két,háromszorosa a magyarnak,addig a megélhetés mondjuk csak az 1,5X-öse.
Na de vegyük észre,nincsen semmilyen plusz érték egy angliai takarító/árufeltöltő munkájában,egy magyar takarító/árufeltöltő munkájához képest.
Annyi hogy többet tudnak rászánni.
Ilyen háttérrel persze hogy el tudott terjedni az egész életen keresztül tartó tanulás,hisz tud hozzá hátteret biztosítani az ember.
Magyarország egyszerűen nincs ilyen helyzetben.
Lehet hogy naptárilag 2016 van,de akármennyire szeretnénk magunkat a nyugathoz sorolni,az még távol van.
Felesleges,és működésképtelen lenne az oktatásrendszerünket Németországról,Finnországról másolni,ha egyszer ex szovjet körülmények vannak még.
"Abban a korban vannak amikor a kamaszkor koti le oket, es ez igy is van rendjen, de ez nem megfelelo alkalom a szakma valasztasra. "
Akkor mikor lenne az?Abban a korban vannak amikor még a legmagasabb a tanulási fogékonyság,vagy legalábbis közel van ahhoz.
Illetve mit csinálnának helyette?
3-as
"Csak kíváncsiságból, ugye neked is csak egy szakiskolai végzettséged van és azzal osztod ilyen pöffeszkedve az észt?"
Első éves biológia hallgató vagyok.
Magyarán még semmilyen olyan végzettségem sincs amivel el tudnék helyezkedni. Kb 3 év múlva már elég sok út megnyílik majd előttem,és nem hinném hogy a világviszonylatban leggyorsabban fejlődő tudományok közül eltűnne a biológia.
4-es
"Szerinted "gyakorlatilag kizárólag ez az egy érv" szól az átalakítás ellen. Ez nem igaz. (.....) Még a tanárok se tudják, mit tanítanak majd idén az új összevont természet tudományos tárgyban. Szerinted ez nem probléma?"
Egyetértek,valóban egyszerűen összedobott,felelőtlen,és átgondolatlan volt ez a változtatás kb 1 hónappal az évkezdés előtt.
Ez nem vitás.
"Egy 14 éves nincs azon a szinten, hogy eldöntse mit lesz jó neki. "
Valamit mégis kell tanulnia,mert annak nincs sok értelme hogy 18 éves koráig a 20. században megragadt oktatás szerint polihisztort akarnánk belőle képezni,aki képes a 16. századi Erdély belpolitikai helyzetéről és a redoxireakciók során fellépő oxidációs szám változásokról egyaránt értekezést írni,úgy hogy alapvetően az apja bicikliboltjában fog majd dolgozni.
"Ha akar. Ha meg nem akar, akkor szakmunkás lesz. De legyen nyitva az ajtó. "
Ez még működhetne is akár.Lennének külön tanárok mondjuk délután 3-tól,akik kvázi fakultációt tarthatnának azoknak akik szakmát is akarnak érettségikor,de valami felső oktatásba mennének tovább.
Bár én itt ismét csak nem értem hogy miért nem célirányosan gimibe megy aki mondjuk agrármérnöki ismeretekre akar szert tenni.
Az egyetlen baj 4-es,hogy az eddigi oktatás körülbelül azzal a taktikával játszott hogy "tanítsunk mindent mindenkinek,és mindenki gondol egyet majd 12 félévében hogy mi lesz"
Ez nem hatékony.
A mai világ szerintem pont hogy nem a mindenhez értésről szól,hanem a specializációról.
Felesleges például egy olyan tolmács aki tud középfokon németül,és középszinten angolul,egy olyanhoz képest aki anyanyelvi szinten tud németül.
Inkább egyet kiválóan,mint sokat félig.
(biológia érdeklődésem miatt itt egy kicsit az evolúciót vélem felfedezni.Egy hal 100%-ig vízi életmódot folytat,egy méh 100%-ig szárazföldit.Az aki ezt is, azt is akar,alulmarad a specializálódott riválisokkal szemben)
5-ös
nem nyalok senkinek se.Mindegyik párttól elhatárolódok,nem is szavazok semmire se,mert úgy se itt képzelem el a jövőmet.
Egyébként még lassú olvasással is max 5 perc ezt elolvasni.
"Magyarország egyszerűen nincs ilyen helyzetben. "
Amelyik orszagban stadionokat, jatek vasutat egy kb lakatlan faluba meg hasonlokat epitenek, nehogy mar az oktatasra ne legyen penz.
6-os,7-es
Ismétlem,nem vagyok semmilyen szimpatizáns.
Az is egy elborult hozzáállás hogy dacból mindent lehurrogunk amit az aktuális kormány csinál.
Ez a rendelet szerintem részben hordoz jó ötleteket is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!