Miért ilyen kegyetlen az oktatás?
Középiskolás vagyok, rengeteg mindenbe bele lehetne kötni, de most hozok egy példát.
Heti négy órában kémiát+fizikát tanulunk, aminek tényleg semmi értelme nincs, mert az életben soha sehol nem fogom használni, és csak végigszenvedi mindenki a 2-3 évet 3asokkal, aztán el is felejti amit tanult.Iidóta számolások vannak mindenféle őrült hosszú képletekkel, meg elektronszámolgatások.
Nos, ehelyett miért nem lehet valami 3.nyelvet tanulni heti négy órában?
Ha azt az időt, amit eltökölünk ezekkel a haszontalan dolgokkal nyelvtanulással töltenénk, akkor ezeknek az éveknek hangsúlyos kézzelfogható , HASZNOS eredménye lenne.
" "nyelvtan órán tanultakat sosem használtam pedig ezeket 12 éven tanítják heti 3-4 órában, nem 3 évig heti 2-ben"
Mondjuk ezt használjuk a leginkább. A normális beszéd és írás (helyesírás) alapvető dolgok, bármivel is foglalkozzon az ember az életben..."
Igaz, de ezt kb 2 évig tanuljuk, egyébként csak mondatelemzés meg egyéb felesleges dolgok vannak.
Én sem azt mondom, hogy töröljük el az egész nyelvtanoktatást, de sokkal jobban ráférne egy reform mint a fizikára és egyéb természettudományos tárgyakra
Van abban valami, amit mondasz. Én például keveseltem a matek/fizika oktatást a gimnáziumban, (pedig mindkettőből emelteztem). Utolsó két év hasznos volt, a többi szinte időpocsékolás. Szóbelire érettségi előtti hetekben kellett szinte 0-ról felkészülni.
Nyilván a megoldás kulcsa, hogy kreditrendszerű középoktatás létrehozása, a minnél előbbi specializáció, tehetséggondozás érdekében. És akkor többnyire lehetne válogatni a tárgyak közül, lehetne különbség a szintek között, be lehetne számíttatni a nyelvvizsgát ( mondjuk fele annyu kreditért). Nyilván a matek, nyelvtan (egy kis irodalom is), utóbbi 300 év történelme ugyanúgy kötelező lenne. Meg valami kötelező ttudományos blokk is (pl.: az ember, egy kis természetföldrajz, mindennapi kémia, környezetszennyezés, stb.)
Ha már itt tartunk éppen a magyar és a történelem az, ami roppant részletes. Ilyen szinten felesleges. Az az effektus, amikor többen próbálnak egyszerre bemenni egy ajtón, és végül egyik se fog.
Nyelvből meg az angol igazából elég, a másodiknak fakultatívnak kéne lennie, és akkor már lehetne több órában is akár.
Én feleslegesnek tartottam a filozófiát, a művészettörténelmet és társaikat. Pedig nem vagyok művészet és kultúra ellenes, de nekem ezek utolsó évekbe teljesen feleslegeek voltak!
Saját osztályomból kiindulva, az ilyen "ez fölösleges, úgyse fogom használni soha" hozzáállású egyéneknek igazuk van, mert tényleg soha nem használják. Ugyanis gyakorlatilag semmire nem vitték, bolti eladók lettek, callcenteresek, felszolgálók. Ha ez a cél, akkor persze más a helyzet. Szerintem a probléma amúgy ott van, hogy mindenki gimnáziumba megy, azok is, akiknek nagyon nem ott lenne a helyük. Az én régi osztályomban is 30 emberből kábé nyolc tanult tovább felsőoktatásban, pedig a gimnáziumnak elvileg az a feladata, hogy egyetemre jutassa a gyereket. A gimnáziumi oktatás színvonala is nőne, ha csak azok lennének ott, akiknek ott a helyük.
Megjegyzem érdekes, hogy pont a számolásokkal és reáltárgyakkal van a bajod, mint időpocsékolás. Pont ezekkel kell a legkevesebb időt tölteni, egyszer kell megérteni a dolgot, utána agytorna az egész, mint egy keresztrejtvény. Nyelvtanulás pedig túl van dimenzionálva, nagyon nem fontos, hogy mennyiségileg hány nyelvet beszélsz. Inkább beszélj egy nyelvet felsőfokon, mint hármat makogva. Ráadásul iskolában eleve szerintem képtelenség rendesen elsajátítani egy nyelvet, mert szét van húzva az anyag nagyon és egyáltalán nem gyakorlatias. Jobban jársz ha befizetsz egy három hónapos intenzív nyelvkurzusra, mert többet tanulsz, mint gimiben négy év alatt.
Én szerettem a kémiát és a többi reáltárgyat is, de vannak anyagrészek, amik mellet nem tudnék észérveket felhozni, hogy azt mindenkinek miért kéne tanulni: rendszerező szerves kémia, fehérjeszintézis, biokémia, növények rendszertana.
De hasonló a másik oldal is: vers/novella/regényelemzés, ókor történelme, angol romantika, ókor irodalma (Antigóné, Iliász), preszokratikus filozófusok, ókori építészet, avantgaard költészet (Kassák), plánfajták, nyelvtörténet, stb.
Minkét oldalból lehetne myirbálni, de nyilván ez nem megoldás. Vagyis nem ez a megoldás, hanem a fentebb említett kreditrendszerű, nagyobb szabadságot biztosító oktatás. Az okostelefonok és az internet korában nincs igazán lexikális tudásra szükség, (ilyen szinten pedig nyilván sose volt). Az egészet - ahogy most van - ki kéne dobni, és létrehozni valami új struktúrát. Mondjuk lehet először csak egyes helyeken kipróbálni. Úgyis az eredményesség a mérvadó...
Ne haragudj kedves kérdező, de ilyet ne merj mondani, hogy a kémia+fizika haszontalan.. Ugyanezt mondod majd esetleg az orvosodnak/gyógyszerészeknek hogy feleslegesek?! Holott elárulom neked pont ők az igazán nagy koponyák nem pedig a bölcsészek és társaik!! :D
"Iidóta számolások vannak mindenféle őrült hosszú képletekkel, meg elektronszámolgatások."
A KÉMIA pont nem a magolásról és a bonyolult képletek boncolásáról szól, ha odafigyelsz és a dolgok mögé látsz, akkor megfogod érteni a lényegét =)
Talán le kéne ülni végre tanulni és kicsit NYITOTTNAK lenni a természet iránt.. Borzasztónak tartom hogy a legtöbb korom belit nem érdekelnek ezek a természettudományos tárgyak.. holott épp ezek adják a LOGIKÁT! nem pedig a magolós baromságok, amikre engem is rákényszerítenek, hogy tanuljak meg...
Példának okáért említhetem a többszörösen összetett mondatok elemzését, mely számomra rettentően unalmas és a kutya nem fogja tőlem kérdezni.. ;)
DE! Mégis időt fektetek bele, járok a tanárnőhöz korrepre hogy korrektül tudjam a dolgokat, nem pedig sajnálkozok, hogy nem megy és tehetetlenkedem.
Irodalomról meg inkább nem is beszélnék, pláne görög, római és középkori művek.. Könyörgöm semmi értelme ennek az egésznek, őskövület művek, melyeken komolyan csak röhögni lehet már, hogy mit is akarnának mondani.. (kivételek persze akadnak, pl. Dante Isteni színjátéka tetszett! ;) Életrajzokat meg hagyjuk már.. de most komolyan felnyitom a netet és egyből kiadja, hogy hol született Jókai Mór - most mondtam egy példát.
Viszont egy olyan kvantuminformációt, mint például, hogy mikor észlelünk Tyndall-jelenséget életünk során, és mi ez a jelenség? /sokszor észrevesszük, mégse tudják sokan miaz, egyesektől olyat is hallottam, hogy mivel az illető dohányzott, így azt gondolta cigifüst terjed a fényben. chhh (...) kémia és a kolloidokban lejátszódó fényszóródás okozza. Mi az a kolloid? Na igen ezt se tudhatja mindenki..
Ez most persze egy példa volt a természetre való rácsodálkozásra - melyre a középkori ember még nem jött rá, mint tanultam épp mostanság és írtam belőle dogát :D Mostmár viszont tudjuk jól.
Avagy vízszintesen mozgatva egy téglát - így ezzel a magasságát nem változtatva - valójában munkavégzés nem történik, mivel a testre ugyanúgy hat a nehézségi erő, és a magasság stagnál.
Ugyan utáltam a törit, de most kezdi velem a jelenlegi tanárunk megszerettetni, nyitott és érdeklődött lettem iránta. Rájöttem, hogy egy teljesen szupi tárgy, ha nem 'kapartatják' csak le veled az anyagot - ahogy velünk tették általánosba.
Szóval ezek után már ne is haragudjál, de ne sírjanak nekem mások, hogy jaj minek van kémia,fizika stb. stb.. Pont az ilyen egyfele orientálódó 'humános' személyek panaszkodnak, holott nekik ezeket a tárgyakat csak 2-3 évig kell tanulni ahogy leírtad, nem pedig egész végig hallgathatod a nagy lexikális tudásbéli marhaságokat 4 évig..
Én meg tanulom egész középiskolai évem alatt ezeket, melybe vélek szerencsére felfedezni hasznos információkat. Azt az ötletet egyébként kétségtelenül támogatom, hogy kötelező 1 természettudományos tárgyból érettségizni. Nagyon helyes, ha már a humának kötelezőek ;)
Na ITT dőlt meg a magyar oktatás eleve, direkt a humán tárgyakra gyúr rá heti X órába feleslegesen! Meg a mindennapos tesivel. Könyörgöm, mit ér a mindennapos tesi? Mi is szenvedünk egy vegyipari szakközépben, hogy elférjünk mikor 1 órába 4 osztályt kell besuvasztaniuk.. Mondhatom csodálatos, így meg csökkentve szintén a TERMÉSZETTUDOMÁNYOS órákat.. de sebaj, butuljanak az emberek, mára már mit sem ér a logika, az indokolatlan magolásoknál. Így is azt mondom a mennyiséget összekeverik néha a minőséggel nálunk.. Sajnos itt tart az oktatás.
Egyébként melletted szóljon, énis nyelvtanulás párti is vagyok, rendkívül jó dolognak tartom ezt a lehetőséget. Legtöbb helyen elrontják, de nálunk egyensúlyba van a dolog az angol nyelvű matekkal és kémiával :P
Vannak külön nyelvi gimik, ahol sokkal emeltebben tanulják, és akár többet is elsajátíthatsz =)
Üdv, egy kéttanos leendő vegyész
UI: bocs néha a durva fogalmazásért ha volt, de nem szeretem ha támadják a szaktárgyaimat ;)
Jó.
Helyesen kell tudni írni, életed során eléggé sokszor írsz levelet.
A történelmet ismerni kell,különben nem érted meg a teljes összefüggéseket a mai világ politikájában.
De ami szerintem szükséges lenne : GAZDASÁGTANT, POLITIKÁT, TÖRVÉNYEKET ÉS JOGOKAT, ÉSSZERŰ GONDOLKODÁST, HÁZ KÖRÜLI DOLGOKAT ÉS ÜGYINTÉZÉST TANULNI.
Miért?
Szerintem: Egy ember kimegy a gimiből, totál királyul tudja (ha tudja) a lejtős számításokat és a súrlódási számolásokat, és még esetleg az elektronhéjak rendezeződését is, meg szinte mindent, amit a való életben NAGY ESÉLLYEL ( hangsúlyozom nagy eséllyel, mert aki erre speciálizálódik annak fontos) nem használja.
De nem tud semmit az alapvető jogokról, törvényekről. Nem tudja a banki/pénzes ügyeit intézni. Nem érti a politikát.Nem tudja a hűtőjét vagy a mosógépét megszerelni, szerelőt kell midenhez hívni tízezrekért.
Nem tud gondolkodni, mert nem tanítják meg. Adódik egy problémás helyzet, és már nehezen oldja meg.
Azt is mondtátok, hogy a legtöbb olyan aki utálta ezeket vagy elhatárolódott tőlük, az bolti eladó lett vagy ilyesmi?
És?
Mi lenne velünk bolti eladók,biztonsági őrök,bolti pakolók,utcaseprők,busz/vonat vezetők, postások, pincérek, útépítők,tv kamerások, hírszerkesztők,rendőrök és tűzoltók nélkül?
Ezekhez egyáltalán nem kellenek az ilyen tantárgyak, maximum nagyon felületesek. Ezekhez elvégzett szakmák, és szaktudás kell.
A tűzoltó nem azért oltja vízzel a tüzet, mert tudja hogy kémiailag így reagálnak, hanem mert megtanulta.
A bolti eladó nem számol logaritmusokat, háromismeretlenes egyenleteket. Megtanulja kezelni a pénztárgépet.
A tv kamerások nem azért tudnak kamerázni mert tudják hogy fizikailag milyen elektromosság megy végbe a rendszeren, hanem mert megtanulták kezelni a kamerát.
A pincérek nem számolgatnak semmilyen egyensúlyi helyzeteket, hanem megtanulják fogni a tálcákat.
Magyarországon elég kis réteg az, aki mérnök/informatikus/feltaláló/gyógyszerész stb....
A legtöbb ember olyan állásban van,amiket irtam, és ezek nagyrészéhez szinte semmilyen tantárgyi tudás nem kell, csak a szakmához kell érteni, amit meg lehet tanulni.
És a legtöbb ilyen ember szerintetek mivel lenne elégedetebbM
Azzal, hogy szétszivatták gimnáziumban és nem tanították meg az életre, már mindent elfelejtett és 100 ezerért dekkol valahol?
Vagy annak hogy beszél egy-két nyelvet normális szinten, és ért a világ dolgaihoz, átlátja a dolgokat,tud gondolkodni, és ezeket a gyerekeinek is át tudja adni.
Nem túl szerencsés gimnáziumokat a mosogatófiúkkal összevetni, mert aki gimnáziumba megy, az feltételezhetően egyetemen vagy főiskolában fog továbbtanulni. Aki nem akar, azt én nem értem, hogy mit keres ott. Mehet nyugodtan szakiskolába ahol kitanulhatna annyi idő alatt egy hasznos szakmát, amivel nem kéne "dekkolnia százezerért" hanem tényleg olyan tudás birtokában lesz, amit meg is becsülnek.
Igazából nem tudom hogy személy szerint neked középiskolásként milyen terveid vannak, de ha semmilyen, akkor rossz híreim vannak, egy érettségi még nem minősül szakmának, és ha meg is akarsz vele élni akkor úgy tényleg csak mosogatni tudsz elmenni, mondjuk Németországba. Remélem nem ezért akarsz nyelveket tanulni.
És itt jön az a téves felvetésednek a magyarázata, miszerint mégsem baj, ha nagyobb a diplomások aránya és mégsem baj, ha nincs portás meg takarítónő, mert szegényebb országokból majd beáramlanak az emberek és elvégzik a "piszkos munkát". Németország esetében például Magyarországról. Nem Észak-Korea vagyunk, hanem egy globalizált világ részei, nincs olyan feltevés, hogy "nem lesz olyan, aki takarítson", mert lesz. Persze ez nem túl szerencsés vélekedés a nagy népvándorlás közepette.
Én értem, hogy a magyar közoktatás szar, ezért tüntetett az egész tanári réteg. De ennek mi köze van ahhoz, hogy természettudományt tanítanak gimnáziumban? Szerintem semmi, igenis fontos a fizika/kémia/biológia hármas reál oldalról és aki nem akar értékelhető diplomát szerezni, annak nem gimnáziumban van a helye. Csak aztán ha bölcsészként rájövünk 24 évesen, hogy semmit nem ért az elmúlt 5 év, akkor aztán a milliós diákhitellel a fejünk fölött leshetünk, mert utána 15 évig zsíros kenyéren fogunk élni.
Programozáshoz sem kell logaritmus vagy trigonometria, csak nyers logika.
Ami matek meg szükséges még mellé, az ember úgyis megtanulja hozzá pillanatok alatt. (Már ha egyáltalán jó alany a programozáshoz.)
A legtöbb középiskolában tanult lexikális tudás elvész az évek során, mégpedig elég hamar. Szerintem legfeljebb arra volna jó, hogy érdeklődést keltsen a gyerekben, hogy eldönthesse, mihez van affinitása, milyen irányban szeretne továbbtanulni. Éppen ez az, amire jelenlegi formájában nem alkalmas.
Ne kezd már te is ezt az életre tanításos süket dumát! Mindenki, akinek nem megy a tanulás ezt vartyogja, hogy "mer nem az életre tanít" nem is rra kell! Az majd jön magától vagy, ahogy írod is majd szakembert hívsz hozzá!
Nem akarlak lelombozni, de egy jó villanyszerelő bizony pontosan tudja, hogy milyen fizikai elvek működtetik azt, ami szerel, nyilván nem azon a szinten mint egy villamosmérnök, de gond nélkül elmagyarázza neked, hogy hogyan működik egy váltóáramú villanymotor meg mi az ipari áram meg az egyenáram között a különbség.
Egy kórházban is csak azt látod, hogy jön az ápoló, azt fürdeti a betegeket meg kiosztja a reggelit esetleg infúziót beköt, azt hogy annak az ápolónak pl oda-vissza kell tudnia az anatómiát vagy, hogy hogyan működik az EKG azt az átlagember már nem tudja.
# 36/37 Időpont ma 19:37
Erre már nem bírom ki...
"Nem tudja a banki/pénzes ügyeit intézni." - Miért is? Mert balfsz? Milyen speciális tudást igényelnek a banki ügyeletek? Mit kéne ebből megtanítani?
"Nem érti a politikát." - Azt nem is akarja érteni úgyse.
"Nem tudja a hűtőjét vagy a mosógépét megszerelni, szerelőt kell midenhez hívni tízezrekért." - Egy mai hűtő vagy mosógép van már annyira bonyolult szerkezet mint egy mobiltelefon. Azt sem fogod házilag javítgatni...
Ne a faék egyszerű Hajduból induljunk már ki.
"Nem tud gondolkodni, mert nem tanítják meg. Adódik egy problémás helyzet, és már nehezen oldja meg."
Ez csak azért szép, mert pont te érvelsz a problémamegoldós tárgyak ellen, a nyelvtanulásért cserébe. Amihez nem kell problémamegoldás.
Akiket meg felsoroltál az ne menjen gimnáziumba. Erre találták ki a szakközép és szakiskolákat.
Az egy vicces álomkép, hogy szerinted a két-három-négy nyelven beszélő emberből bolti eladó lesz :-D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!