A mai magyar oktatásban miért van az irodalom és a nyelvtan ennyire túlreprezenálva?
"Itt nem az irodalom van egymagàban, hanem a nyelvtan és az irodalom.
A nyelvtan az a legfontosabb, az irodalom is fontos, csak kevésbé."
Ennek ellenére van heti 3 irodalomóra, meg heti 1 nyelvtan...hmm, még így sem érzed, hogy az irodalom feleslegesen van túlreprezentálva?
"Az iskola szépre-jóra-hasznosra tanít. Ha csak azon az alapon válogatjuk, hogy mit tanítsunk, hogy hasznos-e, akkor vakvágányon járunk, mert nem lesz mire használni a megtanított dolgokat. "
Ha nem hasznos, akkor minek kell számonkérni? Ha nem hasznos, csak szép és jó, akkor miért teszi ki az érettségi 50%-át? Miért nem ennyire fontos a festészet, vagy a filmművészet? Az is szép és jó, lehetne az irodalmi tananyag felét törölni, és helyette festők műveit elemezni.
"Egyébként kik azok az "idióták", akiknek a művei nem valók a magyar irodalom tanmenetbe? akiknek a műveit olyan haszontalan (!) elemezni?" Bele lehet tenni, de ne kérjék számon. Verstípusok, rímképletek megtanításának semmi értelme. Egyébként Ady folyamatos önsajnálkozása is kihúzható lenne, a több száz oldalas regények, amik a világ legunalmasabb művei eltűnhetnének a tanmenetből (lásd Goriot apó és társai). És csodálkoznak, hogy az emberek nem olvasnak. Hát hogy a bánatba olvasnának, amikor a szrt nyomják a kezükbe. Én sokat olvastam gyerekként, de a magyartanár leszoktatott róla. És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy ha nem a tanár véleményét adod vissza a műről, akkor helyből minusz 1-2 jegy (vagyis ne legyen saját gondolatod). Akkor minek is van ez az egész cécó? Szolgai módon másoljam azt, amit a tanár gondol, saját véleményem pedig nem lehet?
"Vagy mit a munkásságokból? Nem kéne tudni, hogy pl. Arany Nagyszalontán született, vagy Kölcsey hol írta a Himnuszt?"
Nem. Remekül megvagyok enélkül. Fogalmam sincs, Kölcsey hol írta a Himnuszt, ha kell kikeresem neten. Az sem érdekes Arany hol született. Miért kéne ezt tudni? Vagy Te talán tudod, hol fedezte fel Szent-Györgyi Albert a C-vitamint? Hol született Bolyai János? Hány szerelme volt Gábor Dénesnek? Hova járt iskolába Lénárd Fülöp? Ezeket sem kell tudni, de a költőknél az utolsó szrásig tudni kell az életrajzot, de miért? Miért számít többnek egy költő, mint egy Nobel díjas vagy egy matematikus? Miért értékesebb a társadalom szemében egy léhűtő, mint az, aki értelmes, értékteremtő munkát végez, sőt mi több nem csak magyarként, hanem az egész emberiség szemében kiemelkedő? Erre adjatok választ.
Száraz, szürke ember lehetsz te, szegény kérdező. De hát ilyennek is kell lenni, gondolom.
Többet látnál, éreznél a világból, ha tudnád a dolgokat, amiket nem tudsz. A tudósokra vonatkozó kérdéseket szerintem elég sokan tudják, sőt, még azt is, hogy Gábor Dénes első dolga volt a BME-nek lézert adni , miután megkapta a Nobel díjat.
Először arra gondoltam, hogy egy csapnivaló magyartanár az oka, hogy ilyen a véleményed. De aztán már látom, hogy valami érzelmi baj van inkább, lehet, hogy csak időszakos.
Ez a válaszod eléggé nesze semmi fogd meg jól volt utolsó. Nem, az emberek a tudósokra vonatkozó kérdésekre a választ egész biztos nem tudják, nekem inkább úgy tűnt, hogy mivel cáfolni nem tudsz, inkább bedobtál egy ellenőrizhetetlen állítást, miszerint szerinted az emberek többsége tudja a tudósok életrajzát, nos szerintem meg nem, szerintem nagy részük még a nevüket sem hallotta. Az internet átka, hogy az állítás leellenőrizhetetlen. De ami tény az tény: az általam felsorolt tudósok életrajza nem része a tananyagnak, legfeljebb érdekességként szerepelnek a tankönyvekben, nem is kérik számon egy tárgyból sem (nem mintha kéne). Az írók/költők számon vannak kérve, és ez tény. Ezzel vitázni nem tudsz.
Nem tudom miből vontad le, hogy "szürke" ember vagyok. Van nekem is érzékem a szépre. Ha visszaolvasod amit írtam eddig, te is megláthatod: én nem törölném a magyart mint tárgyat, csak könnyítenék rajta, és a presztízsét csökkenteném. Azt is írtam, hogy a tantárgy tananyagát nem feltétlenül matekkal kéne kitölteni (bár kétségkívül azt tartanám a leghasznosabbnak), bármelyik más művészeti ág megfelelne. Én csupán nem értem, hogy miért van túlértékelve ez a tárgy, miközben hasznosat nem tanít. A válaszodban nagyon cáfolni nem tudtál, hanem inkább átmentél személyeskedésbe, ami komoly érvelési hiba (és mindemellett gátlástalan is).
Ki akarja ereszteni a gőzt a kérdező.
Hasraütésszerűen kitalálta, hogy van heti hàrom irodalom és egy nyelvtan.
Érdeklődöm, honnan jött az adat.
"volt"
Az már csak "volt". Ma meg már nem "volt", hanem "van"
Valóban sok a lexikális tudás, valóban felülreprezentált az irodalom. DE!
Két dolgot nagyon jól megtanultam irodalomból és történelemből: 1) Az emberi természet nem változik 2) A történelem ismétli önmagát.
Na, ezeket az alaptételeket túlnyomó többségünk nem tudja, és még mindig elhisz olyanokat, amikről bebizonyosodtak, nem működnek.
Az alapvető hiba ott kezdődik, hogy 12 év alatt meg szeretnének tanítani mindent ahelyett, hogy a tanulásra, az önfejlesztésre, egyfajta természetes kíváncsiságra tanítanának meg.
Szép dolog az elmélet (elmélet nélkül nincs gyakorlat!), de az ritkán hangzik el, hogy miért tanuljuk az elméletet. A gyakorlat hozzákapcsolása pedig szinte ismeretlen jelenség.
Na mindegy, ezeket most csak kiragadtam, de igen: a magyar oktatás összeomlóban vagy, sőt, már összeomlott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!