A mai magyar oktatásban miért van az irodalom és a nyelvtan ennyire túlreprezenálva?
"Azért csak magyarok vagyunk :) általános műveltséghez is hozzátartozik"
Sajnos az általános műveltséggel kitörölheted a munkaerőpiacon.
Én tavaly érettségiztem.Reál osztályban több magyar óra volt, mint matek... és valóban mindig irodalom volt. a heti 1 nyelvtanon se volt helyesírás vagy esetleg valami hasznos dolog.. semmi.. utoljára általános alsó tagozatában volt nyelvtan órán ténylegesen helyesírás. én ezen változtatnék.. mert itt vagyok 20 évesen és nem tudok helyesen írni, mert egyszerűen már nem emlékszek a szabályokra. nem volt rendesen megtanítva. heti 2 nyelvtan órát javasolnék és ugyanennyi irodalmat.és a szokásos Petőfi-Arany-József Attila-Ady kombók helyett lehetne kicsit tágítani a tananyagot. rengeteg jó költő ill. írónk volt/van. de évtizedek óta ugyanazt a néhányat tanulják a diákok.
másik észrevételem, hogy ha egy verset /novellát/balladát nem úgy értelmeztem, ahogy a tanár meg a tankönyv, akkor egyből rossz jegyet kaptam..pedig pont az lenne benne a szép,hogy mindenkiből más érzéseket vált ki egy ilyen mű.. szerintem ilyen esetben nincs rossz válasz,hogy ki minek értelmezi az adott versszakot pl.
a magyar érettségi meg tényleg egy vicc volt:D a szövegértésben olyan kérdések voltak, hogy a szöveg szerzője az érettségi után szólt az oktatásügyieknek, hogy nem jó a megoldó kulcs, ő nem így gondolta amikor írta az adott szöveget.. szerintetek? tényleg sok félreérthető kérdés volt benne..
a szövegalkotásnál meg hatalmas szabadsága van a javító tanárnak.. mondhatnám,hogy szimpátia alapján tud 1 jegyet felhúzni vagy éppen le.
bár én reál pályán tanulok most tovább, de lehet,hogy jobban érdekelt volna az irodalom és a nyelvtan,hogyha rendesen tanítják és figyelembe veszik, hogy van aki másképp látja a dolgokat.
Így kellene kinéznie...
Heti 30 kötelező óra:
4 matematika
4 angol,
3 egyéb nyelv (német, francia, orosz)
2 irodalom,
1 nyelvtan
2 történelem
2 fizika,
2 kémia,
2 biológia,
1 földrajz
3 testnevelés,
1 ének,
1 rajz-és művtöri
2 gazdasági/pénzügyi ismeretek
1 jogi és állampolgári ismeretek
ez napi 6x45 perc, reggel 9-től délután 2-ig.
E mellé lehetne fakultatívan további tárgyakat felvenni, heti maximum 4-et. Mondjuk aki orvosnak készül, az biosz-kémiát, aki mérnöknek, annak matek-fizikát, aki közgázra, annak matek-pénzügyet, stb.
Az oktatás 9-kor kezdődne, fakultáció esetén 8-kor, de 8 előtt semmiképpen!
Ez így versenyképes lenne, nem terhelnénk agyon a diákokat, és a hasznos ismeretekre fektetnénk a hangsúlyt.
A magyar oktatás nagyon, de nagyon korszerűtlen.
Vegyük csak például az irodalmat. Ahelyett, hogy modern irodalmat oktatnának, filmművészetet és modern kori zenét, inkább 100-200 éve élt emberek munkásságát erőszakolják le a gyerekek torkán, amikről a közbeszédben néhány ember kivételével senki sem beszél, de ettől függetlenül úgy reprezentálják, mintha ez igenis az alapműveltség része lenne.
Ha a gyerek hazamegy az iskolából, akkor melyiket fogja csinálni? Fog egy Byron kötetet és nekiáll azt olvasni, vagy leseggel a gépe elé és néz valami filmet? Teljesen nyilvánvaló a válasz, csak épp az alaptantervet összeállító embereknek FINGJUK SINCS A 21. SZÁZADI GYEREKEK PREFERENCIÁIRÓL. Azért van annyi fos film és sorozat, mert nincsenek megtanítva a diákok, azaz a jövő felnőttjei arra, hogy mi különböztet meg egy Sergio Leone-t egy Michael Bay-től, helyette azt tanítják nekik, hogy melyik 200 éve élt költő milyen versszerkesztési technikákat alkalmazott. Persze, hisz a gyerekeket nyilván az utóbbi nagyon érdekli....
A magyar oktatás oldalán tátong még egy hatalmas vérző seb, ez pedig a felesleges lexikális tudás tonnaszámra történő sulykolása már eleve leterhelt, fiatal elmékbe. Kérdezhettek manapság bármit, nekem és minden más internettel rendelkező embernek kb. 1 perc rákeresni és megtalálni. Na már most, egy olyan korban, ahol ott az internet, azaz egy olyan könnyen elérhető és felfoghatatlanul sok információt tartalmazó médium, minek tömik a gyerekek fejét haszontalan szarokkal, amiknek egyrészt semmi hasznosíthatóságuk sincs a való életben, másrészt meg a tudat alatt feleslegesnek ítélt tudás pár hónapon belül úgyis kikopik a memóriából. A lexikális tudás felhalmozása talán ért is valamit az internet előtt, amikor konkrétan városokon kellett átutaznod, hogy elmehess egy könyvtárba, de manapság két kattintás és az általad áhított információ az esetek 99%-ban máris előtted van és olvashatsz róla, akár a buszon, akár a vécén, akár a temetőben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!