Miért félünk a kommunizmustól?
Mindenhol úgy beszélnek róla mint ami egy veszélyes emberiség elleni eszme. A parlamentben szitokszó gyanánt dobálóznak a kommunista szóval. Romlott embereket bélyegeznek kommunistának, holott egy tulajdonságuk nem illik össze a szóban forgó ideológiáéval. Iskolában amikor szó van róla, Rákosiról, Kádárról, Sztálinról és a Szovjetunióról beszélnek, holott ezek csak "nyomokban" tartalmaztak kommunizmust.
Azt szeretném tudni, hogy aki reflexből negatívan gondol a kommunizmusra, annak mely dolog bántja a csőrét az ideológiában és miért?
Nekem különösen két dolog tetszik benne: osztálynélküliség és internacionalizmus. Ha ez a két dolog megvalósulna, már meg lenne oldva a civilizációnk problémáinak jelentős része.
Ha az embereket egy paternalista hatalom megvédi minden bajtól, ami érheti, akkor néhány generáció után az ember veszélyérzékelő és problémamegoldó képessége vissza fog fejlődni, hasonlóan ahhoz, ahogy a gyermekét minden baktériumtól betegesen óvó anyukának a gyerek kamaszkorára a gatyája rá fog menni antibiotikumokra, mert a gyerek szervezete nem tanult meg rendesen védekezni a baktériumok ellen, amikor kellett volna. Ez pedig néhány ezer év után az emberi faj kihalását fogja eredményezni, az evolúció logikája szerint. A szabadság szabadjára engedi a természetes szelekciót: ha nem tiltja meg az állam, hogy az alattvalók vonat elé feküdjenek, és van olyan hülye, aki él ezzel a szabadságával, az meg is érdemli, hogy elcsapja a vonat. Így egyre okosabbak, intelligensebbek leszünk, mert a hülyék egyre inkább kipusztulnak.
"Mégis mivel tiltakoznának azok akik szerint meg kell engedni az ilyen tartalmat?"
Azzal, hogy erre igény van, és ha igény van rá, akkor utat fog törni magának. Nézd meg például a drogokat. Tiltva van egy rakás ismert drog, nemhogy a kereskedelmét meg a fogyasztását, már a birtoklását is büntetik, ami végképp nonszensz. Az eredmény: egyrészt továbbra is lehet füvet meg kokaint kapni, csak illegálisan; másrészt növényvédő szerek, festékhígítók, ragasztók stb. és szintetikus drogok kábító hatását fedezik fel a drogosok, és ezek sokkal veszélyesebbek, mint például a marihuána. Ugyanígy hiába van megtiltva, hogy 18 év alatt pornóoldalakat látogass, szerintem a pornóoldalak látogatóinak többsége 18 alatti. Ha a tévében nem adnák, az interneten keresnék. Az interneten pedig a Web2 korában hatékonyan cenzúrázni... hát, sok szerencsét hozzá. Plusz visszatérnének a pornómagazinok, és ugyanúgy feketepiacon kereskednének velük, mint a drogokkal.
Az állam célja, hogy a polgárait segítse? Mikor, hol? Még ha egyszer sikerülne is ezt elérni, semmi garancia nincs arra, hogy onnantól kezdve tartósan így maradna. Plusz: a profit a piac jelzése a tőkésnek, hogy megéri-e folytatni a termelést. Ha veszteség van, akkor jobb kiszállni. Ha nyereség van ugyan, de az a nyereség kisebb, mint egy bankbetét kamata, akkor is valószínűleg jobb kiszállni (hacsak nem várható a következő évre a banki kamatok jelentős csökkenése, vagy a profit növekedése). Ha meg nagyobb nyereség van, mint amennyit a banktól kamatként kaptál volna a pénzedre, akkor jól döntöttél, és valószínűleg érdemes folytatni is. Ha az állam, mint tőkés, jószívűen a piacinál alacsonyabb áron kínálja a termékeit, akkor a profit becsapós lehet. Ha meg veszteség van, azt valahonnan kompenzálni kell, mert a monopólium nem hagyhatja csak úgy annyiban a termelést. Ha csak az állami gyárban gyártanak cipőt, és az importot is tiltjuk, akkor, ha a cipőgyár veszteség miatt bezár, honnan lesz a népnek cipője? Úgyhogy nem zárhat be, a veszteséget az államnak valahonnan finanszíroznia kell. Ha csak egy-két iparág veszteséges, akkor a többi profitjából esetleg lehet kompenzálni. De ha az összes? Adót emelünk? Akkor ugyanúgy a nép fizeti meg, mintha az árakba lett volna beépítve ugyanez. Hitelt veszünk fel rá? Azt meg később kell visszafizetni, de ugyanúgy vagy árat kell hozzá emelni, vagy adót kivetni. Vagy pedig eleve olyan árakat kell megszabni, hogy bele legyen számolva annak a kockázata, hogy pár év múlva esetleg válság lesz, és arra tartalékolni kéne. De így meg már nem igazán mehet a piaci ár alá a hatósági ár, vagyis az állam nem tudta rendesen megsegíteni a polgárait.
Nem kell mindentől védeni, csak a nyilvánvalóan rossz dolgoktól. Alapból minden egészséges ember jó lelkiismerettel születik, valahogyan természetesen bennünk van mi helyes és helytelen. Az már más, hogy ezt a lelkiismeretet tönkre lehet tenni, vagy el lehet nyomni. Helyes lelkiismerettel rendelkező embereknek kellene felállítani a szabályokat, amik a rossz lelkiismeretűeket is megnevelik vagy legalább kordában tartják. És hiába népszerű és kelendő a szexualitás témája a médiában, valahol mindenki érzi, hogy ez nem a legtisztább erkölcs (vagy téged nem zavarna ha történetesen a párod mutogatná vagy kelletné magát nyílvánosan?), az erkölcsre pedig ember legyen a talpán aki be tudja bizonyítani, hogy negatív dolog. Talán épp azért nem "divatos" ma az erkölcs, mert szabályai vannak, a szabályok meg ellentétben vannak a fene nagy szabadsággal.
Attól mert igény van a szexuális erkölcstelenség publikus mutogatására, még nem ok arra, hogy engedjük. A kiskölyköknek tuti igényük lenne napi másfél kiló édességre, mégsem engedjük, hanem szabályozzuk. Én is csak ilyen ésszerű és hasznos szabályokat szorgalmazok.
Maradva a gyerekeknél és az édességnél, ha a gyerek mondjuk iskolában tud szerezni napi fél kiló édességet és azt minden nap megeszi, a szülő nem fog belenyugodni, hogy akkor egye fene otthon sem tiltja el a másfél kiló édességtől.. épp ellenkezőleg, megpróbálja megakadályozni, hogy a gyerek az iskolában hozzájusson a fél kiló édességhez. Ha máshol jut hozzá, azt is megpróbálja megakadályozni. Analógiában a drogokkal, szexuális tartalmakkal, az államnak nem kell feladni a harcot, hogy megfékezze ezeket. Egy erős erkölcsrendészettel meg lehetne oldani. De nem csak erkölcsről van szó, hanem becsületről, önzetlenségről, igazságról. Ha az embernek nem megy ezeknek a dolgoknak az önerőből való betartása, akkor be kell tartatni. Lesznek akik ellenállnak, lesznek akik kijátsszák, olyanok is akik visszaélnek a helyzetükkel. De ez mind nem ok arra, hogy ne kűzdjünk aktívan a megvalósításukért.. Ha egy gyerek úgy nő fel, hogy mindenhonnan a tisztességet, becsületet, erkölcsöt, igazságosságot hallja, sőt azt is az eszébe vésik, mik történnek ezek hiányában, jó esélye van, hogy egészségesebb marad a lelkiismerete felnőttkorára, emiatt pedig pont annak a kockázatát csökkenti, hogy a már kitárgyalt emberi gonoszság előjöjjön belőle. Szerintem nem az a fontos, hogy az emberek egyre értelmesebbek és intelligensebbek legyenek, hanem, hogy egyre jobb szándékúbbak. Többségében ilyen emberekkel sokkal könnyebb kommunizmust vagy éppen kapitalizmust építeni nem?
Mellesleg én még mindig jobban támogatom a kommunizmust, vagy legfeljebb az állami kapitalizmust. Az államnak kell lennie a társadalom motorjának. És pontosan ahogy írtad, egy vagy több veszteséges ágazatot a többi nyereséges finanszírozna. Az pedig lehetetlen, hogy összességében minden veszteséges legyen. Ha ez lenne akkor valami rosszul van "optimalizálva". Erre kellenek a gazdasági szakemberek, hogy megtalálják az összhangot a kereslet, termelés, ár, haszon között. Márpedig kell lennie összhangnak. Akkor derülne ki mennyire lehetséges alacsony árakat szabni és magas jövedelmet adni. Én elképzelésem szerint ez a két tényező határozza meg az életszínvonalat (ár [háztartás szükséges kiadásainak összege], és a jövedelem). Minél távolabb van egymástól ez a két tényező értéke, annál jobb az életszínvonal (értelemszerűen az ár van alul, a jövedelem felül). Az államközpontú rendszer pedig maximalizálni tudja a két tényező közti távolságot, mert nem fölözi le a profitot, és nem halmozza fel a tőkét (ha fel is halmozza akkor az legalább egy helyre halmozódik [az állam zsebébe], és visszaforgatja a társadalom hasznára [infrastruktúra, oktatás, szociális ellátás, fejlesztések stb]).
Persze feltételezzük, hogy nem olyanok irányítják az államot akik szétrabolják azt..
Én túl idealista vagyok, de nem bánom. :) Sosem fogok belenyugodni a ma folyó igazságtalanságokba. Mindig azok a dolgok ellen leszek amik szerintem okozói a bajnak, és azok mellett leszek amik szerintem megoldanák azokat. Jelen pillanatban szerintem az ultraliberalizmussal társuló kapitalista elveket valló politikai és gazdasági elit a gondok okozója..
"Helyes lelkiismerettel rendelkező embereknek kellene felállítani a szabályokat" - És ki döntené el, kik azok a helyes lelkiismerettel rendelkező emberek, akik érdemesek a törvénykezésre? Sőt, egyáltalán hogyan lehet valakiről megállapítani, hogy helyes-e a lelkiismerete?
"az erkölcsre pedig ember legyen a talpán aki be tudja bizonyítani, hogy negatív dolog" - Az álszent erkölcscsőszködés, amikor mindenkit meg akarunk büntetni, aki prosti, aki drogozik, aki pornót néz, aki iszik, aki dohányzik, aki bármi olyat csinál, ami az álszent erkölcscsőszöknek valamiért nem tetszik - na, az igenis negatív dolog. Pláne, ha az erkölcscsősz a saját maga által kitalált, vagy másoktól átvett erkölcsi tanokat mindenkire nézve kötelezőnek érzi, csak önmagára nézve nem. Ez nem keverendő az erkölccsel; az erkölcs jó dolog, az erköcscsőszködés nem az.
"a szabályok meg ellentétben vannak a fene nagy szabadsággal." - Azért egy szabálya, korlátja a szabadságnak is van: a másik ember szabadságának tiszteletben tartása. A szabadság legfontosabb alapja az élethez való jog, ezért a gyilkosság (tehát más ember megfosztása az élethez való jogától) a legszabadabb társadalomban is bűn kell, hogy legyen. Meg nem csak a gyilkosság, hanem sok egyéb bűncselekmény is, amely valakit valamilyen módon megakadályoz a szabadságában. Viszont kinek ártasz például azzal, ha te otthon pornót nézel, vagy füvezel? Magadon kívül senkinek. A saját szabadságod felett pedig úgy rendelkezel, ahogy akarsz: ha úgy döntesz, nem akarsz vele élni, akkor nem élsz vele. Ha nem akarsz élni, öngyilkos leszel, kötél vagy golyó által azonnal, vagy káros szenvedélyek által lassacskán.
Ezeket a szenvedélyeket egyébként én sem tartom jó dolgoknak. Csak átlátom, hogy a tiltásukkal semmire nem megyünk. Az Ószövetséget az elején kinyitva nem kell sokat lapozni, hogy megtudd, mi történt, miután Isten azt mondta Ádámnak és Évának, hogy a Paradicsom bármely fájáról ehetnek, kivéve a tudás és az örök élet fáját. Igen, persze, kellett a sátán biztató szava, de Éva azért mégis csak saját döntés alapján evett a tiltott gyümölcsből, a kígyó nem kényszerítette, csak győzködte. A drogokra visszatérve, néhány ország már rájött, hogy sokkal olcsóbb és hatékonyabb, ha nem üldözik a drogterjesztőket, -fogyasztókat, -birtoklókat, hanem kampányokkal, lelki segítséggel és egészségügyi kezeléssel próbálják kezelni a problémát.
Ez megfelel az édesszájú gyerek analógiájának, és ezt az utat támogatom is. De ez nem az erkölcsrendészetes út: tehát nem pont az, amit te leírtál, hogy ha az iskolában szerez édességet, akkor kiderítjük, ki adja neki az édességet, és akkor attól a gyerektől eltiltjuk, esetleg otthon meg is verjük meg szobafogságra ítéljük, ha csokipapírt találunk a zsebében. Ez az az út, hogy amikor a gyerek a szupermarketben csokiért hisztizik, akkor megnyugtatod egy kis csokival, otthon pedig előadást tartasz neki arról, hogy ha sok csokit eszik, akkor kövér lesz, és az óvodában/iskolában mindenki csúfolni fogja, és ezt ő sem akarhatja igazán - hiszen bizonyára ismer kövér gyereket, akinek pokollá teszik az életét a túlsúlya miatti csúfolódások.
És ehhez az egész erkölcstémához a hab a tortán az, hogy az erkölcs az, amikor azért nem csinálsz erkölcstelenséget, mert saját meggyőződésedből tudod, hogy az rossz. Ha azért nem ölsz embert, mert tisztában vagy azzal, hogy mindenkinek van joga élni, és neked semmilyen jogod nincs ahhoz, hogy ezt a jogot megtagadd tőlük. Ha viszont kizárólag azért nem ölsz embert, mert tudod, hogy x év börtönt fogsz kapni érte, az nem erkölcs, hanem félelem. A félelem pedig még sosem tette jobbá a világot.
Valahogy biztos lehetne ésszerű erkölcsös igazságos embereket találni. De igazából nem olyan nagy rejtély kik ilyenek. Véleményük egy-egy dologról rögtön bebizonyítja erkölcsösek-e vagy sem. A lelkiismeret miatt a többségünk amúgy is magától is érzi mi lenne a helyes. Csak túl nagy áldozat lenne a helyeset tenni. Inkább drogoznak, dohányoznak, pornót bámulnak, csalnak, hazudnak, lopnak stb. Tudják, hogy nem helyes, de pillanatnyilag több előnyük származik belőle. De hosszútávon maguk és/vagy mások keserűen megfizetnek érte.
Véleményem szerint csak előrelátás, ha akár erőszakkal is, de betartatjuk ezeket a mindenki számára világos indokból született szabályokat. Persze elősorban békés meggyőzéssel kell érvényt szerezni ezeknek, csak az ellenállókkal szemben kell erőszakot alkalmazni.
Tisztában vagyok vele, hogy ez kegyetlen diktatúrikus módszernek tűnik, de valahogy meg kell állítani a lejtőn lefelé száguldó társadalmat. És mellesleg csak azok tapasztalják meg az erőszakos oldalát akik nem hajlandóak a tiszta lelkiismeret szerinti szabályokat betartani. A többieknek nincs mitől félniük.
Nem is lényeg, hogy miért él valaki erkölcsösen.. félelemből vagy önszántából. Az a lényeg, hogy erkölcsös. Ha valaki azért nem öl embert mert fél a következményektől, az is jobb, mintha ölhetne mert nincs következmény. És hatását tekintve nincs külömbség gyikosság és erkölcstelenség között, csak amíg a gyilkosság azonnali rosszat hoz, az erkölcstelenség egy lassan kibontakozó hosszú távon negatív dolog. (Manapság egyébként már egyre jobban kezd "beérni" a hosszú évtizedek erkölcstelensége, csak szét kell nézni)
Azért a túlnyomó többség előbb vagy utóbb biztosan nem csak a következményektől tartva lenne erkölcsösebb, főleg ha az ilyen körülmények közt felnevelkedő új generációt néznénk.
Értem az álláspontod, hogy tartasz a diktatórikus rendszertől, érthető, van bőven precedens.. De miért jobb tétlenül nézni ahogy egyre jobban a mocsokba süllyed a társadalom? Kényelmesen, semmittevéssel nem fog magától megjavulni semmi.
Ráadásul az, hogy a diktatúra egészséges rendfenntartás lesz-e, vagy átfordul kapzsi önkényuralomba (mint az oly sokszor történt), csak azon múlik, hogy milyen vezetők hozzák az első döntéseket, kiket enged a nép új rendszert építeni.
Békés átmenetre viszont még én (a naív idealista) sem számítok. Ahogy egy szintén idealista ismerősöm mondta, "az új rendszer vérben és mocsokban fog megszületni". Érthető, ha az átlag ember ódzkodik ettől. Én a magam részéről hajlandó vagyok a jövőbeni jóért a jelenben áldozatokat hozni.
Mint ahogy Pál apostol írta: "Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra, a ki az előtte levő öröm helyett, megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének jobbjára ült." (Zsidókhoz írt levél 12,2)
Azt, hogy erkölcsös-e valaki, nem lehet egyértelműen eldönteni. Azt nagy nehezen esetleg el lehet dönteni, hogy ilyen vagy olyan erkölcsöknek megfelel-e valaki, de általánosan olyan, hogy AZ erkölcs, nem létezik. Ha pontokba szedjük, hogy mik pl. a keresztény erkölcs alapjai, akkor az alapján el lehet dönteni, hogy ki felel meg annak, és ki nem. De attól, hogy a keresztény erkölcsnek nem felel meg valaki maradéktalanul, még lehet erkölcsös. Feltételezem, te sem felelsz meg az iszlám erkölcsnek, mert annak pl. egy fontos eleme, hogy mindenki, aki nem beteg vagy nem túl szegény, zarándokoljon el életében legalább egyszer Mekkába. Nem tartom valószínűnek, hogy jártál már Mekkában, de ettől még nem merem kijelenteni, hogy erkölcstelen lennél.
"Ráadásul az, hogy a diktatúra egészséges rendfenntartás lesz-e, vagy átfordul kapzsi önkényuralomba (mint az oly sokszor történt), csak azon múlik, hogy milyen vezetők hozzák az első döntéseket, kiket enged a nép új rendszert építeni." - Így van, és pont ezért gázos a diktatúra. Mi van, ha olyannak adunk teljhatalmat, aki azelőtt mértéktartó, józan gondolkodású ember volt, és hatalmi tervei is erre vallanak, de aztán a hatalom megrészegíti, és egy véres kezű őrült lesz belőle, aki nem a prostikat meg a drogosokat fogja bebörtönöztetni/kivégeztetni, hanem mindenkit, aki neki valamiért nem tetszik? Fűszerezve mondjuk azzal, hogy intézkedései köszönőviszonyban sincsenek előzetes terveivel. Ez utóbbi előfordul a demokráciákban is, amikor valaki fűt-fát megígér, aztán, miután megválasztották, fityiszt int. De egyrészt az ilyet néhány év után le lehet váltani, másrészt pedig jó esetben a következő választásig is lassítják a károkozását a fékek és ellensúlyok. A hatalomittas diktátort sem a nép nem tudja ellenőrizni, sem a demokratikus intézmények. Előbbieket megfélemlítéssel tarthatja sakkban (meg propagandával), utóbbiakat pedig vagy teljesen felszámolja, vagy ellenőrzése alá vonja. A történelmi tapasztalatok alapján szerintem egy diktatúrába helyezni végső reményünket olyan, mintha az éhező hajléktalan az utolsó kétszáz forintjából venne egy lottószelvényt. Előfordulhat, hogy megüti a jackpotot, de sokkal valószínűbb, hogy jobban járt volna, ha kenyeret vesz abból a kétszáz forintból.
Nagyon egyszerű a válasz:
minden rendszer szidja azt a rendszert, amit megdöntött, és dicséri saját magát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!