Jobb lenne, ha magas fizetésért dolgoznának a pedagógusok, de rendes/teljes munkaidőbe? Jó lenne egy ilyen életpálya modell?
Mikor elsőéves egyetemista voltam, mutatta a mat-fizes ex-tanárnőm az órarendjét. Majdnem minden órában ki volt írva. Sok helyettesítéssel persze. Nem hiszem, ha ő vagy én diákként elbírtam a folyamatos 0. 7-8 órákat, akkor a maiak nem. A világ úgyis efelé halad. Elöregedő a pedagógus társadalom. A jelenlegi tanári kar 40%-a nyugdíjba vonul. A kevés fizuk mellett persze nem jön senki. És itt jön az ötletem!
Megszüntetnénk azt, amiért irígykednek vagy útálják őket a többiek. Megszűnne a részmunkaidős pálya és 7-8 órákat lennének a gyerekekkel, persze ebben ugyanúgy benne lenne a napközi, tesi, ofő, hittan szóval lehetne pihizni közbe. De pl a természettudományokat összevonnák és a biosz vagy fizika tanár tanítaná a kémiát meg a föcit is. Viszont ami a jó benne...
Így már megkapnák a kezdők is a 240-250 nettót és később lehetne 350-380 is a fizetésük + bkv bérletpótlék 5 ezer és cafetéria vagy szép kártya 5k-ért. Valamit valamiért....
Egyet ne feledj. Egy tanár akkor is dolgozik, mikor épp dolgozatot javít, a másnapi órára gyűjti az anyagot, készíti elő a kísérletet
Ezt egy tanár nem otthon csinálja, hanem egy másik órán, miközben a tanulók feladatokat csinálnak vagy dolgozatot írnak. Vagy hittanon, erkölcstanon, médián filmnézés közben. Sok tanár azért csinál plusz munkát magának, mert józan észt valóban nem tanítanak az egyetemen sajnos.
2
"
Egyet ne feledj. Egy tanár akkor is dolgozik, mikor épp dolgozatot javít, a másnapi órára gyűjti az anyagot, készíti elő a kísérletet, stb. Én inkább azt támogatnám, hogy heti 5*5 órát kelljen tartaniuk minimum, ami 25*45 perc hetente. Ehhez pedig én korrektnek találnék egy 220-240.000 forintos fizetést."
Volt olyan tárgy amiből évente 2-szer írtunk dolgozatot, amire az előző órán felkészültünk. Általában csak pipálnia kellett a tanárnak. Akit érdekelt az az irány, az megtanulta, mert a tanárnak jó előadókészsége volt, sokat viccelődött. Aki sz . rul állt évvégén, az csinálhatott kiselőadást, bármilyen a tárgyhoz kapcsolódó témából. Így aztán bukás nem volt nála soha, és a kiselőadás készítése közben legalább az adott témát megtanultuk, nem felejtettük el másnapra, mint a sok lexikális sz . rt.
Ehhez képest volt olyan tanár, aki minden órán röpdogát íratott, hogy egyeseket osztogathasson. Lexikális dolgokat kért számon, már semmire nem emlékszem azokból, pedig minden órára 3-4 órát magoltam. Tudod mit? Kicsit se sajnálnom azt a tanárt. Ha ő ezt választotta, hogy nem a saját gyerekeivel szeretne lenni szabadidejében, hanem sok más kisgyereket agyonszivatni, és tönkretenni heti 2 estéjüket is, akkor ha valaki, akkor ő megérdemli, hogy este még dolgozatot javíthasson.
A másnapi órára egy átlag tanárnak életében egyszer kell előkészülnie, utána 40 évig ugyanazt nyomja le. Esetleg ha töri tanár, és közben van egy rendszerváltás, akkor pár dolgot átfogalmaz, de ennyi.
Most őszintén, szted egy matektanárnak, miután végignyomott egyszer 4 évfolyamot, mire kell még felkészülnie? Időközben feltalálják hogy 2 + " az nem 4? Vagy hogy a Pitagorasz tétel tök máshogy van? Töriből, lehet rájönnek a tudósok hogy a második pun háború nem is akkor volt?
Egykét tárgyból van még update, pl. biosz, vagy számtech, de a legtöbb tanár ezt se teszi meg. Meg aztán van 10 évük általában behozni a lemaradást, az állami tananyag körülbelül a 90-es évek számítástechnikáját tükrözi.
Kísérletet én hányszor láttam életemben? 5, de akkor sokat mondok. Az hagyján, hogy a biosz, kémia, és fizika tanáron kívül senkinek nem kell kísérletet tartania, na most a biosz kísérlet az általában a félig áteresztő hártya, és ennyi 5 évre a kísérlet, fizikából asszem ledobtunk egy kavicsot a 4.ről, és kiszámoltuk belőle a g-t, amiben az volt a jó, h ilyen hibaértékkel ez kb lehetetlen, mert a gyerek összevissza nyomkodja a stoppert, kémiából 80 éves bunzen égőkkel borzoltuk a kedélyeket... de talán abból még volt néhány értelmes kísérlet is..
Fogadjuk el, hogy a tanárnak nincs annyi munkája mint mondjuk egy multiban dolgozó corporate rabszolgának, és kész. Ha a fizukat leszámolod órára, ki fog jönni, hogy egy kezdő assistant vagy trainee kb alig keres többet egy kezdő tanárnál, pedig ugyanúgy kijártak egyetemet. És ők napi 9-10 órákat dolgoznak, és évente mindössze 20 óra szabijuk van. És azért tegyük a szívünkre a kezünket, de én még nem láttam olyan tanárt rokoni körben aki júliusban dolgozott volna... Augusztus vége felé már be-be járkálnak, meg június végén is, de aztán még van 3 szünet az évben, karácsonykor se nagyon kell megerőltetni magukat, pedig az átlag multis dolgozó 23.-án is este 9-re ér haza és ha nagyon rimánkodik a főnökének nem hívatják be két ünnep között h akkoris melózzon...
25-26-os: neked is csak azt tudom tanácsolni, csak úgy a levegőbe könnyű beszélni, gyere el legalább egy napra alsóba tanítani, rájössz, hogy még a közelében sincs a valóság a te általános elképzeléseidhez :) a tanárnak/tanítónak legtöbbször nem a tananyagot kell megtanulnia (főleg alsóban), hanem a módszertanát; pl. matekot 3. osztályban, írásbeli összeadás: csinálhatnám azt, hogy egész órán füzetbe csak műveleteket végzünk, de azt a gyerek nem annyira élvezi (igen, hurrá, neked nincs nagy dolgod, de aki valóban elhivatott, neki a célja a tudás átadása, nem saját igényeinek a csökkentése); helyette pl. frontálisan nagy számokkal dolgozunk, mozgásformákkal, rejtvényekkel, tárgyias feladatokkal, IKT eszközökkel, és már érdekesebb az óra :) Erre valóban elég max fél órát készülnöd, de múltkor én űrmértéket tanítottam nekik, mondhattam volna, hogy "ml cl dl l hl - edd meg vacsorára azt csókolom, kövi órán dolgozat" de természetesen nem érti meg a gyerek. Helyette bevittem eszközöket (vödör, doboz tej, bögre, kanál, stb.) és úgy "méregettünk".
Igen, nem megerőltető nagyon fizikailag (mondjuk alsóban azért vitatkoznék ezzel a felvetéssel is :D ) de könyörgöm, a gyári szalagmunkát meg az agyi munkákat ne hasonlítsuk össze, mert összeférhetetlen...
(nem kukacoskodásból és rosszindulatból, de én ezért lediplomáztam 4 év alatt, a szalagmunkás addig is dolgozott, és kereste a moneyt :)
27-es:
és az űrmértékek oktatására minden évben új dolgot találsz ki? Hol a határ?
Pl. most vödröt meg bögrét, jövőre meg kádba ülsz bele?
Azt akarom ezzel mondani, hogy tök jó és dícséretes hogy így odafigyelsz és a te óráidat legalább szeretik a diákok, de a végtelenségig ezt nem lehet bonyolítani. Egy idő után már nem tudsz új dolgot kitalálni
" gyere el legalább egy napra alsóba tanítani"
Hát, van rá lehetőségem? Nincs. Pedig tanárhiány van, mégse megehetek el egy iskolába hogy én itt szeretnék oktatni egy tárgyat amihez nagyon értek. Előtte ki kell járnom egy 5 éves egyetemet,, stb..
Egyébként tényleg tökre dícséretes hogy te ilyen komolyan veszed a munkád, csak sajnos nem ez az átlag. Saját szememmel látom, hogy nagyon-NAGYON kevés tanár ad bele ilyen sokat. A dolgozatíratás meg az 1-es osztogatás nagyon megy, de pl. az online oktatásnál is látszott, hogy nemegyszer a tanárok is belezavarodnak a tananyagba. Aki meg már "öreg motoros" az olyan bődületesen unalmas órákat tart hogy a világ legérdeklődőbb gyereke is elalszik rajta. De tényleg, a történelem tök izgalmas dolog lehetne, és valahogy elérik, hogy egy életre megutálja az ember.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!