Pz-IV, T-34, M4 Sherman, Comet-I A34. Melyik volt a legjobb ezek közül?
Pontos információt nem találtam,annyit hogy nem sokkal a háború vége előtt.Ha ezt 45-nek vesszük akkor már nem igen volt jelentős a német páncélos erő.Itt-ott felbukkant egy század(MAXIMUM 15 páncélossal) vagy szakaszok(2-3 páncélos) de jellemzőbb volt hogy 1-1 páncélost beástak a front egy egy részére mely támpont volt a gyalogság védelmének.De a voksom ettől függetlenül marad a Pz IV-en.
Viszont azért érdekes ez a kérdés,mert végre nem a nehéz páncélosokat akarja valaki összehasonlíta és így nem tudnak érvelni a TigerII-essel v bármelyik monstrummal, hanem a hadban álló felek igáslovának számító páncélosokat vesszük alapul.
Egy 75-ös hosszú csövű Pz IV már eredményesen feltudta venni a harcot a T-34-essel.
Ez elég nehéz kérdés mivel a háború előrehaladtával folyamatosan változtak az erőviszonyok. Például 1942-től 1944-ig főként a hosszú csövű Panzer IV bizonyult ütőképesebbnek, pontosabb és nagyobb teljesítményű páncéltörő lövegének köszönhetően. A jobb minőségű rádió -amit ThorgilsX már megemlített- hatékonyabb együttműködést tett lehetővé a német harckocsik között, ehhez még hozzá jött a nagyobb látószögű periszkóp rendszer ami az ellenséges harckocsik könnyebb észlelését tette lehetővé (E téren a szovjet harckocsik fényévekkel le voltak maradva). Mindemellett a német céltávcsövek is messze felülmúlták az orosz megfelelőiket, részben ezért is értek el nagyobb pontosságot a német páncéltörő lövegekkel.
Ott van még az ergonómia fogalma is amit az orosz tervezőmérnökök nem igazán vettek figyelembe: pl: A T-34-es törzse elég szűkös volt ami a lőszer javadalmazásra illetve a legénység kényelmére és hatékonyságára is rányomta a bélyegét. Különösen a T-34-es szűkös lövegtornya jelentett problémát mivel csak 2 személy fért el benne: a parancsnok és a töltő. A parancsnoknak így a löveg irányzását és a személyzet munkájának összehangolását is egyszerre kellett ellátnia míg a német harckocsikban ezt 3 fő látta el.
A Sherman ugyan ergonómiailag jobb konstrukció volt mint a T-34-es ám az 1942-1944 elejéig gyártott változatok, tűzerő terén nem vehették fel a versenyt a Panzer IV-el.
Mindemellett a Sherman hagyományos VVSS felfüggesztésű változatai a következő kategóriákban is elmaradtak a német harckocsival szemben:
-Üzemanyag fogyasztás (kivéve az M4A2 Sherman változatot)
-Fordulókör
-Lépcsőmászó képesség
-Terepjáró képesség (ezt csak az 1944 végén megjelenő HVSS felfüggesztéssel sikerült korrigálni)
Összességében véve tehát 1942-1944-ig a Panzer IV előnyben volt, 1944 elejétől kezdve azonban megjelent a T-34/85 amely hatékonyabb 85 mm-es löveggel és jobb védelmet biztosító öntött toronnyal gyártottak. A toronyban immáron három fő foglalt helyet + megjelent a rendszeresített rádió berendezés is (igaz csak a parancsnoki harckocsikban volt adó-vevő egyaránt illetve ezek hatótávolsága csak 3-5 km volt). A T-34-es ennek köszönhetően hasonló tűzerőt képviselt mint a Panzer IV hosszú csövű 75 mm-es löveggel ellátott változatai, mozgékonyság és páncélvédettség terén pedig felülmúlta német riválisát.
A Shermant 1944 elején már az erősebb 76 mm-es páncéltörő löveggel gyártották amely tűzerő terén jobb volt mint a Pz IV ágyúja, páncélvédettség terén pedig a régebbi Sherman változatok is erősebbnek bizonyultak mint a német harckocsi. 1944-re a Panzer IV tehát hátrányba került a szövetséges páncélosokkal szemben, ugyan továbbra is képes volt felvenni a harcot a Sherman és a T-34-es harckocsikkal (ami betudható a jól képzett német páncélos személyzetnek is), konstrukcióját tekintve azonban már elavultnak számított. A 3 harckocsi közül a Panzer IV számított a legidősebb konstrukciónak (már rég gyártották amikor a T-34 és a Sherman még nem is létezett).
A Cometet -éppen ezért- nem lenne ildomos összehasonlítani a Panzer IV-el mivel közel 8 éves külömbség van a két konstrukció között.
"Ha jól tudom a Comet kisebb csatákban részt vett legalábbis ezt olvastam."
Valóban, pl: 1945 április közepén, Uelzen közelében Comet harckocsik csaptak össze infravörös képalkotóval felszerelt Párduc harckocsikkal. Az ütközet során egy szakasznyi brit A34 Comet páncélos semmisült meg.
Kedves Pro Patria!
"- M4A4 Sherman harckocsi (erősebb volt a Sherman Firefly, de az külön tanknak számít).
Max páncélzat: 76 mm (ennek viszont már döntöttek a lemezei, ám a toronynál nem, elég magas a felépítése, és nem is túl karcsú a körvonala)
Max átütőerő, 30 fokban megdöntött páncéllemeznél, 1000 méterről: 70-90 mm
- T-34/85 harckocsi
Max páncélzat: 90 mm (ennek már nagyon jól kidolgozott páncélteste és karcsú tornya van)
Max átütőerő, 30 fokban megdöntött páncéllemeznél, 1000 méterről: 90-147 mm "
Nem stimmelnek a páncélátütésre vonatkozó adatok. A T-34/85 páncéltörő lövege még 100 m-ről sem volt képes 147 mm-es páncélzat átütésére (30 fokos becsapódási szög esetén).
Az M4A4-es Sherman variánsa pedig kb 60-70 mm vastagságú acélpáncél átütésére volt képes ugyanazon becsapódási szög és távolság esetén.
Az pedig nem jelentett hátrányt hogy a Sherman lövegtornya nem döntött páncéllemezekből készült, lévén hogy öntéses eljárással állították elő, ami egyébként a T-34/85-ös lövegtornyára is érvényes.
A max páncélzat megadása pedig elég félrevezető, pláne ha figyelmen kívül hagyod a páncélzat dőlésszögét is. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni hogy pl: oldal vagy esetleg front páncélzatról van szó (egyáltalán nem mindegy):
Max páncélzat: Sherman M4A4. 76 mm (figyelembe véve a páncélzat dőlésszögét: 88 mm)
Max páncélzat: T-34/85: 90 mm
A valóságban a T-34/85 szemből gyakorlatilag hasonló védelmet nyújtott mint a legtöbb Sherman változat (a későbbi Sherman változatoknál a front páncél alsó részét megerősítették):
T-34/85 vs Sherman: ( a zárójeles részben megvan adva hogy az adott szögben megdöntött, adott vastagságú páncélzat hány mm-es függőleges páncélzattal ekvivalens)
-T34/85:
Front páncél (fent) : 45mm @ 30° (90mm)
Front páncél (lent) : 45mm @ 30° (90mm)
Páncéltest oldala (felül): 45mm @ 50° (59mm)
Páncéltest oldala (alul) : 45mm @ 90°
Páncéltest hátulja : 45mm @ 45° (64mm)
Páncéltest teteje : 20mm @ 0°
Páncéltest alja : 20mm @ 0°
Torony eleje : 90mm
Lövegpajzs : 90mm
Torony oldala : 75mm @ 70° (80mm)
Torony hátulja : 52mm @ 80° (53mm)
Torony Teteje : 20mm @ 0°
-M4A4 Sherman:
Front páncél (fent) : 51mm @ 34° (91mm)
Front páncél (lent) : 51mm @ 45° - 90° (51-72mm)
Páncéltest oldala (felül): 38mm @ 90°
Páncéltest oldala (alul) : 38mm @ 90°
Páncéltest hátulja : 38mm @ 70° - 90°(38-40mm)
Páncéltest teteje : 19mm @ 0° - 7°
Páncéltest alja : 13mm - 25mm @ 0°
Torony eleje : 76mm @ 60° (88mm)
Lövegpajzs : 89mm @ 90°
Torony oldala : 51mm @ 85° (51mm)
Torony hátulja : 51mm @ 90°
Torony Teteje : 25mm @ 0°
Amúgy a Sherman változatok közül neked sikerült megtalálnod az egyik leggyengébbet (az M4A4 1942-es konstrukció volt, az 1944 elején megjelenő 76 mm-es löveggel ellátott modellek már jóval hatékonyabbak voltak + erősebb volt a páncélvédelmük).
Az M4A2(76)W változat főbb paraméterei: [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!