Az angolok nem jártak volna jobban, ha békén hagyják Hitlert?
A második világháború következményeként a Szovjetunió és az USA megerősödött, közben Anglia elgyengült mellettük, egy jelentéktelen, gyenke, kis országgá vált. Közben a Brit Birodalom is széthullott. Többé nem tudtak már az USA árnyékából kikerülni.
Hitler nem akart Angliával háborúzni, a sokkal gyengébb hadiflotta miatt eleve nem lett volna esélye egy partraszállásra a szigetországban.
# 50
A Scharnhorst 2 db felszínt pasztázó radarral volt felszerelve, ezek közül csak egyet rongált meg a brit cirkálók ágyútüze.
Ellenben a másik, működő radar nem észlelte át HMS Duke of York-ot.
# 50
A japán repülőgép-hordozók extrém kisméretű parancsnoki híddal rendelkeztek, három kivétellel.
A midwaynél bevetett 4 db japán hordozó szintén extrém kis méretű parancsnoki híddal bírt. Ez korlátozta a radar beépítési lehetőségét és használhatóságát.
A japán csatahajók ellenben hatalmas parancsnoki toronyhíddal rendelkeztek, amely nagy magassága miatt is kiváló platform volt a radar számára.
Az Isze ugyanakkor egy lassú, régi csatahajó volt, amelyet kis sebessége miatt nem lehetett volna beosztani a gyors hordozók mellé.
# 54
A Scharnhorst első radarja előre és a haj jobb és bal oldalára látott, a hátsó radar pedig hátulra és a hajó két oldalára. Tehát a hátsó radarnak mindenképpen érzékelni kellett volna az HMS Duke of Yorkot.
Mellesleg a csatahajók nem szemből harcolnak, hanem oldalról, mert így tudnak maximális tűzerőt leadni, teljes "oldalsortüzet" lőni.
A német radar nem közelítette meg a brit hatékonyságát 1943-ban. A brit rádiólokátoros tűzvezetés messze megelőzte a németet.
A brit csatahajók rádiólokátoros tűzvezetése gyilkos hatékonyságú volt mind a Matapan-foknál, mind a Scharnhorst ellen. A gyakorlatban bizonyított.
# 53
IDÉZLEK: "Azt nem, de ha teszem azt a Harunára teszik föl a kísérleti radart. Elbizakodottságukban? nem ismerték fel a kérdés fontosságát. Melyik volt a három kivételes hordozó? Nem négy volt az: a Shokaku, a Zuikaku, a Taiho, és a legnagyobb, a Shinano? Mert ebből, az 1., 3., 4. számúnak biztos, hogy volt lokátora. (Kivéve a Korall.tengeren és a Kelet-Salamon szigeteknél vívott ütközetet.)"
NÉZZÜK:
A Shinano sosem állt hadrenbe, nem volt aktív repülőgép-hordozó, még azelőtt elsüllyedt.
A Shokaku és a Zuikaku is igen apró és alacsony parancsnoki híddal rendelkezett, ez gátolta a hatékony radar beépítését.
Nagyméretű, modern híddal a japán repülőgép-hordozók közül a Junyo, a Hiyo és a Taiho rendelkezett.
"Mellesleg a csatahajók nem szemből harcolnak, hanem oldalról, mert így tudnak maximális tűzerőt leadni, teljes "oldalsortüzet" lőni."
T-kereszteződésről még nem hallottál volna?
# 57
A T-áthúzás lényege, hogy a győztes pozíció ekkor teljes oldalsortüzet lő, még a vesztes, amely oszlopban halad, csak korlátozottan, elülső lövegei egy részével tud tüzelni.
A "T áthúzásnál" az győz, aki oldalról áll fel, és azt lövik szanaszét, aki szemből.
# 57
A "T áthúzás" éppenséggel azt igazolja, hogy a csatahajók oldalról felállva képezik a legerősebb formációt, még szemből felállva a leggyengébbet.
Ennyit arról, hogy a hátsó radar miért nem észlelte a Yorki Dukátust-miven mint már írtam, az olyan szögtartományban közeledett, ahol csak a tönkrement mellső radarkészülék észlelte vóna. Ez nem a németek (sokszor csak képzelt) műszaki lemaradásán múlt.
Matapannál a lokátorok az olasz hajók megtalálásában és megközelítésében segtettek a sötétben, de a célzésban a (váratlan) fényszóros megvilágítás volt a döntő.
Az egyik általam olvasott -nem kommunista szakcikk szerint- North Cape-nél kifejezetten gyenge volt a brit hajók találati aránya. Csak rengeteg lövést adtak le.
Bármit mondasz, az a tény, hogy 1942 szeptemberében, a japán hordozók közül elsőként, a Shokaku egy aránylag kisméretű, kísérleti légtérfigyelő rádiólokátort kapott és azt az októberi ütközetben eredményesen alkalmazta.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!