Miért pont a Focke-Wulf 190-et tartják a legjobb, legsokoldalúbban továbbfejleszthető második világháborús, légcsavaros vadászgépnek?
Mert az egész egy mestermű
az aerodinamikus tulajdonságai miatt, a sebessége miatt és kissebb volt mint a többi. A motorja is úgy lett kialakítva hogy még a kipufogó gáz is extra toló erőt biztosítson.
Illetve egy kevésbé ismert dolog ez volt az első gép amit nem kellett minden manőver után a trimmelni így nem volt fárasztó a vezetése ergó a pilóta foglalkozhatott mással. A pilóták nagyon szerették
Kiegészítve az első által írt dolgokat:
Az is fontos tényező lehet az ilyen megítélésében, hogy viszonylag kis módosításokkal rengeteg feladatkörre tudták hatékonyan átalakítani. Vadászként indult, mégis sikeres tudott lenni zuhanóbombázóként, felderítőként, éjszakai vadászként, nagy magasságú elfogó vadászként, csatarepülőként.
Egy nagyon-nagyon jól eltalált típus volt! Kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal (alacsony légellenállás), kis forduló sugárral, jelentős motorteljesítmény-többlettel ami lehetővé tette az átalakítását más feladatkörökre is. Igaz, az átalakítások lévén elfogóvadász-feladatkörben e miatt már gyengébben teljesített (a megnövekedett légellenállás miatt).
Megjegyzem, ez minden dugattyús gépre igaz amit hibrid feladatokra alakítottak át / fejlesztettek ki! Az adott géptípus ugyan alkalmassá vált mindkét feladatkörre, de nem tudta teljes harcértékkel ellátni egyiket sem (a klasszikus bombázókhoz képest magasabb volt az átesési sebességük, rosszabb a páncélzatuk, kisebb a hasznos terhelésük - "cserébe" vadászként lecsökkent a végsebességük, a fordulási szögsebességük).
"A sosem élvezett olyan..." azért túlzás. Tény, hogy a német katonai rg.fejlesztést az ezért felelős Udet tábornok és Göring félrevitték, tévutakra állították. Udet ezt utólag felismerve öngyilkos lett. A halála után Erhard Milch tábornokhoz került ez a terület és ő sokkal racionálisabb döntéseket hozott. Később az Albert Speer-Milch együttműködés eredménye volt, hogy más területek rovására radikálisan növelték a vadászgépek havonta legyártott mennyiségét.
Nincs pontos adatom, de a logika alapján ekkor, a háború kb. utolsó két évében (1943 közepétől 1945 közepéig) már legalább ugyanannyi (de inkább több) Fw 190 gép készült, mint Me 109. Pedg a Focke-wulfból 1 példány legyártása bizonyára több erőforrást/munkaidőt/ráfordítást igényelt, mint az e téren igen kedvező 109-es. Mégis, ha a számokat nézzük, az Fw gyártása csak 1941 eleje körül indult, ám 20 ezer készült belőle. A "Messert" már a harmincas évek közepétől szállították és így érte el a bűvös 35 ezres számot. Logikus tehát, hogy az utolsó években "valamilyen okból" (ez az ok Milch és Speer felismerése, majd döntése lehetett) nagyon rákapcsolt a kis, csillagmotoros gép gyártása.
Milch különben is személyes okból IS ellenszenvet érzett Messerschmitt gépei iránt (mint az alábbi cikkben olvasható). Utólag megismerve a 109-es keskeny nyomtávjából (ez a hiba az angol Spitfire-nél megismétlődött) adódó fel és leszállási gondokat, a Me 210 gyorsbombázó-romboló súlyos kudarcát, ez az ellenszenv szakmai szempontból is megérthető.
# 8 # 9
A németek nyilvánkövettek el hibákat, de a II. világháború alapvetően a gazdasági erőviszonyok miatt volt megnyerhetetlen Németország számára.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!