Miért pont a Focke-Wulf 190-et tartják a legjobb, legsokoldalúbban továbbfejleszthető második világháborús, légcsavaros vadászgépnek?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Mert az egész egy mestermű
az aerodinamikus tulajdonságai miatt, a sebessége miatt és kissebb volt mint a többi. A motorja is úgy lett kialakítva hogy még a kipufogó gáz is extra toló erőt biztosítson.
Illetve egy kevésbé ismert dolog ez volt az első gép amit nem kellett minden manőver után a trimmelni így nem volt fárasztó a vezetése ergó a pilóta foglalkozhatott mással. A pilóták nagyon szerették
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kiegészítve az első által írt dolgokat:
Az is fontos tényező lehet az ilyen megítélésében, hogy viszonylag kis módosításokkal rengeteg feladatkörre tudták hatékonyan átalakítani. Vadászként indult, mégis sikeres tudott lenni zuhanóbombázóként, felderítőként, éjszakai vadászként, nagy magasságú elfogó vadászként, csatarepülőként.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Egy nagyon-nagyon jól eltalált típus volt! Kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal (alacsony légellenállás), kis forduló sugárral, jelentős motorteljesítmény-többlettel ami lehetővé tette az átalakítását más feladatkörökre is. Igaz, az átalakítások lévén elfogóvadász-feladatkörben e miatt már gyengébben teljesített (a megnövekedett légellenállás miatt).
Megjegyzem, ez minden dugattyús gépre igaz amit hibrid feladatokra alakítottak át / fejlesztettek ki! Az adott géptípus ugyan alkalmassá vált mindkét feladatkörre, de nem tudta teljes harcértékkel ellátni egyiket sem (a klasszikus bombázókhoz képest magasabb volt az átesési sebességük, rosszabb a páncélzatuk, kisebb a hasznos terhelésük - "cserébe" vadászként lecsökkent a végsebességük, a fordulási szögsebességük).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"A sosem élvezett olyan..." azért túlzás. Tény, hogy a német katonai rg.fejlesztést az ezért felelős Udet tábornok és Göring félrevitték, tévutakra állították. Udet ezt utólag felismerve öngyilkos lett. A halála után Erhard Milch tábornokhoz került ez a terület és ő sokkal racionálisabb döntéseket hozott. Később az Albert Speer-Milch együttműködés eredménye volt, hogy más területek rovására radikálisan növelték a vadászgépek havonta legyártott mennyiségét.
Nincs pontos adatom, de a logika alapján ekkor, a háború kb. utolsó két évében (1943 közepétől 1945 közepéig) már legalább ugyanannyi (de inkább több) Fw 190 gép készült, mint Me 109. Pedg a Focke-wulfból 1 példány legyártása bizonyára több erőforrást/munkaidőt/ráfordítást igényelt, mint az e téren igen kedvező 109-es. Mégis, ha a számokat nézzük, az Fw gyártása csak 1941 eleje körül indult, ám 20 ezer készült belőle. A "Messert" már a harmincas évek közepétől szállították és így érte el a bűvös 35 ezres számot. Logikus tehát, hogy az utolsó években "valamilyen okból" (ez az ok Milch és Speer felismerése, majd döntése lehetett) nagyon rákapcsolt a kis, csillagmotoros gép gyártása.
Milch különben is személyes okból IS ellenszenvet érzett Messerschmitt gépei iránt (mint az alábbi cikkben olvasható). Utólag megismerve a 109-es keskeny nyomtávjából (ez a hiba az angol Spitfire-nél megismétlődött) adódó fel és leszállási gondokat, a Me 210 gyorsbombázó-romboló súlyos kudarcát, ez az ellenszenv szakmai szempontból is megérthető.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
# 8 # 9
A németek nyilvánkövettek el hibákat, de a II. világháború alapvetően a gazdasági erőviszonyok miatt volt megnyerhetetlen Németország számára.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!