Miért terveznek, és rendszeresítenek egyes országok ugrósáncos repülőgép-hordozókat, amikor nagyon korlátozott a felhasználhatóságuk, ellenben a gőzkatapultos repülőgép-hordozók jó teherbírásúak ?
" A rakéták korában semmi értelme hagyományos tüzérséggel egymás hajóját lövöldözni. "
A hadihajók nem magányosan járják a tengereket, óceánokat, hanem harccsoportokban.
A csatahajók köré is szerveztek önálló harccsoportokat, Battleship Battle Group, nem csak a repülőgép-hordozók köré. És akár a kettő együtt is járhatja a tengert.
Ha szólóban indítanak egy - egy Exocetet / Moszkitot / Onikszot, illik megfognia a légvédelemnek. Ha meg 20 - 50 - 70-et is indítanak, az már kivédhetetlen.
Nem kell kapásból elsüllyednie a hadihajónak, elég, ha mozgásképtelenné válik, vihar támad, és amiatt süllyed el.
A gőzkatapultos repülőgéphordozók azok 40 - 50 - 70 repülőt hordozhatnak.
Az ugrósáncosak 20 - 40 repülőt.
# 23
A jelenlegi brit hordozók 5000 tonnával nagyobbak, mint az első generációs amerikai szuper-hordozók, az olajtüzelésű, 4 db Forrestal és 4 db Kitty Hawk osztályú egység.
A méret alapján akár 70 db F-35 is elfér rajtuk.
# 20
A repülőgép-hordozóknak nincs akkora presztízse ma sem, mint a csatahajóknak.
Régebben maketteztem.
A legfontosabb méretarányban (1 : 700) például egy nagy gyártó sem adta ki a II. világháború egyik leghíresebb hordozóját, a brit HMS Ark Royal-t, csak 2-3 éve dobták piacra a kínaiak, a Trumpeter cég.
Ellenben a csúcsminőségéről híres japán Tamiya cég már 1972-ben kiadta az alábbi brit csatahajókat, csatacirkálókat: HMS King George V, HMS Prince of Wales, HMS Nelson, HMS Rodney, HMS Hood.
A makettezők körében hordozókra máig sokkal kisebb a kereslet, mint csatahajókra.
Komoly szakirodalomban is sokkal több profi szakkönyv jelenik meg csatahajókról, mint repülőgép-hordozókról.
Brit csatahajós szakkönyvem van vagy 20 db, repülőgép-hordozós talán 1. Nem azért, mert nem érdekelnek a hordozók.
De csapásmérő képességre a repülőgép-hordozók a legerősebbek.
A repülőgép-hordozók 40 - 70 közötti vadászrepülőt hordoznak, ahhoz való mennyiségű légiharc rakétával, bombával, és levegő-föld rakétával, így lehet 2,000 km-re levő célpontokat is támadniuk, addig a csatahajók, és a hadihajók képessége egyre csökkenő.
Az Iowa-osztály az 32 x BGM-109-es Tomahawk-ot indíthat, 2,000 km-re levő célpontok ellen, és a 16 inches lövegei / ágyúi 40 km-re levő célpontok ellen valók. A 16 inches lövegekhez körülbelül 5,000 db lövedéket tárolnak.
És a sor végén vannak a könnyű fregattok, rombolók, és cirkálók, azok mindössze 8 x BGM-109-es Tomahawk-ot indítható, 8 robotrepülő az a mennyiség, amit a légvédelem könnyen le tud kezelni.
Cserébe ezekből a könnyű hadihajókból sokat lehet gyártani, az Arleigh Burke-osztály az 70 egységgel is bír, és egy 20 x 8 Tomahawk az már jó csapásmérő potenciált jelent.
#26
"De csapásmérő képességre a repülőgép-hordozók a legerősebbek."
Cserébe egy csomó védelemre van szüksége, mert szép nagy jószerivel védtelen célpont kísérő cirkálók, rombolók, fregattok, meg tengeralattjáró vadászok nélkül.
Meg pl. a Nimitz osztály hajóinak a feltöltése és karbantartása egyetlen alkalommal 3 évig tart.
#27 a harckocsiknak is hatalmas karbantartási, logisztikai háttér kell mégsem vonható kétségbe hogy a szárazföldi eszközök közül a legnagyobb harcértékkel bíró.
Rendszerbe illesztve érdemes gondolkozni, a felszíni egységek nem magányos farkasok hanem kötelékben "dolgoznak". Abból meg a legnagyobb harcértékű amelyik repülőgép-hordozót is tartalmaz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!