Mikor éa miért maradt le a szovjet vadászgép-fejlesztés a nyugati élvonal mögött?
Igazából a MiG-15, 17, 19 gépek tartották a lépést bármilyen velük egyidős nyugati típussal (F-86, Hunter, F-100) ám a hatvanas-hetvenes évekre a szovjet repülőgép-tervezés mintha lemaradt volna. Egyedül a MiG-25, majd az abból továbbfejlesztett MiG-31 nyűjtott kiemelkedőt, ám ezek nem tekinthetőek igazi alapvadászgépnek. A másik oldalon az F-4, F-15, F-16
tényleg minden téren bevált.
Sem a MIG-25 sem a MIG-31 nem nyújt semmi kiemelkedőt. Képesek egyenesen nagyon gyorsan repülni és ennyi.
A szovjet fejlesztések azért maradtak le, mert ott nem "piaci" alapon ment fejlesztések irányítása hanem az állami tervhivatal szabta meg a cégeknek mit kell fejleszteniük és a repülőgépgyárak is állami vállalatok voltak. Nem volt piaci kényszer, nem a profitért dolgoztak hanem a gulag elkerülésére :D
Az F-4 Phantom idején kezdett látszani, hogy a szovjetek még mindig egy adott célterületre gyártanak repülőt és igazi többfunkciós gépük nincs. Ennek persze volt előnye is: a korabeli szovjet gépeket olcsóbban és egyszerűbben lehetett tömeggyártani.
A '80-as évekre az elektronikai ipar hiánya miatt teljesen lemaradtak a digitális technikákban és ekkora már halatlams volt a különbség a két ország között. Képességeit tekintve ( a manőverező légiharcot leszámítva ) a MIG-29 teljesen komolytalan a vele egyidős F-18 mellett :)
Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a '60-as években kezdődött el a lemaradás ami a '70-es évek közepétől felgyorsult és a Szovjetunió összeomlása meg egy szakadékot hozott. Mire a Szu-57 normálisan rendszerbe áll, addigra az F-22-ket már kivonják hadrendből :)
Szerintem ebben a lemaradásban jelentős szerepe van annak, hogy nagyon sok korszakalkotó dolgot az amcsiknál találtak fel, amiből ők nagy pénzt csináltak és persze integrálták a haditechnikába. Gondolj bele mekkora előny volt, hogy a tranzisztor és a MOSFET-et a Bell Labs csinálta meg, ahogy a lézert is. A lézert az SR71 kabinjában műhorizont kivetétésre használták valamint az első kísérleti programokban célmegjelölésre F-4-ek és F-111-ek részére Vietnamban! :D
Az amerikai mikroelektronikai és informatikai fejlesztések a '70-es években elhozták a fly by wire korszakot, fejlettebb elektronikus képességeket amikre a szocjet iparnak nem volt válasza és a fejlesztések piaci bázisa is hiányzott a keleti blokkban. Az amerikai mikroelektronikai fejlesztlések nem csak a hadiiparba mentek, hanem a hadiipari beszállítók folyamatosan ontották magukból a polgári termékeket is és a kettős célú felhasználás tisztességes profitot termelt amiből aztán jutott fejlesztésre is. Ezzel a tervgazdaság egyszerűen nem tud versenyezni.
Az egész szovjet/orosz gazdaság és társadalom folyamatosan marad le a Nyugat-USA mögött már évtizedek óta.
Miért pont a hadiipar lenne különbség?
Igen, a vietnami háború érdekes abból a szempontból, hogy ott már egy sor modern megoldást alkalmaztak. Főleg a rádióelektronikai harc területén.
amin megdöbbentem, hogy egy T-64 ismertetőben arról olvastam, ott 1970 körül már fenn volt a lézeres távolságmérő és célmegjelölő eszköz.
Szerintem már az F-16A/B is többfeladatú vadászbombázó volt és azt már 1975-től gyártották. 1-2 évvel később hadrendbe állt.
Utólag szovjet fejjel gondolkodva:
MiG-25 felderítőváltozat OK
MiG-25 elfogóvadászgép mellélövés, pénzkidobás volt
MiG-31 finomított nehéz elfogóvadász nagyon fejlett radar és rak. OK
De a Szu-17 (exportjelzés: Szu-22) ,a MiG-21bisz és a MiG-23, MiG-27 helyett egy '15 tonnás" merevszárnyú (trapézszárnyú) harcigépet kellett volna kialakítani úgy a Mirage F.1 utánérzeteként. Ha megkapja a 23-as hajtóművét, és bizonyos dolgokat egyszerűsítve a későbbi Szu-24-től is átvesznek, akkor az egy használható 1 üléses vadászgép/2 üléses vb, az alapul szolgáló Mirage-énál kedvezőbb teljesítményekkel.
Az F-16A/C éjszakai képességei még erősen korlátozottak voltak. Az igazi mindenre tökéletes F-16 először a C volt.
A Szu-24 az jó cucc lett, igaz F-111 másolat, de az komoly gép :)
Lehet azon matekozni mit lehetett volna, de a képességeik erőseb behatároltak voltak. A Mig-29-ből sem lett többfunkciós gép, pedig a sárkány és a teljesítmény ehhez adott volt, csak elektronika nem volt hozzá.
Ha megnézed a Szu-27 klónjait ott is azok voltak az igazán ütős változatok amik már akkor készültek, amikor hozzáfértek nyugati elektronikához. A Szu-30 és későbbi változatai voltak azok, amik igazán jó multifunkciós gépek lettek, de ezek sem orosz elektronikával. Sőt az orosz hajtóművek még mindig problémásak és sokat fogyasztanak.
Ezeket ismerve 20 évvel korábban irreális elvárás lett volna egy általad felvázolt gép.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!