90es években az óvónő anyám és tanár apám a kezdő fizetésükből építettek fel egy családi házat. Mikor lesz újra ilyen?
20. Apukám a TSZ-nél dolgozott 1990-ig mezőgazdasági szakközépiskolai technikummal, majd miután megszűnt a TSZ, utána az anyai nagypapám protekcióval elintézte, hogy vegyék fel apát rendszergazdának úgy, hogy megcsinált már munka közben egy ezzel kapcsolatos tanfolyamot.
Mindketten dolgoztak már 18-19 éves koruktól igen, ebből 25-ig otthon élve, de sosem volt nagy fizetésük. Ha most valaki otthon lakik és megkeres havi 200-250 ezret, ő meg tudja spórolni otthon élve egy lakás árát 5-10 év alatt? Nem.
Nagyvárosok agglomerációjában most is lehet venni 25-35 millió közötti lakható házakat. Amiket egyből lehet rombolni és beköltözni, ha elkészült, vagy beköltözni és fokozatosan újítgatni. Nekem az 50-60 közötti ismerőseim jó része így csinálta.
Győr 15-20km agglomerációjából, átlag 20-25 perc kocsival munkába menni. Ez kevesebb idő, mint ami egy átlag fővárosinak a munkába járáshoz szükséges. És még az autók is kevesebbet fogyasztanak a vegyes használat miatt.
~20-35 millió közötti kocka házak amiket fel kell újítani, de lakhatóak:
Ez 50ből be is van bútorozva, új ház, 3 szoba + nappali!
Ez ~60 milliós kategóra, bár ez már kisebb 2 szobás, de komolyabb műszak tartartalom van benne.
Szerény véleményem szerint az átlag emberek ezt a 3 kategóriát tudják megengedni maguknak jelenleg. A 150 milliós családi ház nem az átlag!
Az 50 milliós házhoz kell 30% önerő: Maga a ház 37 + 6 millióval kulcsrakész lesz bútorok nélkül. Így már csak 43 nak kell a 30%a --> ~13 millió, ehhez még egy babaváró 10 millióval + 20 millió hitel.
800000 nettóval 35 évesen, már min 20 millió önerődnek kéne lennie, és belefér a béredbe a 30 milliós hitel, így te bebútorozva tudnál azonnal költözni, vagy részletekbe bebútorozod.
"Győr 15-20km agglomerációjából, átlag 20-25 perc kocsival munkába menni"
Aham, meg havi 100+ ezer forint két autót fenntartani. Mert azokat meg kell venni (ugye ennek a költségét is le lehetne bontani hónapokra, mennyit kell féretenni, hogy le tudd cserélni idővel), tankolás, szervízdíjak, biztosítások.
Mi "csak" 10 km-re élünk egy nagy vidéki megyeszékhelytől, itt szinte mindenki 2 kicsit tart fent, mert tömegközlekedéssel bejutni dolgozni 1-1,5 óra reggelente, meg ugyanennyi haza, na de azért ha valaki a városnak pont a másik oldalára megy, simán eltankol egymaga 35-40 ezret, meg a párja is, és akkor még nem is költöttek mást a kocsira.
Ha naponta 45 km-t kellene oda-vissza ingàzni, és két kocsival, az még durvább lenne. Ja, és hiába "csak" 30 millió egy 70 éves kádárkocka, ha másik 30 millió kell a felújítására, tudod te, mennyiért cserélnek egyáltalán tetőt egy ilyenen?
Szerintem nem vagy tisztában az építőipari árakkal.
22 vagyok
"Azt is mindig vedd figyelembe, hogy ki hol lakik."
Én csak arról a környékről tudok érdemben nyilatkozni, ahol éltem vagy jelenleg is élek.
"Mi "csak" 10 km-re élünk egy nagy vidéki megyeszékhelytől, itt szinte mindenki 2 kicsit tart fent, mert tömegközlekedéssel bejutni dolgozni 1-1,5 óra reggelente"
Egy időben hónapokig ingáztam Budapest belvárosába Győrből, Átlagos Győr -Budaörs 50 perc volt, Míg Budaörs Ferenc körút környéke szintén ennyi időt vett igénybe. Ez kb 10 éve volt, most nem tudom javult e a helyzet. Úgyhogy a Fővárosi csúcsforgalomban araszolni sem pár percet vesz igénybe.
Vissza térve Győrre és az autókra: ha egy átlag panel tömböt 16-17:00 között megnéz valaki, zsúfolva vannak az autók, szinte mindig áll több autó olyan helyen, ami nem parkolásra kijelölt hely a tömb Parkolójában. Ezért is okozott nagy felháborodás a Pláza parkoló fizetősé tétele, ahogyan most pedig az ETO park esetében is történik. De elég csak megnézni a lakóövezeti boltok LIDL, ALDI stb parkolóit zárás után. Ez nagyjából csak azt bizonyítja, hogy egy átlagos panel több lakóinak a nagy részének biztosan van 1 autója, de nagyon jól tudom, hogy gyakori ezeknél is a 2 autó/család.
"Szerintem nem vagy tisztában az építőipari árakkal."
Dehogynem 1 hónapja kaptunk használatba vételi engedélyt!
Építkezés előtt, pedig árajánlatokat kértem kocka ház felújítási munkálataira.
"30 millió egy 70 éves kádárkocka, ha másik 30 millió kell a felújítására,"
Minden az igényeken múlik! Hol van az törvénybe vésve, hogy újjá kell építeni minden régi házat? Sok 30 milliós ház egy festés után teljesen lakható, és ez talán azért van, mert aki eladja az is korábban abban lakott.
Azért adják el, mert télen kijött a 150 ezres gázszámla, miközben csak 1 szobát fűtöttek rendesen.
Na ilyen és ehhez hasonló okok miatt akarják felújítani a régi típusú házakat.
A hol lakik kérdéssel kapcsolatban:
Szüleim diplomások, konkrétan mérnökök (ma már nyugdíjasok). Ha összevetem az ingatlan helyzetet, nyilván torzít, hogy ők egy 60 ezres városban vették 21 és 23 évesen az első lakásukat, 33, 35 évesen 3 szobás, 120 négyzetméteres jó helyen lévő lakást, ami az én generációmban lehetetlen kategória itt Budapesten, de vegyük már figyelembe, hogy ma egy mérnök házaspárnak ott vidéken nem lenne szakmai munkahelye, ennek megfelelő fizetése sem. Tehát az, hogy vidéken lehet olcsóbban kapni, ok, de a munkalehetőségek is mások, különösen diplomásoknál.
26:
Lakótelepen lakok, igaz nem panel, ha megnézem mennyi lakás van itt, ok hogy tömve van minden parkoló autókkal, de valójában jóval kevesebb van, mint 1 autó/lakás. Csak mikor építették a lakótelepet, annyira kevés autó volt, hogy arra számítottak, majd ha a jövőben minden második-harmadik lakásra esik egy autó, akkor is elférnek, ennek megfelelő számú parkoló létesült.
A másik, hogy milyen autók, a legtöbbnek viszonylag lepukkadt van, és itt hagyja nap közben, talán ha negyede mozdul el naponta, az emberek nagyobb részt tömegközlekedéssel járnak. Más fenntartnai úgy egy autót, hogy naponta 2*30 km-t ingázol vagy többet, mint ha csak hétvégente használod.
Azért, ha eltekintünk a m2 áraktól, egy dolgot nagyon nem vesz figyelembe senki mostanában; a jelenlegi igényeket!
Az utóbbi 10-15 évben úgy épülnek fel a házak, hogy kívül-belül teljesen készen vannak. Mindenki felveszi a sok milliós hiteleket, amik általában a költségvetés legnagyobb részét fedezi. És beköltözik a pár csilli-villi házba (mint én is).
Gyerek koromból (80évek vége 90-es évek eleje) nekem konkrét emlékeim vannak, ahogyan a szüleim, a barátaik, vagy az általános iskolás osztálytársaim szülei építkeztek a faluban.
Szinte mindenki kalákában építette/újította fel a házakat, szigetelés nem volt jellemző, akiknek több pénze volt az ytongból építkezett. Szinte mindenki akkor költözött be, mikor már lakható volt a ház. Ez a legtöbb ismerősöm esetében az volt, amikor elkészült a fürdőszoba. Ott voltam a csempe választásnál kiskölökként, volt zöld meg fehéresszürke. Arra is tisztán emlékszem, hogy mi úgy költöztünk be a házunkba, hogy nem volt villanybojler, azaz tűzhelyen melegítettük hónapokon keresztül a vizet fürdéshez.
A legtöbb házban betonra költöztek be (mi is), majd ahogy lett pénz a legolcsóbb szőnyegpadlók mentek a szobákba, nappaliba. Előszobákba, konyhákba, étkezőkben többnyire műpadlót (tekercses pvc padló) raktak. A bútorok szedettvedett kapott cuccok voltak.
Szüleim baráti köréből velük együtt, 6 családból 4-en, úgy költöztünk be , hogy nem volt kész a központi fűtés sem. Kapott vagy olcsó kájhákkal fűtöttünk. Nekünk kb 4 év bentlakás után készült el a központi fűtésünk.
Aztán fokozatosan 5-10-15 év alatt elkészültek a házak.
/Persze lehet máshol más volt a jellemző, vagy csak nekünk voltak csóró barátaink, rokonaink itt a Pannonhalmai kistérségben. Ezt nem panaszkodásként írtam!/
Ebben az időben nagy drága volt a hitel, gondolom azért is vettek fel keveset.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!