Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Ha isten mindenható, akkor...

Ha isten mindenható, akkor képes olyan forró pirítóst sütni, amit ő maga sem tud megenni?

Figyelt kérdés

Mert ha igen, akkor nem képes a megevésre.

Ha nem akkor az elkészítésre.


Vagy


Képes e olyan lényt teremteni, ami nála is hatalmasabb?

Megint paradoxon?


Tehát mindenható = Paradoxon = Mindenható nem létezik?


2010. máj. 19. 21:21
1 2 3 4 5
 41/48 A kérdező kommentje:
Isten tud-e nála hatalmasabb lényt teremteni?
2010. máj. 21. 16:33
 42/48 anonim ***** válasza:

12:12

""Csak akkor paradoxon ha ragaszkodsz hozzá hogy ő mindenható."

Hát persze!" Bizony bizony:)


"mindig kibújtak a válasz alól" én nem bújok ki a válasz alól ha szerinted ez lesz, de többször ugyanazt csak más szavakkal leírni nincs kedvem.


"Szerinted akkor lehetne azt mondani valamire, hogy mindenható, ha paradoxont is képes lenne teremteni???"

Van a majdnem-minden ami azt jelenti hogy van kivétel, de sokminden:) a minden meg azt hogy kivétel nélkül.

de csak mert így rákérdeztél.


off: az megfelelne ha skypon beszélnénk, vagy úgy sincs szellemi haszon?:)

2010. máj. 21. 17:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/48 anonim ***** válasza:

A kérdező kommentje:

Isten tud-e nála hatalmasabb lényt teremteni?


Ez ugyan az mint a forró pirítós! Látszik, hogy nem figyeltél, és ezért kérdezed ezt!

--------------------

Szerinted akkor lehetne azt mondani valamire, hogy mindenható, ha paradoxont is képes lenne teremteni???


Látod, hogy kibújtál a válasz alól???!!! Ez egy eldöntendő kérdés! Igen vagy nem?


Válaszolj erre, és utána beszélhetünk skypon!

2010. máj. 21. 17:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/48 anonim ***** válasza:

Nem bújtam ki, csak egy kicsit gondolkozni kell hogy meglehessen érteni(mennem kellett úgyhogy siettem).

"Van a majdnem-minden ami azt jelenti hogy van kivétel, de sokminden:) a minden meg azt hogy kivétel nélkül."

Ez azt jelenti hogy igen, akkor lehetne azt mondani. Már csak az olyan paradoxonok miatt is mint a gömbkocka, de a többi mint korábban írtam a pirítós példa is csak akkor lesz paradoxon ha ragaszkodsz ahhoz hogy mindenható. Gömbkocka nem létezik de pirítóst melegíteni nem bonyolult:)

2010. máj. 21. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 45/48 anonim ***** válasza:
82%

Üdv!


Az omni-potencia vizsgálása már komolyabb erőfeszítéseket igényel, mert teljesen széleskörű a dolog, és Isten ezt nekünk nem részletezte.


Isten fölötte áll mindennek:


1: Ő a kezdet és a vég, nincs szüksége változásra, mert az idő a változás mértéke maga, és ő tökéletes és örök.

2: Ő az, akinél nincs több, teljesebb, jobb, az abszolút létező. Mivel nem fizikai világban lakozik, hanem lelki világban abszolúte nem vonatkozik rá semmilyen matematikai magyarázat.

3: Isten mindennek az ihletője.

4: Isten az ellentmondás felett áll, mert a tények logikai folyamata nem cáfolja Isten mindenhatóságát.


Ilyen paradoxon a bűn létezése, és mégis van:


Isten megteremti a tökéletes világot. Nem létezik sehol se bűn, mert minden teljes, mint Isten. Lucifert is vegyük bele: Nem tud bűnt elkövetni logikailag, mert Ő is tökéletes.


Logikailag "abszolútum abszurdum" a bűn létezése, ÁM reálisan LÉTEZIK, mert tapasztaljuk.


Kérdések:

a: Mi okból származik? Semmilyen okból.

b: Mi célból származik? Semmilyen célból.

c: Isten miért nem törli el? Nincsen oka rá.

e: Miért kellett neki meghalnia, hogy keresztbe tegyen neki, mért nem lehetett egy ujjfölemeléssel eltüntetni? Nincsen oka.


Mert HA LENNE RACIONÁLIS OKA, akkor nem létezne.

Ha LENNE BENNE LOGIKA, akkor nem létezne.

HA LENNE EGY VÉGCÉLJA, akkor nem létezne.

HA ELTÖRLÉSÉNEK LENNE RACIONÁLIS OKA, akkor a bűn nem létezne.


Ennyit tudunk:

1:Ha Istentől származna a bűn, akkor lenne oka.

2:Ha Istentől származna a bűn, akkor lenne célja.

3:Ha Istentől származna a bűn, akkor el is törölhette volna.

4:Ha Istentől származna a bűn, akkor nem kellett volna meghalnia, és feltámadnia.


+

a Sátán egyetlen tökéletes kreatúrája, amely Istentől nem létezik.

|

-> De mégis Istentől mindentől származik.


a Sátánt tökéletesnek teremtette Isten, de tökéletlen lett.

|

-> De mégis Istentől nem lesz senki tökéletlen.


Írhatnék filozófia-könyvet is az irracionalitás művészetéről... :)

No, látod, Isten világában nem függnek a dolgok össze, az ellentmondások megférnek egymás mellett... Csak lélekként tapasztalhatjuk meg, milyen is.


Ez bizonyíték a Biblia ellentmondásainak Isteni hitelességéről.

2010. máj. 22. 17:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 46/48 anonim ***** válasza:
88%
Sikerült teleírni öt oldalt arról, hogy az ember mennyire korlátolt, milyen primitív a logikája, és nemhogy Istent, de még a saját emberi mivoltát sem képes felfogni.
2010. máj. 24. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 47/48 anonim ***** válasza:
és mi történik akkor ha egy macska hátára kötünk egy vajaskenyeret és úgy dobjuk ki az ablakon? melyik állítás az erősebb: avajaskenyér mindig a vajas felére esik-a macska mindig a talpára esik?
2010. máj. 26. 06:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 48/48 anonim ***** válasza:

Olvasd el: [link]


„Isten mindenhatóságát úgy lehetne meghatározni, mint Isten kifelé cselekvő hatalmának végtelen tökéletességét, s ez a hatalom kiterjed mindenre, ami önmagában nem ellentmondásos. De a belső ellentmondás (pl. „négyszögű kör”) nem korlátozza Isten mindenhatóságát, hiszen az ilyen dolog nem is létezhet.” (Magyar Katolikus Lexikon)


„…A keletiek liturgiája a Hetvenes fordítás alapján Pantokratór-nak nevezi a Mindenhatót. Ennek a szónak eredeti értelme Istennek minden ember fölötti uralmát jelentette. Később belevették az egész teremtés fölötti uralmát is, amit azelőtt Kozmokratór szóval jeleztek. A nyugatiak által használt Omnipotens elnevezés szintén egybefogta ezt a két fajta uralmat, sőt idők során egy harmadik jelentést is felvett, Isten hatalmának egy egészen sajátos ,,megkötését'': Isten mindent megtehet, kivéve azt, ami fogalmilag ellentmondást tartalmaz. Az így fogalmazott, és újabban ,,sztatikus''-nak mondott mindenhatóság hiányzik a kinyilatkoztatás forrásaiból, azért a legtöbb hittudós nem tekinti a dogma szerves alkotórészének, hanem csak igen valószínű hittudományos következtetésnek.

Eszerint Isten mindenhatósága elvileg nem terjedhet ki arra, ami akár logikailag, akár erkölcsileg lehetetlen, metafizikai értelemben tehát egyenlő a semmivel. Logikai lehetetlenség pl. a logikai alapelvek (azonosság elve stb.), vagy a 2 X 2 = 4 ellentéte. Erkölcsileg lehetetlenség a bűn, mert ez Isten akaratával való szembeszegülés, már pedig csak szkizofrén őrült képes arra, hogy szembe kerüljön saját akaratával. Meghalni sem képes Isten, hiszen lényege a halhatatlanság, saját lényegével pedig nem kerülhet ellentétbe. Nem képes felemelni egy nála nehezebb követ, mert ilyen kő nincs, el sem képzelhető.

A legújabb teológia nem tagadja az ilyen okoskodás jogosultságát, de figyelmeztet, hogy nem minden esetben alkalmazható teljes biztonsággal. Mert igaz ugyan, hogy Isten a mértéke annak, hogy mi lehetséges logikailag vagy erkölcsileg, Isten lényegét átlátni azonban nem vagyunk képesek, ezért nem minden esetben mondhatunk biztos ítéletet arról, hogy mennyiben egyeztethető össze valami az Isten lényegével.” (Előd István: Katolikus dogmatika)


„Ami önmagában ellentmondó, azt természetesen Isten sem akarhatja, mivel ez ellentmondana Isten saját lényének, amely minden teremtett lény ősoka.” (Rudloff-Kolos: Rövid dogmatika)


„Ami belső képtelenség, vagyis ami lényegileg semmi, csak üres szó: azt persze Isten sem teheti. De amiben belső, fogalmi ellentmondás nincs, aminek bölcs és nagyszerű célja s értelme van: azt Isten mindenesetre megteheti.” (Bangha Béla - Világnézeti válaszok)


„Nehézség. Úgy tetszik, hogy Isten mindenhatóságának határt szab a logika és ethika: Isten nem teheti meg nem történtté azt, ami egyszer megtörtént, nem alkothat négyszögű kört; nem vétkezhetik, nem semmisítheti meg önmagát stb.

Megoldás. A mindenhatóság csak a mindenre vagyis a valók összességére terjeszkedik ki. A logikai és metafizikai ellentmondások nem valók, hanem semmik; tehát nem valósíthatók meg. S ép ezért helyesebb azt mondani, hogy ezek nem valósulhatnak meg, mint azt, hogy Isten nem valósíthatja meg. A vétkezés lehetsége pedig nem tehetségnek, erőnek, hanem tehetetlenségnek, gyöngeségnek velejárója és jele. Jól mondja tehát Szent Ágoston: „Isten mindenható; s mert mindenható, meghalni nem tud, csalódni nem tud, csalni nem tud, és amit az apostol mond: magát megtagadni, önmagához hűtelen lenni nem tud”. Az isteni mindenhatóság ugyanis egy az isteni bölcsességgel és szentséggel, maga a megvalósult logika és ethika, forrása minden logikai és ethikai valóságnak és igazságnak, nem pedig a semminek. Damiáni sz. Péternek és másoknak azt a törekvését, mely az ellentmondás elvét, mint a mindenhatóság korlátozóját, Istenre nézve érvénytelennek akarta kimondani, Szentviktori Hugó óta a hittudósok egyértelműleg visszautasították.” (Schütz Antal: Dogmatika)


Vagyis Isten mindenhatósága azt jelenti, hogy Isten korlátok nélkül mindent megtehet, kivéve, ami fogalmi ellentmondást tartalmaz.

Isten mindenek felett teljes és tökéletes hatalommal uralkodik (omnipotens). Ez a mindenhatóság lényege. A mindenhatóság azonban nem terjed ki arra, ami akár logikailag, akár erkölcsileg lehetetlen, vagyis lételméleti értelemben egyenlő a semmivel. Tehát nem képes „nálánál nehezebb követ felemelni”, vagy „szögletes gömböt” teremteni.

2010. szept. 23. 08:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!