Ha Isten mindenható akkor a következő "feladatot" hogyan oldaná meg?
Az ilyen filozófia csűréscsavarásról mindig beugrik a Galaxis Útikalauz, és a Bábel-hal.
"A GALAXIS Útikalauz Stopposoknak szerint a Bábel-hal Isten nem-létezésének egyik alapvető (bár elég kétes, lásd. a fekete az fehér) bizonyítéka:
„Mármost bizarrul valószínűtlen, hogy pusztán az evolúció tiszta véletlenje eredményeképpen létrejöhet valami, ami ennyire észbontóan hasznos. Ezért néhány gondolkodó egyenesen Isten nem létezésének végső és legkézenfekvőbb bizonyítékát látja benne.
E gondolkodók nagyjából így érvelnek:
– Nem vagyok hajlandó rá – mondja az Úr –, hogy létezésemről bizonyítékot szolgáltassak. Mert a bizonyíték kizárja a hitet, s hit nélkül én semmivé válok.
– A Bábel-hal viszont – így az Ember – kész lebukás, nem? Sose fejlődött volna ki véletlenül. Tehát létezésedet bizonyítja, ez esetben pedig a saját érvelésed alapján nem létezel. Quod erat demonstrandum.
– A fenébe – mondja az Úr. – Erre nem is gondoltam – és menten felszívódik egy logikai buborékban.
– Ez könnyen ment – mondja az Ember, és gyorsan megpróbálja bebizonyítani, hogy a fekete az fehér, míg el nem gázoltatja magát a legközelebbi zebránál."
Olvasd el Wilhelm Bus Jézus ami sorsunk című könyvét, néhány évtizeddel ezelőtt már kiadták, ez a példa benne van, a következő történettel: Bus lelkész Essenben a bányászok közt szolgált, és gyakran látogatta a betegeket a kórházban. Volt egy fiatal ember, aki mindig elutasította őt, de egy reggel látszott, hogy nagyon várta őt, és az általad feltett kérdést szegezte a lelkésznek. Hogy Isten tud-e olyan nagy követ teremteni, amit maga sem tud felemeli. És általános derültség volt az egész kórteremben. Bus lelkész leült a fiatal ember ágya szélére, és szelíden megkérdezte: Fiatal ember! Hány álmatlan éjszakát forgolódott át ezen a kérdésen rágódva? A fiatal ember meglepetten válaszolta: egyet sem. Na látja, mondta Bus lelkész. És mi az, ami miatt nem tud estenként aludni? És a fiatal ember elmesélte, hogy jár egy lánnyal, de terhes lett, /ez akkor még nagyobb probléma volt, mint manapság/ és nem tudja mit tegyen, elvegye feleségül, vagy ne, az anyagi vonzatok stb. stb. Bus lelkész ekkor azt mondta a fiatal embernek: Isten ezekben a gondokban szeretne neki segíteni, amik miatt nem tud aludni, és nem olyan ostoba kérdésekre válaszol, mint ami a tied is kedves kérdező.
A Jézusba vetett hit reményt ad.
Kedves kérdező.
Több ilyen kérdés volt már, csak valamit figyelmen kívül hagynak ilyenkor az emberek. Isten egyenlő MINDEN, tehát akármit teremt, az még mindig a minden részét fogja képezni, vagyis képtelen a mindennél többet/nagyobbat/nehezebbet létrehozni, ez filozófiai képtelenség. Ezeket megértve pedig még mindig ott vagyunk, hogy Isten mindenható. :)
üdv
25/F
LastOne.Left
Tévedsz ha azt hiszed magamnak mondok ellen. Mindenható egyenlő a Minden feletti uralom, mindenre hatni képes, ha pedig Isten, aki a mindennel egyenlő, és a mindent képes formázni ezáltal, akkor képtelen "nagyobb" dolgot létrehozni a mindennél, mert ha megteszi, az még mindig a minden része lesz. Tehát NEM TUD akkora követ csinálni, amit nem bír el, mert pont a mindenhatósága blokkolja ebben, hiszen ha megteszi, automatikusan tovább nő a hatalma "arra a kőre is", ugye mert Isten a MINDEN, és arra hat. :)
üdv
25/F
LastOne.Left
Tizenéves hobbifilozófusunk most bizonyára azt hiszi, hogy feladta a leckét. Ehh...
Itt a válasz, olvasd el: [link]
Isten mindenhatóságát úgy kell értenünk, hogy Istent mindent megtehet, ami nem tartalmaz fogalmi önellentmondást. Tehát például "négyszög alakú kört" nem tud teremteni. Itt nem a természet törvényei korlátozzák, hanem mivel ezek fogalmilag önellentmondás tartalmaznak, ilyen dolgok nem is létezhetnek.
„Isten mindenhatóságát úgy lehetne meghatározni, mint Isten kifelé cselekvő hatalmának végtelen tökéletességét, s ez a hatalom kiterjed mindenre, ami önmagában nem ellentmondásos. De a belső ellentmondás (pl. „négyszögű kör”) nem korlátozza Isten mindenhatóságát, hiszen az ilyen dolog nem is létezhet.” (Magyar Katolikus Lexikon)
„…A keletiek liturgiája a Hetvenes fordítás alapján Pantokratór-nak nevezi a Mindenhatót. Ennek a szónak eredeti értelme Istennek minden ember fölötti uralmát jelentette. Később belevették az egész teremtés fölötti uralmát is, amit azelőtt Kozmokratór szóval jeleztek. A nyugatiak által használt Omnipotens elnevezés szintén egybefogta ezt a két fajta uralmat, sőt idők során egy harmadik jelentést is felvett, Isten hatalmának egy egészen sajátos ,,megkötését'': Isten mindent megtehet, kivéve azt, ami fogalmilag ellentmondást tartalmaz. Az így fogalmazott, és újabban ,,sztatikus''-nak mondott mindenhatóság hiányzik a kinyilatkoztatás forrásaiból, azért a legtöbb hittudós nem tekinti a dogma szerves alkotórészének, hanem csak igen valószínű hittudományos következtetésnek.
Eszerint Isten mindenhatósága elvileg nem terjedhet ki arra, ami akár logikailag, akár erkölcsileg lehetetlen, metafizikai értelemben tehát egyenlő a semmivel. Logikai lehetetlenség pl. a logikai alapelvek (azonosság elve stb.), vagy a 2 X 2 = 4 ellentéte. Erkölcsileg lehetetlenség a bűn, mert ez Isten akaratával való szembeszegülés, már pedig csak szkizofrén őrült képes arra, hogy szembe kerüljön saját akaratával. Meghalni sem képes Isten, hiszen lényege a halhatatlanság, saját lényegével pedig nem kerülhet ellentétbe. Nem képes felemelni egy nála nehezebb követ, mert ilyen kő nincs, el sem képzelhető.
A legújabb teológia nem tagadja az ilyen okoskodás jogosultságát, de figyelmeztet, hogy nem minden esetben alkalmazható teljes biztonsággal. Mert igaz ugyan, hogy Isten a mértéke annak, hogy mi lehetséges logikailag vagy erkölcsileg, Isten lényegét átlátni azonban nem vagyunk képesek, ezért nem minden esetben mondhatunk biztos ítéletet arról, hogy mennyiben egyeztethető össze valami az Isten lényegével.” (Előd István: Katolikus dogmatika)
„Ami önmagában ellentmondó, azt természetesen Isten sem akarhatja, mivel ez ellentmondana Isten saját lényének, amely minden teremtett lény ősoka.” (Rudloff-Kolos: Rövid dogmatika)
„Ami belső képtelenség, vagyis ami lényegileg semmi, csak üres szó: azt persze Isten sem teheti. De amiben belső, fogalmi ellentmondás nincs, aminek bölcs és nagyszerű célja s értelme van: azt Isten mindenesetre megteheti.” (Bangha Béla - Világnézeti válaszok)
„Nehézség. Úgy tetszik, hogy Isten mindenhatóságának határt szab a logika és ethika: Isten nem teheti meg nem történtté azt, ami egyszer megtörtént, nem alkothat négyszögű kört; nem vétkezhetik, nem semmisítheti meg önmagát stb.
Megoldás. A mindenhatóság csak a mindenre vagyis a valók összességére terjeszkedik ki. A logikai és metafizikai ellentmondások nem valók, hanem semmik; tehát nem valósíthatók meg. S ép ezért helyesebb azt mondani, hogy ezek nem valósulhatnak meg, mint azt, hogy Isten nem valósíthatja meg. A vétkezés lehetsége pedig nem tehetségnek, erőnek, hanem tehetetlenségnek, gyöngeségnek velejárója és jele. Jól mondja tehát Szent Ágoston: „Isten mindenható; s mert mindenható, meghalni nem tud, csalódni nem tud, csalni nem tud, és amit az apostol mond: magát megtagadni, önmagához hűtelen lenni nem tud”. Az isteni mindenhatóság ugyanis egy az isteni bölcsességgel és szentséggel, maga a megvalósult logika és ethika, forrása minden logikai és ethikai valóságnak és igazságnak, nem pedig a semminek. Damiáni sz. Péternek és másoknak azt a törekvését, mely az ellentmondás elvét, mint a mindenhatóság korlátozóját, Istenre nézve érvénytelennek akarta kimondani, Szentviktori Hugó óta a hittudósok egyértelműleg visszautasították.” (Schütz Antal: Dogmatika)
Vagyis Isten mindenhatósága azt jelenti, hogy Isten korlátok nélkül mindent megtehet, kivéve, ami fogalmi ellentmondást tartalmaz.
Isten mindenek felett teljes és tökéletes hatalommal uralkodik (omnipotens). Ez a mindenhatóság lényege. A mindenhatóság azonban nem terjed ki arra, ami akár logikailag, akár erkölcsileg lehetetlen, vagyis lételméleti értelemben egyenlő a semmivel. Tehát nem képes „nálánál nehezebb követ felemelni”, vagy „szögletes gömböt” teremteni.
Ez igazából nem "anti-istenérv", csak egyszerűen rámutat, hogy az abszolút mindenhatóság egy paradox fogalom - ennyi.
Vagy az van, hogy ilyen paradoxul mindenható Mindenható nem létezhet, csak - ahogy leírták többen - "szűkebb értelemben mindenható Mindenható", aki minden logikailag lehetséges dologra képes; vagy az van, hogy az ilyen paradoxul mindenható Mindenhatóra még a logika sem vonatkozik, ebben az esetben ilyen eszmefuttatásoknak még a szele sem legyinti meg a létezését vagy nemlétezését :DDD.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!