Kiket ért "felebarát" alatt a Tízparancsolat?
MInden embert.
Többek között onnan IS lehet tudni, hogy a héber szöveg ugyanazt a szót használja, mint Móz II. 11:2 -ben, ahol pedig biztos, hogy egyiptomiról van szó.
De tudható a Tóra szellemébõl is, nagyon sok helyütt van, hogy "szeresd az idegent", "olyan legyen az idegen, mint a honos", "egy törvény legyen az idegen és a honos számára", stb.
Végül pl Ámósz próféta szavaiból:
"Nem olyanok vagytok-e elõttem, Izráel fiai, mint az etiópok? - így szól az ÚR. Én hoztam ki Izráelt Egyiptomból, a filiszteusokat meg Kaftórból és az arámokat Kírbõl!" ( Ámosz próféta könyve 9. fejezet, 7. vers )
Mózes V. könyve: 15:2,3
Ez pedig az elengedésnek módja: Minden kölcsönadó ember engedje el, amit kölcsönadott az ő FELEBARÁTJÁNAK; ne hajtsa be AZ Ő FELEBARÁTJÁN ÉS ATYAFIÁN; mert elengedés hirdettetett az Úrért.
Az IDEGENEN hajtsd be; de amid a te atyádfiánál lesz, engedje el néki a te kezed.
Mózes III. könyve:19:18
Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed FELEBARÁTODAT (néped fiait!), mint magadat. Én vagyok az Úr.
A Tízparancsolat és a többi 613 törvény úgy tünik, ha jobban oda figyelünk a MEGSZÓLÍTÁSRA (... kihoztalak téged Egyiptomból...), hogy csakis és kizárolag a Mózes népét szólítja meg, és segít egy társadalmi rendszert felépíteni: a pogányok ebből ki vannak zárva, és ez így normális! Csak a keresztények szeretik magukra venni mindazt, ami nem rájuk nézve és értük lett megírva...
Ézs 19,2
És összeveszítem az égyiptomiakat az égyiptomiakkal, és egyik hadakozik a másik ellen, kiki felebarátja ellen, város város ellen, és ország ország ellen.
Itt például két felebarát az két egyiptomi.
Minden ember felebarát, függetlenül, hogy emberi szemszögből jelenleg melyik nációhoz tartozik.
Ugyan is leíratta azt is, hogy a jövevény aki csatlakozik az akkori Népéhez, az izraelitákhoz, olyan legyen mint a bennszülött, vagy is Izraelitaként kell vele is bánni, ugyan az a törvény vonatkozik rá is, stb
(3Mózes 19:34) 34 A jövevény, aki jövevényként lakik köztetek, legyen számotokra olyan, mintha közületek való bennszülött volna; és szeresd őt, mint önmagadat, mert ti is jövevények voltatok Egyiptom földjén....
Ez egy alapelv, Jézus ezt a már említett szamaritánus példával emelte ki.
Jézus így folytatta: „Történet szerint pedig megy vala alá azon az úton egy pap, a ki azt látván, elkerülé. Hasonlóképen egy Lévita is, mikor arra a helyre ment, és azt látta, elkerülé” (Lukács 10:31, 32). A papok és a léviták tanítói voltak a Törvénynek, amelybe beletartozott a felebaráti szeretetről szóló törvény is (3Mózes 10:8–11; 5Mózes 33:1, 10). Kétségtelenül nekik minden embernél inkább arra kellett volna késztetést érezniük, hogy segítsenek a sebesült utazón.
Ajjaj...
azért felebarát, mert nem egy "valláshoz" vagy nézethez tartoztok
Teljes barát pedig az akivel mindenben együtt egységesen gondolkodtok tesztek, bizonyos dolgokban.
Jézustól "errefelé", meg a mi kulturánkban is, itt Magyarban a 'felebarát'- címen minden nemzetiségű embert értünk, de a Tóra szellemisége alapján egy izraelita számára egy felebarát nem lehet egy 'idegen', akkor is, ha a Törvényben vannak 'engedmények', hogy hogyan viszonyuljanak az IDEGENEKHEZ...
Ott van a fenti Ige, hogy atyafiadnak és FELEBARÁTODNAK engedd el a tartózását, de az idegentől hajtsd be...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!