Ha a sátán nem létezne, akkor a keresztény vallás alapjaiban omlana össze?
Megfigyeltem, hogy itt a GYK-n a hívők legnagyobb ütőkártyája a sátán. A sátánnal minden ellentmondást ki lehet magyarázni. Pl:
Azért van ennyi vallás a világon, mert a sátán így vezeti félre az embereket.
A sátán miatt van bűn a világon.
A sátánnak köszönhető minden rossz... stb.
Tehát szerintem a keresztények nagyon is "hálásak lehetnek neki", mert így elég egyszerűen ki lehet magyarázni a vallás ellentmondásait.
Ti mit gondoltok erről?
"Na, szóval csak annyit akartam ezzel mondani, hogyha hiszünk egy mindenható Istenben, akkor nem önkényes döntés, hanem logikai szükségszerűség, hogy hozzá igazítjuk ehhez az abszolútumhoz a jó fogalmát is."
van benne logika,csak annyi a bökkenő miért kell feltételezni az ő cselekedetei jók? Pontosabban az ő cselekedeteit kell jónak nevezni.
h Bibliát nézzük, isten is pont olyan embernek tűnik mint bárki más, csak egyszerűen dogmatikusan azt mondjuk amit ő csinál annak jónak KELL lennie.
ha már erre se lehet fogni, akkor sátánt kiáltunk.
Kedves fairi1, ha elolvastad, amit előtte írtam, akkor láthatod, hogy megadtam a "jó" definícióját is (ahogy előtte a szabad akaratét is), abból meg logikailag következik, hogy Isten cselekedetei jók.
A "jó" egy filozófiai fogalom, amit ha használ az ember célszerű definiálnia. Te egy definiálatlan jóság fogalmat használsz, és úgy hivatkozol a jóra, mintha létezne egy (csak egy) abszolút, mindenki álatal elfogadott, megkérdőjelezhetetlen "jó" fogalom. Márpedig ilyen nincs, hiszen a "jó" nem természettudományos kategória.
A keresztény teológia által definiált "jó" kategóriának Isten megfelel. Az, hogy a te jóság fogalmadnak meg nem, az egy másik kérdés lenne, de először amúgy is meg kell határozd, hogy szerinted mit jelent az, hogy "jó".
Minden filozófia rendszernek a saját fogalomrendszerén belül kell logikailag koherensnek lennie.
Kedves 24! A Te definíciód két dolgot jelent.
1. A jó fogalmának Istennel való azonosítása csak annyit jelent, hogy a jó fogalma elvesztette számotokra a jelentését és az Isten szó szinonimája lett. Kicserélheted ezzel az Isten szót a bibliában jó-ra és mindenhol azt írhatsz helyette, de a jó fogalma elvesztette számodra az értelmét.
2. Ha közelítünk a köznapi gondolkodáshoz, akkor is csak azt tudod megértetni velem, hogy a keresztények hite szerint Isten mindig jót akar, ezért azt hiszik, hogy jó akkor is, ha valójában nem annak látszik. Ez azonban semmi mást nem jelent, csak annyit, hogy Ti azt gondoljátok, vagy hiszitek, hogy jó, de ettől még nem lesz az, hiszen valójában teljesen közömbös, vagy rosszindulatú is lehet.
Az, hogy Te mit gondolsz, vagy hiszel Istenről, az Őt nem befolyásolja, nincs rá hatással, remélem, ezt megérted.
Na. Amikor azt olvastam, hgy az alábbi 4 állítás közül legalább 1 nem igaz:
-mindenható
-mindentudó
-jó
-még valami
Innen a jót lehet vtatni, ahogy azt ti is tettétek. Mi a helyzet a jóval? Istennek minden cselekedete, amit véghez visz, az jó. Viszont vannak dolgok, amiket nem tesz meg, megengedi a rosszat. Ezt szokták kifogásolni benne, itt tudják megsérteni a jó fogalmát. Csakhogy: a Biblia szerint egyes rossz dolgok büntetésként is felfoghatók a bűneinkért, pl. fájdalmas szülés vagy a kínkeserves munka. Ezek azonban szerintem csak felértékelik a munka gyümölcsét, illetve a megszületendő gyermeket.
Más rossz dolgok, pl. gyilkosságok, a szabad akarat miatt vannak. Mit jelent a szabad akarat? Azt jelenti, hogy bármit akarhatunk tenni, tehát nins olyan dolog, amit ne akarhatnánk, nincs olyan gondolat, amit még megszületése előtt megszüntetne Isten, vagy a sátán (bár Isten megtehetné, megteszi). A következő dolog pedig az, hogy a gondolatainkat mégis befolyásolja Isten és a sátán is, "suttognak a fülünkbe", Isten jóra, a sátán a rosszra csábít. Ez a földi életünk, ami tele van gyönyörűséggel, ezért is adta nekünk Isten ajándékba, csak a sátán rontja el nekünk. De! Tudnunk kell, hogy amit cselekszünk, illetve mulasztunk, az hiába történt a sátán vagy Isten unszolására, a mi hibánk vagy a mi jó döntésünk is egyben, hiszen a sátán és Isten sem befolyásol minket teljesen, nem a robotjai vagyunk, a cselekedeteinket mi irányítjuk, így a felelősség a mienk is.
Ha Isten jóslási, mindentudási képességét kifogásoljuk: Isten teljesen ismeri a jelent és a múltat. A jövő számunkra bizonytalan, de ő képes megjósolni, hogy ki, mikor kinek az unszolását (sátán vagy Isten) fogja figyelembe venni, tudja, hogy ki mit fog cselekedni, bár nem kényszerít rá.
Aki ezt nem tudja megérteni, az is elfogadhatja azt, hogy Isten tud a jövőről biztos eseményeket állítani, azaz ha elhatározza, hogy x dolog y idő múva z helyen megtörténik, akkor, mivel mindenható, véghez viheti azt. Lehet, hogy ehhez szükség lenne a szabad cselekedet megsértésére, azaz át kellene vennie 1-2 ember teste fölött az irányítást. Nekik viszont el kell fogadni, hogy Isten enélkül is képes véghez vinni az akaratát.
Minden esetre ezt a bonyolult helyzetet a végítéletkor fogja leegyszerűsíteni, amikor a sátánt és minden őt szolgáló angyalt (azaz démont) a pokolba zár, és senkit nem fognak befolyásolni többé. Ez a végítélet, ennek pontos időpontját azonban csak Isten ismeri.
Egy másik linken eljutottam egy felismeréshez, ami szerint az ateizmus Isten szándéka, ezért a Ti logikátok szerint is jó:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallaskri..
24
Ezzel a definícióval csak megszemélyesíted a "jót",és semmit nem mond cselekvés milyenségéről.
Csak olyan cselekményt lenen szabad jónak tartani,amelynél követlenül senki nem szenved hátrányt (indirekt belefér), de egy vagy több emberre,lényre pozitív hatása lesz.
Persze ennél definíciónál van időtényező, mert sokszor idő múlva derülnek ki a valódi hatások.
Lehet első ránézésre hátrányod lesz, de később előny lesz belőle.
Te definíciód hátulütői, ha vmi furfangos módon arra hivatkozok ez istennek jó,akkor onnantól a cselekedet szentesítve van?
#27
"-még valami"
Bizony! Még valami! Elárulom mit hagytál ki: azt, hogy isten beleavatkozik-e a dolgok folyásába. És ez nagyon fontos, mert ha igen (a kereszténység szerint igen), akkor nem mondhatod, hogy "Más rossz dolgok, pl. gyilkosságok, a szabad akarat miatt vannak". Vagy ha igen, akkor isten nem (tökéletesen) jó.
"egyes rossz dolgok büntetésként is felfoghatók a bűneinkért"
Vajon kinek a hibája, ha rossz a mosógép? A mosógépé, vagy a tervezőjéé? És ne mondd, hogy az emberé, mert szabad akarata van, hiszen ha jónak lenni logikus, akkor bármelyik elegendően értelmes szabad akarattal rendelkező lény azt választaná (ha meg nem elég okos, akkor arról a tervezője tehet), ha viszont nem logikus, akkor egy igazságos isten ok nélkül büntet embereket?
"Ezek azonban szerintem csak felértékelik a munka gyümölcsét"
Akkor a mennyország nagyon szomorú hely lehet. Vagy átlagosan mégiscsak boldogabbak lennénk szenvedés nélkül?
A lényeg az, hogy nem lehet egy olyan istened, aki jó is és bele is avatkozik a világba, ha a világban van rossz. Vagy ha mégis, akkor nem mindenható (a mindentudás tulajdonképpen a mindenhatóság mellékterméke, ezért arra nem térek ki).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!