Ha a zsidók a kiválasztottak mind a mai napig, akkor miért keresztény vagy, miért nem inkább zsidó?
Rm 2,28 "Ki a törvényben dicsekszel, a törvénynek megrontása által az Istent gyalázod-é? ert az Istennek neve miattatok káromoltatik a pogányok között, a mint meg van írva.
Mert használ ugyan a körülmetélkedés, ha a törvényt megtartod; de ha a törvényt áthágod, a te körülmetélkedésed körülmetéletlenséggé lett.
Ha tehát a körülmetéletlen pogány megtartja a törvénynek parancsolatait, az ő körülmetéletlensége nem körülmetélkedésül tulajdoníttatik-é néki?
És a természettől fogva körülmetéletlen ember, ha a törvényt megtartja, megítél téged, a ki a betű és körülmetélkedés mellett is a törvényeknek megrontója vagy.
Mert nem az a zsidó, a ki külsőképen az; sem nem az a körülmetélés, a mi a testen külsőképen van:
Hanem az a zsidó, a ki belsőképen az; és a szívnek lélekben, nem betű szerint való körülmetélése az igazi körülmetélkedés; a melynek dícsérete nem emberektől, hanem Istentől van.
Mi tekintetben különb hát a zsidó? vagy micsoda haszna van a körülmetélkedésnek?
Minden tekintetben sok. Mindenek előtt, hogy az Isten reájok bízta az ő beszédeit.
De hát hogy ha némelyek nem hittek? Vajjon azoknak hitetlensége nem teszi-é hiábavalóvá az Istennek hűségét?
Távol legyen. Sőt inkább az Isten legyen igaz, minden ember pedig hazug, a mint meg van írva: Hogy igaznak ítéltessél a te beszédeidben, és győzedelmes légy, mikor vádolnak téged.
Ha pedig a mi igazságtalanságunk az Istennek igazságát mutatja meg, mit mondjunk? Vajjon igazságtalan-é az Isten, hogy minket büntet? Emberi módon szólok.
Távol legyen! Mert akkor mi módon ítéli meg az Isten a világot?"
Pál szavaival élve a rómabeliekhez.
3.28
Azt tartjuk tehát, hogy az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül.
29
Avagy Isten csak a zsidóké-e? Avagy nem a pogányoké is? Bizony a pogányoké is.
30
Mivelhogy egy az Isten, aki megigazítja a zsidót hitből és a pogányt hit által.
Ez egyértelművé teszi, hogy Jézus Krisztus keresztáldozata által Isten új szövetséget kötött az emberrel, a hitből való megigazulás lehetőségét megadva.
Ez bárki számára egyaránt elérhető. Legyen az zsidó, vagy bármely nemzet tagja.
Nem kell zsidónak lenni ehhez. Épp ez a lényeg.
Kedves Ozmium.
Ezt a kérdést más témában már említettük.
Régen Jézus előtt választotta ki az Izraelitákat, hogy miért azt is alaposan ki veséztük.
Mint nemzet, nem Ők a kiválasztottak.Helyette egy szellemi Izrael jött létre, akik között persze lehet Zsidó származású de igen csekély 1-2 személy.
Jézus lefektette az Új szövetség alapját, és határozottan kijelentette hogy a teremtő elvetette ezt a nemzetet, mert nem teremték meg azt amit elvártak tőlük.
Ezért írja is Pál, hogy nem az a zsidó aki testileg az.
Hanem a szív állapot az élete bizonyítja, hogy a teremtő, szellemi Izraeléhez tartozik-e vagy sem.
Ennek a "nemzetnek két csoportja van, az égi reménységűek, és a földi örök élet várományosai.
Zsömle/lány
Szia Ozzy, nem olvastam végig a válaszokat, de röviden válaszolnék a kérdésedre. Az hogy a zsidók a választott nép, nem azt jelenti hogy amit ők csinálnak, az a tuti. Ez a Bibliából is kiderül sokszor. Ők arra lettek kiválasztva hogy Isten beszédeit leírják és megtartsák, illetve Isten törvényét az emberek előtt világossá tegyék. Szerepük Jézus feltámadásával gyakorlatilag "lejárt", ugyanis új szövetség lépett érvénybe. Tehát most már mindenkire érvényes az Új szövetség, zsidónak és görögnek (azaz pogánynak is).
Ez azonban nem jelenti azt, hogy Isten elvetette őket, távol legyen. Pál ír erről nagyon részletesen és pontosan a Rómaiakhoz írott levelében. Azt is tudjuk hogy Isten nem változik meg, tegnap,ma és mindörökké ugyanaz. Tehát Izraelnek különös szerep jutott és jut is majd az üdvtörténetben.
A válaszom az hogy nem kell zsidónak lenni, hiszen nem az a feladatunk. De bolond az, aki megveti, leszólja őket, pusztán azért mert zsidók. Olvasd alaposan Pál levelét a Rómabeliekhez, ott a magyarázat.
Freya
Érdekes a kérdés, mert a következő az lehetne, hogy ha zsidó vagy, miért nem vagy keresztény helyette? És felmerült bennem, hogy ha a zsidó így is úgy is "kiemelt szerepet játszik az üdvtörténetben", akkor csak kell, hogy legyenek zsidók, és ez nem változik bármit tesznek is, de akkor nincs is motivációjuk, hogy keresztényekké váljanak. A pogányokról nem írják, hogy bár mindent rosszul csinálnak, azért mégis "kiemelt szerepük van az üdvtörténetben".
Tehát, én most kaptam egy olyan választ, amiben egyszerre benne volt, hogy még most is kiválasztottak, és az is, hogy már nem. Mert ugye, ha nem kiválasztottak, de mégis különleges szerepük van, az ugyanaz. Ha pedig ők így vannak jól, akkor nem kell változniuk. Mire fel tehát a keresztény zsidók létezése?
Bár említettem de nem elég világos úgy látom :)
Ne keverd a nacionalizmussal, mert az már politika, és az nem keresztényi.
Isten már nem nemzetiségi kérdést csinál belőle.
Jézus óta nem a zsidók a kiválasztottak, hanem a keresztények.
A mai zsidók meg azoknak az utódai, és azokkal értenek egyet, akik Jézust megölték. Ők nem kiválasztottak, hanem egy rettenetesen bűnös nép.
A VÁLASZTOTT NÉP IZRAEL NÉPE.
( Nem zsidók, Izrael, mert a 'zsidó' elnevezés a judeai eredetre utal, tehát a kánaáni letelepedés elôtti idôre anakronizmus, viszont a Kinyilatkoztatás 40 évvel elôbb történt. Ráadásul voltaképp már Ábrahámnak mondta az ÚR ( áldott a Neve ) 400 évvel korábban.
Izrael nevet Jakob kapta az ÚR angyalától. Jelentése kb: "aki I-tenért küzd", "I-ten harcosa", psze nem fegyverrel, hanem jó példával. )
Az un "Újszövetség" szerint - mnt már többen írták - Jézus óta Jézus követôi Izrael.
Kérdésedre a válasz tehát: a keresztény pont azért az, mert abban hisz, hogy ÍGY része a választott népnek.
Mi zsidók viszont abban hiszünk, hogy I-ten változatlan, parancsolatai is, így választása is, vagyis, hogy nincs változás, Izrael a választott nép és minthogy a 10 törzs elveszett, maradtunk mi, zsidók ( vagyis elvileg Juda ( Jehuda ) leszármazottai ).
Hogy I-ten változatlan, az több helyütt olvasható a Bibliában, a Tórától kezdve számos más könyvében is.
És nem hiszünk abban, hogy I-ten földi ember képében itt járt. E fölött vitatkozni értelmetlen, mert a két hit ebben ellentmond egymásnak, egyik sem fogadhatja el a másikat.
Majd, ha eljön a Messiás, megkérdezhetjük tôle, járt-e már itt és akkor tudni fogjuk.
Azonban szerencsére arra a kérdésre, hogy MIT TÉGY és MIT NE, mind a kettô ugyanazt válaszolja, bár más megfogalmazásban:
Jézus:
„Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük, mert ez a törvény, és ezt tanítják a próféták.” ( Mt. 7,12 )
Hillél:
„Ami neked gyûlöletes, ne tedd embertársadnak”. Ez az egész Tóra, a többi csak kommentár. ( Hillél - Talmud, Moed rend, Sábbat traktátus 31a oldal )
Hillél ( az ókori zsidóság legnagyobb tanítója, a Talmud Ezrához és Mózeshoz hasonlítja: "Először, amikor a zsidók elfelejtették a Tórát, jött Ezrá Babilóniából, és eszükbe juttatta. Majd amikor újra elfelejtődött a Tóra, jött Hillél, aki Babilóniából álijázott, és újra megalapozta a Tóra oktatását." (Szuká 20.)
Kb i. e. 30-tól i. sz. 10-ig volt a Szánhedrin elnöke. ( Így nem zárható ki, hogy Jézus gyermekkorában tôle is tanult. A két idézet tartalmi hasonlósága mindenesetre nem mond ennek ellent. )
+++
@ Nagy Károly Csaba
Javaslom, olvasd el a Nostra Aetate c. iratot ( [link] ), ami a II. Vatikáni Zsinat álláspontja a rkat és más vallások viszonyáról!
Ehhez 'Irányelvek és útmutatások': [link]
* A Nostra Aetate a megadott linken magyarul. ( Psze, aki jobb szertné latinul: [link] :) angolul: [link] ; püspöki konferencia a vatican ( kereszténység ) és a zsidóság viszonyáról ( 1982 ) [link] ;
II anos Pál Pápa üzenete a Római Nagyzsinagoga centenáriumára ( 2004 ) : [link] )
Úgy tünik, nekik más a véleményük, mint Nagy Károlynak :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!