A Biblia miért becsüli le a nőket?
Azért beszélsz zöldségeket, mert nem ismered a Bibliát. A nőket a férfiak nézik le, veszik semmibe, a Biblia ezt a tényt csak rögzíti, mivel hazugságot nem mondhat, de szó nincs róla, hogy ezzel egyet is ért! Férfi és nő a Biblia szerint egyenlő, de nem egyforma. Másra alkalmas az egyik, és másra a másik. Egymást kiegészítő harmóniában kellene élniük, és ha ez a te életedben nem így van, arról nem a Biblia tehet! Nagyban valószínűsítem, hogy Isten igéje, mint zsinórmérték, és életed vezérlő fonala kimaradt eddigi életedből, aztán a saját "buta" fejed után menve tönkre ment az életed, és ki a hibás? Te? Ugyan már! Dehogy! Isten a hibás, meg a férfiak, meg a külpolitikai helyzet, csak te vagy ártatlan! Hagyjuk már az önámítást, meg az önsajnálatot, nézz végre tükörbe, és ne csapd be magadat, mást úgy se tudsz, Istent meg aztán vég kép nem!
A Jézusba vetett hit reményt ad.
Ja bocs! A Régebbi Bibliafordítás azért nevezi a nőt asszony állatnak, mert abban az időben Budapesten rengeteg bordélyház volt, és a nő egybe esett a prostituált fogalmával. A Biblia fordítók azért voltak bajban, mert bár tudták, Isten nem asszonynak teremtette Évát, azzá később lett, de ha azt írják hogy nővé, az úgy hangzott volna abban a korban, hogy Isten prostituáltnak teremtette Évát. Az meg, hogy állat abban az időben annyit értettek rajta, hogy élőlény. Ezért kell a fordításokat mindig újítani, mert ahogy változik a nyelv, változnak a jelentések. Képzeld el azt a 18. századi embert, akinek ezt a mondatot kellene értelmeznie: Annak a bigének tök jó a sérója! Az ő nyelvé ez a mondat így hangzana: A kisasszonynak szép frizurája van!
A Jézusba vetett hit reményt ad.
Szia!
Szerintem teljesen jogos a kérdés. A Biblia főszereplői valóban a férfiak, és csak alig történik említés a nőkről, leányokról és asszonyokról. Ennek oka a korabeli társadalmi szemléletben és értékrendben keresendő, ami gyakorlatilag az egész Biblián végigvonul és érezteti hatását. Mózestől egészen az apostolok idejéig igaz az, hogy a férfiak társadalmi szerepét, jelentőségét és felelősségét többre értékelték. Ha belegondolsz, ez a jelenség nem is olyan régen még nálunk is ismert volt.
Természetesen ez nem helyes, és a Bibliában is számos példát láthatunk arra, hogy a nők kiemelt szerepet kapnak, lásd a már említett Eszter könyvét, vagy János evangéliumában jó néhány példát, de sajnos nem ezek a jellemzők. Ahogyan az előttem szólók is leírták, én is szeretném megerősíteni, hogy Isten a férfit és nőt egyenlőnek teremtette, és Pál apostol szavaival élve "nincs többé férfi vagy nő, mindnyájan egyek vagyunk a Jézus Krisztusban".
Üdv. Péter
Olyan sok jó gondolatot írtatok le, hogy tényleg érdemes
erről beszélgetni.
Néhányan,bár jogos nemtetszéseteknek adva hangot a nők megítélését tekintve, összevegyítettétek a Biblia nézetét és egy Egyház s általánosan uralkodó korabeli férfi társadalom nézetét. Ezeket el kell választani egymástól, mert amint majd látni fogjuk a Biblia ezeket az emberi,téves elgondolásokat a nőkkel kapcsolatban nem képviseli.
Ahogy a Bibliából olvastam Isten megbecsüli a nőket, s ennek hangot is ad a Szavában. De mielőtt ennyire elébe vágnánk a tényeknek, nézzünk meg egy már említett bibliaverset,a 1Mózes 19:7,8-at:
„Ezt mondta: „Kérlek titeket, testvéreim, ne cselekedjetek gonoszságot. Van két lányom, akik még sosem háltak férfival. Kérlek titeket, hadd hozzam ki nektek őket. Aztán tegyétek velük, amit jónak láttok. Csak ezekkel a férfiakkal ne tegyetek semmit, mert épp ezért jöttek az én tetőm árnyéka alá.” ”
Gondolkodjunk el ezen a történeten, nehogy téves következtetésre jussunk.
Először is meg kell jegyeznünk, hogy a Biblia egyszerűen beszámol a történtekről, anélkül hogy helyeselné vagy elítélné Lót tetteit. Az sem derül ki a Szentírásból, hogy mit gondolt Lót, illetve mi indította arra, amit tett.
Tehát az említett Írásszöveg nem Isten nézetét mutatja be, miszerint „a nők semmibevételére” ez egy példa lett volna Isten részéről. Ha két fia lett volna két lánya helyett, biztos azokat ajánlotta volna a csőcselék, kéjsóvár embereknek.Nem tudhatjuk. A cél a vendégek megóvása volt.
„De miért ajánlotta fel a lányait Lót a csőcseléknek?” — kérdezheti valaki. Mielőtt feltételeznénk, hogy helytelen indítékból tette, inkább vegyünk sorra néhány lehetőséget. Először is, Lót nagy valószínűséggel hittel cselekedett. Mit jelent ez? Lót nyilván tudta, hogyan védte meg Isten Sárát, a nagybátyjának, Ábrahámnak a feleségét. Tudjuk, hogy mivel Sára nagyon szép volt, Ábrahám megkérte, hogy mondja őt a bátyjának, nehogy megöljék őt miatta. Később Sárát elvitték a fáraó házába. Isten azonban közbelépett, és megakadályozta, hogy a fáraó erőszakot tegyen Sárán (1Mózes 12:11–20). Lehetséges, hogy Lót hitt abban, hogy a lányai is hasonló védelemben részesülnek majd. Nem elhanyagolható részlet, hogy Isten az angyalai által csakugyan közbelépett, és a lányoknak nem esett bántódásuk.
Isten nézete a nőkről, csak egy-két verset említve meg.
„A férjeknek ily módon úgy kell szeretniük feleségüket, mint a saját testüket. Aki szereti a feleségét, önmagát szereti, mert soha senki nem gyűlölte a saját testét, hanem táplálja és dédelgeti, mint ahogy a Krisztus is a gyülekezetet, mivel az ő testének tagjai vagyunk. Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, és ragaszkodik feleségéhez, és a kettő e g y testté lesz... Mindamellett közöttetek is, úgy szeresse egyenként mindenki a feleségét, mint önmagát; másfelől a feleség mélységes megbecsüléssel legyen a férje iránt.” Efézus 5:28-33
Ezek a szavak már Isten imádatát érintik. Egy keresztény férjnek megromlana az Istennel ápolt kapcsolata, ha nem fogadná meg a Biblia fenti parancsát, mely Isten nézetét mutatja be a nőkről.
1Péter 3:7 is ezt támassza alá:
„Ti férjek, hasonló módon továbbra is az ismeretnek megfelelően lakjatok velük, tiszteletet adva nekik mint gyengébb edénynek — a női nemnek —, mivel velük együtt örökösei is vagytok az élet ki nem érdemelt kegyének; hogy imáitok akadályba ne ütközzenek.”
A Biblia más lapjain követendő példaként említi meg a keresztény nőket, mennyire fontos Istennek a jó magaviseletük. Ezt olvassuk:
„Az idős asszonyok hasonlóképpen legyenek istentisztelők magaviseletükben, ... jóra tanítók; hogy józanságra vezessék a fiatal asszonyokat, azért ...hogy az Isten szavát ne érje becsmérlő beszéd.” Titus 2:3–5
A keresztény nők is megkapták Istentől azt az értékes kiváltságot, hogy az Isteni igazság tanítói legyenek a beszédükkel ,viselkedésükkel a családban,s más nők előtt egyaránt. Persze az sem elhanyagolható, hogy minket férfiakat megörvendeztessenek. :-) Isten számára igenis fontosak a nők az imádatában.
S ők azok, „ azaz a NŐK, akik örököstársai az élet kegyelmének” 1 Péter 3:7
Az izraelita Lemuel király minden bizonnyal nagy hasznot merített édesanyja őszinte erőfeszítéseiből. ’A fontos üzenetet, mellyel anyja helyreigazította’ őt, még Isten ihletett Szavába is belefoglalták (Példabeszédek 31:1; 2Timóteusz 3:16). Ennek az anyának a derék feleségről mondott jellemzése még ma is segít a férfiaknak, hogy bölcsen válasszanak feleséget maguknak. Ami pedig az erkölcstelenségre és a mértéktelen ivásra vonatkozó figyelmeztetéseit illeti, azok még ma is éppoly érvényesek, mint amikor megírták őket (Példabeszédek 31:3–5, 10–31).
Az első században Pál apostol megdicsért egy anyát, név szerint Eunikét a nagyszerű munkájáért, melyet fiának, Timóteusznak a tanításában végzett. Mivel a férje nem Istent imádta, hanem valószínűleg a görög isteneket, Eunikének meg kellett győznie Timóteuszt, hogy higgyen ’a szent írásokban’. Mikor kezdte tanítani neki az Írásokat? Az ihletett beszámoló feltárja, hogy ’csecsemőkorától’, más szóval attól kezdve, hogy Timóteusz kisbaba volt (2Timóteusz 1:5; 3:14, 15). Euniké hite és példája, valamint a tanítása is nyilvánvalóan felkészítette Timóteuszt a jövőbeli misszionáriusi szolgálatra (Filippi 2:19–22).
A Biblia olyan anyákról is beszámol, akik vendégszeretetet tanúsítottak Isten lojális szolgái iránt, így lehetővé tették, hogy a gyermekeik kiváló példaképekkel ápoljanak kapcsolatot. Egy sunemi asszony például rendszeresen az otthonába fogadta Elizeus prófétát. A fiát később feltámasztotta Elizeus (2Királyok 4:8–10, 32–37). Nézzük meg Máriának a példáját is, aki a bibliaíró Márk édesanyja volt. Jeruzsálemben lévő otthonát valószínűleg felajánlotta összejöveteli helyként a korai tanítványoknak (Cselekedetek 12:12). Márk biztosan sokat merített abból, hogy együtt lehetett az apostolokkal és más keresztényekkel, akik rendszeresen az otthonába jöttek.
És még van példa, amely a nők Isten előtti értékét emeli ki a Bibliában. De legyen elegendő ennyi :-)
Mi az az "Istennőkultusz", amit A Da Vinci-kód olyan pozitívan mutat be?
Az Istennőkultusz a termékenységi kultusz egyik formája volt, amit az ókori emberek széleskörben gyakoroltak. Csak a Földközi-tenger térségében az "istennőt" Astarte, Ízisz, Istár, Anat, Kybele, Demeter, Afrodité és több helyi isten jelképezte. Az istennőkultusz későbbi formáiról azokon a helyeken vannak nagyobb ismereteink, amelyekről több történelmi feljegyzés és jelentősebb régészeti maradvány maradt fent.
A termékenységi kultuszok az évszakok változásán alapultak - váltakoztatva az aratás, bőség, nélkülözés és nehézség ideit. A termékenységet egy istennő jelképezte, és a hitvese - általában egy fiatal isten - keresztül esett az éves halál és újjászületés ciklusán. Az istennők imádói egyfajta "mágiát" műveltek, amely általában szexuális rítuson és emberáldozaton alapult, hogy biztosítsák az istennő és hitvese folyamatos jószándékát és termékenységét.(3 Mózes 20:2, 5 Mózes 18:10, 2 Királyok 21:6, Zsoltárok könyve 106:38, Jeremiás 7:31, Ezékiel 23:37, stb.). Az Ószövetség és számos más forrás egyéterművé teszi, hogy az ilyen imádat féri és női "megszentelt prostituált" alkalmazását jelentette (5 Mózes 23:18), valamint őrjöngést, gyakran önostorozást és önmaguk megcsonkítását (1 Királyok 18:28).
Mit mond a Biblia Mária Magdolnáról?
Valójában nem sokat tudunk Mária Magdolnáról. Az őt körülvevő rejtély miatt sokan gyártanak elméleteket az ő történelmi jelentősségével kapcsolatban. Azonban akik azt mondják, hogy valami nagy dolgot tudnak róla, akkor ők egyszerűen csak spekulálnak.
A Szentírásból tudjuk, hogy Jézus hét démontól szabadította meg Mária Magdolnát (Lukács 8:1-3). Ezek után Jézus egyik legodaadóbb követője és támogatója lett, aki más nőkkel együtt oda utazott, ahova a szolgálata Jézust vezette.
Ott volt Jézussal az ő keresztre feszítésekor és halálakor (Máté 27:55-56; Márk 15:40). Ott sírt a sírnál, ahova Jézus testét temették, és később ő jött a sírhoz, hogy ott találja magát Jézust megdicsőült testében (Máté 27:55-28:11). Az ő kiváltsága volt, hogy elmondhatta Jézus tanítványainak azt, hogy a Uruk feltámadt! Mária elkötelezte magát Jézus mellett, és hitét azzal mutatta meg, hogy támogatta Őt és szükség szerint szolgálta Őt.
Miért állítja A Da Vinci-kód, hogy Mária Magdolna Jézus felesége volt, és megszülte az Ő gyermekét, hogy folytassa a királyi vérvonalat? Dan Brown és mások azt állítják, hogy a Biblia és a Gnosztikus Evangéliumok kétségtelenül egy meghitt, házassági kapcsolatot mutatnak Mária és Jézus között. Ha azonban közelebbről megvizsgáljuk, semmilyen utalást nem találunk a házasságukra. Azt hinni, hogy Jézus és Mária meghitt kapcsolatban álltak nem más, mint a tények kibővítése és a történelem átírása.
A János 20:11-18 fontos szövegrész azok számára, akik azt állítják, hogy Mária Magdolna Jézus felesége volt, mert ez az egyetlen feljegyzett alkalom a Szentírásban, amikor egyedül voltak. Ez az a rész, ahol Mária megdicsőült állapotban látja Jézust, az Ő feltámadása után. Habár abban az időben elképzelhetetlen volt, hogy valaki kifejezze a fizikai vonzalmát valaki iránt a családon kívül, Mária mégis örvendezett, amikor meglátta Jézust és átölelte Őt. Néhányan ezzel a résszel bizonyítják, hogy ő Jézus felesége volt, de eléggé elrugaszkodott ezt feltételezni. Annak fényében, amit Jézus érte tett (kiűzte belőle a démonokat), és látva az Ő megveretését és meggyilkolását néhány nappal azelőtt, teljesen érthető, hogy Mária megmutatta érzéseit a Megváltónak. Jézus szerette Máriát, és Mária szerette Jézust, de nem úgy, ahogyan egy férfi szereti a feleségét. Mária Jézus iránt érzett szeretete hálából és engedelmességből eredt. Jézus szerette Máriát, ahogyan minket is szeret - egy tökéletes és önfeláldozó szeretette, ahogyan az Atya szereti a gyermekét (János 13:34; 14:23).
A Gnosztikus Evangéliumokat nem vették be az Újszövetségbe, mert nem feleltek meg azoknak a szigorú követelményeknek, amelyeket az egyház alapító atyái felállítottak. Az egyik ilyen követelmény az volt, hogy a dokumentumokat Jézus tanítványai, vagy olyan emberek írják, akik ismerték a tanítványokat. A Gnosztikus Evangéliumok szerzői ismeretlenek. Mindezek mellett vannak olyan kulcsfontosságú igerészek, ahol szavak hiányoznak a szövegből. Például Fülöp evangéliuma 63:32-64:10 (ami 200 évvel Jézus halála után íródott) így szól: "[hiányzik] Mária Magdolna társa jobban [szerette] őt, mint a [összes] tanítványokat, [és azelőtt] megcsókolta őt [gyakran] az ő [hiányzik.]" A "hiányzik" azért áll ott, mert a kézirat úgy megrongálódott, hogy nem olvasható. Azonban sokan azt olvassák ebbe a részbe, hogy Jézus az ajkain csókolta Magdolnát. Azonban az üres helyeken ugyanúgy állhatnának a homlokon, arcon, és a kezén szavak is. Ez egy példa arra, hogyan "olvasnak bele" az emberek dolgokat a szövegbe, és festenek más képet annál, mint amit a szövegrész mesél.
Mária Jézus iránti szeretete, odaadása és elkötelezettsége világosan megjelenik a Szentírásban - és csak ennyi számít. Semmilyen okunk nincs azt hinni, hogy Mária több volt Krisztus követőjénél. Olyan képet festeni, hogy Mária Jézus felesége volt, azt jelenti, hogy "dolgokat olvasunk" a Szentírásba, és még jobban a Gnosztikus evangéliumokba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!