Mi a véleményetek Aquinói Szent Tamás a "De ente et essentia" című művében kifejtett filozófiájáról és logikájáról? (Amellyel Isten létét próbálja bizonyítani)
A lényege a következő:
Aquinói Szent Tamás részletesen tárgyalja a létezés (existentia) és a lényeg (essentia) közötti különbséget. Az alapgondolat az, hogy egy dolog létezése és annak lényege két különböző dolog.
Lényeg (Essentia)
A lényeg az, ami egy dolgot azzá tesz, ami. Például az ember lényege az, hogy racionális állat. Ez az a meghatározás, ami megkülönbözteti az embert más létezőktől. A lényeg tehát az a belső tulajdonság, ami egy dolgot definiál.
Létezés (Existentia)
A létezés viszont az, hogy egy dolog ténylegesen van, jelen van a valóságban. Az, hogy egy ember létezik, azt jelenti, hogy az adott ember ténylegesen jelen van a világban.
A Különbség
Tamás szerint a lényeg és a létezés különböző dolgok. Egy dolog létezhet anélkül, hogy a lényegének része lenne a létezés. Például egy ember lényege az, hogy racionális állat, de az, hogy létezik-e vagy sem, nem része a lényege meghatározásának. Ez azt jelenti, hogy a létezés hozzáadódik a lényeghez, de nem része annak.
Isten esetében a lényeg és a létezés egybeesik, vagyis Isten lényege maga a létezés. Ez az érv alapja annak, hogy Isten létezését szükségszerűnek tartja Aquinói, míg minden más létező létezése esetleges.
Ez a különbségtétel segít megérteni, hogy miért van szükség egy elsődleges létezőre (Istenre), aki minden más létező létezésének forrása.
#10
Igen erről beszéltem, hogy a tudománynak ez már emészthetetlen.
Nembaj.
Ajánlom figyelmedbe:
https://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok
Ezen a helyen sokkal több hasznát veszed ennek a megközelítésnek.
"Ez úgy lenne helyes, hogy akkor tudsz csak beszélni valaminek a lényegéről, ha az már létezik."
Szent Tamás az arisztotelészi négy okból és a létanalógiából indul ki, amikor megkülönbözteti valaminek a létezését és mibenlétét. Nem a megismerésből vagy a tapasztalatból.
Szent Tamásnál egy létezőnek a logikai koherenciája (logikai lehetősége) megelőzi a fizikai lehetőséget, mert minden létezőt - szerinte - megelőz az isteni értelemben lévő teremtő archetípus, a minta-ok, ami alapján Isten megteremt valamit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!