Mi a véleményetek Aquinói Szent Tamás a "De ente et essentia" című művében kifejtett filozófiájáról és logikájáról? (Amellyel Isten létét próbálja bizonyítani)
A lényege a következő:
Aquinói Szent Tamás részletesen tárgyalja a létezés (existentia) és a lényeg (essentia) közötti különbséget. Az alapgondolat az, hogy egy dolog létezése és annak lényege két különböző dolog.
Lényeg (Essentia)
A lényeg az, ami egy dolgot azzá tesz, ami. Például az ember lényege az, hogy racionális állat. Ez az a meghatározás, ami megkülönbözteti az embert más létezőktől. A lényeg tehát az a belső tulajdonság, ami egy dolgot definiál.
Létezés (Existentia)
A létezés viszont az, hogy egy dolog ténylegesen van, jelen van a valóságban. Az, hogy egy ember létezik, azt jelenti, hogy az adott ember ténylegesen jelen van a világban.
A Különbség
Tamás szerint a lényeg és a létezés különböző dolgok. Egy dolog létezhet anélkül, hogy a lényegének része lenne a létezés. Például egy ember lényege az, hogy racionális állat, de az, hogy létezik-e vagy sem, nem része a lényege meghatározásának. Ez azt jelenti, hogy a létezés hozzáadódik a lényeghez, de nem része annak.
Isten esetében a lényeg és a létezés egybeesik, vagyis Isten lényege maga a létezés. Ez az érv alapja annak, hogy Isten létezését szükségszerűnek tartja Aquinói, míg minden más létező létezése esetleges.
Ez a különbségtétel segít megérteni, hogy miért van szükség egy elsődleges létezőre (Istenre), aki minden más létező létezésének forrása.
"Isten esetében a lényeg és a létezés egybeesik, vagyis Isten lényege maga a létezés"
. Ja, csak ehhez először bizonyítani kellene, hogy létezik valami, amire ez a definíció áll. Enélkül ez csak játék a szavakkal, ahogy Anzelm esetében.
Ráadásul itt még komoly probléma, hogy olyan axiómákra alapoz, amit először bizonyítani kellene. A fent leírtak szerint a létezés egy konkrét tény fennállása, a lényeg valamiféle általános meghatározás. Hogy a kettő lehet egy, azért eléggé problémás.
Azt állítani, hogy a lényeg is egy tényállás, viszont, magával von egyfajta egzisztenciális kijelentést (hiszen ebben a megközelítésben akkor jelenthetem ki, hogy valami racionális állat, ha az létezik ÉS egy racionális állat), vagyis fennáll a körbeérvelés veszélye.
Szokásos középkori szofisztikálás, a "szar fűrészelése a poráért".
Korunkban az ilyen öncélú agymenéseknek már rég nincs gyakorlati jelentősége.
Ezek igazolatlan kijelentések, mert semmi nem indokolja, hogy az ember definiálását leszűkítsük arra, hogy racionális állat, mivel egy csomó minden lehet még az ember lényege és azt meg, hogy ténylegesen él e, vagy nem lényegtelennek tekinteni egyszerűen ostobaság.
Ugyanezen elvet Isten esetében, akinek a tényleges létezése eddig még nem is lett igazolva, valóban nem lehet alkalmazni, de helytelen lenne azt mondani, hogy azért van, mert nincs, mert ugye az igazolatlan lét az továbbra is inkább a nemlét felé tendál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!