Mekkora felelőssége van Istennek abban hogy az ember bűnt követ el, létezik-e egyáltalán szabad akarat?
Nem tartom valószínűnek, hogy létezik isten, legalábbis olyan isten létezése valószínűtlen, akiben a hívők (többsége) hisz.
A szabad akaratot meg csak egy jól hangzó vallásos dogmának tartom. Elég sok minden szól ellene, kezdve pl. Einstein speciális relativitáselmével, amiből egy szigorú, determinista világkép bontakozik ki. Ebben a világképben a múlt, a jelen, és a jövő szétválasztása helytelen, hanem egyszerre létezik mind, "befagyott" állapotban.
"a rossz valamilyen szinten egy meghatározott determinizmus"
Még ez sem teljesen tiszta, hogy mi a rossz, mi a jó. Az ember az állatvilágból fejlődött ki, ott meg nincs jó és rossz. Önző és önzetlen viselkedés persze van, de ezeknek nincs erkölcsi értéke, úgy vélem, hogy az evolúciós ösztönök (túlélés + szaporodás) szemszögből értékelhetők.
Még maguk a keresztények is zavarban lehetnek azzal kapcsolatban, hogy mi a jó és a rossz, hiába tesznek úgy, mintha fekete-fehéren tudnák a választ.
Pl. ott vannak a népirtó hadjáratok az Ószövetségben, ahol JHVH többek között gyerekek kivégzését rendeli el. Ez jó vagy rossz?
A keresztények látványosan kerülik a témát. Azt nem merik mondani, hogy rossz, mert azzal a saját istenüket bírálnák, azt meg nem merik megtenni. De jónak sem merik mondani, hiszen a 21. századi civilizált felfogás szerint gyerekeket ölni bűn. Szóval marad a téma kerülése, noha tudnának véleményt mondani, ha elgondolkodnának rajta.
Még visszatérve a szabad akaratra: tök jó lenne, ha a determinizmus falát át lehetne törni valamivel, pl. spirituális módon. De, ha eltekintünk attól, amit Einstein mondott, az emberi cselekedetek akkor is meghatározottak, legalábbis valamilyen szinten. Pl. alacsony intelligenciával nem fogja sokra vinni az ember az életben, ahhoz, hogy valami legyen belőle legalább egy átlagos intelligencia szükséges. Mivel az IQ (részben) velünk születik, már itt le van determinálva egy ember sorsa valamennyire, hogy kb. mi várható tőle.
#21 voltam.
21,22
Van amikor a hívők vagy magukat annak kiadók nyilatkoznak Istenről és tetteiről. Nem egyszer tették és állításuk szerint mivel Isten tette ezért nem rossz és nem bűn amit tett. Amit ő tesz az csak jó lehet attól függetlenül, hogy mit tesz.
Bár ezzel lényegében a szó jelentését tesszük semmisé értelmetlenné a szó használatát.
Ezenfelül olvastam olyat is, hogy végtelenül jó és végtelenül bosszú álló is egyesek szerint és még sok más magyarázat is van.
Aztán a szabad akarat. Elvileg ha a kvantum mechanikát is figyelembe vesszük akkor ott már nem minden determinisztikus. Persze kérdéses ez mennyire van hatással nem kvantum szinten.
De nem is kell idáig menni. Ha belegondolunk, hogy a keresztény felfogás szerint Isten jónak, rossznak tartja a cselekedeteinket akkor már itt probléma van.
Az egyértelmű, hogy determinisztikus esetben ennek nincs értelme mert nincs ráhatásunk a dolgokra. De ha nem determinisztikus akkor a másik lehetőség a véletlen. De ebben az esetben sincs hatásunk a dolgokra így ugyan úgy értelmetlenné válik a túlvilági ítélet a cselekedetink alapján.
Szóval a szabad akaratnak valami olyannak kell lennie ami nem meghatározott és nem is véletlen.
Az milyen is?
Itt már kicsit bukik a dolog.
De az emberi agyat is egész jól lehet már vizsgálni működés közben. Ha pedig van valamilyen lélek ami hatást gyakorol a testre akkor ott megfigyelhetőnek kéne lennie annak, hogy neuronok látszólag kiváltó okok nélkül is aktív állapotba kerülnek és elindítanak egy ingerületet ezzel befolyásolva az ember viselkedését, tetteit a lélek.
Hát ilyennek nyoma sincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!