Kedves ateisták! Mi olyat tudnátok nekem mutatni, vagy érvelést felvezetni amitől én kitérnék a hitemből?
"vagy belátod hogy nem elég erősek az érveid ahhoz, hogy egy komolyabb hívőt meggyőzzenek."
Kérdező, hadd kérdezzek vissza kérlek: Téged milyen érv győzne meg annyira, hogy elveszítsd a hitedet? Milyen konkrét érvvel lehetne kibillenteni a hitedből?
Kedves kérdező!
Szerintem ahhoz, hogy tényleges választ kapj a kérdésedre, először ki kellene fejtened részletesen hogy miben hiszel ,milyen elképzelésed van arról, hogy mit gondolnak az ateisták és miért nem hívők, és egyáltalán tényleg szeretnéd-e hogy kitérítsenek a hitedből.
Szerintem a legegyszerűbb a gonosz problémájával kezdeni, de ez persze függ attól,hogy miben hiszel, egy deistánál vagy egy gnosztikusnál nem használnám.
12-es vagyok
Hmm… Én valami fordított kérdés feltevésén gondolkodom egy idő óta, tehát valami olyasmin, hogy „Kedves hívők, milyen érvet tudtok elképzelni, ami megingatna a hitetekben?”. Csak éppen végtelen ciklusba futok, mikor elkezdek jobban belegondolni ebbe a kérdésbe…
Messziről indulunk, de majd elérünk a lényeghez…
Ugye Aquinói Szent Tamás szerintem helyesen tett különbséget a hit és tudás között, aminek az egyik aspektusát meg lehet fogalmazni úgy, hogy a tudás az, ami közvetlenül belátható alapigazság, vagy az, ami ezekből levonható következtetés, a hit viszont bizonyosság nélküli meggyőződés. (Aquinói Szent Tamás ezzel inkább a tudás területének határos természetét húzta alá, a hit határtalan jellegével szemben.)
Éles váltás: A tudományos módszertan egyik alapja a falszifikálhatóság. Magyarul talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy elméleti cáfolhatóság. Mondjuk azt állítom, hogy minden varjú fekete. Ez felállít valamiféle modellt a világról, van érvénye az állításnak, mert ebből a modellből az következik, hogy ha holnap találok egy varjút, az fekete lesz. Ha tényleg fekete lesz, akkor az erősíti a modellemet. Ha történetesen egy fehér varjúval találkozom, akkor cáfolva lett az eredeti állításom a világról, felül kell vizsgálnom azt, új, pontosabb, a valósággal jobban összhangban lévő modellt kell felállítanom. Lehet hosszas kutakodás után arra jutok, hogy a varjak 99,82%-a fekete, a maradék 0,18%-a fehér (mert mondjuk albínó), és kapok egy jobb modellt, egy az igazsághoz közelebb álló állítást. Mindenesetre az az állítás, hogy minden varjú fekete, az egy elméletben cáfolható állítás, elméletileg elég egyetlen nem fekete varjú hozzá.
Tulajdonképpen arról van itt szó, hogy az állításom (miszerint minden varjú fekete) összevethető a valósággal, és a valóságban tapasztaltak megmérik az állításom helyességét, a valóság megtapasztalása révén helyesnek, vagy helytelennek lehet ítélni az állításomat.
~ ~ ~
Pont ezért van egy aszimmetria az állítások között, valaminek a létét és a nem létét állítani más kategória. Pl. ha azt mondom, hogy létezik zöld alapon piros pettyes varjú, az nem egy falszifikálható állítás. Hogyan cáfolod ezt az állítást? Hozhatsz 1000 varjút, ami mind fekete, az nem cáfolja az állítást, hogy valahol létezik zöld alapon piros pettyes is. Összeírhatod a világ összes varját is, arra is könnyen rá lehet vágni, hogy bizonyára kihagytál egyet és tényleg lehetetlennek fog ígérkezni azt bizonyítani, hogy egyet sem hagytál ki. Vagy lehet azt mondani, hogy most ugyan tényleg nincs egy sem, de volt és/vagy lesz zöld alapon piros pettyes varjú. Ezzel szemben annak az állítása, hogy nincsenek zöld alapon piros pettyes varjak, az könnyen cáfolható, elég hozzá egyetlen zöld alapon piros pettyes varjút felmutatni. Ezért alapvető a tudományban mindennek az elvetése egészen addig, amíg nem találunk egy olyan esetet, ami ezt a tagadó állítást cáfolja. Elvileg lehetséges létezőknek végtelen sora van (kék alapon sárga csíkos vagy háromfejű nyolclábú varjak), míg a csak megismertekre korlátozódás (a fekete és esetleg az albínó varjakra korlátozódás) csak egyféle lehet.
De nem ez a gond ezzel a „léteznek zöld alapon piros pettyes varjak” állítással, hanem az, hogy valójában nem mond el semmi érdemit a világunkról. Pusztán abból az állításból, hogy léteznek zöld alapon piros pettyes varjak – anélkül hogy eddig találtunk volna egyet is – semmi nem következik arra nézve, hogy a honlap, a jövő héten, vagy ősszel ha találok egy varjút, az milyen színű lesz. Még csak statisztikai alapon sem mond el róla semmit, tehát még az sem következik belőle, hogy 1% eséllyel találok még idén zöld alapon piros pettyes varjút, mert ilyet nem mond az állítás. Nincs az állításnak a valósággal való összevetésének olyan következtetése, ami az állítás tarthatatlanságára, helytelenségére jutna.
~ ~ ~
És valahogy ez a helyzet istennel is. Istenhez egy csomó attribútum van rendelve. Mindenható, mindentudó, mindenütt jelenlévő, végtelenül jó, igazságos, irgalmas stb. stb… De tudok-e mutatni annyi halott gyermeket, annyi (látszólag) cél nélküli pusztítást (árvíz, földrengés stb…), annyi igazságtalanságot, szenvedést, ami nemhogy az Isten létezésében való hitet ingatná meg, de akár csak az Istenről alkotott kép helyességét? Nem. Mert valahogy mindig kibújik a sok állítás között valahol a dolog. Mert ez a sok szörnyűség a világban okkal és/vagy valami magasabb rendű igazság és jóság mentén történik, de te nem tudhatsz róla, Isten útjai kifürkészhetetlenek. Hát ez nem túl méltányos eljárás. Ha Isten adna annyi belátóképességet – és mindenható, miért ne adhatna –, hogy megértsem ezek szükséges, elkerülhetetlen, vagy mélyebb összefüggésében helyes voltát, az elviselhetőbbé tenné a dolgot. Vagy kibúvó az, hogy ez nem Isten, hanem a Sátán műve. Oké, de Isten meg nem tud róla, nem tud tenni ellene? Milyen mindentudás és mindenhatóság ez? Vagy nem akar tenni ellene? Akkor milyen jóság, igazságosság, irgalmasság ez?
Oké, Isten jó, igazságos, stb… Következik ebből bármi is, ami nem transzcendens? Következik belőle az, hogy ami holnap történni fog velem vagy bárki mással az jó lesz vagy igazságos lesz? Úgy tűnik, nem igazán. Akkor mégis mit akar mondani az életemről, a velem honlap, holnapután történtekről, az ehhez való viszonyulásomról az az állítás, hogy „létezik Isten”? Van olyan állítás, hogy „ha létezik Isten, akkor ez és ez történik, ha nem létezne, akkor meg nem történne”? Mert akkor Isten léte rögtön falszifikálható lenne, meg kellene nézni, hogy az adott történés tényleg történik-e. Ha viszont nincs ilyen „ha létezik Isten, akkor…” jellegű állítás, akkor az hogy egyeztethető össze a mindenhatósággal és Isten jóságával, igazságosságával együttvéve? Hogy lehet Isten igazságos és mindenható *egyszerre*, ha a megtapasztalható világban nemhogy nem triviális módon szembeötlő, de még csak nem is kimutatható a jelenlétem miközben a világunk nem tűnik egy igazságos világnak?
És itt jön a végtelen ciklus, mert hát a hit az bizonyság nélküli meggyőződés. Eleve nem volt igény a valósággal, a valós történésekkel való összevethetőségre. Isten tulajdonságai nem a valóság megfigyeléséből szűrődtek le, így nem is befolyásoló tényező az, hogy a valóságban mi történik. Isten nem azért igazságos, mert a világ jelenségeiben az igazságosság működését látjuk, hanem annak ellenére. Ha egy hívő azt mondja, hogy nincs az a tény, ami megingatna a hitében, akkor azt mondja, hogy nincs az a valós világról szerzett tapasztalat, amiben megkülönböztethető lenne Isten léte a nem lététől, tehát a léte semmivel nem másabb, mint a nem léte. De hát a hitnek a világgal való összevethetőségére nem is volt igény… (innen kerülök végtelen ciklusba).
Hogy lehetne racionális alapon kikezdeni azt, ami deklaráltan nem racionális következtetésből fakadó, hanem – véleményem szerint – részben a hagyományból fakadó (valaki elmesélte neked egyszer, hogy mi van a Bibliában, aztán jó esetben elolvastad magad is), részben meg emocionális forrása van? Sehogy. De ez számomra nem az erősségét mutatja.
Semmit. De nem is akarok. Nekem attól semmivel nem lesz jobb, ha te kitérsz a hitedből.
Egyszerűen fogadd el, hogy te meg semmit nem tudsz mondani, ami miatt én betérnék (ugyanis voltam már benne, úgyhogy ezen a körön túlvagyunk), és éljünk egymás mellett békében, tiszteletben tartva a másik világnézetét.
Olyat sajnos biztosan nem.
De ettől még nekem van egy fő ellenérvem.
Ha isten annyira szeret minket, jót akar nekünk, de (mint a kereskedelmi reklámokban) csak vele lehetséges ez, az, amaz és a Mennyország is... Akkor miért nem segít nekünk? Azaz ma, a tudomány világában miért nem teszi tudományos eszközökkel bizonyíthatóvá magát? Miért nem akarja, hogy minél többen elhiggyék, hogy ő létezik?
Meddig szórakozol még Kérdező?
Itt vannak a korábbi kérdéseid:
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallaskr..
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallaskr..
Nem kaptál elég választ a témában, nincs más dolgod?
2*Sü téged is lehet látni a valláskritikában? Mert többnyire a tudományok kategóriában szoktalak látni. Mindenesetre köszönöm az értelmes választ, ezzel már tudok mit kezdeni.
Érvelésed nagyjából első felében, lényegében azt magyarázod, hogy Isten episztemológiailag (Ismeretelmélet) Irracionális.
A második felében Isten egy alaptulajdonságát, a jóságosságát kérdőjelezed meg. Vagyis hogy pontosítsak ezen kijelentésemen, inkább arra utalsz, hogy érzelmileg elfogult vagyok irányában és úgysem lehetne Isten ezen alapvető tulajdonságának logikailag helytelen mivoltáról meggyőzni engem.
Azt azonban nem tagadom, hogy Isten érzelmileg nem állok semmilyen kapcsolatban velem ám mikor filozófiai/kutató gondolkodásmódomat használom, érzelmeim elhanyagolhatóak és háttérbe szoríthatóak.
Egyébként a teológiában létezik magyarázat az általad felhozott területen, (Isten jósága viszonyítva a világban történt rossz dolgokhoz) melyeket én elégségesnek tekintek mint annak magyarázó ereje, és maradéktalanul elfogadok.
Aztán itt még magyarázod kicsit, ha létezik Isten akkor annak léte teljesen marginális, mert bizonyosan nem tudhatjuk hogy mi az, ami az ő akaratából történik, és mi az ami nem, így még ha létezik is, akkor olyan mintha nem is lenne.
Még sincs ez teljesen így, hisz az Istenhit befolyással volt, van és lesz az emberek életére, sokszor meghatározza döntéseinket, az élet sok területén iránymutató, hatással van érzelmeinkre, hosszasan lehetne még sorolni, de ennyi már bőven elég lesz, és ez azért már jócskán átbillenti a mérleg nyelvét.
Most térjünk vissza hozzászólásod első felére, és ezzel kicsit a nekem szegezett puskacsövét irányodba fordítanám.
"Ugye Aquinói Szent Tamás szerintem helyesen tett különbséget a hit és tudás között, aminek az egyik aspektusát meg lehet fogalmazni úgy, hogy a tudás az, ami közvetlenül belátható alapigazság, vagy az, ami ezekből levonható következtetés, a hit viszont bizonyosság nélküli meggyőződés. (Aquinói Szent Tamás ezzel inkább a tudás területének határos természetét húzta alá, a hit határtalan jellegével szemben.)"
Szerencsére ma már Aquinói Szent Tamás filozófiánál sokkal többet tudunk.
Amikor arról gondolkodunk, hogy mi az a tudás ott érdemes fölismerni azt, hogy többféleképpen használjuk ezt a szót.
Ha azt mondom, hogy tudok biciklizni, és tudom a pitagorasz tétel bizonyítását, vagy ha azt mondom ismerem Ungvári Pétert, ez három különböző jelentése a tudás szónak.
Ugye mikor azt mondom, hogy tudok biciklizni, ott egy képesség vagy egy hogyan tudás áll a hátterében, és ez valószínűleg nem redukálható állításokra. Tehát ha tudok biciklizni, az nem azt jelenti, hogy van a fejemben egy csomó állítás amit tudok. Tudom hogyan kell lenyomni a pedált, hogyan kell nem felborulni stb. hanem ezt megtanultam és ez egy képesség.
Amikor azt mondom, hogy ismerem ungvári Pétert az sem redukálható valószínűleg arra, hogy állításokat tudok róla, vagy legalábbis nem így alakult ki a fejemben, hogy beszélgettem vele és akkor megállapítottam ezt és azt, és mikor összegyűlt 10 kijelentettem, most már ismerem Ungvári Pétert. Ez a személyes ismeretség, az ismeretségre alapuló tudás.
És elérkezünk ahhoz a részhez, ami érvelésem fókuszát fogja képezni, ami az az eset mikor azt mondom, hogy tudom azt, hogy ebben a szobában jelenleg hányan tartózkodunk, vagy tudom azt, hogy több hajszálam van mint szemem, ezt lehetne sokasítani.
Tehát amikor egy állításról tudom, hogy igaz. Ezt szokás propozicionális tudásnak nevezni, a propozíció az magyarul állítás vagy kijelentés, az az a dolog ami vagy igaz vagy hamis.
A mondatok azok kifejezhetnek állításokat, de a mondat az még nem állítás.
Tehát mikor van egy magyar mondat, hogy az ég kék, az lehet igaz vagy hamis, de azért lehet igaz vagy hamis mert kifejez egy állítást, és ezt onnan lehet tudni, ha valaki nem tud magyarul pedig ő is tudhatja, hogy az ég kék. Pedig ezt a mondatot nem ismeri, de a tartalmát ugyanúgy tudhatja mint mi. Tehát a mondatok kifejezhetnek állításokat, és az állítások lehetnek igazak vagy hamisak.
Az ismeret elméletnek létezik egy alapfeltevése az, hogy létezik olyan hogy racionális és irracionális, hogy a gondolkodásban, a tudásban van egy normativitás, magyarul lehet jól csinálni és lehet rosszul csinálni, lehet helyes következtetéseket levonni és lehet helytelen következtetéseket levonni.
Lehet valamit úgy igaznak tartani, hogy nem kéne, mert nem indokolt és akkor valaki irracionális, és lehet jól átlátni a helyzetet, helyes következtetéseket levonni és helyesen gondolkodni, racionálisan gondolkodni. Tehát ez egy alapfeltevés az ismeretelméletben (episztemológia), hogy beszélhetünk arról mi a helyes gondolkodásmód racionális, és mi az ami irracionális.
És most a tudás után foglalkozzunk kicsit azzal, hogy mi az a hit.
A hit a hétköznapi életben nagyon sok mindent jelent. Mondhatom azt, hogy azt hiszem lekapcsoltam a villanyt, mikor elindultam otthonról. Az azt jelenti, hogy szerintem úgy van, de nem vagyok benne biztos.
Mondhatja valaki azt, hogy ő hisz a demokráciában és az elköteleződést jelent, meggyőződést valaminek az értékéről.
Vagy mondhatja valaki azt, hiszem hogy van Isten.
Amikor a filozófusok azt mondják hogy hit, akkor egyetlen dolgot értenek alatta. Azt értik alatta, hogy elfogadjuk valamiről hogy igaz.
Semmi köze a valláshoz, semmi köze a hétköznapi hithez, semmi köze ahhoz hogy mennyire vagyunk benne biztosak.
Hogyha én hiszem, hogy az a lámpa ég, akkor az azt jelenti, hogy van az az állítás, ég az a lámpa és ehhez én úgy viszonyulok, hogy igaznak tartom,
nem jelent se többet se kevesebbet.
És ezt úgy szokták mondani, hogy ez egy propozicionális attitüd, magyarul egy viszonyulás egy állításhoz, az a viszonyulás, hogy igaznak tartom.
Itt egy ponton meg kell említenünk mit jelent az, hogy igaz, vagy hogy egy állítás igaz. Az igaz egyszerűen azt jelenti, hogy úgy van.
Vannak alapfeltevések amik attól függetlenül is igazak, hogy én mit gondolok. Egy szák a másik szobában akkor is ott van, ha én nem tudok róla, akkor is ha szerintem nincs ott. Az ég akkor is kék hogyha mindannyian becsukjuk szemünket, és így tovább.......
És az igaz az egyszerűen azt jelenti, hogy megfelel a valóságnak.
Ha hamis azt jelenti, hogy nem felel meg a valóságnak, mindegy hogy az emberek mit gondolnak róla.
A tudásnak van egy hagyományos definíciója, melynek lényege, hogy a tudáshoz három alapvető dolog kell.
1. Kell hit. Tehát ha valamit nem gondolok, akkor az kizárt, hogy tudjam.
2. igaznak kell lennie. Tehát olyat sem tudhatok, ami nem igaz. Hogyha én azt gondolom, hogy nincs itt ez a szék, akkor azt nem tudom, hiába gondolom úgy, mert a tudás az egy igaz hithez kapcsolódó dolog.
Na igen, de simán lehet hogy valamit igaznak gondolok és még úgy is van, de erre semmi okom nincs. Tehát ha valaki játszik a lottón és megvan győződve róla, hogy ő most nyerni fog, és semmi oka nincs rá, nagyon kicsi esélye van, ám ő mégis megvan győződve róla, hogy nyerni fog. És történetesen ő nyer, de akkor vajon ő tudta, hogy nyerni fog? Vagy pusztán azt gondolta hogy nyerni fog, és véletlenül igaza lett? Tehát kell valami plusz az igaz hit mellé, hogy az tudás legyen.
Ezt nevezik igazolásnak, (justification, a magyar terminológia erre kicsit nehéz, így nevezzük igazolásnak) tehát a tudás az igazolt igaz hit, és ez a hagyományos definíció.
3. Igazolt.(Justified) Fundácionizmus: bázishit vagy arra alapuló.
Az hogy hogyan tudhatunk valamit, arra a hagyományos nézet az úgynevezett klasszikus fundácionizmus. Vannak alapszintű vagy bázis hitek, ezek azok a hagyományos nézet szerint, amik megkérdőjelezhetetlenek.
Tehát például az hogy nekem van egy olyan érzékszervi élményem, hogy mindenféle színes foltokat látok akik mellesleg emberek, akkor azt nem tudom megkérdőjelezni. Lehet hogy nem emberek, de az hogy én ezt tapasztalom nem tudom megkérdőjelezni.
Vagy az, hogy az ellentmondások azok nem lehetnek igazak, ez egy olyan racionális gondolat amit nem lehet megkérdőjelezni, legalábbis ez az elképzelés.
És azt mondja a fundácionalista, hogy vannak alapszintű, vagy bázis hitek és ezekre tudunk építkezni. Az alap az biztos és ezért arra is tudunk biztosan építkezni, vagy ha valami csak valószínű, akkor az tudjuk hogy az 70%-os valószínűséggel így tudom, vagy valószínű hogy így van, de nem biztos.
Tehát van egy alap és arra építkezik, az alapvető séma pedig ez: az igazolt igaz hit.
Na akkor most jönnek a problémák. Edmund Gettier az 1960-as években publikált egy három oldalas filozófiai cikket, és ezzel felforgatta az ismeret elméletet.
Gettier arra hozott példákat, hogy van olyan igazolt igaz hit, ami nem tudás.
Erre különböző szórakoztató gondolatkísérleteket lehet kitalálni.
A mező mellett elhaladva egy ember lát egy birkát, és ezért levonja azt a következtetést, hogy a mezőn van egy birka. Ez egy teljesen racionális dolog és gondolat. Igaz?
Van egy érzékszervi tapasztalata, tehát ezek után ő tudja, hogy van a menőn egy birka.
Most jön a csavar mert az nem egy birka, hanem egy kutya akit történetesen beöltöztetett valaki birkának, tehát akkor ő nyilván tévedett. Igaz?
Nem, mert valahol tényleg volt a mezőn egy birka, csak ő ezt nem látta.
Tehát azt gondolja, hogy van a mezőn egy birka, és erre van egy igazolása hiszen látta. De mégis azt mondjuk hogy ezt ő nem tudja, hiszen valójában egész más miatt igaz amit ő valójában gondolt, és ami miatt gondolta az mégsem úgy van. Ezeket a gondolat kísérleteket lehet sokasítani, de azért
mondok még egyet.
Tegyük fel hogy Karcsi és Ircsi állás interjún vannak. Tegyük fel, hogy Karcsi tudja, hogy Ircsi zsebében van 100 forint, és Karcsinak jó oka van azt gondolni, hogy Ircsit fogják felvenni. Megmondta neki a főnök, Ircsit fogják felvenni. Ezért Karcsi arra a hitre jut, hogy akit föl fognak venni az állásra, annak a zsebében van 100 forint.
Valami történik és mégis Karcsit veszik fel, akkor igaz ez a hite?
Akkor tudta azt, hogy akit felvesznek annak van a zsebében 100 forint.
Gondolhatnánk, hogy nem hiszen nem az Ircsit vették fel, de kiderül hogy Karcsi zsebében is van 100 forint, de ő erről nem tudott. Tehát az a hite hogy annak akit felvesznek van a zsebében 100 forint igaz, és igazolása is volt rá hiszen ő azt gondolta, hogy Ircsinek is a zsebében van 100 forint.
Tehát van egy igazolt igaz hitünk ami nem tudás. ez azt jelenti, hogy nem felel meg a racionalitás követelményeinek.
És ezeket lehetne még sokasítani.
Ezek olyan példák mikor úgy tűnik van egy igaz hitünk, van rá valamiféle igazolásunk is, de mégsem tekinthető tudásnak. Ez az úgynevezett Gettier probléma, és a 60-as évek óta ezen rugózik a teljes filozófiai közösség.
Akkor már mit lehet ezek után kezdeni? Mi az amit biztos tudásnak hihetünk?
Vagy azt mondjuk, hogy szigorítunk az igazolás szabályán, tehát azt mondjuk, hogy ezek nem voltak igazoltak, mert rosszul látta, vagy mert amiből levonta a következtetését az nem volt igaz.
Ezzel az a baj, hogy olyan magas mércét állítunk az igazolásnak, hogy szinte semmi nem tudna neki megfelelni. (Ezt nevezik infallibilizmusnak.)
Tehát honnan fogjuk tudni, ha mi látunk egy birkát és tudjuk, hogy az egy birka, az igazából nem is egy báránybőrbe öltözött kutya.
Az a tapasztalat, hogyha megpróbáljuk megemelni a mércét az igazoláshoz, akkor szkepticizmushoz jutunk, és akkor lényegében azt kell mondanunk, hogy igazából nem nagyon tudunk semmit.
Egy másik alternatíva az hogy elvetjük azt, hogy így épül fel a tudás, hogy vannak megkérdőjelezhetetlen alaphitek és arra épülő indoklások.
Ezt úgy szokták nevezni, hogy koherentizmus, ami azt mondja, hogy nem egymásra épülnek hiteink, hanem mint egy háló egymással koherensek, összeillenek egymáshoz, egymásfényében összeegyeztethetőek valószínűek és ettől van igazolásuk.
Ennek az az alapvető gyengéje, hogy valószínűleg föl lehet építeni alternatív koherens hálókat. Tehát lehet az, hogy van három állításom amik egymással koherensek és van három másik, ami szintén egymással koherensek viszont a másik három állításomnak ellent mondanak.
Akkor hogyan tudunk az igazsághoz közel jutni?
A másik megközelítés, az hogy mérsékeljük az ambícióinkat és azt mondjuk, hogy nem ragaszkodunk ahhoz, hogy tévedhetetlen legyen a tudás. Elfogadunk olyan dolgokat is alapszintű hitnek, vagy bázis hitnek ami nem biztos hogy igaz, csak valamiért indokolt benne hinnünk, vagy valamiért jó okunk van benne hinnünk. (Ez mérsékelt fundácionizmus.)
Ezen belül két opciónk van:
1. Internalizmus.
2. Externalizmus.
Az internalizmus az a nézet, ami szerint az igazolás az mind a fejünkön belül van. Tehát hogy valami igazolt-e az azon múlik, hogy én miket tudok.
Az igazolás lehet azért igaz mert én ezt meg azt tapasztalom, ezt és azt gondolom amiből ez és amaz következik, és így épül fel az igazolás.
Egy ilyen mérsékelt fndácionista internalista elmélet például az hogy, ha valami nekem úgy tűnik hogy igaz, akkor azt elfogadhatom igaznak.
Tehát van egy ilyen benyomásom, tapasztalatom, hogy ez nekem igaznak tűnik és akkor ezek után elfogadhatom igaznak.
ez nyilván problémákba ütközhet, hiszen akkor mindenki azt hisz amit akar, de ez ennyire nem egyszerű......
Az externalista elméletek azt mondják, hogy nem minden a fejünkben van amin a tudás múlik. Tehát vannak olyan külső tényezők, amik befolyásolják azt, hogy tudunk-e valamit vagy nem, és ezeknek a külső tényezőknek mi nem mindig vagyunk a tudatában. Vannak rajtunk kívülálló olyan dolgok például az hogy, hogy helyesen működik-e az agyunk akkor is ha erről nem tudunk.
Tehát tegyük fel, hogy helyesen működik az agyam és úgy jutottam el arra hogy itt van ez a szék, akkor helyesen hiszem, akkor racionális vagyok abban és tudhatom azt, hogy ez a szék itt van. Ha helytelenül működik az agyam, mert bedrogoztak vagy beütöttem a fejem, akkor nem helyes nem racionális abban hinnem hogy itt van ez a szék.
Ennek van egy nagy előnye, sokkal kényelmesebb sokkal könnyebben tudunk felállítani tartható feltételeket, és van egy nehéz része, hogy akkor most akkor sosem fogjuk tudni hogy tudjuk-e, hogy teljesülnek az externalista feltételek. Tehát oké, hogy akkor én tudom hogy itt a szék ha jól működik az agyam, de tudhatom-e hogy jól működik az agyam? Az externalista válasz erre az, hogy nem feltétlenül. Tehát akkor tudhatok valamit úgy, hogy nem feltétlenül tudom hogy tudom.
Akkor láthatjuk hogy Gettier után akár merre megyünk, le kell nyelnünk egy nagy békát.
Vagy szkeptikusak leszünk, vagy koherentisták és akkor arra kell válaszolnunk, hogy miért nem egy másik kohernes hitrendszer az igaz.
Vagy valamilyen mérsékelt fundácionalisták leszünk és le kell adnunk az infallibilizmusunkból, és alább kell adnunk abból az igényünkből, hogy biztosan tudjunk.
Nem fért bele az egész mondandóm egy hozzászólásba.
Na akkor most ezen az általam felhozott friss információk fényében tessék újra gondolni a dolgokat és megválaszolni a kérdést.
Valamint bizonyos, hogy én vagyok az, aki Isten hitével tévúton jár?
A többi hozzászólással nem foglalkozom, mert kérdésem tárgyát illetően irracionálisak.
Elősször is az előtt, mielőtt bármilyen teista vallásól beszélnénk és elkezdenénk érvelne ellene,érdemes lenne megtudni, hogy szerinted mint jelent az hogy Isten.
Mert úgy az nem jelenti semmit, ha azt mondod, hogy létezik egy ilyen lény,de nem definiálod, hogy mi az és milyen jellemzői vannak, mert simán lehet valakinek olyan istenképe ami, cáfolhatatlan (de nem bizonyított) és/vagy éppen egy önellentmondásra épül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!