Mi értelme a szabad akaratnak, ha szabadon választhatjuk a rosszat, a hibást is ?? Nem önmagában a szabad akarattal van problémám, de akkor Istennek azzal a kitétellel kellett volna szabad akaratot adnia az embernek, hogy csak a jót választhassa.
"akkor nem is tudsz mást választani"
Ha nem tudok mást választani, akkor az nem szabad akarat.
"Ettől a szabad akaratod pont ugyanolyan szabad marad"
Ha a jó az egyetlen opció, akkor nincs választási lehetőségünk.
"Azt próbáld meg értelmezni, amit válaszoltam rá."
Értelmeztem, és válaszoltam is rá. Mint látod, a válaszodból idéztem.
#26
"Elvileg Isten az embert saját képmására teremtette...
Az angyalok esetében ugye szintén félresikerült a dolog, mert a Sátán fellázadt."
Mind a két esetben a gőg, az önzés játszott szerepet. Istennél az önzés azért nem lehetséges, mert Szentháromság: a három különböző isteni személy egylényegű, és egy értelmük és akaratuk van abban az értelemben, hogy egyik személy sem kizárólagos hordozóalanya az isteni attribútumoknak.
Azt követelni, hogy ezt a teremtett világunknál teljesen eltérő létezést reprodukálja Isten a teremtésben, abszurditás. Ehelyett Isten egyszülött Fia megváltotta a világot, és megosztotta az emberekkel a kegyelem ajándékát.
Bárhogy is teremti Isten a világot, az értelmes és szabad akaratú teremtmények egymástól elkülönülő, önálló hordozóalanyok lesznek, akiknél - a kegyelem nélkül - felmerülhet az önzés és a gőg bűne.
#34
Nem, létezek más színek is, de úgy látszik te annak örülnél, ha csak egy lenne.
#38 A hagyományos felfogás szerint a rossz nem a jó antipólusa, hanem a jónak az elfajzása, tökéletlensége.
Ha pl. az gyönyörködtető/élvezeti és a hasznos jót (bonum delectabile, utile) fölébe helyezed az erkölcsi jónak (b. honestum), akkor egy sor bűnre nyílik lehetőséged. Ez nem azt jelenti, hogy az gyönyörködtető jó vagy a hasznos jó ne lenne jó bizonyos körülmények között, viszont ha ellentmond az erkölcsi jónak, akkor az bűnökhöz vezet.
A gőg és az önzés a rendezetlen, túlzott önszeretetből fakad, ami egyébként bizonyos Isten által megszabott határok között jó lenne.
Isten kegyelmével az ember képes lehet az erkölcsi jót választani.
39: " Ha pl. az gyönyörködtető/élvezeti és a hasznos jót (bonum delectabile, utile) fölébe helyezed az erkölcsi jónak (b. honestum), akkor egy sor bűnre nyílik lehetőséged."
Miért állna okvetlenül szemben az élvezeti/hasznos jó az erkölcsi jóval ? Szerintem egyáltalán nem törvényszerű, hogy a 2 szembenállna egymással..
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!