A fundamentalista felekezetek miért használják Dániel könyvét jóskönyként, amikor többségében nem is tartalmaz történelmi jövendöléseket?
A korábbi topikokban Jel. és Mt. 24 fundamentalista értelmezésével száltam vitába, szánok még egy topokot Dániel könyvének is, amelyre a szekták előszeretettel hivatkoznak.
Szóval? Miért is jósolgatnak ebből a könyvből?
A Bibliában leirtak nem jóslások, hanem próféciák, amik közül vannak, amik akár kétszer, vagy háromszor is teljesednek, Isten elhatározása alapján. A Biblia pedig összhangban van önmagával, és párhuzamosan megmagyarázza önmagát.
A Máté evangéliuma, a Jelenések könyve, vagy bármelyik könyvecske lábjegyzetei, ezt hivatottak segiteni, hiszen a leirtak, visszautalnak egy egy próféciára. Nem véletlen biggyesztették oda ezeket.
Csak egy példa:
(Dániel 8:20–22) 20 A kétszarvú kos, melyet láttál, Médiának és Perzsiának a királyait jelenti. 21 A szőrös kecskebak Görögország királya, a nagy szarv pedig, mely a szemei között volt, az első király. 22 És hogy az letört úgy, hogy végül négy másik került a helyébe, az azt jelenti, hogy négy királyság lesz a nemzetéből, de nem az ő hatalmával.
Szerinted ez nem történelmi jövendölés? Pedig itt Nagy Sádorról szól, eltéveszthetetlen, és arról, hogy amikor hirtelen fiatalon meghal, a négy hadvezére között osztodik a hatalom, de még sem olyan erős mint Sándor vezetése alatt.
Maga Isten tájékoztat arról Dániel könyvében, hogy hosszú idő után fognak némely események megtörténni.
(Dániel 8:26) 26 Ami elhangzott az estékről és reggelekről szóló látomásban, igaz. Te azonban tartsd titokban a látomást, mert olyan időre vonatkozik, amely sok nap múlva jön el.”
(Dániel 12:4) 4 Te pedig, Dániel, tartsd titokban ezeket a szavakat, és pecsételd be ezt a könyvet a vég idejéig. Sokan fognak kutatni, és bőséges lesz az igaz ismeret.”
Nos ezt sem lehet félre érteni. A vég idején lesz majd érthető sok minden Dániel könyvéből. Amikor is sokan keresik, és kutatják az irásokat. ami azt jelenti, hogy addig titok marad még azok elött is, akik állitólag, ismerik Isten szavát, és jól magyarázzák. De ez ellent mond Isten leirásának....
Jehova tanúja!
Magam is egyetértek azzal, hogy a Bibliában leírtak nem jóslatok, hanem próféciák, viszont te mégis jóslatként kezeled Dániel látomásait. A zsidó gondolkodás alapján a próféciának nem feltétlenül kell a jövőről szólnia, a szent író sok esetben a múltat írja meg. Nézd meg a héber kánont: Sámuel könyve a prófétákhoz van besorolva, noha a múltat írta meg a szerző (vagy szerzők) a könyvében.
Dániel könyve azonban még csak nem is prófétai mű, hanem apokalipszis. Ez a műfaj arról híres, hogy látomásokat tartalmaz, amelyek történelmi eseményekre utalnak, viszont ezek a távoli múlt, és a jelen történelem eseményeit tartalmazzák. Egyáltalán nem véletlen, hogy a szerző a diadokhoszok időszakáról ír, mivel ő is abban a korban él. Dániel könyvének hosszabb előtörténete lehet, viszont jelen formájában számos kutató szerint az i.e. 2. században, pontosabban i.e. 167 és 164 között keletkezett.
A végidőről meg csak annyit, hogy a Biblia szerint kb. 2000 éve már abban élünk.
Nos ez tévvedés, mivel Dániel könyvének megirt időtartam: i. e. 618 – kb. 536 volt, Babilonban.
Dániel a könyvének kezdetét „Joákim, Júda királya uralkodásának a harmadik évére” teszi. Ez i. e. 618-ra esett, amikor Joákim már Nebukadnezár adófizetője volt. Itt tehát Joákimnak mint adófizető királynak a harmadik évéről van szó. Dániel prófétai látomásai Cyrus harmadik évéig, i. e. körülbelül 536-ig tartottak
Dánel pedig már rég nem élt, isz.e 167-ben, tehát nem irhatott a múltról.
Dániel a fogoly zsidókkal együtt i. e. 617-ben Babilonba érkezik. Kizárt, hogy Dániel 500 évig élt volna.
Dániel még 538-ban is királyi szolgálatban volt, 80 évvel a számkivetésbe való elhurcolása után.
Dánielnek a nagy szoborról való látomása pedig napjainkat is érinti. Azokat az uralmakat sorolja fel, amelyek kapcsolatban voltak, vannak Isten népének idejében.
Tudjuk, hogy Egyiptom volt az első ilyen hatalom, Dániel idejére pedig Assziria.
Az utána felsorakoztatott uralmak a Méd-Perzsák, a Görögök, a Rómaiak, és az angol-Amerikai kettős világhatalom. A nyolcadik király pedig az ENSZ.
A kő amely kéz érintése nélkül fentről jön, az Isten királyságát jelenti, mert az nem emberi uralom.
Egyáltalán nem tévedés. Dániel könyve a babiloni és a perzsa uralom alatt járszódik, ezért egyesek arra következtetnek, hogy a könyv abban az időszakban keletkezett.
Dániel könyvére nincs is hivatkozás a 160-as évek előtt.
Felhívom a figyelmed a 180 körül keletkezett Sírák fia könyvére ezzel kapcsolatba. Noha az igaz, hogy nem hivatkozik mindenkire, akire kellene, Dániel azonban feltűnő módon hiányzik belőle, amikor a kánonra tesz egy buekolt utalást:
- Izaiás (48,22-25)
- Jeremiás (49,7)
- Ezekiel. (49,8)
Ide várnánk Dánielt az LXX sorrendje alapján, azonban nincs, hanem folytatódik a kánoni sorrend:
- A 12 kispróféta (49,10)
Világos, hogy Sírák fia nem ismerte Dániel könyvét, az egész iratban nincs szó még Dánielről sem. Ismeri azonban a Makkabeusok első könyvének szerzője (1Makk 2,59-60) amely i.e. 100 körül keletkezik, és valamelyik deuterokanonikus könyben vagy szövegrészben van még említés róla.
Csak a fundamtalisták teszik Dániel könyvét az i.e. 6. századba. A kutatás alapján ma egyértelmű, hogy a könyvet nem Dániel írta mai formájában, hanen ismeretlen szerzők műve, akik a hellenisztus korban éltek. Ez látszik a könyvből is.
*burkolt
Ami a nagy szobrot illeti:
Dániel maga csak az első fémet azonosítja, az ezüst, bronz, vas és az agyag nincs azonosítva. Amit te ismertettél, az a Jehova tanúi magyarázata, és nincs bizonyíték rá, hogy a szerző azokra a birodalmakra gondolt. Mások megint másképp magyarázzák azokat a fémeket. Jehova tanúi magyarázata egyébként bizonyosan téves, egyszerű belemagyarázás.
Valóban?
Ezékiel, aki Dániellel egy időben élt, megerősíti, hogy Dániel a valóságban létező személy volt, s együtt említi Noéval és Jóbbal
Bár a bibliakritikusok a Dániel könyvének történelmi hitelességét kétségbe vonták, az archeológiai leletek az évek során teljesen megcáfolták ezeknek a kritikusoknak az állításait. Például gúnyolódtak Dánielnek azon a kijelentésén, hogy Belsazár volt Babilon királya; abban az időszakban az általános feltevés szerint Nabonidusz volt az uralkodó
A régészet nemrégiben minden kétséget kizáróan bebizonyította, hogy Belsazár valóban élt, és Nabonidusz társuralkodója volt a babiloni birodalom utolsó éveiben. Például egy ősi ékírásos szöveg, a „Nabonidusz verses beszámolója” leírja, hogy Belsazár királyi hatalmat gyakorolt Babilonban, és elmondja, hogyan lett ő Nabonidusz társuralkodója.
. Egy agyagtábla Nabonidusz 12. évének keltezésével azt az esküt tartalmazza, amelyet Nabonidusz, a király és Belsazár, a király fia tett, s amely azt bizonyítja, hogy Belsazár az atyjával egyenrangú volt. Ezzel kapcsolatban érdekes annak a magyarázata, miért ajánlotta fel Belsazár Dánielnek, hogy ő lesz „a királyságban a harmadik”, ha meg tudja magyarázni a falon levő kézírást
A zsidók Dániel könyvét nem a próféták, hanem az Írások közé sorolták. A magyar Biblia a görög Septuaginta és a latin Vulgata katalógusrendjét követi, és Dánielt a nagy és a kis próféták közé helyezi.
A könyv hitelességének még fontosabb bizonyítékát abban láthatjuk, hogy a Keresztény Görög Iratokban többször utalnak rá. Jézus világosan megnevezi Dánielt ’a dolgok rendszere befejezéséről’ szóló jövendölésében, ahol többször is idéz annak könyvéből
PL:(Dániel 11:31) . . .Megszentségtelenítik a szentélyt és az erődöt, és eltávolítják az állandó áldozatot. Majd felállítják a pusztító utálatosságot.
(Máté 24:15) 15 Mikor tehát meglátjátok, hogy a pusztító utálatosság, amelyről Dániel próféta beszélt, szent helyen áll (az olvasónak tisztánlátásra van szüksége, hogy ezt megértse),
(Dániel 12:1) 12 Abban az időben feláll Mihály, a nagy fejedelem, aki a népedért áll. És olyan nyomorúságos idő lesz, amilyen még nem volt, mióta nemzet létezik. Abban az időben a néped megmenekül, mindenki, aki be van írva a könyvbe.
(Máté 24:20, 21) . . ., 21 mert akkor nagy nyomorúság lesz, olyan, amilyen nem volt a világ kezdete óta mostanáig, nem, és nem is lesz többé.
(Dániel 7:13, 14) 13 Néztem tovább az éjszakai látomásokat, és egy emberfiához hasonló valaki jött az ég felhőivel. Bebocsátást nyert ahhoz, aki ősidőktől fogva van, és elé vitték, egészen közel hozzá. 14 Majd uralkodói hatalmat, méltóságot és királyságot kapott, hogy a népek, nemzetek és nyelvi csoportok mind őt szolgálják. Uralma örökké tartó uralom, amely nem múlik el, és királysága nem semmisül meg.
(Máté 24:29, 30) . . .. 30 Akkor megjelenik az Emberfiának jele az égen, és a föld minden nemzete verni fogja magát bánatában, és látni fogja az Emberfiát eljönni az ég felhőin, hatalommal és nagy dicsőséggel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!