Hogy értsük Jézus alábbi szavait?
Máté 10:34-36 "Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet hozzak a földre. Nem azért jöttem, hogy békességet hozzak, hanem hogy kardot.
Azért jöttem, hogy szembeállítsam az embert apjával, a leányt anyjával, a menyet anyósával,
és így az embernek ellensége lesz a háza népe.
"De itt ez úgy hangzik mintha ellenségként tekintene mindenkire aki nem őt követi."
Így is van. Egy teljesen más életfelfogást, erkölcsi rendet követő személy, az bizony ellenség, minek szépítgetni a dolgokat. Az erkölcsi relativizmus modern találmány, korábban szóba sem jött ilyesmi. De az hogy egyébként hogy bánunk (pontosabban: hogy kellene bánnunk) az ellenségünkkel, az már keresztény vívmány.
Jézus az ő békességét a tanítványainak adja és nem a világnak. Ez a 34. vers lényege, hogy Jézus a világra meghasonlást hozott. Az Istenkereső emberek tudták és azt várták a Messiástól, hogy amikor elkezdi az 1000 éves királyságát akkor az egész Földön uralmat fog venni a békéje:
Ézs 9:7 Uralma növekedésének és békéjének nem lesz vége a Dávid trónján és királysága felett, hogy fölemelje és megerősítse azt jogosság és igazság által mostantól mindörökké. A seregek Urának buzgó szerelme művelendi ezt!
Ehelyett jelen korszakban csak a tanítványok vannak békességben Istennel Jézus Krisztus által:
Ján 14:27 Békességet hagyok nektek; az én békességemet adom nektek: nem úgy adom én nektek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!
Krisztus nem ad békességet a világnak. Azok akik nem térnek meg, hanem ellene vetik magukat Istennek és Krisztusnak, az Isten haragja alatt maradnak. Csak az 1000 éves királyságban fog uralmat venni az egész Földön Isten békessége, de addig még a családokon belül is megosztást és ellenségeskedést hoz, hogy ki hogyan viszonyul a Messiáshoz. A természetes családi vonzalmat kell meggyülölni, megszentelni, és az isteni szeretet szintjére emelni. A természetes családi örökséget Péter apostol hiábavalónak nevezte, de Isten családja és öröksége nem veszendő hanem örök. Ebben is példát mutatott Jézus amikor a kereszten az anyjáról (Máriáról) való gondviselést a tanitványára, János apostolra bizta. Tehát nem gyülölte a családját, hanem ellenkezőleg, a legnagyobb kínok és megszégyenités közepette, a kereszten is gondoskodni akart a későbbi sorsukról.
Ez az isteni szeretet, ez az ami le tudja győzni a gonoszt, meg tudja győzni a családtagokat Krisztus számára, nem pedig a természetes családi kötelék.
Ez az igerész is hasonló: Lukács 14,26
25Nagy sokaság ment vele, és ő feléjük fordulva így szólt: 26„Ha valaki hozzám jön, de nem gyűlöli meg apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit, sőt még a saját lelkét is, nem lehet az én tanítványom. 27Ha valaki nem hordozza a maga keresztjét, és nem jön utánam, az nem lehet az én tanítványom.”
Máténál ugyenez:
10,37 A ki inkább szereti atyját és anyját, hogynem engemet, nem méltó én hozzám; és a ki inkább szereti fiát és leányát, hogynem engemet, nem méltó én hozzám.
Ezek valóban fejtörést okozó igerészek. Szerintem oldja a dolgot, hogy ez főképp arra az időre vonatkozik, amíg ő élt és megbízható tanítványokat kellett gyűjteni, az evangélium terjesztésére. Ha alkalmatlan emberek csatlakoztak volna, szégyent hoztak volna Jézusra. Ezért volt szigorú.
Másrészt, ezek nem azt jelentik, hogy meg kell utálnunk a családtagjainkat! Ha nem azt, hogy ha családtagjaink fenyegetőznek, hogy válasszunk, ők, vagy a keresztény hit, akkor Jézust kell választani. Ez is főképp azokban az időkben volt necces, amikor is üldözték Jézust és követőit, a zsidó hit felforgatói színében tűntették fel.
Folyt.
"Pusztán azért mert valaki más vallást követ, még nem lesz az ellenségem."
Mondod ezt most a 21. században. De régebben, különösen a Jézus korabeli zsidók körében ezt nem így gondolták. Ezt azért látni ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Ahhoz képest, hogy milyen volt akkor a zsidók hozzáállása más népekhez és vallásokhoz, Jézus még ezzel a kijelentésével együtt is egy nagyon türelmes és békés hozzáállást képviselt. De egyébként nyilván, mint ahogy az idézet második mondata világossá teszi, Jézus itt nem a népek, vallások közötti, hanem a szűkebb közösségen, családon belüli konfliktusokra utal, amelyek egy ilyen radikális tanítás követése esetén szükségszerűen bekövetkeznek.
Folyt.
„Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet hozzak a földre. Nem azért jöttem, hogy békességet hozzak, hanem hogy kardot.”
Ez azt jelenti, hogy Jézus tanítása nem fogja elhozni a világbékét. Nem mindenki számára elfogadhatóak azok az erkölcsi tanítások, és ezért sokan elutasítják a benne való hitet. Az őt követőket meg üldözni fogják, ahogy megmondta, ez is különösképp a saját korában volt igaz. Lenni kell a tanítványaiban egy harci szellemnek, akik nem riadnak meg, csak mert üldözik őket.
Hozzátenném, hogy Jézus sose buzdított fizikai erőszakra, sem ő, sem tanítványai nem követtek el ilyet. Szellemi harcra utal, hogy fel kell venni a kesztyűt.
Iméntiek Jézus provokatív, karcos stílusához tartoznak. Máshol azt mondja: „Boldog, valaki énbennem meg nem botránkozik.” Jócskán voltak, akik megbotránkoztak radikális tanításain pl. szeresd felebarátod mint magad, vagy mert félreértették.
Kedves Kérdező!
Rosszul értelmezed az igét!
Nem te viszonyulsz Krisztus követőjeként ellenségesen a másik emberhez,aki más urat szolgál,hanem akik a bűnt szolgálják azok számára te lettél ellenség,Uraddal együtt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!