Héberben is Jehova név áll vagy inkább JHVH, vagy Jahve?
szp, tudtommal te katolikus vagy, akkor egy kicsit nézz utána a saját egyházad hitvallásának is
oké, esetleg félreérthető, ezért korrigáltam is, hogy Istenben van 3 személy, akik nem egymás módosulatai vagy ilyesmi, de mindegyik hordozza az Isteni lényeg teljességét, ezért Isten mint a Fiú imádkozik Istenhez mint az Atyához
azért mondtam úgy, hogy igen ömagához, mert a kérdező esetleg azt hiheti ,hogy mi itt több Istenről beszélünk
az atyának nincs alárendelve a fiú alapvetően, csak amég megtestesült mint Jézus, mert kiüresítette magát, ha elolvasod a kis cikket amit linkeltem korábban ott részletesebben kifejtik
ezt a fajta alá-fölé rendeltséget az első egyetemes zsinaton is elítélték, mivel hosszú távon ez vezetett a szentháromság tagadásháoz + sehol nem mutatható ki a korai egyházatyáknál, sem a szentírásban, nem így ennek az ellenkezője!
@ az atyának nincs alárendelve a fiú alapvetően, csak amég megtestesült mint Jézus, mert kiüresítette magát, ha elolvasod a kis cikket amit linkeltem korábban ott részletesebben kifejtik
Hagy idézzek a kis cikkből:
"2. Az Atya nem istenségében, hanem atyaságában nagyobb a Fiúnál, ...
Másrészt Jézus Fiú volt, és mint ilyen, eleve engedelmes az Atyának (noha istenségére nézve egyforma volt ővele). Ettől az engedelmességből indíttatva lett emberré ... Ez a másik ok, aminél fogva elismerhette, hogy kisebb az Atyánál."
"De a szentháromsági vonatkozásokban is lehet helye az Üdvözítő ama kijelentésének. Egyrészt ugyanis a titok közlésében a kinyilatkoztatás az Atyának bizonyos felsőbbséget tulajdonít (per appropriationem), amennyiben általában őt nevezi Istennek. Továbbá: minthogy az Atya nemzetlen elv, a Fiú pedig született (de nem teremtetett!), eredet (nem természet és lényeg) tekintetében fönnáll egy szentháromsági egymásután, és így az emberi fölfogás- és kifejezésmód szerint analógiásan lehet bizonyos értelemben alárendelésről szó."
Az Atyának fősége van a Fiúval szemben:
"Szeretném azonban tudomástokra hozni, hogy minden férfi feje Krisztus, az asszony feje a férfi, Krisztus feje pedig az Isten." (1Kor 11,3)
"Amikor arról van szó, hogy minden alá van neki vetve, természetesen kivétel az, aki mindent alávetett neki. S ha majd minden alá lesz neki vetve, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki mindent alávetett neki, hogy Isten legyen minden mindenben." (1Kor 15,27-28)
Ez az alárendeltség nem Teremtő-teremtmény alárendeltség, hanem Atya-Fiú alárendeltség. A Fiú szeretetből önként veti alá magát annak, aki neki mindent odaadott.
# szp72
"Az Atyának fősége van a Fiúval szemben"
Ez így nagyon félreérthető. Az Atyának fősége van Krisztus emberi természetével szemben.
Azonban az eredetét leszámítva teljesen egyenlő és egyrangú Krisztus isteni természetével, és nincs semmiféle fősége fölötte.
Nézz csak rá a hagyományos Szentháromság-ikonra, az pontosan ezt a teológiát fejezi ki (Atya balra, Fiú középen, Szentlélek jobb oldalt):
Vagy egy másik példa. Eredetileg a kis doxológia úgy hangzott, hogy "Dicsőség az Atyától a Fiú által a Szentlélekben!". Nagy Szent Bazil javaslatára tért át az egész keresztény világ (az ariánus eretnekek nem) a a mai ismert formulára: "Dicsőség azt Atyának és Fiúnak és Szentléleknek!" A váltás oka az volt, hogy ezzel is kifejezzék, hogy Krisztus nincs alávetve az Atyának.
Szia
Héber íratok egyik formát sem tartalmazzák, hanem יהוה
Jehova fordítás nem világszerte van csak nálunk fordították így - kb 16.sz tol terjed el a köztudatban - más országban a helyi nyelvnek megfelelően fordították - pl német Jehovas, angol Jehovah, francia Jéhovah.
Az eredeti tetragramma pontos kiejtését ma már senki nem ismeri.
@ Azonban az eredetét leszámítva teljesen egyenlő és egyrangú Krisztus isteni természetével,
Ezt magyarázom folyamatosan. Eredetüket leszámítva valóban teljesen egyenlőek, de eredetüket is beszámítva az Atya feje a Fiúnak, s ez által és ennyiben nagyobb.
A Fiú az Atyától született és mindent tőle kapott. A Fiúnak semmivel sincs kevesebbje az Atyánál, de mégis ő a Fiú s nem az Atya, ő az Örökös s nem az Örökítő. Az Atya küldi a Fiút, a Fiú pedig megy. A Fiú engedelmeskedik az Atyának, s nem fordítva, de ez az engedelmesség nem beosztotti kényszer engedelmesség, hanem fiúi szeretetből fakadó önkéntes engedelmesség.
@ Az Atyának fősége van Krisztus emberi természetével szemben. Minden atyának fősége van a fiával szemben.
Így akartam írni:
@ Az Atyának fősége van Krisztus emberi természetével szemben.
Minden atyának fősége van a fiával szemben.
"Csak egy kérdés az okosoknak. Amikor jézus meghalt akkor vele meghalt a szentháromság is? Mert ha a szentháromságról beszélünk egyértelműen jézus halálával bekövetkezett halála. De ha így lett volna akkor ki támasza fel jézust?"
Csak mert Krisztus emberi testét megfeszítették, mint Isten, miért halt volna meg? Jézus is öröktől fogva létezett, már jóval azelőtt hogy testben megszületett volna köztünk is.
János 1:1-3 és 14-15
"Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge.
Ez kezdetben az Istennél vala.
Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, a mi lett.
És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.
János bizonyságot tett ő róla, és kiáltott, mondván: Ez vala, a kiről mondám: A ki utánam jő, előttem lett, mert előbb volt nálamnál."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!