Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Igaz-e a réselmélet?

Szp72 kérdése:

Igaz-e a réselmélet?

Figyelt kérdés

A réselmélet szerint a hatnapos teremtés előtt volt már egy másik teremtés, egy másik ég és egy másik föld.

Szerény véleményem szerint ez úgy hülyeség ahogy van. A tudomány és a Biblia erőltetett és szükségtelen megfeleltetni akarása.


1Móz 1,

1: mindössze csak egy felirat, egy cím.

2: az őskáosz leírása

3-31: a hatnapos teremtés leírása.


"Az Úr ugyanis hat nap alatt teremtette az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van." (2Móz 20,11)



2016. ápr. 21. 16:55
1 2 3 4
 21/34 A kérdező kommentje:

@ Rendben. Annyit azonban még hozzátennék, hogy a Jelenések könyvéből kiderül, hogy Isten országában mindig világos van, és ismeretlen a sötétség (Jel 21,23-25; 22,5).


A szellemi sötétség biztos nincs, mert Isten és a Bárány a Világosság, fizikai fényre pedig aligha lesz szükség, az a világ teljesen más, nem lehet róla allegóriák nélkül beszélni.


@ Isten azért teremtette meg a Napot, Holdat, stb., mert tudta, hogy az ember el fog esni, és a bűn következtében ki fog aludni a Földön az a fény, ami az 1Mózes 1,3 óta folyamatosan világított.


Ez nincs benne a Bibliában, ez is csak belemagyarázás. Azért lettek megteremtve, hogy fokozzák a nappali fényt illetve, hogy éjszaka is legyen valami fény. Azért lettek megteremtve mert önmagukban jók, s köze nincs a bűnhöz.


@ Az a bizonyos sötétség, ami a mélység színén volt (2. vers), nem tekinthető fizikai sötétségnek, hanem szelleminek, ahogyan az Isten szava által előállott fény sem tekinthető fizikai fénynek, hanem szelleminek, annál is inkább, hogy a Napot, Holdat és a csillagokat csak a negyedik napon teremtette Isten, mégis világos volt, ahogy kiderül a harmadik versből.


A régiek megfigyelték, hogy naplemente után és napfelkelte előtt is van világosság, vagyis azt hitték, hogy van egy Naptól független világosság, s ezt teremtette Isten az első napon. A szövegben nincs szó semmi gonosz szellemekről, semmi szellemi sötétségről. Közönséges éjszakai és nappali világosságról van szó és semmi másról. Csak el kell olvasni.


@ Ha a fény szellemi fény volt, akkor a sötétség, amit eloszlatott szintén szellemi sötétség volt, ami elképzelhetetlen gonosz szellemi lények jelenléte nélkül. Azaz nem allegorikus, hanem nagyon is konkrét dologról van szó.


Amit magyarázol az egy allegória. Szellemi fény, szellemi világosság nem szó szerinti azaz fizikai, szemmel látható világosság, hanem átvitt értelmű világosság tehát egy allegória.

2016. ápr. 22. 23:41
 22/34 anonim ***** válasza:
Mivel nem szeretnék olyat mondani, ami most eszembe jutott, inkább ejtem a témát, eredetileg sem igazán akartam belefolyni.
2016. ápr. 23. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/34 Inkviziciós detektív ***** válasza:
100%

Kedves Szp72!


A hatnapos teremtes mind a hat napjat azert vesszuk 24 orasnak, mert amikor meg nem volt nap es csillagok, akkor is ugy beszel a szoveg egy nap idotartamarol, mint a mi szokasos nappalunkrol. "Lett este es reggel."


Tegyuk fel, hogy a 2. versben a sotetseg csak erzeki volt, akkor szerinted mikor tortent Lucifer bunbeesese es lazadasa? A teremtes hanyadik napjan? Csak mert a Jelenesek konyve a "regi kigyoval" azonositja a satant. Az edent orizni is kellett az embernek, es az a regi kigyo hazudott Evanak. Ahogy az edenbe helyezte Isten az embert, mar orizkednie kellett.

Mindazok fenyeben gondold at a kerdesre a valaszt, hogy Lucifer szolgalata itt a Foldunkon, az edenben es a "gyulekezet hegyen" volt.


2. vershez meg egy kerdes:

Nem mond-e ellent szerinted az ervelesed Isten egyik fo tulajdonsaganak, hogy letezett olyan Istenen kivuli hely a bunbeeses elott, ahol "pusztasag", "semmi", "kaosz" es "sotetseg" volt a bunbeeses elott? Teologiailag is azert tarthatatlan, mert az USZ Isten titkanak nevezi azt, hogy az Atya Krisztusban egyesiti ujra a mindenseget. (Efezus 1:10) anakefalaio: betu szerint "[ujra egy]-be foglal", Karoli szerint: "ismet egybeszerkeszt".

Az egesz mindenseg Istenben es egysegben volt a szakadas elott, nem volt olyan Istenen kivuli hely, ahol pusztasag, semmi, kaosz, es sotetseg volt. A 2. vers pedig mar errol beszel.

2016. ápr. 23. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/34 anonim ***** válasza:

Úgy gondolom, hogyha Ádámot és Évát lehetett felnőttnek teremteni, akkor egy bolygót is tudott Isten úgy teremteni, hogy olyan legyen, mintha idősebb lenne (pl. lekopott röghegységek, nagy cseppkőbarlangok stb.)


Azt is gondolom, hogy nem csak a Földön van értelmes élet, vannak ún. el nem bukott világok. Ők nem lettek halandóak, nem kell megváltani őket, hűségesek maradtak, ott nincs halál, sem pusztulás.


Szerintem nincs másik bukott világ, talán csak a Föld, de ha lenne, se tudnánk róla, hogy vajon Jézus ott is testté lett? ott is ez a pusztulás lenne? Az csak a mi időnkel EGY IDŐBEN lehetséges. Hiszen, ha már lett volna megváltás Ádám előtt, akkor Ádámék már nem estek volna bűnbe (mint ahogy az új földön már mi se fogunk).

Az biztos, hogy itt a Földön Sátán (Lucifer)jogot formálhat a bizonyításra (miszerint Isten rendszere nem elég jó),de csak azért mert Ádámék beengedték és hittek neki.Kérdés, van-e még párhuzamosan zajló Megváltás?


Noé előtt hatalmas, intelligens civilizációk lehetettek, és pusztulhattak is el (addigra már volt halál a Földön), az emberek sokáig éltek és nagyon értelmesek voltak.


Szóval, ha a réselmélet célja, hogy megmagyarázza a Föld "idős" korát, vagy a rejtélyesnek tűnő letűnt civilizációk nyomát, akkor arra van más magyarázat is, ha azt akarja magyarázni, hogy volt a teremtés előtt másik civilizáció, ami elpusztult, akkor ellentmondásba keveredik.

2016. ápr. 23. 17:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/34 Roland G. ***** válasza:
100%

24#


"Úgy gondolom, hogyha Ádámot és Évát lehetett felnőttnek teremteni, akkor egy bolygót is tudott Isten úgy teremteni, hogy olyan legyen, mintha idősebb lenne (pl. lekopott röghegységek, nagy cseppkőbarlangok stb.) "


Szerintem amit írtál az egy jó érv.A rés-elmélet is szerintem jó,bár nem reagáltak az általam leírtakra.A tohú/bohú előfordulásai a Bibliában ítélet miatti állapotot fejeznek ki.Szerintem az angyalok lázadása miatt lett kietlen és puszta a Föld.Sátánnak is azért lehetett bejárása a Kertbe,mert az ő hatálya és ellenőrzése alá került eredetileg a Föld a látható univerzummal együtt,hiszen az Űr sötét,és a sötétségre nem mondja Isten,hogy jó.Isten pedig világosság és nincs őbenne semmi sötétség.Ez is egy elmélet és nem biztos!

2016. ápr. 23. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/34 A kérdező kommentje:

Inkviziciós detektív-nek


@ Tegyuk fel, hogy a 2. versben a sotetseg csak erzeki volt, akkor szerinted mikor tortent Lucifer bunbeesese es lazadasa? A teremtes hanyadik napjan?


A hatnapos teremtés az anyagi világ teremtéséről szól, nincs benne szó a szellemi világ létrejöttének sem az idejéről, sem a módjáról, még a tényéről sem.

A szellemi lények éppen mert szellemek, nem az anyagi világra lettek teremtve anyagi módon. Véleményem szerint a szellemi világ teremtése megelőzte az anyagit, s a szellemi világ éppen az anyagi világot s főképp az embert volt hivatva szolgálni. A szellemi lények lázadását nem emberi módon kell elképzelni, igazából el se tudjuk képzelni, nekik nincs szükségük millió évekre, hogy eszükbe jussanak fellázadni. Ők hogy úgy mondjam létük első pillanatától azonnal átlátják a tervet s képesek felelősen dönteni, hogy szolgálják-e vagy sem.


@ Csak mert a Jelenesek konyve a "regi kigyoval" azonositja a satant. Az edent orizni is kellett az embernek, es az a regi kigyo hazudott Evanak. Ahogy az edenbe helyezte Isten az embert, mar orizkednie kellett.


A második teremtéstörténet szerint nem volt az egész világon ideális állapot, hanem csak egy kertben, a paradicsomban. A kerten kívül többé-kevésbé mostoha körülmények uralkodtak. Az embernek az volt a dolga, hogy ezt az ideális állapotot fenntartsa. Az édenkert az emberért és az ember által volt édenkert. Nem a Kígyótól kellett őriznie, annak alapból bejárása volt.


@ Mindazok fenyeben gondold at a kerdesre a valaszt, hogy Lucifer szolgalata itt a Foldunkon, az edenben es a "gyulekezet hegyen" volt.


Nem nagyon értem mit akarsz ezzel. A Sátán azért kísérthette meg az embert, mert az Istentől kapott rangja, feladatköre és hatalma megengedte, hogy az emberre befolyása legyen, amit azonban rosszra használt. A Sátán szabadakaratú, hatalommal és egy bizonyos szabadsággal rendelkező lény, amit Isten tiszteletben tart.


@ Nem mond-e ellent szerinted az ervelesed Isten egyik fo tulajdonsaganak, hogy letezett olyan Istenen kivuli hely a bunbeeses elott, ahol "pusztasag", "semmi", "kaosz" es "sotetseg" volt a bunbeeses elott?


Nem. A teremtés lényege, hogy a semmiből létrehozunk valamit. Az ókori ember nem tudta elképzelni a teljes semmit, de igazából mi sem. Szerintük, ami visszatükröződik a bibliai elbeszélésen, a teremtés előtt volt egy nagy sötétség és mindent elöntött a víz. Ez volt nekik a semmi, a teljes káosz, amiből Isten létrehozta ezt a világot. Nem csak a zsidók, hanem a többi nép is úgy kezdi a világ kialakulását, hogy kezdetben volt a nagy káosz.


@ Isten titkanak nevezi azt, hogy az Atya Krisztusban egyesiti ujra a mindenseget. (Efezus 1:10) anakefalaio: betu szerint "[ujra egy]-be foglal", Karoli szerint: "ismet egybeszerkeszt".

Az egesz mindenseg Istenben es egysegben volt a szakadas elott, nem volt olyan Istenen kivuli hely, ahol pusztasag, semmi, kaosz, es sotetseg volt. A 2. vers pedig mar errol beszel.


Az eredendő semmi az eredeti káosz nem a bűn következménye, hanem mert Istenen kívül eleve nincsen semmi, Isten teremtése nélkül alapból káosz van. Az első bűn nem a földön történt, hanem a mennyben a szellemi világban, amely magával rántotta az anyagit. A szellemi és az anyagi világ egymáshoz van rendelve ennek harmóniája a bűn következtében megbomlott s az anyagi világ megromlott. Krisztus helyreállítja az egységet.


A hatnapos teremtéstörténet egy egyszerű történet. Csak nem a mai természettudományos ismereteink szemüvegén kell nézni, hanem az ókori népek egyszerű világképének szemüvegén.

2016. ápr. 23. 20:30
 27/34 anonim ***** válasza:
35%

Hol mond olyat a Biblia, hogy Ádám és Éva felnőtt embernek lett teremtve? Az, hogy a tradíció így értelmezi, az nem okvetlenül a Bibliából származik, én legalábbis nem látom megalapozottnak, ezért a másik lehetőséget is lehetségesnek tartom, a szöveg mindkettőt megengedi. Mindkettő a Biblia szövegének az értelmezése, nem pedig maga a szöveg. Az, hogy férfinak és nőnek lett teremtve az ember a nemekre utal, nem pedig a megteremtéskori fejlettségi állapotukra. Tulajdonképpen nem is tartom logikusnak, hogy azonnal felnőttnek teremtette volna őket Isten egy gyermeki szellemmel és lélekkel, csupán elvetni nem tudom, mivel a Biblia nem árulja el. Azt sem mondja a Biblia, hogy azok a bizonyos napok huszonnégy órából álltak. Ez sem több egyfajta interpretációnál. Azért erőltetik sokan, mert a két végleten kívül nem tudnak gondolkodni: vagy huszonnégy óra, vagy rettenetesen hosszú idő. Például a hatodik nap programja annyira zsúfolt, hogy nehezen képzelhető el még százhatvannyolc órában is, nemhogy huszonnégyben. Nem Isten korlátolt volta miatt, hanem Ádám korlátolt volta miatt. Persze, bele lehet zsúfolni úgy a huszonnégy órába a programot, ha abból indulunk ki, hogy Isten mindenható, és megállította az idő folyását, ez azonban arra a gólra emlékeztet, ami úgy ment be a hálóba, hogy a kaput a labda elé húzták.


Nem a Biblia erőlteti a huszonnégy órát. Maga az ember korlátolt - már megint - és a saját világát igyekszik kivetíteni a teremtés folyamatára. Pedig egy működő autó jelen állapotából sem lehetne visszakövetkeztetni az autógyárban történő gyártási folyamatokra, vagy az összerakásához szükséges időre a végsebessége alapján. Az, hogy lőn este és lőn reggel hebraizmus. Annyit jelent, hogy eltelt egy nap. Szó sincs órákról, amit amúgy is nehéz lenne értelmezni a Nap körül keringő Föld forgása nélkül. Ám a Nap, ahogy a Biblia mondja csak a negyedik napon lett megteremtve. De mond-e valamit a Biblia arról, hogy mikor lett beindítva a Föld forgása? Mert a szövegnek édes mindegy, hogy a Föld megteremtésének pillanatában, a Nap és Hold megteremtésekor, vagy akár a hatodik nap végén, mielőtt Isten hátradőlt volna, hogy megpihenjen.


Úgy gondolom, hogy itt senki nem hisz az evolúcióban, és abban, hogy a hat nap, valójában hat korszakot jelent, azaz egy nagyon hosszú idő hat rövidebb szakaszát, ami ahhoz volt szükséges, hogy egyik fajból kialakuljon a másik, harmadik, stb. Éppen ezért kár görcsölni a huszonnégy órát erőltetve, a Biblia ugyanis nem mond huszonnégy órát, ezt az ember tette hozzá a szöveghez. Ehhez azonban nincs joga az embernek. A huszonnégy óra dogmatizálása ugyanúgy áthágja a Jelenések 22,18 tilalmát, mintha azt jelentjük ki, hogy a hat nap hat korszakot jelent. Nem árulja el a Biblia, hogy mai időben kifejezve milyen hosszú volt az a nap, azt sem mondja, hogy egyforma hosszú volt mind a hat, és azt sem, hogy nem volt egyforma hosszú. Amit nem mond a Biblia, abban ne legyünk már annyira dogmatikusak. Nem az a kérdés, hogy Isten mit tehetett meg, és mit nem, hanem az, hogy mi az, amit ténylegesen tett. Nem az a baj, ha színezünk, ha használjuk a képzeletünket, de az már igenis baj, ha már nem látjuk az eredeti szöveget a saját interpretációinktól, a Jelenések 22,18-19 is erre vonatkozik.

2016. ápr. 23. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/34 Inkviziciós detektív ***** válasza:

Szp72-tol vegre egy bovebb kifejtest olvashattunk, hogy milyen ertelemben is van. :)

Szerintem teves az az allitas, hogy Isten "semmibol" teremtett. A "lathatatlanbol" eloallt dolgok nem "semmik". Maga Isten is lathatatlan. Ez miatt kulonbozik annyira a gondolkodasunk.

2016. ápr. 24. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/34 Inkviziciós detektív ***** válasza:

Teremtesi napokrol:


Tisztaban vagyok vele, hogy megengedheto tobbfele magyarazat, az en gyulekezetem nem is foglal allast e teren.


A teremtest maga Isten iratta le Mozessel. A kerdes az, hogy miert hasznalna a kijelentes emberi fogalmat a megszokottol eltero jelentessel? A megszokott jelentese a napnak a mi naptarunk 24 oras napja. Ezert kevesbe onkenyeskedo magyarazat a teremtesi napokat 24 orasnak venni, mint akarmilyen hosszu korszakokra cserelni. Itt nem dogmatizmus van, hanem irasmagyarazati szabaly szerinti gondolkodas. Az iras soha nem vesziti el szo szerinti egyszeru jelenteset. A reselmelet belefer a szo szerinti egyszeru jelentes irasmagyarazati szabalyaba. Megneztem az IMIT forditasban, amihez zsido rabbik irtak magyarazo alcimeket, es ott szinten a 3. verstol kezdik szamolni az elso teremtesi napot. A reselmelet ezert sem eretnekseg, vagy "hulyeseg". A teremtesi napok hosszu korszakokkal valo magyarazata ugyanugy elfogadhato ha valaki igy tudja ellentmondasmentesse tenni a lelkiismerete szerint a szoveget. Nem lesz DÁDÁ az iteletkor. :) A Biblia belso osszefuggesei lehetove teszik ezt a magyarazatot is. Nem kekeckedek, de ha nagyon akarunk, akkor mindenben lehet talalni ellentmondast vagy kifogast.

Pl. ha metaforanak vesszuk a hat napot, akkor ezen analogia alapjan, az udvozuloknek lehet, hogy evmilliokat kell majd varniuk az ujjateremtett Foldre es egre?

Csak erdekessegkeppen: a zsido iranyzatok kozul, a kabbalistakrol tudom konkretan, hogy nem veszik szo szerinti 24 oras napnak a teremtesi napokat. De mindegyik magyarazatat nem ismerem.

2016. ápr. 24. 23:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/34 A kérdező kommentje:

Én egy szóval se állítottam, hogy aki a réselméletet vallja az nagy bűnt követ el. Én csak annyit mondtam, hogy szerény véleményem szerint ez egy hülyeség, mert arról biztosan nem ír.


A hatnapos elbeszélés egy egyszerű történet az anyagi világ megteremtéséről. Nincs benne szó semmiféle szellemvilágról. A napok közönséges, estéből és reggelből álló napok. Isten pont azért teremtette hat nap alatt a világot, hogy a hetedik nap szent legyen, hogy az ember mintát vegyen róla.


Én értem, hogy szeretnétek a bibliai teremtést és a tudományt harmonizálni, de hát (legalábbis számomra) nyilvánvalóan nem lehet. A világ nem olyan, mint amilyent a történet leír. Nincs Nap nélküli nappali világosság, nincs szilárd égboltozat, nincsenek felső vizek, a csillagok nem kicsike a boltozatra felaggatott világítók. S főleg nem igaz, hogy a teremtő Isten a térnek alávetve, szó szerinti értelemben odafönt tartózkodik, a felső vizek felett.


A réselmélet hívei allegórizálják a világosságot s nagyjából szó szerint értik a többit, de ilyen erővel az egészet lehetne, és szerintem kell is. Egyáltalán nem logikus, hogy a történet eleje képletes csak a többi nem.


A hatnapos elbeszélés nem valóságosan szóról-szóra megtörtént esemény, hanem egy példabeszéd, egy tanítás a teremtő Istenről a korabeli emberek világképe alapján. A történetnek nem az a lényege, hogy milyen világ és pontosan hogyan lett megteremtve, hanem hogy mindent az egyetlen és mindenható Isten teremtett, és hét nap közül egy arra való, hogy a teremtő Istennek szenteljük.

2016. ápr. 25. 00:39
1 2 3 4

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!