Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a "Jehova" név igaz története?

Mi a "Jehova" név igaz története?

Figyelt kérdés

Ki mondta kinek, hogy ez Isten neve,és mi az igaz története?

Vagy Isten maga mondta, hogy ez az Ő neve?

Kinek és mikor?

Forrást is ha kérhetném!


Nagyon köszönöm!



2015. júl. 1. 09:40
1 2 3 4
 11/37 anonim ***** válasza:
53%

#10


Forrás?

2015. júl. 1. 13:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/37 anonim ***** válasza:
53%
igen, megadhatnád a forrásodat is. állítani lehet, de alátámasztani... nos, azt kevés tanú tud. most jelzem,hogy a jwtv állításait nem fogadjuk el hitelesnek...
2015. júl. 1. 14:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/37 A kérdező kommentje:

Nagyon köszönöm a válaszokat!

Mint látom elég megosztottak a vélemények.

Köszönöm a linkeket is, mindegyikbe belenéztem és ugyan azt mondhatom, hogy mindenki azt tart hitelesnek, és azt fogad el hitelesnek amiben hisz.

Szeríntem a próbléma nem is az, hogy miben hiszek hanem inkább az, hogy nem vagyok elég nyitott utánnanézni annak amiben hiszek és meg elégszem azzal amit elém tárnak.

Én másnak a hitét fogadom el hitelesnek és nem fáradozok abban, hogy esetleg nekem is legyen egy önálló véleményem és egy önálló hitem, mert minek az ha készen megkapom amit hallani szeretnék.

Az ószövetségi Szentírásnak egyik legnagyobb hatású szövege az önkinyilatkoztatás, amellyel

Isten Mózessel közli nevét: „Ehjéh aser ehjéh – Én vagyok, aki vagyok. Mondd Izrael fiainak:

az »Én vagyok« küldött engem hozzátok. JHVH, atyáitok Istene, Ábrahám Istene, Izsák

Istene, Jákob Istene küldött engem hozzátok”. (Kiv 3,14-15)

A JHVH istennév történelmi eredete nem világos. Kiv 3,14-15 a havai igéből eredezteti,

amely a hajah (=lenni) ige régies formája. Ehjéh vagy Qal imperfectum harmadik személy

(=aki van), vagy műveltető mód harmadik személy (=aki létrehoz).

Minthogy a héber írás csak mássalhangzókat jelöl, kérdéses ennek a négy betűnek (gör.

Tetragrammaton) helyes kiejtése. Az i.u. 9. századi zsidó szentírás-magyarázók (a

masszoréták) a négy mássalhangzó közé az e, o, a betűjeleket illesztették. Ennek

következtében egyes régi keresztény írók kezdték használni a Jehova kiejtést, amely mind a

mai napig elterjedt. E kiejtés azonban biztosan téves. A masszoréták az e, o, a betűkkel

ugyanis azt akarták jelölni, hogy Isten szent nevét nem szabad kiejteni, hanem helyette az

Adonai (=Urunk) szót kell mondani. Nem világos, hogy miért írtak az első „a” helyett „e”-t.

Talán azért, hogy az olvasók a világért se próbálják kiejteni a szent nevet. Annyi ugyanis

biztos, hogy a szent név első részét „Jah”-nak ejtették. Sok ókori zsidó személynévben

szerepel ugyanis a „jah” (pl. Izajah, Jirmijah stb), amelyet az ókori görög fordítások mindig

„asz”-szal adnak vissza. Tehát abban „a” szerepelt. Az „sz”-t azért tették hozzá, mert a görög

személynevek általában „sz”-szel végződnek.

A szó második felének kiejtése azonban teljesen bizonytalan. Az ókori egyházatya,

Theodorétosz szerint a szamaritánusok Iabe-t mondtak, Epiphaniosz szerint is néhány ókori

eretnek a Iabe kiejtést használta. Találtak továbbá néhány arám nyelvű varázspapiruszt, ahol

szintén szerepel a Iabe név. Alexandriai Kelemen szerint a kiejtés vagy Iabe vagy Iauai,

Órigenész és Jeromos szerint pedig Iaó. Theodorétosz azt is mondja, hogy a zsidók Aia-t

ejtettek.

Tehát a kiejtés bizonytalan.

Az i.e. 2. században készült Septuaginta görög fordítás JHVH helyett mindig a Küriosz (=Úr)

szót használja. Ezt követte a Vulgata a Dominus fordítással. Amióta a Bibliát Szentírásként

olvassák, a JHVH betűket soha Jahvénak nem ejtették. Csak néhány 20. századi modern

bibliafordítás kezdte használni a Jahweh szót.

Azt tartom kívánatosnak, hogy ne próbálkozzunpróbálkozzunk bizonytalan kiejtésekkel, hanem maradjunk

a hagyományos „Úr” behelyettesítésnél.

A JHVH név értelmét a történelem során sokféleképpen magyarázták. A legfontosabb

magyarázatok a következők:

1. „Az vagyok, aki vagyok” azt jelenti, hogy: „nevem kimondhatatlan”. Így magyaráz

Moyses Maimonides (1135-1204), a kiváló zsidó filozófus.

2. „Az vagyok, aki cselekvően veletek leszek”. Napjainkban ez a legáltalánosabban

elfogadott értelmezés. Isten e nevének közlésével megígéri aktív támogatását népének.

3. „Az vagyok, aki veletek vándorolok”. Sok zsidó rabbi érti így a nevet. Az Isten jelenlétét

mutató sekinah (felhőoszlopban mutatkozó isteni dicsőség) kíséri az izraelitákat vándorlásuk

során, és leszáll a szövetség sátrára, illetve a templomra.

4. „Az vagyok, aki együtt szenved a szenvedőkkel”. A Talmudban található ez az értelmezés.

A zsidó nép szenvedéseivel együtt szenved az Isten.

5. „Én vagyok az Úr”. Isten parancsai kötelezőek. Hallgatni kell rá, és követni szavát.

6. „Én az emberek életében egzisztenciális eseménnyé leszek”. Ez a zsidó egzisztencialista

filozófusok (Buber, Rosenzweig) értelmezése.

7. „Én vagyok a Létező” (gör.ho ón). Ez a keresztény egyházatyák legáltalánosabb

értelmezése. .Isten nem „volt” és nem „lesz”, hanem „van”. A mai zsidók is kedvelek a JHVH helyett az „az Örökkévaló” név használatát.

Nem kell e magyarázatok közül egyet kiválasztani, és a többit elvetni. Ezeket az

értelmezéseket tekintsük inkább e kimeríthetetlen istennév kinyilatkoztatásának

„hatástörténetének” (Wirkungsgeschichte – Gadamer).

Arra azonban ügyelni kell, hogy a „Létező”-elnevezés ne nyomja el a Szentírás

istenfogalmának dinamizmusát. Amikor az „én vagyok”-ból, a „Létező”, majd később,

Aquinói Tamásnál, az ipsum esse (=maga a lenni) lesz, a személyes Isten kezd ontológiai

principiummá alakulni. A teológiában szükséges az ontológia is, de még fontosabb az élő

Istennel való találkozás, amelyet a hajah ige sugall.


Forráss: Istentan JHVH

Walter Kasper, Jézus Krisztus Istene

Th.Schneider


Én ezt elfogadom hitelesnek és nem azért mert esetleg a hitem vagy a vallásom megtiltaná használni Isten nevét, hanem egyszerűen azért mert a névvel való bibelődés elvonja a figyelmemet a lényegről.


További kellemes napot mindenkinek!

2015. júl. 1. 14:32
 14/37 anonim ***** válasza:

" Egyrészt bizonyítható, hogy a ma MAGYARUL Jehova-ként kiejtett Istennév már a 15-ik sz. előtt is létezett különféle formában, másrészt ha "nem azonos", akkor a ma magyarul használt héber eredetű nevek, pl. az enyém is (József) sem "azonos"."


Na itt a tipikus jehovista csúsztatás. Létezett a tetragrammaton, írtam is, ezt senki sem cáfolta, kár ebbe kapaszkodni. Itt a jehova szó eredete volt klrdlses, amo egy kitalált szó, Isten soha nem mutatkozott be jehovaként. Soha! És ti ezt próbáljátok mégis lenyomni az emberek torkán. Egy kitalált szót imádtok.

2015. júl. 1. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/37 anonim ***** válasza:

Nagy Sándor is kitalált személy, mert soha nem mutatkozott be úgy, hogy "szevasztok Nagy Sanyi vagyok"?

Jézus nevét úgyszintén nem tudjuk hogyan ejtették eredetileg.

2015. júl. 1. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/37 anonim ***** válasza:
79%

Véleményem szerínt azért nem összetévesztendő Nagy Sándor

Istennel. még akkor sem ha ő esetleg annak idején istennek képzelte magát. :)

És érdekes módon mindig azt olvasom, hogy "Jézus nevét sem tudjuk...", de igen tudjuk a saját nyelvünkön, tudjuk és kiejtjük és használjuk mert Jézus neve nem egy mozaik szó hanem egy teljes név.

2015. júl. 1. 16:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/37 anonim ***** válasza:
79%

Mit tudunk Nagy Sándor nevéről? Hogy tudjuk a nevét.

Mit tudunk Jézus nevéről? Hogy tudjuk a nevét.

Mit tudunk Isten "nevéről"? Hogy Ő AZT MONDTA, VAGYOK, AKI VAGYOK, tudjuk a 4 betűt, de nem tudjuk, hogy vagyoknak hívjuk e, ahogy ő maga bemutatkozott, adonájnak szólítsuk, ahogy a népe tette, vagy csak Atyámnak, ahogy kérte.

2015. júl. 1. 17:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/37 Roland G. ***** válasza:

A Tetragrammatonról röviden!


Nem a Jehova a helyes alak. Azt ugyanis a középkorban alkották meg a JHVH betűk és az Elohim és Adonaj szavak magánhangzói segítségével — vagyis egy teológiai megalkotott kifejezésről van szó.Ez úgy hangzik egy héberül tudó ember füleiben,mintha a magyar Isten szó mássalhangzóit kiegészítenénk az Uram magánhangzóival:Ustam!


A Biblia tartalmaz támpontot,hogy közelebb kerüljünk az igazsághoz. .A Hallelujah kifejezés az isteni név rövidebb alakját, a Jah-ot tartalmazza,ugyanígy pl Illés neve (Elijah) a Jah alakot foglalja magába. Következtetés: a teljes név kiejtése semmiképpen sem lehetett JEHova, hanem JAHve.

2015. júl. 1. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/37 Roland G. ***** válasza:

Még annyit,hogy erre újszövetségi bizonyíték,hogy a Jelenések 19-ben 4-szer szerepel a halleluJA szó,nem pedig halleluJE !


Ezek alapján az Újszövetség írói is a Jahve kiejtést tartották helyesnek!

2015. júl. 1. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/37 anonim ***** válasza:

Maradjunk annyiban, hogy ezen oldalakon is számtalanszor megadtunk az isteni Névvel kapcsolatban hiteles, ésszerű, biblikus és nem utolsó sorban hitelesen cáfolhatatlan forrásokat. Mindig megy a kötözködés, amin nem csodálkozom, hiszen Isten szent nevét már igen korán elkezdték támadni olyan szellemi erők, melyek cseppet sem bibliai szellemiséget tükröznek.


Amit itt állítok, azt az is erősíti, amit itt produkáltatok, beleértve a kérdező véleményét is, hiszen nem ésszerű és biblikusan cáfolható, amit állít.


Azt állítod kérdező, hogy a Névvel való bíbelődés elvonja a fegyelmet a lényegről. Ebben igazad van, de akkor miért rágódtok ezen állandóan? Miért megy folyamatosan az ellenségeskedés az isteni név mai formájával szemben? Ezzel, amit tesztek éppen ti "bíbelődtök" feleslegesen a lényeg rovására Isten nevével!


A válaszod nagy részében azt magyarázod, amit a Tanúk félmondatban el szoktak intézni: Isten nevének a kiejtését nem ismerjük, pont! Ennyi. Ezt őszintén el kell ismerni és kész. De azt is el kéne ismerni akkor ŐSZINTÉN, hogy így vagyunk még sok-sok más névvel is, de ha ismerjük is, akkor sem az eredeti kiejtésében és írásmódjában használjuk őket, hiszen számtalan természetes és mesterséges nyelvmódosuláson estek át az évezredek során, amit ELFOGADUNK és SZERETETTEL HASZNÁLJUK a mindennapokban.


Miért ez az értetlenkedés Isten nevének a használata körül? Jó, persze ez a kérdés csak költői volt, hiszen az érdemi kritika hiányában tisztában vagyunk vele, hogy ez a negatív szellem honnan jön. Sajnos rengeteg embert befolyásol ez a NÉV-ellenes hisztéria, de ezen sem csodálkozom, hiszen a Biblia világossá teszi, hogy mit fognak tenni az utolsó napokban sokan az igazsággal. A kérdező is ezt írja:


"Azt tartom kívánatosnak, hogy ne próbálkozzunpróbálkozzunk bizonytalan kiejtésekkel, hanem maradjunk

a hagyományos „Úr” behelyettesítésnél."


Egyrészt NEM EZ a "hagyományos", vagyis semmiképpen sem autentikus, hiszen egyértelműen bizonyítható, hogy az eredeti Írásokban benne volt az isteni név, sőt minden más névnél többször - és akkor még nem helyettesítették címekkel, rangokkal, az később jött. Másrészt érdekes, hogy más ókori nevekkel és kifejezésekkel kapcsolatban egyáltalán nem problémázol azon, hogy mi a helyes "kiejtés", igaz? Valószínűleg a saját nevednek is van egy (talán ismeretlen) ősi írás- és kiejtésmódja, mégsem rohansz a hivatalba, hogy hagyjanak fel a neved kiejtésével és helyettesítsék azt címekkel és rangokkal, igaz?

2015. júl. 1. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!