Szerintetek cáfolja ez Jehova Tanúi egyik tévtanítását?
Az az egyik tévtanításuk, hogy Jézust cölöpre feszítették, mivel abban az időben ez volt szerintűk az általános gyakorlat, nem pedig a kereszt.
Nem vagyok Katolikus, de elgondolkodtató "szent Heléna" beszámolója, aki Kr.u. ~300 évvel a Jeruzsálemi zarándoklatakor azon a helyen ahol Jézust feltételezhetően megfeszítették nem cölöpöket, hanem kereszteket talált:
Wikipédia:
"Hagiográfiai források szerint az első nikaiai
zsinat idején (Kr.u. 326) Ilona Jeruzsálembe ment és az
ottani keresztények segítségével kereste azt
a helyet, ahol Jézust keresztre feszítették.
Mélyen a földbe ásva egy sziklaüregben
megtalálták Jézus és a két lator keresztjét."
Tegyük fel, hogy mégsem Jézus és a két lator keresztjét találta meg a császárné azon a helyen, de akkor sem cölöpök, hanem keresztek voltak. Ugyanis azok mintájára építettett szent kereszt bazilikát Rómában és Jeruzsálemben is.
Ha már tényekről beszélünk, az Ezsdrás 6,11-ben nem "xylon" van, hanem "á", ami arámiul van, és megfelel a héber "éc" szónak, ami azt jelenti "fa", "fadarab", "tűzifa", "épületfa", az alakjáról szó sincs. A szöveg szerint ki kellett tépni. Ez úgy volt lehetséges, ha lovakkal, vagy más igavonó barommal csináltatták: kötelet kötöttek az alkalmas épületelemre, és kihúzatták. Nyilván nem a verébdeszkára kötözték a kötelet, mivel a cél az volt, hogy a ház szemétdombbá váljon, azaz lehetőleg az egész összedőljön, és nem kell túl nagy statikai éleslátás ahhoz, hogy az ember felismerje, hogy melyik elem tartja a többit, Ha ezt az én házammal megcsinálnák, akkor az egész tető leszakadna, a végeredmény pedig egy fa rácsozat lenne, ahol a gerendához rögzített keresztbakokat, andráskereszteket és szarufákat, cserépléceket ácskapcsok és szögek kötik össze, így pedig nagy port verne fel, ahogy a lovak húzzák maguk után. Ebben az állapotban kellett felállítani és felszögelni rá a vétkest, arról nem rendelkezett a parancs, hogy minden kiálló függeléktől meg kell tisztítani a fát, hogy egyértelműen szimbolizálni tudja a jövő számára, hogy eredetileg minden fa csupasz, ha minden ágát levágjuk. Amúgy a kereszt is ilyen lecsupaszított fákból áll.
Egyébként valóban nem élet-halál kérdés, hanem vihar egy pohár vízben. Az én hitem megengedné a csupasz póznát is, de sem a józan ész, sem a történelem nem támogatja, így én sem fogadom el. Azonban nálam ez nem hittétel, csak nem szeretem a fafejűséget. Valaki egyszer megtalálta, hogy a "sztaurosz" szónak van más jelentése is, és csinált belőle egy ellenvallást azokkal szemben, akik a keresztet részesítették megkülönböztetett tiszteletben. Mind a kettő szélsőség, ezért vannak az árokban, nem pedig az úton.
Lehet előnyösebb lenne elvonatkoztatni a Biblia ószövetségi részeitől ez esetben. Mivel bár a zsidók akarták a halálát Krisztusnak, de a rómaiak végezték ki. Római szokás szerint.
Legalábbis eddigi ismereteink erre mutatnak. És ez nem üdvkérdés de még nem is hit kérdése. Itt is áll az aranyszabály: kutatni és értelmezni
Lehet mindenki téved ebben a témában valamennyire.
Érdemesebb lenne az újszövetségi részeket átböngészni a témához. Meg értem én hogy a Biblia mindenek felett, de azért a római szokásokat ne onnan következtessük ki. Arra ott vannak a kifejezetten arra való szakirodalmak.
Kedves 71-es nem lehet ezt elvonatkoztatni az Ószövetségtöl.
Tudod miért? Mert pontosan az Ószövetségben vannak a jövendölések a Messiásra.
Az Új szövetség vagy a Görög Iratok pedig a beteljesedés.
No igen ilyenkor jön az hogy ki milyen teológiai nézetet tart az igazának. Hogy mégis miben hisz. Így neked az oszlophalál az igaz. Másnak meg a kereszthalál. Valakit meg nem érdekel.
Édesmindegy voltaképp.
A történelemtudomány pedig objektívan azt állítja hogy a mai ismereteink szerint a rómaiak a keresztet használták kivégző eszközként jó néhány esetben, és nem kivételeztek itt sem.
Nagyon nem érdekelte őket a zsidók kiválasztottságtudata és istene, meg szentiratai.
Kedves kérdező!
A Wikipédia szócikke is azt írja,hogy "a 4. század végéről való legenda szerint" - azaz legendáról van szó,nem tényekről.(A hagiográfia "eredményei" pedig,mely az ún.szentek életével foglakozó "tudomány",szintén elég erősen kérdőjeles) Jeruzsálemi Sz. Cirill később, a 4. században már azt írja, hogy „az egész világ tele van a keresztfa darabjaival”, amivel arra utalt,hogy ezerszám hamisították.Kálvin János már azzal tréfálkozott, hogy ha az Igaz Kereszt (a protestánsok így utalnak Krisztus keresztfájára) összes darabját egy helyre hordanánk, abból egy tekintélyes hajórakomány összejöhetne.Vagyis Ilona legendája aligha állítható szembe a Szentírás tanúságával,mely nem szól keresztről,hanem 'sztaurosz'-ról,meg 'xülon'-ról,melyen Krisztust megfeszítették.A szavak eredeti jelentésének utána lehet nézni,no meg annak is,hogyan került a kereszténységbe a kereszt-szimbólum.Egyébként azzal egyetérthetünk,hogy bár nem a kivégzőeszköz formája a lényeges a hit szempontjából,de mégis van jelentősége abból a szempontból,hogy a Szentírás szerint az Isten-imádatban nem használható fel semmilyen "bálvány".(A kereszt eredete meg igencsak erre mutat)Szóval az nem "tévtanítás" Jehova Tanúitól.hogy azt valljuk,Jézust "kínoszlopon" végezték ki.Egyébként is a "keresztény" ('chrisztianosz'- Cselekedetek 11:26)szó jelentése:"Krisztust követő,krisztusi",nem kereszt-követő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!