Napjainkban milyen ariánus felekezetek vannak? . Ha vannak.
Jehova Tanúi
saját "Szent könyvük": Őrtorony kiadványok, saját biblia ferdítés
Jehova Tanúi nem "ariánusok", hanem igaz keresztények, akik az első sz.-i keresztények, azaz Krisztus-követők mintájára NEM hisznek a háromság pogány eredetű mítoszában, mely nem bibliai tan!
János 17:3
1Kor 8:6
Tisztelt utolsó válaszoló!
Azt hiszem félre vagy vezetve egy olyan szervezettől aki nem egészen őszinte híveivel szemben.
Keresztyén kötelességemnek érzem,hogy megmutassam neked azt,hogy többek között a Jehova Tanúi ariánus tanokat vallanak.
Az eretnekség az Alexandriában élő presbiterről, Áriuszról kapta a nevét. Alexandrosz volt a város püspöke, aki figyelmes lett arra, hogy a törtető hírében álló presbitere új tanításokkal állt elő, melyek nem voltak összhangban az APOSTOLOK és a korábbi egyházatyák gondolataival. Áriusz a következőket tanította:
"Az Isten - aki mindennek az oka, egyes egyedül kezdetnélküli; a Fiút az időn kívül létesítette az Atya, a korszakok előtt teremtette és alapította, és nem volt keletkezése előtt, hanem minden idő előtt, az időn kívül létesült; egyedül csak őt létesítette az egyetlen Atya. Tehát nem örökkévaló, nem együtt örökkévaló és nem együtt keletkezésnélküli az Atyával, nem egyenlően birtokolja az Atyával a létet, amivé egyesek a viszonyt teszik meg, és ezzel két keletkezés nélküli eredetet vezetnek be. Mint Egység és mindennek az Eredete, az Isten mindent megelőz, ezért a Krisztust is " (Áriusz levele Alexandrosz püspökhöz, in Vanyó L., Ókeresztény írók 13., 562.o.)
Az őt pártfogásába vevő Nikodémiai Euszébiosznak írt levelében még világosabban lehet látni Áriusz Krisztusról alkotott újszerű felfogását:
"Keletkezése vagy megteremtése előtt, vagy mielőtt elhatároztatott volna, vagy mielőtt megalapoztatott volna, nem volt ő, mert nem volt keletkezésnélküli. Azért üldöznek, mert hangoztatjuk, hogy a Fiúnak van kezdete, az Isten viszont kezdetnélküli. Még azért is üldöznek, mert állítottuk, hogy (a Fiú) semmiből lett, de abban az értelemben, hogy ő nem része sem az Istennek, sem más valamitől nem való." (Áriusz levele Nikomédiai Euszébioszhoz, in Vanyó L., Ókeresztény írók 13., 558.o.)
Alexandrosz püspök zsinatot hívott össze Alexandriában, ahol megvitatták Áriusz tanításait, majd eretnek nézetei miatt többségi határozattal kizárták Áriuszt a gyülekezetből. A zsinaton voltak olyan püspökök, akik Áriusz mellé álltak, és ebből egy egyre terebélyesedő vita alakult ki, mely kis híján egyházszakadáshoz vezetett. Konstantin császár, aki a hosszú üldözések időszaka után császárként először pártolta a kereszténységet, féltette az egyház egységét, ezért a vita tisztázására Kr. u. 325-ben zsinatot hívott össze Niceába.
A zsinat látszólag sikeres volt, Konstantin életében ez lett a standard hitvallás. De mint az sokszor lenni szokott, míg papíron a Niceai hitvallás volt az elfogadott és megkövetelt nézet, a gyakorlatban szép lassan az azt színleg aláíró, de valójában ellenző Euszébiosz hívei kerültek fölénybe a császári udvarnál. Euszébiosz módszeresen támadni kezdte három fő ellenlábasát, Eusztathioszt, Antiókhia püspökét, Markelloszt, Anküra püspökét, és Athanászioszt, Alexandria püspökét.
Még Konstantin idejében történt, hogy mindhárom püspököt eltávolították püspökségük éléről, pedig ők voltak a Niceai hitvallás igazi védői, Euszébioszék viszont támadták azt. A nikomédiai egyházi vezető azonban olyan ravaszul vitte véghez ellenfelei eltávolítását, hogy valószínűleg a császár sem vette észre a Niceai zsinat határozataival való lassú szembefordulást. Konstantin halálának idejére igen rosszul állt az ortodoxok szénája.
Nagy Konstantin Kr. u. 337-ben bekövetkezett halála után a birodalom keleti felében fia, Constantius lett a császár. Constantius kezdetektől Nikomédiai Euszébiosz befolyása alatt állt, ami részben Konstantinápoly és Nikomédia közelségével is magyarázható. Nemsokára Euszébiosz lett Konstantinápoly püspöke is, mellyel Constantius végleg az ariánizmus pártjára állt. Szinte elképesztő, hogy hogy volt lehetséges a még mindig érvényben lévő Niceai hitvallás ellenében egy ilyen nyílt ariánus fellépés.
Euszébioszék évtizedekre állandósult harcot robbantottak ki az egyházon belül. Zsinatok hosszú sora ülésezett, melyen egyik elvetélt hitvallás követte a másikat. A teológiai viták mellett személyes ambíciók is ütköztek egymással, sokszor átláthatatlanul szövevényes érdekek és ellenérdekek csaptak össze. Nehéz még azt is kibogozni a zsinatok történetéből, hogy mikor kik és milyen céllal ültek össze, és kik és milyen céllal rendeztek ellenzsinatot azzal egyidőben. Szomorú időszaka volt ez az egyház történetének. Volt olyan, amikor maguk a püspökök könyörögtek a császárhoz, hogy hadd menjenek haza nyájaikhoz, ahol valóban szükség van rájuk. A harc csak Theodosius hatalomra kerülésével jutott nyugvópontra, de volt olyan idő, amikor szinte úgy nézett ki, hogy Krisztus egyházán mégiscsak erőt vettek a pokol kapui.
A Kr. u. 350-es évek végére úgy tűnt, hogy a harmadik tábor hívei Constantius közreműködésével teljes győzelmet arattak. A vízigótok Wulfila révén ariánusok lettek, az ortodox püspököket tömegesen fosztották meg püspöki székeiktől. Athanászioszt száműzték, és ugyanezt tették Libériusz, római püspökkel is. Kegyetlen üldözés vette kezdetét, melynek során Pauloszt, Konstantinápoly ortodox püspökét vízbefojtották, Alexandriában pedig Georgiosz rendezett vérfürdőt Athanásziosz hívei között. Erről az időszakról mondja Szent Jeromos: "Felnyögött a világ, mert ariánus lett!".
Constantius császár célja az volt, hogy egy bizonytalan formula alapján (homoiosz) széles egységet teremtsen a keresztények között. Ez nem hogy nem sikerült neki, de éppen a legádázabb küzdelmet zúdította az egyház nyakába. Rendkívül tanulságos ez a kudarcot vallott kísérlet. Constantius nem tudta, hogy valódi egység csak az evangélium alapján jöhet létre keresztények között. Keresztény egység csak keresztények között lehetséges. Athanásziosz azonban tisztán látta, hogy az ariánusokról "bármi mást inkább el lehet mondani , mint azt, hogy keresztények". Hiszen aki tagadja a Megváltó Istenségét, az soha nem fog tudni leborulni előtte, hogy Tamással együtt azt kiáltsa neki: "Én Uram, és én Istenem!".
A végső győzelem I. Theodosius trónralépésével köszöntött be. Kr. u. 381-ben újabb egyetemes zsinatot hívott össze a császár Konstantinápolyba. A zsinaton az új-niceai párt vezetője, Meletiosz elnökölt. A zsinat megerősítette a Niceai hitvallást, és egy-két ponton ki is egészítette azt. A betoldások egyik része a modalizmust igyekezett kizárni; erre vonatkozott például az "az ő országának nem lesz vége" mondat. A betoldások másik része a makedoniánus eretnekség ellen irányult. A makedoniánusok elfogadták Krisztus istenségét, de elutasították, hogy a Szentlélek is Isten lenne. Athanásziosz korábban írt már erről (Levelek Szerapionhoz) és Cézáreai Baszileiosz is a Szentlélek istenségét igazolja a Szentlélekről írt művében (Könyve a Szentlélekről). A Niceai-konstantinápolyi hitvallás szövegébe a makedoniánusokat cáfolandó bekerült az a mondat, hogy a Szentlélek "az Atyával és a Fiúval együtt imádandó és együtt dicsőítendő".
Az ariánizmus soha nem heverte ki a konstantinápolyi zsinat vereségét. A Szentháromságban való hit véglegesen az ortodoxia része maradt, sőt, sokkal átgondoltabban és kfinomultabban mint valaha! Az ariánizmus pár száz évig létezett még, de lassan teljesen eljelentéktelenedett. A reformáció idején az antitrinitárius mozgalmakban újra lángra kapott, de ez már korántsem jelentett olyan nagy veszélyt, mint a negyedik században. Ma már csak liberális teológusok egy része, az unitáriusok és a Jehova Tanúi tagadják a Szentháromságot. A negyedik században győzött a Szentháromság-hit, a pokol kapui - ezen a harctéren - nem vehettek erőt Krisztus egyházán.
"Egy az Isten és Atya, és egy az egyszülött Fiú, és egy a Szentlélek.; minden egyes valóságot külön kimondunk; miután egymáshoz kell számítani őket, semmiképpen sem olyan barbár számlálási móddal, hogy az a sokistenhit gondolatához vezessen. Nem összeadást végzünk, az egytől a sok felé haladva, nem mondunk egyet, kettőt, hármat, sem elsőt, másodikat, harmadikat. Én ugyanis, az Isten, első vagyok, és ezek után is én vagyok."
(Nagy Szent Baszileiosz)
Nem tudom ha egyáltalán elfogod olvasni a fentieket,de imádkozom,hogy tedd meg mert itt az ideje,hogy kigyere a sötétségből a fényre.
Ez igazán szép válasz volt!
Igazi hitvédelem.
Gratulálok!
Szeretettel és imával.
Dicsőség az Úrnak! :)
Imádkozzunk azokért az emberekért,hogy kapják vissza látásukat.
Amen!
Kedves kérdező! Te komolyan gondoltad, hogy Jehova Tanúi nincsenek tisztában azzal, hogy kik voltak az ariánusok? Talán nem veszed sértésnek, ha azt írom erre a hosszú szövegre, hogy a kevesebb néha több. De azt is mondhatnám, hogy ez így csak egy népbutító szöveg, hiszen éppen azt nem bizonyítja, hogy az ariánusok a háromság tagadásukkal úgymond "eretnekek" lettek volna. Ha te ezt hinnéd, nagyon furcsa elképzelésed van a korrekt és hiteles bizonyítási folyamatokról.
Csakis a Bibliával nem érveltél, ami öreg hiba!
Jehova Tanúi a fent idézett két versel megcáfolják a háromság filozófia tételeit.
Kedves 7. hozzászóló!
Jehováék kedvenc módszere, hogy kiemelnek 1-1 mondatot egy komplex szövegkörnyezetből.
Nézzük:
Jn 17,3: "Az az örök élet, hogy ismerjenek téged, az egyedüli igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust."
Ez a részlet a főpapi imából van. A teljes rész: "1E szavak után Jézus az égre emelte tekintetét, és így imádkozott: „Atyám, elérkezett az óra. Dicsőítsd meg Fiadat, hogy Fiad is megdicsőítsen téged. 2Hatalmat adtál neki minden ember fölött, hogy akiket neki adtál, azoknak örök életet adjon. 3Az az örök élet, hogy ismerjenek téged, az egyedüli igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust. 4Én megdicsőítettelek a földön: a feladatot, amelynek az elvégzését rám bíztad, elvégeztem. 5Most te is dicsőíts meg, Atyám, magadnál: részesíts abban a dicsőségben, amelyben részem volt nálad, mielőtt a világ lett." Itt még szó sincs a Szentlélekről. A szentlélek kiáradása egy picit később fog következni. Tudod, pünkösdkor. Onnantól kezdve beszélünk a Szentháromságról.
Folytatva:
1Kor 8,6:nekünk mégis egy az Istenünk: az Atya, akitől minden származik, s akiért mi is vagyunk, egy az Urunk, Jézus Krisztus, aki által minden van, s mi magunk is általa vagyunk. Ez megint csak egy mondat kiemelése. Az egész így néz ki: "Az áldozati hús fogyasztása.1A bálványoknak feláldozott húsra vonatkozólag tudjuk, hogy mindnyájan megfelelő ismerettel rendelkezünk. A tudás azonban felfuvalkodottá tesz, a szeretet ellenben épít. 2Aki tetszeleg tudásában, még nem értette meg, mi a helyes ismeret. 3Aki azonban szereti az Istent, azt az Isten is a magáénak tudja. 4Ami tehát a bálványáldozatok fogyasztását illeti, tudjuk, hogy bálvány nincs a világon, Isten meg csak egy van. 5Igaz, beszélnek istenekről, az égen és földön, mivel sok istenük és uruk van, 6nekünk mégis egy az Istenünk: az Atya, akitől minden származik, s akiért mi is vagyunk, egy az Urunk, Jézus Krisztus, aki által minden van, s mi magunk is általa vagyunk. 7De nincs mindenkiben tudás. Némelyek ugyanis a bálványokhoz vannak szokva, s még most is úgy fogyasztják a húst, mint áldozati eledelt, és mivel lelkiismeretük téves, beszennyeződik. 8Az étel ugyanis nem tesz kedvesebbé Isten előtt. Ha nem eszünk, azzal nem veszítünk, de ha eszünk, azzal sem nyerünk. 9Arra azonban ügyeljetek, hogy szabadságotokkal az aggályosokat meg ne botránkoztassátok. 10Ha tehát valaki a bálványtemplom asztalánál látja azt, akiben megvan a tudás, mivel lelkiismerete téves, nemde felbátorodik arra, hogy bálványhúst egyék? 11Így tudásoddal tönkreteszed aggályos testvéredet, akiért Krisztus meghalt. 12Ezért ha testvéred ellen vétkezel, mert megsérted aggályos lelkiismeretét, Krisztus ellen vétkezel. 13Tehát ha az étel megbotránkoztatja testvéremet, inkább soha nem eszem húst, csak hogy testvéremet meg ne botránkoztassam."
Pál apostol levele a Korintusiakhoz. Ez a rész megint csak nem arról szól, hogy a Szentháromság nem létezik.
Ellenben mit is mondott Jézus a Máté 28-ban? "Az apostolok küldetése.16A tizenegy tanítvány elment Galileába, arra a hegyre, ahova Jézus rendelte őket. 17Amint meglátták, leborultak előtte, bár néhányan kételkedtek. 18Jézus odalépett hozzájuk, és így szólt: „Én kaptam minden hatalmat égen és földön. 19Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére,20és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.”
Ajánlom figyelmetekbe a 19.szakaszt. Azt hiszem itt jól tetenérhető a Szentháromság.
Szeretettel és Imával!
Kedves FCs! Tévedsz, nem ragadtunk ki ezekkel a versekkel sem semmit, az igazi jelentőségét a háromság tagadásban nem ez adja. Kezdjük azzal, mit mondott Jézus. Egy kérdés ehhez: ha valaki mást valamely tulajdonságában "egyedülinek" vagy "egyetlennek" nevezel, lehetsz-e vele "egyenlő", ahogy a háromság hiteti el a hiszékeny emberekkel?
A másikat pedig Pál írta, méghozzá jóval Jézus feltámadása után, mégis UGYANEBBEN a szellemben, ahogy Jézus fogalmazott. Pál csak EGY Istenről beszélt, aki nyilvánvalóan a Mindenható Isten, és másik személyről, aki értelemszerűen nem lehet ugyanúgy "mindenható Isten", mert akkor a mindenható jelző értelmét vesztené.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!