Biblia és homoszexualitás, mi a véleményetek erről?
Nemrég olvastam ezt ez elemzést
a Bibliáról és felnyitotta a szemem, hogy eddig mennyi mindent nem tudtam a Bibliáról, és hogy valójában nem is ítéli el a melegeket, csak a homofóbok magyarázták bele...
Neked mi a véleményed errőL
Hogyan fér össze a homoszexualitás és a Biblia? Ez egy mind a mai napig vitatott kérdés.
Nekünk viszont nem dolgunk az ítélkezés, csak az nem mindegy, hogyan viszonyulunk a témához. Azt kellene elfogadni, hogy aki homoszexuális, az NEM tehet arról, hogy az! Nem ő választotta! Senki nem választaná ezt önként! (Vannak persze, akik csak a kaland miatt próbálják ki, na az tényleg nem helyes.) És bár rengeteg elmélet van, még mindig nem tudjuk, mitől lesz valaki homoszexuális - ha pedig az okot nem ismerjük, változtatni sem tudunk rajta. Nem tehetünk mást, mint hogy elfogadjuk a melegeket úgy, ahogy vannak. (Persze a deviáns, másokat sértő magatartást nem kell elfogadnunk sem tőlük, sem másoktól.)
Ne sértődjetek meg a párhuzam miatt, de: egy tartósan beteg embert, pl. egy autistát is el kell fogadni olyannak, amilyen. Nem természetes, hogy beteg, és nem is ez a "normális", de az ő számára nincs más út, nem tud más lenni, nem tud kigyógyulni az autizmusból. A betegségének megfelelően kell élnie, a környezetének pedig ebben kell segítenie őt.
Nincs ez másként egy homoszexuálisnál sem, habár azt nem tekintjük betegségnek. De ő sem tud változtatni az állapotán, őt is így kell elfogadni.
„Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek!
Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek;
és amilyen mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek.”
(Mt 7,1-2
"Ha egy homoszexuális keresi az Istent, ki vagyok én, hogy megítéljem?" - I. Ferenc pápa
Ez azt jelenti, hogy ha egy homoszexuális azt mondja magáról, ő Isten hívő, akkor az, aki azt mondja rá, hogy így meg úgy fog elkárhozni, az megítéli bizony. Ezzel pedig saját magát ítéli el.
Források és idézetek
3Mózes 18:22–24.: Férfiúval ne hálj, amint hálnak nővel; utálat az… Ne tisztátalanítsátok meg magatokat mindezek által, mert mindezek által lettek tisztátalanná s nemzetek, amelyeket én elűzök előletek…
Uo. 20:13.: Amely férfi hál férfival, amint hálnak nővel, utálatot követtek el mindketten, ölessenek meg, vérbűnük van rajtuk…
Maimonidész: Misné Torá, A szentség könyve, A tiltott testi kapcsolatok szabályai 1:14.: Az a férfi, aki szexuális életet él egy másik férfivel, legyen ő akár a behatoló vagy a passzív fél, abban az esetben ha mindketten nagykorúak, mindketten halálra ítéltetnek miként írva van: „Férfiúval ne hálj”, vagyis akármelyik fél is legyen az aktív…
Uo. 21:1.: A Tóra törvénye szerint botütést érdemel az, aki bármelyik tiltott nemi kapcsolatot áthágja testi érintkezéssel, ölelkezéssel vagy csókolódzással, örömet szerezve a test közelsége által, ahogy írva van: „Ne tegyetek semmit amaz utálatos törvények közül…” (3Mózes 18:30.); és írva van: „ne közeledjék, hogy fölfedje szemérmét…” (Uo.:6.)
Sulchán Áruch, Even Háezer 24.: Nem feltételezzük Izrael fiairól a homoszexualitást…
Snéur Zálmán rabbi, az első chábád rebbe (1745–1813): Tánjá 32. fej.: Hilél szavai szerint (az Atyák traktátusában): „Légy Áron tanítványai közül, aki a békét szereti... szereti az embereket, és közel hozza őket a Tórához.” Ez azt jelenti, hogy még azokat is, akik távol vannak az Örökkévalótól és Tórájától, a szeretet kötelékeivel kell közelebb hozni: talán sikerül őket megnyerni a Tóra és Isten szolgálatára, s ha nem, akkor is jutalom jár az emberszeretetért.
Ezenkívül: aki a hozzá közelállókat már figyelmeztette, így hát gyűlölnie kellene őket, ha nem térnek meg, annak ugyanakkor szeretnie is kell őket. Mindkettő helytálló: haragudni kell a bennük rejlő rosszért, és szeretni kell őket az ugyancsak bennük szunnyadó jó kedvéért, amely nem más, mint az Istenség szikrája, mely isteni lelküket élteti.
Különösen felhívom a figyelemet az utolsó két bekezdésre: tehát a VISELKEDÉST elítéli, a SZEMÉLYT MEGÉRTI és segíteni igyekszik hogy közeledjen a Tórához, I-tenhez.
Végereményben a következtetés nagyjából hasonló, mint a pápáé. ( Arról részletesen: [link] )
Az idézetgyûjteményt három rabbi jegyzi: Oberlander Báruch rabbi, Közép-Kelet Európai Rabbik Tanácsa Elnöke ( hét gyermek édesapja ), Köves Slomó rabbi, Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség Vezető rabbi ( négy gyermek édesapja ), Báruch Myers rabbi (Pozsony), Közép-Kelet Európai Rabbik Tanácsa Alelnöke.
( [link] - a cikk vég felé. Ugyanez az álláspont olvasható az Orthodox Union, a világ legnagyobb ortodox szervezete "Orthodox válasz az egynemûek házasságára" c. cikkében - [link] )
Megjegyzés a Tóra által elõírt halálos ítélethez: a bíráskodásnak is szigorú elõírásai vannak a Tórában, konkrétan: LEGALÁBB KÉT SZAVAHIHETÕ TANÚ, hogy figyelmeztették és arra is, hogy elkövette. Sejthetõ, hogy nem volt túl gyakori az ilyen halálos ítélet.
( Ja, nekem még csak egy gyerekem van. )
Mindent összevéve a mereven elutasítókat, elítélõket asszem indokolt homofóbnak tartani.
" ha mindketten nagykorúak, mindketten halálra ítéltetnek"
és kinek kell a melegeket megölnie ezek szerint?
"kinek kell a melegeket megölnie ezek szerint?"
1) Bocs, elfeledtem egy lényegeset: a Szentély ( Második Templom ) pusztulása óta vallási bíróság ( Bész Din ) nem szab ki halálos ítéletet, mert a Szentély nélkül ehhez nincs jogosultsága.
2) Mint írtam, az ókorban sem valószínû, hogy túl gyakori lett volna, a bíráskodás szigorú követelményei miatt. ( A Talmud egy helyütt írja, hogy ha valahol 70 év alatt egynél több halálos ítéltet hoznak, ott valami nagyon-nagyon nincs rendben. )
3) Ha hoztak halálos ítéletet, az abban az idõben áltlában megkövezés volt ( esetleg nyíl - ezeket rendeli a Tóra ) és az elsõ köveket a tankúnak kellett dobnia, azután a bírónak aki ítéletet hozta, azután a közösség. ( Ez is a Tóra elõírása. ) Ezért nem lehetett nõ a bíró: a nõ feladata, hogy életet adjon, nem, hogy elvegyen.
( A polgári törvények a Tórában: A szövetség könyve: 2Móz. 20-24 fejezet - [link] ; [link] és 3Móz - [link] ( jegyzetek, magyarázatok: [link] ) )
Sziasztok, szeretnék helyesbíteni néhány értelmezést.
"„Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek!
Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek;
és amilyen mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek.”
Jézus Krisztus itt nem a megítélést marasztalta el, hanem az elítélést. A megítélés képességét maga Isten adta az embernek, hogy meg tudjon ítélni gondolatokat, helyzeteket, sőt emberi magatartásokat is. Az Jelenések könyvében az efézusi levélben Krisztus megdícséri a gyülekezetet, miszerint "Tudom, hogy nem tűröd a gonoszokat: próbára tetted, akik apostolnak mondják magukat, noha nem azok, és hazugnak találtad őket." (Jel 2.2). A hegyi beszédben Jézus Krisztus az elítélést marasztalta el, vagyis a kárhoztatást. Azt a magatartásformát, amikor ahelyett, hogy rámutatnának valakinenk a bűnére és segítséget nyújtatnának neki, azonosítják a bűnnel, hogy "te ilyen vagy", és kígyót-békát kiabálnak rá. Na, ez az, amely Isten előtt elfogadhatatlan.
"már bocs, de mióta mérvadó a Talmud meg a Tóra a keresztényeknek? a kérdés keresztény szempontból íródott, nem zsidó szempontból :)"
A Tóra azóta mérvadó a keresztényeknek, amióta Jézus Krisztus hitelesítette. Héber kánon alapvetően három nagy csoportból áll.
-Törvény (Tóra)
-Próféták
-Iratok.
Figyeld meg, hogy kezdte Jézus a hegyi beszédet:
"Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni. Bizony mondom nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű vagy egy vesszőcske sem vész el a törvényből, hanem minden beteljesedik" (Máté 5,17-18)
Krisztus máshol utalást tesz a harmadik csoportra, az Írásokra is. Tehát a héber kánon ugyanúgy mérvadó a keresztények számára is, mint a zsidóságnak, éppen ezért áll a keresztények Bibliája két részből, az Ó és az Újszövetségi Szentírásból. A Tórában nyilvánvalóan az áldozati rendszer nem érvényes már, hiszen az Krusztusra mutatott előre. Ugyanígy az Izrael polgári törvényei sem érvényesek, hiszen a kereszténység egy lelki nép. De az egészséges életmódra és az erkölcsi életre való törvények a mai napig érvényesek, hiszen Isten nem ember, hogy úgy gondolkodjon egy erkölcsi kérdés felől, hogy egyszer jónak tartja, egyszer pedig rossznak. Csakhogy hozzak egy példát: A Tóra kijelenti, hogy Isten előtt az okkulizmus elfogadhatatlan. Ez ugyanúgy megjelenik az Újszövetségben is. Így van ez a homoszexualitásal is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!