A zsinagógába bárki bemehet? (részletek lent)
Nem vagyok zsidó, de kíváncsiságból megszeretnék nézni egy misét a dohány utcai zsinagógába. Ha odamegyek-kipában- ugye senki nem fogja rajtam számon kérni, hogy valóban zsidó vagyok-e? Lehet, hogy hülye kérdés, de még sosem voltam ilyen helyen, ilyen közösségben és nem tudom mire számítsak?
És egyébként szerintetek nagyon gáz ha görög katolikusként (meg is vagyok keresztelve) megyek zsinagógába?
"Én voltam már zsinagógában, istentiszteleten. Azért azt nem mondanám, hogy csak simán be lehet menni egy zsidó gyülekezetbe. Én nem tudom, ezt mire alapozzák, akik ezt tanácsolták. "
Tapasztalat?
Vittem már hívő katolikus ismerőst a Dohányba Jom Kipurkor is (a legfontosabb zsidó ünnep), meg közös ismerős Bar Micvójára is (a fiúk férfivá avatása), kutya nem kérdezi, hogy te zsidó vagy-e, és mit keresel ott.
Elárulom, h sok zsidó ember aki nem jár rendszeresen szintén nem ismeri a szabályokat, héberül pedig még kevesebben tudnak. Pont lekésted az őszi nagyünnepeket, akkor végképp nem lettél volna feltűnő, olyankor azok is elmennek, akik amúgy soha nem teszik be a lábukat. Hidd el, ez nem olyan mint egy keresztény mise, ahol mindenki, mint a kis angyal fújja az imákat, meg a zsoltárokat, főleg nem héber nyelven, és főleg nem a magyar zsinagógákban használatos askenáz kiejtésen. Rendszerint beszélgetés is folyik (sajnos) az istentisztelet közben, sőt, jó eséllyel vkinek a mobilja is meg fog szólalni.
Úgyhogy nyugodtan elmehetsz, senki nem fog kinézni a Dohányban, és kellemetlenül sem kell magadat érezned, mert elhiheted, h lesznek olyan echte zsidók is, akiknek legalább annyira el lesznek veszve a liturgia alatt, mint te. :) A Dohány utcai főleg jó választás, a Páva utcaival már óvatosabb lennék. Oda főleg idős bácsikák járnak, akik
bizalmatlanok az idegenekkel. Én echte zsidóként mentem egyszer oda, csak kíváncsiságból, h mégis milyenek az egyéb közösségek, és mégis úgy néztek ott rám, mint a véres rongyra...
Kipában nyugodtan.
A rabbinak ugyanúgy köszönünk, mint bárki emberfiának. Szmbaton persze "Shabat shalom", vagy "gut Sabeesz" ( "jó Szombatot" ) de megteszi magyarul is, akkor "szép Szombatot" .
Sokan a gut helyett git, jiddisül, ÉK-Magyarországról honosodott kiejtés.
Nem misének nevezzük, hanem I-tentiszteletnek.
A Jom Kippur ( Engesztelô Nap ) más, mint egy szombati I-tentisztelet, Jom Kippurkor sokkal többen vannak, mint m+askor, így akkor biztos nem tünik fel, hogy valakit még nem láttak. Ráadásul - még az elôestén - az egész azzal kedôdik, hogy "megengedjük magunknak, hogy a hitehagyott is velünk imadkozzék" - ilyenkor tehát a kitért ( kikeresztelkedett, v bármi más vallásra tért ) zsidó is teljes joggal vesz részt az I-tentiszteleten. Azért, mert ez különleges: I-ten ilyenkor megbocsátja bûneinket, tekintet nélkül az illetô státusára. ( Töbségi vélemény szerint a nem zsdóknak is! )
A sokásokról: nem térdepelünk, leburulás egyevben összesen néyszer, Rosh Hasanakor ( Zsidó Újév, idén szept 15. volt ) egyszer, Engesztelô Napon ( tíz nappal késôbb ) háromszor. Egyébkor nem.
Az I-tentisztelet:
Reggeli ima ( "Sachrisz" fél - egy óra )
Tóra olvasás ( "leinolás" - " - )
Délelôtti ima ( "Muszaf" - " - )
Mind a reggeli, ind a délelôtti ima fôimádságát állva mondjuk, végig többször "Káddis" ima, azt is többnyire és a "záróimát".
A "Smá Iszrael, Adonáj elajchénu, Adonáj echod" közben jobbkézzel eltakarjuk a szemünket.
Imakönyv minden zsinagógában van elegendô, többnyire a padon, ahova leülsz. Kétnyelvû, a magyar szövegnél ott van, h felallni, le lehet ülni.
Egy másodpercen senki nem akad fenn, ha a többieket figyeled és követed, ok. Az imádkozás úgyis csendben megy, csak az idézett mondatot szoktuk hangosan. A többit csak mormolva, a Fôimádságot ( "Amida" ) csendben.
Hogy a gyerekek az egész alatt zsibonganak, azon ne lepôdj meg, nálunk a gyerek király. Persze, az Amida alatt azért ôk is diszkrétebbek, ha nem, néha rájuk szólnak, de csak az Amidá alatt. Szombaton a nevelômunka is szünetel. :)
Persze, ha beszélsz a rabbival, abból baj nem lehet.
Magasztaltassek es Dicsoittessek az UR szent neve Adonai Tsevaoth mindorokkon-orokke ; Amen v'Amen!
Shema Israel Adonai Elohenu Adonai echaD!
Baruch Shemkevod malkhuto leolam v'eD!
-v'avta et Adonai eloekha b'kol-levavkha uvkol-nafchekha uvkol-meodekha;v'ayu adevarim ael acher anokhi metsavekha ayom al-levavekha;v'chinane-tam b'vetekha uv-letekha v'derekh uv-chokhbekha uv-kumekha;uk-chartam l'ot al-yadekha v'ayu l'totafot ben enekha;uktavtam al-mezuzot b'tekha uvicharekha;
v'aya im-chamoa tichmeu el-mitsvotai acher anokhi metsave el-khem ayoml'ava et-Adonai eloekhem.....
ezutan jon Amidah-(18 aldas)
nyaron,;-morid attal!
telen,; machiv aruah umorid agechem!
--------------------------------------------------------
nyugodtan menj be az istentiszteletre!senki se fog kinezni onnet!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!