Miért nincs egyetlen történelmi bizonyíték sem Jézus létezésére?
A kérdés pontatlan, ezért megválaszolhatatlan. Az említett műben is pontosan emiatt lehet vita tárgya.
Egy dolog, hogy létezett-e ilyen nevű ember abban a korban. Itt ember alatt azt értem, hogy egy olyan valaki, aki emberként viselkedett, voltak tettei, egyesekről vannak hiteles források, másokról nincsenek. Pilátusnak is egyes tetteiről vannak hiteles források, másokról nincsenek. Nem lehet egy ember összes életének tettéről hiteles feljegyzést készíteni, találni. Ennyiben bizonyára létezhetnek olyan bizonyítékok egy Jézus nevű személy egyes tetteiről, amelyekben a megfontolt és mértékadó illetékes személyiségek egyet tudnak érteni.
Egy másik dolog és semmiképp sem keverendő az előbbivel, hogy az említett személyiség egy felsőbbrendű lénnyel (Istennel) állt kapcsolatban (fia volt, vagy megbízottja, itt most mindegy), és egy adott pillanatban hozzá távozott (mindegy, milyen formában). Bizonyíték ezekre, vagy ezek fontos részleteire nincs abban a formában, amit általában bizonyítéknak nevezünk. Sok dolgot e témában is szeretnének bizonyítéknak tekinteni, sokan vannak, akik annak is tekintik, de szintén sokan, akik meg tudják mutatni, hogy az a "bizonyíték" nem felel meg a bizonyítás általánosan elfogadott kritériumainak. Ezért erre a második dologra összességében nincs bizonyíték.
A történelmi források:
-Josephus Flavius
- Talmud
A Traktátus Szanhedrin 43/a-ban ezt
olvashatjuk:
"Peszách előestéjén végezték ki Jézust, 40 napig kiáltott így előtte a kikiáltó: 'Jézust, a názáretit megkövezésre ítélték, mert varázslást művelt, Izráelt elcsábította és hűtlenné tette Istenhez. Aki azonban mentő körülményt tud a számára, jöjjön, mondja el'. De nem
találtak mentő körülményt, és 40 napi várakozás után Peszách előestéjén kivégezték."
- Tacitus
"Christust, akitől ez a név származik, Tiberius uralkodása alatt Pontius Pilatus procurator kivégeztette, de az egyelőre elfojtott vészes babonaság újból
előtört, nemcsak Iudeában, e métely szülőhazájában, hanem a Városban [Rómában] is,
ahová mindenünnen minden szörnyű és szégyenletes dolog összefolyik, s hívekre talál."
- Ifjabb Plinius
- Suetonius
"A zsidókat, akik Chrestus bujtogatására szüntelenül zavarogtak, Claudius kiűzte Rómából."
-Mara bar Szerapion
"Mi hasznuk volt a zsidóknak
abból, hogy kivégeztették bölcs Királyukat? Királyságukat nem sokkal később lerombolták.
Isten joggal állt bosszút ezért a három bölcs férfiúért."
Ez elég?
Szia!
Az Evangéliumokon és Flaviuson kívül találhatunk még utalásokat a zsidó irodalomban is. Ezek elsősorban hitvitázó jellegűek. Talmud, amely egy zsidó szent könyv, a Szanhedrin 43-ban Jézus halálára utal. Elismert tény, hogy a Talmudnak ez a része e könyv összeállításának kezdeti időszakából származik, azaz Kr.u.70 körül.
A kortárs zsidó irodalmon túl a korban közel álló római történetírásban is találhatunk még Jézusra vonatkozó adatokat, említéseket. Tacitus egy római történész volt, aki két jelentősebb könyvet írt az első századról ("Krónikák" és a "Történetek"), mindkettő említést tesz Jézusról és a kereszténységről. A "Krónikákban" azt írja körülbelül Kr. u. 115-ben: "Egy keresztényeknek nevezet csoport össze nem egyeztethető magatartásuk végett általánosságban gyűlölték őket, nevük Krisztustól ered. Ő Tiberius uralkodása alatt halálbüntetést szenvedett, a helytartó Poncius Pilátus keze által."
Suetonius, egy másik római történész Klaudiusz császár uralmáról (Kr. u. 41-54) ezt írja: "Mivel a zsidók Rómában, a keresztények végett állandó zavargásokat okoztak Klaudiusz kitiltotta őket a városból". Itt említhetjük az ApCsel.18:2-es verset, amely arról számol be, hogy egy Aquilla és Priscilla nevű zsidó házaspárnak el kellett hagynia Rómát a zsidók üldözése miatt. Suetonius később a Néró idejében történt keresztény üldözésekről ír: " Róma leégése után....a keresztényeket is megtorlással sújtották, egy felekezet mely egy új és ártalmas (kártevő) vallási hitet vall". Az utalás egy "Krisztusiak" nevű csoport létezésére az első században, feltételezi, hogy egy Krisztus nevű személy létezett valamivel korábban ugyanebben a században.
Hasonló jelentőséget tulajdoníthatunk az ifjabbik Plinius levelének, amelyet 111-ben mint prokonzul írt Bithíniából Trjanushoz.
Figyelmetekbe ajánlom még Blaise Pascal tanúságtételét a Gondolatokban, mely világossá teszi, hogy az evangéliumoknak logikailag megközelíthető belső összefüggései vannak, melyek nagyban erősítik a hitelességüket!
Üdv. Péter
"De milyen bizonyítéknak kellene annak lenni? Hangfelvétel a Hegyi Beszédről? Serleg az ujjlenyomatával? Lándzsahegy a vérével?"
Bőven elég lenne ha neve vagy cselekedetei szerepelnének a kortárs történet írok feljegyzéseiben,munkáiban.Ha valaki ilyen hatással lett volna környezetére ilyen csodás dolgokat művelt volna evidens,hogy írtak volna róla.Az,hogy egy ilyen volumenű embert egyetlen árva sorban sem említenek meg az akkori feljegyzésekben egészen elképesztő!
A Talmud, nagy terjedelmű mintegy 700-800 rabbitól származó héber, illetve arám nyelvű gyűjteményes munka, amely az Ótestamentum egyes könyveihez fűzött magyarázatokat, zsidó vallási törvényeket tartalmaz. Ősibb része a Misna [ismétlés] amelyet i.u. 200. körül állítottak össze, és aminek második része a Gemara [befejezés] amit a IV.-VI. évszázadban szerkesztettek meg.
Misna nem tesz egyenes említést Jézusról, de annak mellékletei, - melyek ugyanabban az időben íródtak - Baraitha és Tosefta, már több helyen is említik ‘Jeshut' azaz Jézust. Nézzük mit írnak: „ Húsvét előestéjén Jeshut felakasztották. Negyven nappal a kivégzése előtt közhírré tették, hogy ‘őt megkövezik, mert boszorkányságot gyakorolt és Izraelt hitehagyásra biztatta. Aki védelmében szólni akar, álljon elő, hogy ügyében eljárjon.' De mivel senki nem jelentkezett a határidő lejártáig, Jeshut, húsvét előestéjén felakasztották! Ulla visszaválaszolta, ‘Azt feltételezed, hogy a védelmére bármit is fellehetett volna hozni? Hát nem egy Meshit [lázító] volt ő, kiről az Írás mondja, Kímélned sem szabad és titkot sem csinálhatsz belőle'. Jeshuval azonban más volt a helyzet, mert kapcsolatai voltak királyi emberekkel”. … „ Rabbiaink tanították: Jeshunak öt tanítványa volt, Matthaj, Nakaj, Nezer, Buni, és Todah“.
Tárgyilagos vallástörténészek ezt az egy bekezdést tartják elég idősnek, és függetlennek a későbbi keresztény tanítások visszahatásától nem befolyásoltnak. Ugyanis, más Baraitha és Tosefta feljegyzések Jézusról, már keresztény tanításokra való reagálás, vagy azok hatására írt megjegyzések. Ha ezek a passzusok a történelmi Jézusról szólnak, akkor nehéz velük mit kezdeni, mert az Evangéliumok Jézusát nem akasztották fel, boszorkányságról, negyven napos határidőről, befolyásos emberekkel való kapcsolatokról szó sincs a Szentírásokban. De még a Nag-Hammadi iratok sem említenek semmi hasonlót. Egzotikus neveket viselő tanítványok csak itt említtetnek, ezeket a neveket sehol máshol nem említik a zsidó-keresztény iratok.
"Bőven elég lenne ha neve vagy cselekedetei szerepelnének a kortárs történet írok feljegyzéseiben,munkáiban."
Igen, ezeket belerakták a Bibliába.
Azért, mert több száz éven keresztűl, hála a kolostoroknak és a szerzeteseknek PONTOSAN másolták, és nem változtattak rajta! ha újra fordítják, akkor mindig az eredetiből teszik azt!
ha másban nem is, de ami a bibliában le van írva, abban biztosak lehetünk
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!