Fordítási/kutatási kérdés (Dániel és a nagy kígyó)?
Utolsónak:
"Történelmi háttere teljesen elnagyolt, hibás, ami az ötödfél évszázados távlatból tulajdonképpen teljesen érthető is. Ezért azonban az egész könyv forrásértéke kérdőjeles."
>Majd mindjárt meglátjuk.
"Mégis sok történelmi téveszme ered innen, így Baltazár lakomája a perzsa betöréskor, Nebukadnézár őrülete, stb."
>Baltazár lakomája nem téveszme, hanem történelmileg hiteles leírás. Az ókori források szerint Babilonban ünnepet ültek, amikor a perzsák betörtek. Nebukadnezár őrületéről pedig Jacques Doukhan a "Titkok megfejtése" könyvében idéz egy késői ókori forrást. Ez alapján Dániel kijelentései többek, mint téveszmék.
"Baltazár (Bél-sar-uszur) nem Nebukadnézár (II. Nabú-kudurri-uszur), hanem Nabonidusz (héber Nabúnáj, Nabú-naid) fia és társuralkodója volt."
>Az ókori nyelvekben az "fiú" kifejezés használatos a későbbi leszármazottakra is. A Messiást is Dávid fiának mondják, mégsem hiszi senki, hogy ténylegesen a fia lenne.
"Babilont nem a médek, hanem a perzsák foglalták el, akiknek akkorra a médek alattvalóivá váltak."
>Dániel könyve nem állítja, hogy Babilont a médek foglalták el. Azt mondja, hogy a médek és a perzsák egyszerre, vagyis az Óperzsa Birodalom.
"A „méd Dárius” értelmezhetetlen jelző, Babilont a perzsa Cirrusz (Kurus) vette be, és ő rakta le a satrapia-szervezet alapjait is. A Dániel 9, 1. hasonlóképp: „Achasvéros”-t általában I. Xerxésszel azonosítják, de csak II. Xerxészt követte Dareiosz nevű uralkodó. Ekkor médekről már szó sem volt (i. e. 5. század), de ezidőben a zsidók is legalább engedéllyel rendelkeztek a hazatérésre, még ha nem indult is meg a nagyobb arányú áttelepülés. Dániel amúgy sem élhetett az i. e. 7. századtól az i. e. 5-ig."
>A méd Dáriusra vonatkozóan vannak elméletek, de ezzel most nem foglalkoznék. Annyit tennék hozzá ehhez a témához, hogy Baltazár személye is ismeretlen volt, egészen addig, amíg a régészeti felfedezéseknek köszönhetően bizonyítást nem nyert a létezése, ami hitelesítette Dániel könyve 5. fejezetét. A méd Dárius személye valóban rejtély.
"Dániel könyvének eseménytörténetét gyakorlatilag törésmentesen folytatja a Makkabeusok két könyve, amely i. e. 100 körü keletkezett és ezek a legkésőbbi kanonizált könyvek.A több száz évnyi távlat miatt legfeljebb az i. e. 6. századi eseményekről élő i. e. 2. századi elképzeléseket láthatjuk. A vallás i. e. 2. századi állapotának i. e. 7–6. századba való visszavetítése mindenképp anakronisztikus."
>Az a helyzet, hogy a kritikusok feltételezik, hogy Dániel könyvének jövendölései a makkabeus korról szólnak, legalábbis a próféciák abba az időszakba torkollnak. A 11. fejezetet leszámítva - amelynél jogosan vethető fel a makkabeus korra való utalás, ez nem így van. A 2. és 7. fejezet jövendöléseinél a negyedik birodalom egyértelműen Róma, tehát azoknak a szentírási szakaszoknak nem lehet folytatása az 1-2 Makkabeusok.
"Viszont a második századból visszanézni párszáz évet és utólag megjósolni kicsit olyan, mintha megjósolnám a múlt heti lottószámokat..."
>A fentiek alapján a második századi keletkezés vitatható, ami azt jelenti, hogy Dániel könyvében valódi próféciák vannak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!