Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Fordítási/kutatási kérdés...

Fordítási/kutatási kérdés (Dániel és a nagy kígyó)?

Figyelt kérdés
Már nem emlékszem pontosan hogyan de gyanús lett nekem hogy a nagy kígyó amit Dániel legyőz a Dániel 14. fejezetben valójában nem kígyó hanem valami más. Rákerestem és kiderült hogy más fordításokban nem kígyó szerepel hanem sárkány. Légyszi segítsetek kideríteni hogy mi lehet az eredeti szöveg és hogy vajon mi volt valójában ez a kígyó?
2011. szept. 19. 09:20
1 2 3
 21/21 anonim ***** válasza:

Utolsónak:


"Történelmi háttere teljesen elnagyolt, hibás, ami az ötödfél évszázados távlatból tulajdonképpen teljesen érthető is. Ezért azonban az egész könyv forrásértéke kérdőjeles."


>Majd mindjárt meglátjuk.


"Mégis sok történelmi téveszme ered innen, így Baltazár lakomája a perzsa betöréskor, Nebukadnézár őrülete, stb."


>Baltazár lakomája nem téveszme, hanem történelmileg hiteles leírás. Az ókori források szerint Babilonban ünnepet ültek, amikor a perzsák betörtek. Nebukadnezár őrületéről pedig Jacques Doukhan a "Titkok megfejtése" könyvében idéz egy késői ókori forrást. Ez alapján Dániel kijelentései többek, mint téveszmék.


"Baltazár (Bél-sar-uszur) nem Nebukadnézár (II. Nabú-kudurri-uszur), hanem Nabonidusz (héber Nabúnáj, Nabú-naid) fia és társuralkodója volt."


>Az ókori nyelvekben az "fiú" kifejezés használatos a későbbi leszármazottakra is. A Messiást is Dávid fiának mondják, mégsem hiszi senki, hogy ténylegesen a fia lenne.


"Babilont nem a médek, hanem a perzsák foglalták el, akiknek akkorra a médek alattvalóivá váltak."


>Dániel könyve nem állítja, hogy Babilont a médek foglalták el. Azt mondja, hogy a médek és a perzsák egyszerre, vagyis az Óperzsa Birodalom.


"A „méd Dárius” értelmezhetetlen jelző, Babilont a perzsa Cirrusz (Kurus) vette be, és ő rakta le a satrapia-szervezet alapjait is. A Dániel 9, 1. hasonlóképp: „Achasvéros”-t általában I. Xerxésszel azonosítják, de csak II. Xerxészt követte Dareiosz nevű uralkodó. Ekkor médekről már szó sem volt (i. e. 5. század), de ezidőben a zsidók is legalább engedéllyel rendelkeztek a hazatérésre, még ha nem indult is meg a nagyobb arányú áttelepülés. Dániel amúgy sem élhetett az i. e. 7. századtól az i. e. 5-ig."


>A méd Dáriusra vonatkozóan vannak elméletek, de ezzel most nem foglalkoznék. Annyit tennék hozzá ehhez a témához, hogy Baltazár személye is ismeretlen volt, egészen addig, amíg a régészeti felfedezéseknek köszönhetően bizonyítást nem nyert a létezése, ami hitelesítette Dániel könyve 5. fejezetét. A méd Dárius személye valóban rejtély.


"Dániel könyvének eseménytörténetét gyakorlatilag törésmentesen folytatja a Makkabeusok két könyve, amely i. e. 100 körü keletkezett és ezek a legkésőbbi kanonizált könyvek.A több száz évnyi távlat miatt legfeljebb az i. e. 6. századi eseményekről élő i. e. 2. századi elképzeléseket láthatjuk. A vallás i. e. 2. századi állapotának i. e. 7–6. századba való visszavetítése mindenképp anakronisztikus."


>Az a helyzet, hogy a kritikusok feltételezik, hogy Dániel könyvének jövendölései a makkabeus korról szólnak, legalábbis a próféciák abba az időszakba torkollnak. A 11. fejezetet leszámítva - amelynél jogosan vethető fel a makkabeus korra való utalás, ez nem így van. A 2. és 7. fejezet jövendöléseinél a negyedik birodalom egyértelműen Róma, tehát azoknak a szentírási szakaszoknak nem lehet folytatása az 1-2 Makkabeusok.


"Viszont a második századból visszanézni párszáz évet és utólag megjósolni kicsit olyan, mintha megjósolnám a múlt heti lottószámokat..."


>A fentiek alapján a második századi keletkezés vitatható, ami azt jelenti, hogy Dániel könyvében valódi próféciák vannak.

2019. máj. 24. 19:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!