Bibliamagyarázós kérdés. Válaszolnának hívők?
Olvasom a Bibliát, odáig jutottam, ahol az utolsó idézet van. Van pár dolog, amit nem értek, vagy furcsa, megmagyaráznátok?
1. Az első teremtett bolygó a Föld?
Azt írja, a csillagok a Föld után lettek teremtve. A csillagok lehetnek bolygók is, vagy olyan égitestek, mint a Nap.
Mózes I. könyve 1-16:
1,16 Teremté tehát Isten a két nagy világító testet: a nagyobbik világító testet, hogy uralkodjék nappal és a kisebbik világító testet, hogy uralkodjék éjjel; és a csillagokat.
2. Miért volt jó a meztelenség, és az, hogy az emberpár nem tudott annak szégyenteljes voltáról?
2-25 Valának pedig mindketten mezítelenek, az ember és az ő felesége, és nem szégyenlik vala.
3-7 És megnyilatkozának mindkettőjöknek szemei s észrevevék, hogy mezítelenek; figefa levelet aggatának azért össze, és körülkötőket csinálának magoknak.
3-10 És monda: Szavadat hallám a kertben, és megfélemlém, mivelhogy mezítelen vagyok, és elrejtezém.
3. Miért ravasz, ha csak állat? Nem tud emberi mértékben gondolkodni és cselekedni.
3-1: A kígyó pedig ravaszabb vala minden mezei vadnál, melyet az Úr Isten teremtett vala"
4. Miért rossz ha valaki tudja mi helyes, és mi nem? Miért csak az Isten (istenek), szellemlények kiváltsága?
3-5„a mely napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói.”
3-22 És monda az Úr Isten: Ímé az ember olyanná lett, mint mi közűlünk egy, jót és gonoszt tudván. Most tehát, hogy ki ne nyújtsa kezét, hogy szakaszszon az élet fájáról is, hogy egyék, s örökké éljen:
5. Ezekkel az angyalokkal mi történt? Végül megtértek Istenhez, vagy mivel bűnt követtek el, nincs megbocsátás alapon letaszítattak?
6,2 És láták az Istennek fiai az emberek leányait, hogy szépek azok, és vevének magoknak feleségeket
6. Az óriás miért nem lehet szellemiekben, hírnévben óriás? Az utolsó mondat erre utal, nem nagyméretű emberekre. Amikor azt mondjuk „a rock&roll óriás” konkrét személyre gondolunk, aki nem 4 méter magas, hanem ismert, a neve sokáig fennmaradt.
6,4 Az óriások valának a földön abban az időben, sőt még azután is, mikor az Isten fiai bémenének az emberek leányaihoz, és azok gyermekeket szűlének nékik. Ezek ama hatalmasok, kik eleitől fogva híres-neves emberek voltak.
7. A halakat miért nem említi? Több helyen is ír a pusztulásról, de a halakról egyszer sem.
6,7 És monda az Úr: Eltörlöm az embert, a kit teremtettem, a földnek színéről; az embert, a barmot, a csúszó-mászó állatokat, és az ég madarait; mert bánom, hogy azokat teremtettem.
8. Milyen ifjúságától? Úgy érti, hogy a teremtésétől kezdődően (ami ifjúság szóval is helyettesíthető) vagy mint „ifjú” még az emberi faj, ezért nem érett, nem képes látni cselekedetei helytelenségét?
Ha a teremtéstől fogva gonosz, nem tökéletes, ha a fiatalsága okán, akkor sem.
8,21 az ember szívének gondolatja gonosz az ő ifjúságától fogva
9. A hasonlatosság mire vonatkozik? Mert:
1. A küllem nem derül ki, és Isten nem mutogatta magát.
2. Szellemi értelemben sem hasonlatos, mivel az első emberpár is jónak és rossznak nem volt tudója: meztelenül mászkáltak, és nem tudták, hogy ez rossz.
1,26 És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.
1,27 Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.
9-6 A ki ember-vért ont, annak vére ember által ontassék ki; mert Isten a maga képére teremté az embert.
10. Csak kiemelt példa, de hogyan válhatnak ki nyelvek szerint, ha még nem volt Bábeli nyelvzavar?
10,5 Ezekből váltak ki a szigetlakó népek az ő országaikban, mindenik a maga nyelve, családja és nemzetsége szerint.
11. Ábrám kijátsza a saját feleségét a fáraónak, hogy saját életét mentse. Miért mégis a fáraó a hibás, hogy megkéri magának a nőt? Miért őt bünteti az Úr? És a leszármazottja, miért tesz aképp, ahogy ő tett?
12,12 Azért mikor meglátnak téged az égyiptomiak, majd azt mondják: felesége ez; és engem megölnek, téged pedig életben tartanak.
12,13 Mondd azért, kérlek, hogy húgom vagy; hogy jól legyen dolgom miattad, s életben maradjak te éretted
12,16 És jól tőn érette Ábrámmal, és valának juhai, ökrei, szamarai, szolgái, szolgálói, nőstényszamarai és tevéi.
12,17 De megveré az Úr a Faraót és az ő házát nagy csapásokkal, Száraiért, Ábrám feleségéért.
26,6 Lakozék azért Izsák Gérárban.
26,7 És mikor annak a helynek lakosai az ő felesége felől kérdezősködének, azt mondja vala: én húgom ő. Mert fél vala azt mondani: én feleségem; gondolván: nehogy megöljenek engem e helynek lakosai Rebekáért, mivelhogy szép ábrázatú ő.
12. Szárai küldi be az ő férjét a szolgálójához együtt hálni. De azután mégis féltékeny lesz, és sanyargatja a nőt.
16,2 Monda azért Szárai Ábrámnak: Ímé az Úr bezárolta az én méhemet, hogy ne szűljek: kérlek, menj be az én szolgálómhoz, talán az által megépülök; és engede Ábrám a Szárai szavának.
16,3 Vevé tehát Szárai, Ábrám felesége az Égyiptombeli Hágárt, az ő szolgálóját, tíz esztendővel azután, hogy Ábrám a Kanaán földén letelepedék, és adá azt Ábrámnak az ő férjének feleségül.
16,6 És monda Ábrám Szárainak: Ímé a te szolgálód kezedben van, azt tedd vele a mit jónak látsz. Nyomorgatja vala azért Szárai, és az elfuta ő előle.
13. Ez milyen apai viselkedés már?
19,8 Ímé van énnékem két leányom, a kik még nem ismertek férfiat, kihozom azokat ti hozzátok, és cselekedjetek velök a mint néktek tetszik, csakhogy ezekkel az emberekkel ne csináljatok semmit, mivelhogy az én hajlékom árnyéka alá jöttenek.
14. Őket is bűnösnek tekinti az Isten, mert saját ötletüknél fogva kb. megerőszakolták a részeg apjukat?
19,32 Jer, adjunk bort inni a mi atyánknak, és háljunk ő vele, és támaszszunk magot a mi atyánktól.
15. Miért alakult ki az „1 feleség”-elképzelés, holott a Bibliában több alaknak is több felesége van, sőt ágyasai is, pedig Isten által kiválasztott férfiúkról van szó?
25,6 Az ágyasok fiainak pedig, a kik Ábraháméi valának,
28,9 Elméne Ézsaú Ismáelhez, és feleségűl vevé még az ő feleségeihez Ismáelnek az Ábrahám fiának leányát Mahaláthot, Nebajóthnak húgát.
29,30 És beméne Rákhelhez is, és inkább szereté Rákhelt, hogysem Leát
Szia, nagyon sok a kérdés, csak belekezdek a válaszokba.
1. Kezdetben Isten teremtette az egeket és a földet (héber eredeti) a negyedik napon a világító égitestek MEGJELENTEK ami nem azt jelenti hogy akkor lettek teremtve, hanem akkor váltak láthatóvá, ahogy fokozatosan hűlt a légkör.
2. Erre több választ is fogsz kapni. Egy rövid válasz: mert nem volt benne szégyen és kéjvágy, ezért volt jó. És nem tudtak róla, mert ártatlanok és tiszták voltak mint a gyermekek.
Misztikus válasz: a meztelenség jelentése, hogy nem volt anyagi testük, olyanok voltak, mint az angyalok, és ez volt jó. A második teremtésnél is meztelen testtel indultak, de a megromlott természet miatt hamarosan be kellett fedniük magunkat.
3. A kígyó az édenkertben nem egyszerűen egy állat volt, hanem a kísértő használta fel. A Biblia később a sátánt ama régi kígyó-nak nevezi.
4. Nem rossz, de a jó és a rossz tudása hatalmas felelősséggel jár, amire az emberi faj még nem volt érett. (ma sem az.)
5. Nem tudunk sokat az angyalokról, bár Énokh könyve ír róluk, de az nem került be a kánonba, mert a legkorábbi másolat is jóval időszámításunk utánból származik.
6. Lehetett hírnében óriás, bár találtak régészek nagyméretű tárgyakat, de ezt úgy kell elképzelni, hogy az akkori korban élő átlagemberhez képest rendkívül magas. Kész.
Ami érdekesség, hogy ezek a lények az emberek és angyalok nászából születtek. Ismét Énokh könyvére utalok.
7. Nem tudom, miért nem említi.
8. Kamaszkori érés időszakára gondolj. A gonosz itt nem csak úgy értelmezhető, ahogy a mai világban értik. Néhány jelző, hogy segítsen: tisztátalan, önző, mohó.
9. A hasonlatosság a következőkben rejlik: 1. teremtő képesség,2. uralmi szerep 3. Atya- Fiú isteni kettősség az emberben: felettes én-egó vagy "kis"én. Azaz: az ember az egyetlen lény Istenen kívül aki kívülről tud reflektálni önmagára.
10. nem tudom, utána kell néznem.
12. ez a női természet velejárója a többnejű társadalmakban.
13. szar. viszont akkoriban a lánygyermek értéktelen volt az emberi társadlomban. NEM A BIBLIA ELVEI SZERINT.
14.Igen.
15. Azért, mert ahogy Jézus maga mondta: Isten akarata az elejétől fogva az volt, hogy egy férfi-egy nő. Kettejük házassága azért szent, mert Isten és az egyház viszonyát példázza. A mózesi törvények a kornak megfelelően megengedték a többnejűséget, de nem ez volt az ideális.
Amint látod, az ószvöetséget azért olvassuk, hogy tanuljunk belőle és megértsük a múltat, nem az alapján állítjuk fel a morális értékeinket. Azt az újszövetség alapján tesszük.
Tisztelettel,
Freya
Köszi a választ.
Még annyi kimaradt, hogy a kígyót utána Isten megbünteti. 3,14 És monda az Úr Isten a kígyónak: Mivelhogy ezt cselekedted, átkozott légy minden barom és minden mezei vad között; hasadon járj, és port egyél életed minden napjaiban.
A kérdésem az lenne, hogy lába volt a kígyónak, és azt vette el az Isten így büntetve magát az állatot? Mivel az állat nem tehet arról, hogy "megszállják" tán nem büntetné azért, mert ez megtörtént.
Vagy ez egy metafóra a kígyó porban csúszásával-mászásával kapcsolatban ami jelzi a Sátán sorsát is a letaszítása után?
Igen, ez valószínűleg metafora.
A kígyóknak ugyanis nem büntetés a láb nélküli élet, sokkal inkább jutalom. Rendkívül sikeres ragadozók, és igazi szabadulóművészek.
A 4-es kérdéshez írnák egy pontosabb választ, mert az sok mindent tisztába rak:
A Bibliából megtudjuk, hogy egy valóságos fáról van szó, mert a kert egyik gyümölcstermő fájaként említik (1Mózes 2:9). Mi volt az a „tudás”, amelyet ez a fa szemléltetett?
Ez a tudás előjog volt, amit Isten magának tartott fenn, és amit az ember a bűn révén maga kaparintott meg (Genezis 3:5, 22). Tehát nem mindentudás, amivel a bukott ember nem rendelkezik, nem is erkölcsi megkülönböztető képesség, ami már megvolt a bűntelen emberben, és amit Isten értelmes teremtményeitől nem tagadhatott meg. Hanem az a képesség, hogy maga döntse el, mi a jó és mi a gonosz, és annak megfelelően cselekedjen, vagyis teljes erkölcsi autonómia igénye, ami által az ember elutasítja teremtettségét. Az első bűn Isten uralkodó fensége elleni lázadás volt.
A fa tehát annak a határnak — demarkációs vonalnak — volt a jelképe, amely az ember jogkörének végét jelentette. Jogos, célszerű, sőt elengedhetetlenül szükséges volt az, hogy Isten Ádámot kioktassa ezzel a határral kapcsolatban. Ha ő mint tökéletes ember enne erről a fáról, ez részéről jól átgondolt, tudatos döntés lenne. Előre el kellene határoznia, hogy elveti alárendeltségét az isteni uralom iránt, és a saját útján kíván járni, tehát azt kívánja tenni, ami a saját döntése szerint „jó” vagy „gonosz”.
Látod, ebben a megvilágításban jobban érthető, hogy a történelemben az ember mit és miért csinál rosszul!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!