Mi van akkor, ha valójában Isten tényleg csak bizonyos embereket választott ki, és a többiek pedig nem térhetnek meg bármennyire is akarnak, majd ezért még véresen le is számol velük?
A Róma 9:22 azt írja, hogy vannak edények, a harag eszközei, akik pusztulásra készültek. Hogyan lehetne ezt másképp értelmezni?
Az evangéliumot pedig csak azok értik, akiknek megengedi Isten, hogy értsék, hiszen csak a Szentlélek által lehet megérteni, ahogy a Bibliát is. Azért is van a sok példabeszéd is, hogy csak az érthesse meg, akinek "van füle a hallásra". Ha például valaki elmegy többször templomba, de Isten nem veszi el a leplet az elméjéről, hogy megértse az igét, akkor viszont már nem mondhatja, hogy nem hallotta az evangéliumot,





"ha elfogadjuk igaznak isten létezését, akkor vagy nem mindenható, vagy nem jóságos"
Logikailag és filozófiailag inkorrekt. Ha elfogadjuk Isten létezését, akkor mindenható ÉS jóságos, definíció szerint. Aki vagy nem mindenható, vagy nem jóságos, az nem Isten.





Igen, a szent szellem által érthető csak meg egészében. Ami fontos, nem mindig betű szerint kell értelmezni, amit olvasol.
Nem Isten "készítette" pusztulásra (a szándéka szerint), hanem saját maga vált arra méltóvá. Így elmondható, hogy "pusztulásra készültek". De sehol sem mondja a Biblia, hogy Isten készítette volna ezt annak.
Egyébként az eleve elrendelés tanát azért értik félre sokan, mert egyes személyekre akarják alkalmazni, de Biblia ezt nem teszi. A Szentírásban csoportról van szó, vagyis többesszámban szerepelnek azok, akik úgymond előre "kiválasztattak".
Igen Isten jól tudta, hogy lesz egy csoport (rendelt egy csoportot), akik az első században életek és Jézussal társuralkodókként fognak szolgálni. De, hogy kik fogják személyesen alkotni ezt a csoportot, ez az egyénektől függ.










12:59
„Nem Isten "készítette" pusztulásra (a szándéka szerint), hanem saját maga vált arra méltóvá. Így elmondható, hogy "pusztulásra készültek". De sehol sem mondja a Biblia, hogy Isten készítette volna ezt annak. „
Válasz:
„Ugyan ki vagy te, ember, hogy perbe szállsz az Istennel? Mondhatja-e alkotójának az alkotás: „Miért formáltál engem ilyenre?” Nincs-e hatalma a fazekasnak az agyagon, hogy ugyanabból az agyagból az egyik edényt díszessé, a másikat pedig közönségessé FORMÁLJA? Az Isten pedig nem haragját akarta-e megmutatni és hatalmát megláttatni, és nem ezért hordozta-e türelemmel a harag eszközeit, amelyek pusztulásra KÉSZÜLTEK?” Róm.9,20-21
„Ezért tehát akin akar, megkönyörül, akit pedig akar, megkeményít.” Róm.9.18
(megkeményít: A szó értelme: alkalmatlanná tesz Isten igéjének befogadására)
„Ha Izrael fiainak száma annyi volna mint a tenger fövenye, akkor is csak a maradék üdvözül.” Róm 9.27
„Egyébként az eleve elrendelés tanát azért értik félre sokan, mert egyes személyekre akarják alkalmazni, de Biblia ezt nem teszi. A Szentírásban csoportról van szó, vagyis többesszámban szerepelnek azok, akik úgymond előre "kiválasztattak". „
A Bibliában sok helyen szerepel, hogy bizonyos embereket erre, vagy arra választott ki Isten. Ott vannak a királyok, az összes próféta, az apostolok, tanítványok, minden kiválasztás alapján történik Istennél.
Szerintem ez úgy történik, hogy vannak azok az emberek, akiket kiválasztott Isten, ők minden segítséget megkapnak, hogy biztosan megmeneküljenek. Azok pedig, akiket nem választott ki, ők sincsenek elutasítva, azt csinálnak, amit akarnak, nem zavarja ki őket senki az Istentiszteletekről, nyugodtan olvashatnak Bibliát is. Csak éppenséggel az a kérdés, hogy fognak-e Istentiszteletre járni és Bibliát olvasni maguktól, és meg fognak-e térni maguktól, anélkül a segítség nélkül, amit a kiválasztottak viszont megkapnak. „Senki sem mehet az Atyához, csak akit az Atya vonz.” A kiválasztottakat vonzza Isten, a nem kiválasztottakat pedig ugyan el nem utasítja, tehát nem jelenti ki nyíltan, hogy márpedig te nem térhetsz meg, de nem is vonzza őket. Tehát nem célzottan egyenesen utasítja el a nem kiválasztottakat, hanem olyan szívet ad nekik (megkeményíti), amivel nem tudnak megtérni, és úgy alakítja (gyerekkoruktól fogva) a körülményeiket is, ami által gyakorlatilag lehetetlenné teszi a megtérésüket.





Isten nem személyválogató!
Olvasd el az idézett Római levélből a 14-es verstől a szöveget. A fáraós történettől.
Valójában itt nem arról van szó, hogy Isten igazságtalanul lehúzna valakit és másokat meg önkényesen előnyben részesítene, szó sincs róla. Ettől a gondolattól teljesen vonatkoztass el, hiszen "nem igazságtalan az Isten" és "nem személyválogató". Próbáld úgy értelmezni az olvasottakat, ahogyan azok írva vannak szövegösszefüggésükben - miről szól ez az egész rész? A Mindenható felsőbbségéről.
Az egész részben Isten felsőbbségét szemlélteti - a 20, 21-es versekben egy hasonlattal, mely a fazekas és az általa készített agyagedények viszonyát írja le.
"Mert Mózesnek ezt mondja: „Irgalmazni fogok annak, akinek irgalmazok, és könyörülni fogok azon, akin könyörülök.”"
Ez Isten "önkényes" és szeszélyes ítélkezéséről szól? Nem, hanem arról, hogy CSAKIS Ő határozhatja meg, neki van joga és képessége hozzá meghatározni, hogy ki maradjon életben és ki nem.
"Így tehát nem attól függ, aki akarja, se nem attól, aki fut, hanem Istentől, aki irgalmaz."
Itt is arról van szó, hogy Isten felsőbbsége ellen nincs értelme lázadozni, hiszen mindenképpen Övé az utolsó szó, mi hiába kapálódzunk és hisszük az magunkról vagy másokról, hogy megmenekül vagy esetlen éppen nem!
De igazságtalan lenne ez az utolsó szó, ha (ahogy te írod) szinte csak játszadozna az emberrel. A szabad akarat SZENT Isten előtt is!
"Micsoda?! Vajon nincs hatalma a fazekasnak az agyagon, hogy ugyanabból a gyuradékból az egyik edényt tisztes, a másikat tisztesség nélküli használatra készítse?"
Itt sem arról van szó, hogy Isten egy embert eredendően a bukásra teremtett vagy úgy intézte, hogy mindenképpen elbukjon, hanem arról, hogy amint a fáraót - aki szándékosan dacolt Istennel -, "megőrzi", vagy "elkészíti" Isten a gonoszt is a pusztulásra, vagy éppen mások okulására példaként állítja.
Ehhez egy másik vers:
(2Tim 2:20) "Egy nagy házban pedig nemcsak arany- és ezüstedények vannak, hanem fából meg cserépből valók is, és némelyek tisztes célra, mások pedig tisztességet nélkülöző célra valók."
De mit mond a 21-es vers?: "Ha tehát valaki tisztán tartja magát az utóbbiaktól, tisztes célra való edény lesz, megszentelt, hasznos a tulajdonosának, minden jó cselekedetre felkészített."
Tehát akkor rajtunk múlik elsősorban, hogy milyen edények leszünk?
(Ézs 29:16) "Ó, mennyire elferdültetek! Hát olyannak kell tekinteni a fazekast, mint az agyagot? Mert mondja-e a készítmény a készítőjéről: „Nem készített engem.” És mondja-e a megformált dolog a megformálójáról: „Nem volt benne értelem.”"
Az alázatról vagy az alázat hiányáról szólnak e versek, mikor az ember fellázad teremtője ellen. Különbözőek vagyunk, különbözünk külsőleg, belsőleg, képességekben, tisztségekben (az Istennek végzett szolgálatban) és mindenben, de nem lázadozhatunk Isten ellen, hogy milyenek vagyunk, milyenek a körülményeink.





"A Bibliában sok helyen szerepel, hogy bizonyos embereket erre, vagy arra választott ki Isten. Ott vannak a királyok, az összes próféta, az apostolok, tanítványok, minden kiválasztás alapján történik Istennél."
De nem akaratuk ellenére! A szabad akaratuk figyelembevételével. Nyilvánvalóan nem robotokként kezel bennünket Isten.
Az apostolok égi elhívása viszont, mint csoporté történt.
„De igazságtalan lenne ez az utolsó szó, ha (ahogy te írod) szinte csak játszadozna az emberrel. A szabad akarat SZENT Isten előtt is!„
Nem azt írtam, hogy játszadozik az Isten az emberrel. A kiválasztás nem játék, és egyébként joga is van hozzá, azt csinál mindenkivel, amit szeretne, nem kell számot adnia érte senkinek.
Az egész Biblia a kiválasztásról szól. Eleve van egy nép, akiket Isten származási alapon megkülönböztet a többi néptől. Ezt sem reklamációnak írom, csak nem igaz, hogy nem létezik kiválasztás.
A fáraó azért nem engedte el a zsidókat, mert Isten megkeményítette a szívét. Azt is írja, hogy arra „RENDELTELEK”, hogy megmutassam rajtad hatalmamat. Istennek a szuverenitását nem lehet megkérdőjelezni, de attól Ő még kiválaszt embereket, kit erre, kit arra, és jaj annak, akit arra rendelt el születésétől fogva, hogy intő példa legyen.
Vagy gondolod, hogy Kain és Ábel, vagy Jákob és Ézsau története puszta véletlen. Miért lett Ézsau olyan szőrös mint a daróc például?(Nem mintha ez lenne a lényege a történetnek...) „ Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem.” Róm.9,13 Jaj annak, aki „Ézsaunak” születik. Mindent és mindenkit Isten rendel úgy és olyannak, amilyen, viszont a felelősség mindig mindenért az emberé.
Úgy gondolom, hogy senki nem kárhozik el a SZENT, szabad akaratából. A Sátán nem úgy szokta „elnyelni” az áldozatait, hogy előtte illedelmesen bemutatkozik az embernek, majd közli vele, hogy most szépen a halálba fogja rántani, és nem teszi hozzá azt sem, hogy ha viszont megtér az illető, akkor még megmenekülhet. Úgy nyeli el az embert, hogy az kettőt se fordul előtte, és nem szól senkinek előre, hogy hová lesz az utazás.
Mondok egy példát. Van egy 20 éves fiatal srác, akit többször elhív a barátja egy keresztény gyülekezetbe, de ő mindig halogatja a dolgot, nem megy el. Aztán egyik hétvégén egy átmulatott éjszaka után, hazafelé túl gyorsan vezet, és meghal autóbalesetben, 20 évesen a pokolba kerül. Szerinted ez a fiatal srác a pokolba akart kerülni szent önszántából? Nem. Éva, amikor szakított az almából szentül meg akart halni? Nem, átverte a kígyó. A szabad akaratából tette, amit tett, és meg is lett a következménye, de sem ő, sem az a 20 éves fiatal nem akart meghalni önszántából. Abban, hogy mindenki a szabad akaratából (saját kérésére) kerül a pokolba, annyi igaz, mint, amit a kígyó mondott: „Bizony, nem haltok meg.” Igaz is, meg nem is, de inkább nem.





07:57 vagyok
ez igaz a bibliára, meg úgy általában az összes vallásos, tudományos könyvre is. szerintem égessünk könyveket.
11:02
azért mert ő meg vallásos.
12:14
ez logikailag és filozófiailag 2 pontos is hibázik (bár ilyen hangzatos kifejezéseket nincs értelme használni, mert a fiozófia logikán alapszik)...
1 isten fogalma sokféle lehet, nem következik belőle e két tulajdonság. bármi istennek nevezhető szinte, többnyire azonban egy természetfeletti intelligenciához kötik
2 a "keresztény istenről" beszéltem, nem lehet valaki jóságos aki kiirtja a föld élővilágát, vagy mindenható sem, akinek problémát okoz az emberekkel való kommunikálás, ha meg magárahagyta az emberiséget, katasztrófák, betegségek, nyomor van a földön, valamelyik a kettő közül mindenképp kiesik.
tudom hogy ilyenkor jönnek a kifogások hogy dehát az emberek csinálják... persze kíváncsi vagyok miért az ember hibája egy halvaszületett csecsemő, vagy miért kell meghalni mindenkinek ádám bűnei miatt. ezekre eddig 1 keresztény se tudott választ adni, most sem várok kielégítő választ
mellesleg ha tudná is cáfolni ezt valaki, az embert akkor is isten teremtette, úgy a sátánt is, tehát minden rossz forrása isten.
12:59
a bibliával az a baj, hogy nagyon sok helyen nagyon sokféleképp lehet nem szó szerint értelmezni.





Szia!
Ajánlom figyelmedbe Jeremiás próféta könyvének 18. fejezetét, onnan is az első hat verset. Innen veszi a példát Pál apostol is. A Jeremiás prófétának adott kijelentésből megérthetjük, hogy Isten minden emberért munkálkodik, és minden emberi életből a lehető legtöbbet hozza ki. Fontos megjegyezni, hogy a példában nem a fazekas rontotta el az edényt, hanem az agyag bizonyult formálásra alkalmatlannak. Nem Isten rontja el az emberi életet, hanem az ember áll ellen Teremtője akaratának, és ezzel meghiúsítja Isten üdvözítő szándékát. Mennyire képtelen magatartás az, amikor a teremtmény szembeszegül Alkotójával! Milyen könnyen megvalósulnának Isten tervei, ha valóban elismernénk Őt életünk felett álló uralkodónak! Isten – élve teremtői jogával – azok életét is felhasználja, akik elutasítják Őt, ez azonban nem jelent üdvösséget az ellenszegülők számára.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!