Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hol tévednek a történészek...

Bölcsek köve kérdése:

Hol tévednek a történészek Jézus születési évének meghatározásakor?

Figyelt kérdés

Két idézet Grüll Tibor ókortörténész professzorától, az MTA doktorától ( [link] ):


"A történetírás és az igazság/hazugság viszonyának kérdése gyakorlatilag egyidős a műfaj kialakulásával."

"A „hamis történetírás” vagy paradoxográfia jelensége ma is létezik, elsősorban a legnépszerűbb műfajban, a filmen."


Mint ismeretes, a Dionysius Exiguus szerzetes által megalkotott keresztény időszámítás kezdete (ab urbe condita 754) hamis információ volt...


Felmerül néhány fontos további kérdés a címmel kapcsolatosan:


1, Megfelel-e a valóságnak az az állítás, hogy Nagy Heródes i.e. 37 - 4-ig uralkodott?


2, Megfelel-e a valóságnak az, hogy a "Monumentum Ancyranum (Res Gestae Divi Augusti)" szerint Augustus császár által a római állampolgárok (cives Romani) számára elrendelt népszámlálást (lustrum-ot) és a nem római polgárok számára (no cives Romani) végrehajtott összeírást (census-t; Lukács 2,1-2) ab urbe condita 746-ban, azaz i.e. 8-ban folytatták le?


3, Mikor volt az a teljes holdfogyatkozás, amikor Nagy Heródes néhány lázadót megégettetett?


4, Szentírásnak (autentikusnak) vehető-e Lukács azon állítása, miszerint a census-kor Szíriában Kviriniusz (Publius Sulpicius Quirinius) lett volna a helytartó?


5, Mi lehetett az az égi jelenség, amit Máté (2,2) emlegetett?


6, Miért ölette meg Nagy Heródes az összes fiúgyermeket 2 éves korig (Máté 2,16)? Miért nem csak az újszülötteket?


Aki ezekre a kérdésekre megfelelően megalapozott válaszokkal tud szolgálni, az szerintem tisztában kell legyen Jézus pontos születési idejével.


Itt felmerülhet még egy kérdés:


Érdeke volt-e valaha is az érintetteknek, vagy a tudományos intézményeknek, hogy ez megoldódjon?



aug. 2. 18:31
1 2 3 4
 1/34 anonim ***** válasza:
15%
Nem tévednek a történészek ezzel kapcsolatban.
aug. 2. 18:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/34 anonim ***** válasza:
4%
Nem mindegy? Írni bármit lehet
aug. 2. 19:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/34 anonim ***** válasza:
44%

Abban, hogy figyelmen kívül hagynak megtörtént próféciákat, és dátumokat magyarázhatnak úgy, hogy más jelentése lesz egy szándéknak, mint amit Isten gondolt, vagy íratott.

PL Jézus megjelenésének időpontja összhangban kell lennie Dániel próféciájával.

Tehát ha a megadott időpontot másként számolják, akkor más dátum jön ki, mint ami valós, így a többi prófécia is veszít a valóságából.

aug. 2. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/34 szp72 ***** válasza:
69%

1, Megfelel-e a valóságnak az az állítás, hogy Nagy Heródes i.e. 37 - 4-ig uralkodott?


A történészek többsége mindenesetre ezt tartja a legvalószínűbbnek. Éppenséggel lehetséges a tévedés.


2, Megfelel-e a valóságnak az, hogy a "Monumentum Ancyranum (Res Gestae Divi Augusti)" szerint Augustus császár által a római állampolgárok (cives Romani) számára elrendelt népszámlálást (lustrum-ot) és a nem római polgárok számára (no cives Romani) végrehajtott összeírást (census-t; Lukács 2,1-2) ab urbe condita 746-ban, azaz i.e. 8-ban folytatták le?


Ha valaki, akkor a kormányzat csak tudja mikor rendelt el népszámlálást.


3, Mikor volt az a teljes holdfogyatkozás, amikor Nagy Heródes néhány lázadót megégettetett?


Nem mindegy? Mi van ha nem is volt holdfogyatkozás, vagy nem is volt ilyen kivégzés? Mi köze ennek Jézus születéséhez.


4, Szentírásnak (autentikusnak) vehető-e Lukács azon állítása, miszerint a census-kor Szíriában Kviriniusz (Publius Sulpicius Quirinius) lett volna a helytartó?


Valószínűleg a hagyományos Lukács értelmezés hibás, vagyis másképp kéne fordítani.


Hagyományos fordítás: "Azokban a napokban történt, hogy Augusztusz császár rendeletet adott ki, hogy az egész földkerekséget írják össze. Ez az első összeírás Quiriniusz, Szíria helytartója alatt volt."


Újabb értelmezésben: "Azokban a napokban történt, hogy Augusztusz császár rendeletet adott ki, hogy az egész földkerekséget írják össze. Ez az összeírás mindazt megelőzően történt, hogy Quiriniusz, Szíria helytartója lett."


Ugyanis Quirinusz alatt is volt egy kisebb, helyi jellegű népszámlálás, ami a zsidókat is érintette és köztük súlyos zavargásokat okozott. Vagyis Lukács valójában azt akarta mondani, hogy az Augustus féle népszámlálást, ne keverjük össze a nagyon is hírhedt Quirinus félével.


Természetesen az is lehetséges, hogy Lukács tévesen azt gondolta, hogy Quirinius már az első népszámláláskor is Szíria helytartója volt. Azt mindenesetre pontosan tudta, hogy több összeírás is történt.


5, Mi lehetett az az égi jelenség, amit Máté (2,2) emlegetett?


Azt mondják, hogy talán a Jupiter és a Szaturnusz együttállása, ami I.e.7-ben is valóban megtörtént.


6, Miért ölette meg Nagy Heródes az összes fiúgyermeket 2 éves korig (Máté 2,16)? Miért nem csak az újszülötteket?


Talán mert a napkeleti bölcsek, azaz pogány csillagjósok nem azonnal, hanem két évvel később jöttek.

aug. 2. 20:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/34 szp72 ***** válasza:
26%

@ "Aki ezekre a kérdésekre megfelelően megalapozott válaszokkal tud szolgálni, az szerintem tisztában kell legyen Jézus pontos születési idejével."


Szerintem minden hozzáértő tudja, hogy Krisztus születése valószínűleg I.e. 7-re tehető.

aug. 2. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/34 A kérdező kommentje:

"Szerintem minden hozzáértő tudja, hogy Krisztus születése valószínűleg I.e. 7-re tehető."


Nekem erről más a véleményem...

aug. 3. 21:57
 7/34 szp72 ***** válasza:
39%
Akkor bizonyára nem vagy hozzáértő.
aug. 3. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/34 A kérdező kommentje:

Válasz a 4. bejegyzésre:


"A történészek többsége mindenesetre ezt tartja a legvalószínűbbnek. Éppenséggel lehetséges a tévedés."


Én is az utóbbi mondatodat tartom valószínűnek.



"Ha valaki, akkor a kormányzat csak tudja mikor rendelt el népszámlálást."


Ez így van. A Lukács 2,1-2-ben említett census-t ab urbe condita 746-ban, azaz i.e. 8-ban folytatták le.



"Nem mindegy? Mi van ha nem is volt holdfogyatkozás, vagy nem is volt ilyen kivégzés? Mi köze ennek Jézus születéséhez."


Természetesen nem mindegy, hogy az a teljes holdfogyatkozás i.e. 9-ben, vagy i.e. 5-ben történt, ugyanis Josephus Flavius rendkívül lényeges információval szolgált ezzel a kutatók számára. Nevezetesen hogy említést tett a Heródes halála előtt valamennyivel (néhány hónappal) bekövetkezett holdfogyatkozásról és arról is, hogy nem sokkal később a zsidó Peszách ünnep előtt röviddel távozott el az élők sorából.



"Ugyanis Quirinusz alatt is volt egy kisebb, helyi jellegű népszámlálás, ami a zsidókat is érintette és köztük súlyos zavargásokat okozott. Vagyis Lukács valójában azt akarta mondani, hogy az Augustus féle népszámlálást, ne keverjük össze a nagyon is hírhedt Quirinus félével.

Természetesen az is lehetséges, hogy Lukács tévesen azt gondolta, hogy Quirinius már az első népszámláláskor is Szíria helytartója volt."


A lustrum-ot és a census-t párhuzamosan tartották i.e. 8-ban. Szinte biztos, hogy Lukács információja téves arra nézve, hogy az említett census megtartásakor Quirinius lett volna Szíria helytartója.



"Azt mondják, hogy talán a Jupiter és a Szaturnusz együttállása, ami I.e.7-ben is valóban megtörtént."


Manapság ez egy szinte általánosan elfogadott hipotézis. Csakhogy ennek semmi köze nem volt a betlehemi csillaghoz...



"Talán mert a napkeleti bölcsek, azaz pogány csillagjósok nem azonnal, hanem két évvel később jöttek."


Egy kétéves gyermeket nem szoktak bepólyázva jászolba fektetni. Más volt Nagy Heródes motivációja.

aug. 3. 22:25
 9/34 szp72 ***** válasza:
61%

@ 2A Lukács 2,1-2-ben említett census-t ab urbe condita 746-ban, azaz i.e. 8-ban folytatták le."


Augustus I.e 8-ban rendelte el, de az egyes tartományok csúszhattak a végrehajtásban, legalábbis a történészek számolnak ezzel a lehetőséggel.


@ "Természetesen nem mindegy, hogy az a teljes holdfogyatkozás i.e. 9-ben, vagy i.e. 5-ben történt, ugyanis Josephus Flavius rendkívül lényeges információval szolgált ezzel a kutatók számára. Nevezetesen hogy említést tett a Heródes halála előtt valamennyivel (néhány hónappal) bekövetkezett"


Lehet, hogy én vagyok a hülye és nem értem mit magyarázol. Ha Josephus adata egyáltalán pontos, akkor az csak Heródes halálának idejét segít meghatározni, de Jézus születéséhez semmi köze.


@ "Szinte biztos, hogy Lukács információja téves arra nézve, hogy az említett census megtartásakor Quirinius lett volna Szíria helytartója."


Valószínűleg semmit nem értesz abból, amit magyarázok. Lukács több összeírásról is beszél, szerinte Jézus az "első" összeíráskor született. Azonban az "első"-nek fordított görög szó, a "proté" nem csak azt jelenti, hogy "első", hanem hogy "mindenekelőtti", "mindent megelőző".


Tudjuk, hogy Quirinius is elrendelt egy helyi népszámlálást I.sz.6 körül, amely a zsidókat is érintette és súlyos zavargásokhoz vezetett (v.ö: ApCsel 5,37). Vagyis könnyen lehet, hogy Lukács valójában csak annyit akart mondani, hogy a császári népszámlálást ne keverjük össze a kicsit későbbi, nagyon is hírhedt Quirinius félével.


Tehát a Lk 2,2 így is fordítható: "Ezen összeírás mindazt megelőzően történt, hogy Quirinius Szíriát kormányozta."


@ "Manapság ez egy szinte általánosan elfogadott hipotézis. Csakhogy ennek semmi köze nem volt a betlehemi csillaghoz..."


Lehet hogy igen, lehet hogy nem. Milyen alapon mondod, hogy nem?


@ "Egy kétéves gyermeket nem szoktak bepólyázva jászolba fektetni. Más volt Nagy Heródes motivációja."


Ki mondta, hogy a kétéves Jézuska be volt pólyálva?

aug. 4. 20:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/34 A kérdező kommentje:

"1, Megfelel-e a valóságnak az az állítás, hogy Nagy Heródes i.e. 37 - 4-ig uralkodott?"


Szerintem nem felel meg a valóságnak.


Személyével kapcsolatosan részletes beszámolókat találunk a híres zsidó történetírónak, Josephus Flavius-nak a könyveiben. Több, általa pontosnak vélt évszámra is hivatkozik némely történéssel összefüggésben. A "Zsidó régiségek"-ben ("Die jüdische Alterthümer") írja, hogy Augustus (Octavian) császár Heródest a görög időszámítás szerint a 184. olympias (olimpiai játékok) évében nevezte ki Rómában Júdea királyává, ami i.e. 44-ben (776 - 183x4 = 44), azaz -43-ban kellett megvalósuljon.


Josephus Flavius elmondása értelmében Heródes a jeruzsálemi Templom átalakításához, uralkodásának 18. évében, tehát i.e. 27-ben fogott hozzá. Ezzel szemben a zsidó történetíró egy másik könyvében a Templom átépítésének kezdetét Heródes királyságának 15. évében jelölte meg. A Josephus-tól származó két egymástól 3 évre eltérő információ valószínűleg annak a három évnek tudható be, ami Heródes Rómában történt megkoronázása és Jeruzsálem elfoglalása (királyságának tényleges kezdete) között telt el, ezért joggal feltételezhető, hogy ugyanarra az évre célozhatott az író, mégpedig az i.e. 27. évre, ami 19 évvel előzte meg Júdea királyának halálát. A jeruzsálemi Templom felavatására ∼i.e. 17-ben kerülhetett sor, Jézus születése és Heródes halála előtt 9 évvel. A Templom átépítésének tényleges kezdete feltételezhetően 2-3 évet eltolódott, mivel a zsidók attól tartottak, hogy a nem zsidó származású király esetleg megszegi a nekik tett ígéretét, és átépítés helyett lebontja azt. Heródes a megnyugtatásuk érdekében csak akkor adott engedélyt a bontási munkálatok megkezdésére, miután már a teljes átalakításhoz szükséges összes anyagot a helyszínre szállították, a kőfaragáshoz és egyéb építési tevékenységhez szükséges ismeretekre kellőképpen felkészítették a mestereket, és 1000 zsidó pap számára pedig beszerezték a papi ruhákat.


Josephus Flavius megadása alapján Heródes a királlyá koronázását követő 37. évben halt meg, azaz i.e. 8-ban, 34 évvel Antigonus (a Hasmoneus dinasztia utolsó uralkodója) meggyilkolása, és öt nappal fia (Antipater) kivégzése után.


Josephus Flavius rendkívül lényeges információval szolgált a kutatók számára azzal, hogy említést tett a Heródes halála előtt néhány hónappal bekövetkezett holdfogyatkozásról és arról is, hogy a zsidó Peszách ünnep előtt röviddel távozott el az élők sorából. A ma még használatos "történelmi kronológiát" hosszú évszázadokra visszamenőleg építették fel, aminek megalkotásánál kizárólagosan csak az olyan információk számíthattak megbízható és biztos támpontnak, melyek égi eseményekre (például nap- és holdfogyatkozás) hivatkoztak. Ilyenek hiányában akár több év eltérés is lehetséges a tényleges időpontoktól. A hetvenedik életévében járó Heródes már súlyos beteg volt, ezért a zsidó törvényismerő Júdás és Mátyás a tanítványaikat arra bíztatták fel, hogy a király utasítására a Templom főbejárata fölé felhelyezett aranyból készült sast verjék le onnan és rongálják meg, merthogy a mózesi törvények tiltják az ilyen díszek ottani alkalmazását. Miután a tanítványok végrehajtották ezt, Heródes elfogatta és megégettette őket Júdással és Mátyással egyetemben, mégpedig egy holdfogyatkozás alkalmával.


Az itt tárgyalt holdfogyatkozás egy Jeruzsálemből is jól látható teljes holdfogyatkozás volt, ami i.e. 9.11.28-án ( [link] ) valósult meg.


(Részletesebben itt, a források pontos megadásával: [link] )


Folytatás következik!

aug. 5. 21:06
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!