Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Az Istennő-kultusz vagy az...

Az Istennő-kultusz vagy az Istennő követése mégis miféle vallás?

Figyelt kérdés

Nemrég egy angol kérdés-válasz oldalon találkoztam egy emberrel, aki így hivatkozott magára. Önmagára transznemű nőként tekint és azt állította, hogy az ő vallása egy hedonista vallás és nem tiltja a szabad szexet, az egy éjszakás kalandokat, az önkielégítést, meg hogy drogozik és alkoholt is fogyaszt partikban... Itthon is találkoztam egy ilyen jellegű mozgalommal, bár az visszafogottabb volt, ott nem hedonizmussal találkoztam, hanem helyette mindenféle "new age spiri", esetleg kicsit "ezós" dolgokkal.


Szerintem ez eléggé a mindenféle femináci eszmékből indul ki... Ha monoteizmusban vagy henoteisztikus panenteizmusban gondolkodunk, akkor egyetlen Isten van és benne egyaránt megvannak mindkét nem legcsodásabb tulajdonságai, utóbbinál ezeket az aspektusokat meg is testesítik igen nagy számban (pl. hinduizmus). Ha politeizmusban, akkor meg van egy csomó isten, akik között vannak férfiak és nők is, illetve általában párban vannak.


Nem értem mit akarnak ezzel felmutatni... Általában valami nőt, lányt, asszonyt központba helyező vallásról álmodoznak, amit egyesek az őskorba helyeznek (még az ókor elé), mások szerint végigkísérte a történelmünket, csak ádázul küzdöttek ellene (ezért részesítenek kimondottan nagy kultuszban különböző világvallásokban szereplő női alakokat, mint például Mária Magdalénát). A gond csak annyi, hogy ilyen soha nem volt. Nem kétlem, hogy voltak akár az ókorban is nagyon fontos női istenségek, de olyan vallásról speciel nem tudok, ami szinte teljesen a nőiségre koncentrált volna. Mindig ott voltak a férfi istenségek is és sok esetben még fontosabb szerepet kaptak. Szintén badarság, hogy eredetileg Mária Magdaléna ugyanolyan, ha nem fontosabb lett volna, mint Jézus, meg hogy eredetileg Sakti Parvati fontosabb volt, mint Síva, meg hasonlók. Először is a kezdetektől fogva egyértelmű minden közösségben, hogy Jézus Krisztus volt a megváltó, ebben még a gnosztikusok is egyetértettek. Szintén semmilyen bizonyítékunk nincs arra, hogy Jézusnak lett volna felesége, arra meg aztán pláne nem, hogy Mária Magdolna lett volna, az meg már csak ráadásban nevetséges, hogy ő is isteni természetű lett volna. Sem az apokrif, sem a kanonikus bibliai szövegek nem írnak erről. Sőt, Jézus egy vándortanító volt, valószínűleg lehetett valamilyen kapcsolata az esszénusokkal (Keresztelő Szent János révén) és a názír fogadalmat tett emberekkel is, akiknél létezett a cölibátus. Sakti Parvati és Síva kapcsolatában mindketten egyenrangúak és egymást egészítik ki, mint Brahman vagy Ísvara egyik aspektusának férfi és női fele, ugyanakkor az egész teológián belül még mindig Brahma, Visnu és Síva a főaspektusok. Már a történelmi védikus vallásban (már a mai értelembe vett hinduizmus előtt) is már kijárt nekik a kimondott tisztelet.


Ezzel nem akarom ledegradálni a nők szerepét a világvallásokban, ott van például Szűz Mária, Májádévi és Pradnyápáramita, valamint Tára, Mirjám, Hulda, Sára, Hágár és mások (beleértve például Mária Magdolnát), akiket mindig is tiszteltek teljesen jogosan, sőt, a nem antropomorf istenségeknek nincs is emberi értelemben nemük, hanem mindkét nem legszebb tulajdonságait magukba foglalják (hisz eleve az ábrahámi vallásokban Isten saját hasonlatosságára teremtette az ember férfinak és nőnek), viszont egyszerűen hülyeség azt állítani, hogy valaha is nagyobb szerepe lett volna a nőiességnek ezen vallásokban. Ez nincs így, mindig is a két nem felett álló kérdésekkel foglalkoztak, ezáltal mindkét nem szépségeit magukba foglalták. Az éppúgy hülyeség, mint amikor valaki szerint a vallás csak a férfiakról szól. A vallás magasabb szintű kérdésekkel foglalkozik, minthogy kinek mi van a bugyogójában. Az már tud spirituális lenni, ha ez a két nem egymásba szeret és egymást szolgálják kölcsönösen mindvégig, de önmagában egy nemi szerv nem.


Mégis mi ez? Mi értelme van? Kik találták ki, honnan származik az ötlet? Mikor jelent meg? Milyen tanításai vannak nagy általánosságban (lehet, hogy én értettem valamit félre...)?



2023. szept. 5. 23:55
1 2
 11/17 A kérdező kommentje:

#10.

Nem is a történettudomány foglalkozik a vallások igaz voltával... Ez filozófiai kérdés és minden emberre egyéni hitére van bízva hogy mit fogad el és mit nem. Attól még, hogy létezett történelmileg Buddha, Jézus stb. még nem tény, hogy igazuk is lett volna. Ezt mindenki maga dönti el, hogy számára igazuk volt-e.


Ugyanakkor világi szempontból is teljesen nevetséges kitalálni egy vallást, aminek semmilyen történeti gyökerei nincsenek. A világvallások közös vonása, hogy eléggé régi tradíciók maradtak fenn bennük. Ez a new age esetén nincs jelen.

2023. szept. 9. 17:33
 12/17 anonim ***** válasza:

#11

"Nem is a történettudomány foglalkozik a vallások igaz voltával"

Nem, viszont a történelem bizonyítja a vallások hamisságát.


"Ez filozófiai kérdés"

Hogyne és mikor akarunk arról beszélni, hogy mi igaz és mi nem?

Attól hogy filozófia, még nem old fel a logikai hibáktól és a hasraütés szerű metódustól.


"minden emberre egyéni hitére van bízva hogy mit fogad el és mit nem"

Szóval teljesen felesleges.

Miért? Mert ha valaki az igazat keresi nem a hitet fogja használni.

Vak vezet világtalant.


"még nem tény, hogy igazuk is lett volna"

Pontosan.


"Ezt mindenki maga dönti el, hogy számára igazuk volt-e."

Ez igaz, viszont baromság.

Mire jó a hit?


"nevetséges kitalálni egy vallást, aminek semmilyen történeti gyökerei nincsenek"

Minden vallásnak vannak gyökerei, viszont 3500 év alatt nem változnak ideológiák, értelmezések főleg fordításokon keresztül?

Emellett mindenkire rábízzuk hogy hogyan értelmezi és kapsz pl. több ezer keresztény szektát.

Ez hogyan produktív vagy értelmes?


"Ez a new age esetén nincs jelen."

Dehogynem.

Ami a new age előtt volt, azt úgy használják ahogy akarják.

Modern keresztény hívők is ilyenek. Csak kiválasztják mit fogadnak el és mit nem és kész.

2023. szept. 10. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 A kérdező kommentje:

#12.

Hol bizonyítja? Akkor egy vallásos történész vagy sz@r történész vagy sz@r hívő?


Ha ennyire egyértelműen hamis, akkor miért nem antiteista a világ nagy része? Még az ateizmus (tehát a nem-hit) sem többség, nem hogy az antiteizmus (tehát, akik azt állítják, hogy biztosan nem igaz).


A Buddha például kimondottan nem a vak hitre tanított, hanem a tanainak kitapasztalására.


A new age most jelent meg és semmiféle történelmi előzménye nincs. Ezért kritizálják, buddhista, hindu, zsidó, keresztény, muszlim és taoista vezetők is.

2023. szept. 10. 18:20
 14/17 anonim ***** válasza:

"Hol bizonyítja? Akkor egy vallásos történész vagy sz@r történész vagy sz@r hívő?"

Ott pl. ha a szent könyvek évre pontosan jósolnak és később kiderül hogy nem jól számolták ki az isteni jóslatot.

Vagy pl. meg nem történt eseményekről, akár olyan eseményekről mesélnek amelyeknek nyomot kellett volna hagynia maga után és semmit sem találunk.


"Ha ennyire egyértelműen hamis, akkor miért nem antiteista a világ nagy része?"

Ha a kereszténység valós, akkor miért nem mindenki keresztény?

Ha a Korán igaz, akkor miért nem mindenki muszlim.

Ha a zsidóknak van igazuk, miért nem mindenki zsidó?

Jaaah hogy idáig nem gondolkodtunk el?



"A new age most jelent meg és semmiféle történelmi előzménye nincs."

Dehogynem.

Mivel ez egy gyűjtő fogalom, ezért ezt így nem hiszem, hogy kinelentheted.

2023. szept. 12. 16:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 A kérdező kommentje:

#14.

A bibliai és koráni próféciák épp, hogy annyira pontosak, hogy voltak akik azt állították, hogy a megtörtént esemény után jegyezték le a szöveget későbbi betoldásként. Ugyanakkor ezen a próféciákkal kapcsolatos egyetemes elméletekre a szövegkritika több helyen rácáfolt. A védikus próféciákról, jövendölésekről nem tudok sokat, pedig sokat foglalkoztam a Hindusztáni-félsziget őslakos civilizációinak, illetve az árja népek kultúrájának fúziójával és a védikus korszakkal, védikus vallással, valamint az Upanisadok megjelenésével és a korai hinduizmusból kifejlődő vallások történetével (buddhizmus, dzsainizmus).


A szentiratok egy jelentős részét már az ókorban sem értelmezték szó szerint. Például a teremtéstörténeteket, az özönvízről szóló mítoszokat stb. Már az ókori ember is tudta, hogy lehetetlen, hogy a világ 6 24 órából álló nap alatt jött volna létre. Szintén vannak művészi szimbólumokkal átitatott történetek, beleértve Jónás és a cet történetét. Bibliai és koráni idősík alapján három nagy részre bonthatjuk az időszalagot a Héber Biblia történetei kapcsán: Ádámtól Ábrahámig nincs semmilyen jellegű történelmi alapja vagy nyoma, ez a korai ókor emberének mitikus elképzeléseit tükrözi az őt körülvevő dolgok eredetével kapcsolatban. Ábrahámtól a bírák koráig változó a történetek eredete. Vannak egyértelműen mitikus történetek és történelmi emlékeket tartalmazó történetek is, ugyanakkor jellemző a kettő ötvözete: valamilyen történelmi emlékeket átmitologizáltak, megszépítettek, felnagyítottak stb. Angolul erre van egy szakkifejezés, a mnemohistory. Erre kiváló példa József története, amit számtalan történész (pl.: Amihai Mazar, Israel Kohl, Israel Finkelstein, Richard E. Friedman, Manfred Bietak stb.) szerint a hükszoszok bevándorlása, a keletről folyamatosan érkező szemita népek, valamint a hükszoszok hatalomra kerülése és uralkodása inspirált, illetve a történet ennek az emlékéből származhat minden bizonnyal. Szintén hasonló mondjuk egy történelmi Mózes, Jetró vagy Áron személye, akinek eléggé fontos szerepe volt a bibliatudomány szemszögéből, illetve a Tetragrammaton Kánaánban való feltűnésében (a kutatók széles körben egyetértenek abban, hogy ez a bizonyos Jah gyökkel rendelkező isten nem kánaáni eredetileg, hanem délről érkezett, ahol egyiptomi források egy bizonyos sémita nomád néphez kötik, akik a Sínai-félsziget, Szeír, a Negev, Transzjordánia, az Arab-félsziget északnyugati csücskének térségében éltek, akikről írt például Amihai Mazar, Donald B. Redford, Anson Rainey, Israel Kohl vagy épp Mark S. Smith). Ugyanakkor kb. a bírák kora legvégétől és a királyok korától kezdve konszenzus van a történészek között abban, hogy történelmi alappal rendelkező történetekről van szó, ugyanakkor teológiai tartalommal átitatva és sok esetben itt is megjelentek bizonyos sarkítások, uralkodók iránti dicsőítés stb. Dávid király történetiségét például ma már egy értelmes régész sem kérdőjelezi meg, mivel 150-200 évvel később már említik az egész házát még csak nem is izraelita forrásban. A kérdés pusztán annyi, hogy valóbban létezett-e az egységes monarchia vagy csak Júda uralkodói voltak. A többség szerint létezett egy elmaradott, a bronzkori válság után fel-felocsudú, szegényes egyesült monarchia (lásd: Amihai Mazar módosított hagyományos kronológiája, az unokatestvére, William G. Dever kommentálása a bírák és királyok koráról, Eilat Mazar, Yigael Yadin vagy éppen Yosef Garfinkel leletei). Néhányan vitatták (pl. Finkelstein). Újszövetség és a Korán Újszövetséggel párhuzamba állítható szakaszai kapcsán érdemes megjegyezni, hogy Keresztelő Szent János, Mária, Jézus, az apostolok, Pilatus stb. történetiségét senki nem tagadja a szaktekintélyek körében. Kb. olyasmi Jézus történetiségének tagadása az akadémiai körökben, mint a "kitalált középkor" elmélet, a rejtélyes elsüllyedt kontinens feltételezése, ahonnan minden fejlett civilizáció kapta a tudását... Persze a csodák nem a történettudomány kereteibe tartoznak, azt vagy elhiszed vagy nem. Simán tarthatod Jézust József fiának, aki vallásfilozófiával foglalkozott, megkeresztelkedett Jánosnál, tanítványai voltak, hasonlókat tanított, mint ami az evangéliumokban le van írva, majd üldözték a korában furcsa, új tanai miatt. A Korán kizárólag muszlim része pedig még közelebb történt napjainkhoz és Mohamed létezése, családi kapcsolatai stb. bizonyosak szintén a történészek körében. A Védák története szintén kb. ennyi, ha nem több, bár most rettenetesen lebutítva írtam a témáról. Ismerjük a Biblia és a Korán vastagságát... Ki lehetne fejteni az egészet ötször olyan vastag könyvben, sőt... A Védáknál... Nos... Az Aveszta szintén érdekes. Zarathusztra/Zoroaszter létezett a történészek szerint, ugyanakkor a pontos keltezése rettenetesen bizonytalan. Vannak, akik a Kr. e. 2. évezredre keltezik, míg mások a Kr. e. 1. évezred közepére. A világi történettudomány nem ferdít semelyik irányba normál esetben (persze vannak vallási fanatikusok és radikális antiteisták is, akik a saját világnézetük által motiválva kutatnak és eleve van egy kép, amit bizonyítani akarnak, de az ellenérveket nem veszik számításba). Elmondja, hogy Noé, Sém, Jáfet, Khám, Matuzsálem, Sámson, Herkules, Hanumán, Szucsandra stb. nem létezett földi alakként, ugyanakkor Dávid király, Illés, Ézsaiás, Jeremiás, Zoroaszter, a Buddha, Keresztelő (Szent) János, Jézus, az apostolok, Mohamed vagy épp (Szent) István király, esetleg 'Abdu'l-Bahá történelmi személyek voltak, még akkor is, ha kötődnek hozzájuk olyan hiedelmek, melyek nem a történelem tárgykörébe tartoznak. És nyilván van a kettő közötti státusz: valószínűleg történelmi alapjuk volt, ugyanakkor cseppet sem pont olyanok voltak, mint ahogy visszaköszönnek a hagyományokban, szentiratokban vagy a vallási épületek festményein/szobrain/domborművein és valószínűleg a jelentőségük, szerepük pusztán apró töredéke volt a nekik tulajdonítottnak. Az ő történetiségük attól függ, hogy hogyan értelmezzük őket. Mint egy személy, akinek ez volt a neve és valami fontosabb tette miatt szabályosan kultusza lett vagy szó szerint az a személy, akiről olvashatunk.


Történelmet (is) tanulok, illetve ez az egyik kedvenc kutatási területem a történelemben, szóval ezzel nem nagyon lehet átbaltázni.


De, belegondoltam. Csakhogy az antiteizmus egyik alapvető tézise, hogy teljesen nyilvánvaló, hogy nem létezik semmilyen természetfeletti erő és sokan azt a gondolatot is magukénak vallják, hogy a vallás/hit szinte egy szellemi betegség. Az antiteizmus ez alapján nem vél valamit, nem nem hisz valamiben, hanem állít. Nyilván ez magába foglalja a nem-hitet is, ugyanakkor annál sokkal többet is. A művelt ateista, a keresztény, buddhista, muszlim, zsidó stb. nem állítja, hogy neki biztosan igaza van. Ő hiszi, hogy igaza van vagy éppen nem hisz valamiben. Ezzel nyilván jár egyfajta szubjektív meggyőződés, viszont hit, illetve nem-hit alapú. Itt nem spektrumokról van szó, ahogy azt Richard Dawkins elképzelte. Ugyanakkor ebbe már nem akarok belemenni, mivel nagyon mélyen filozófia, vallásfilozófia, vallásszociológia, sőt, teológia is valamilyen téren. Ez alapján jogos a kérdésem: ha ennyire nyilvánvaló, hogy a vallások tévednek, akkor miért egy csekély kisebbség az antiteizmus az egész földön és miért vallják a vallásokat művelt, tudós emberek közül is sokan, valamint miért nem istentagadók, miért nem állítók az ateisták sem? Tudom, hogy nem hiteles érv a tömegekre való hivatkozás, ugyanakkor meglehetősen egoista azt állítani, hogy biztosan nekik van igazuk ilyen arányok mellett. Legalábbis szerény véleményem szerint.


Nincs történelmi gyökere a new age-nek. Használ történelmi szimbólumokat (a Buddha-szobortól kezdve az Ankh-kereszten/hurkos kereszten át az angyalok szobraiig), ugyanakkor nincs semmiféle hagyománya, ami a múltba visszavezethető lenne. Nem vezethető vissza semmiféle szenthez, jógihoz, buddhához, prófétához, avatárhoz, messiáshoz. A new age gyűjtőfogalom, ugyanakkor van laza kapcsolat az ilyen közösségek között, illetve nyilván minden gyűjtőfogalomhoz tartozáshoz vannak bizonyos "kritériumok", amelyeknek meg kell felelni. Ez itt sincs másként és bizony ez is egy általánosan megtalálható, közös jellemző.

2023. szept. 12. 22:54
 16/17 anonim ***** válasza:

"A bibliai és koráni próféciák épp, hogy annyira pontosak, hogy voltak akik azt állították, hogy a megtörtént esemény után jegyezték le a szöveget későbbi betoldásként."

Hamis, kérnék szépen egy darab próféciát.

2023. szept. 16. 13:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 A kérdező kommentje:

#16.

Például Rudolf Bultmann műveit ajánlom. Önmaga világi evangélikus volt, de gyakran voltak olyan mértékű túlkapásai, hogy azt ateista bibliakritikusok is elvetették.


Babiloni fogság? Például? Asszír hódítás?

2023. szept. 16. 17:18
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!