Miért van az, hogy több világvalláshoz is kapcsolódnak rejtélyes, tudomány által nem magyarázható csodák? Lehetséges, hogy a bahá'í hitnek van igaza?
Csoda csak akkor lehet valami, ha azt alaposan átvizsgálják minden eddigi tudásunkkal együtt, tudományos, objektív eszközökkel és megbizonyosodunk róla, hogy nincs neki semmilyen tudományos magyarázata, de még csak lehetséges magyarázat sincs rá. Ezért nem csoda objektíven egy baleset túlélése, mivel erre van matematikai esély. Persze egy ember számára, a saját életében lehet ez is "csoda", hisz hihet benne, hogy önmagában csoda, hogy minden ennyire szerencsésen alakult, pont így. Meg persze az is kritérium, hogy valóbban megtörtént (pl. szinte a biztos halálból egyetlen éjszaka alatti teljes felépülés vagy tényleg létezik a tárgy, dokumentálták stb.) és nem csak az XY akar egy kis hírnevet. Sok ilyen van a modern korban is. Ezek azért vannak, hogy a hívő embereket megerősítsék a hitükben.
A gond (ha ez gond egyáltalán) csak annyi, hogy ilyenek nem csak egyetlen valláshoz kapcsolódnak. Nyilván rengeteget hallunk a kereszténységgel kapcsolatos csodákról, de hasonlók történtek a buddhizmus, a hinduizmus, a zsidó vallás, az iszlám, de ha jól tudom, még a taoizmus berkein belül is. Mi alapján vetnénk el ezeket? Lehetséges, hogy ebben a kérdésben leginkább a bahá'í hitnek van igaza?
Én nem vagyok bahá'í, keresztény vagyok, ugyanakkor például Nagy Gergelyhez hasonló módon nem tartom ördögtől való gondolatnak, hogy más kultúrák, vallások is próbálkozhattak Istenhez közelebb kerülni és elvégre lehetséges, sőt, szerintem valószínű is, hogy voltak olyan emberek, akiknek sikerült meglehetősen közel kerülniük Istenhez, úgy, hogy nem voltak zsidók és keresztények (például Zarathusztra).
#1.
Csak két példa rögtön, ami eszembe jutott: guadalupai Szűz Mária vagy a szentostyán megjelenő szívizom.
Ezeket tudományosan sehogy nem magyarázzák a tudósok. De voltak olyan gyógyulások is, amelyeknél az orvosok biztosra állították, hogy nagyjából hány napja van hátra. Szó szerint halál és élet között lebegett már az illető. Aztán hirtelen teljesen felépült, mindenféle testi vagy szellemi károsodás nélkül.
A gyógyulások: Jártam egy ideig egy karizmatikus gyülibe, millió ilyen sztorit hallottam, de nem ismertem senkit, akivel megtörtént volna. Mindegyik "egy ismerős ismerősével" történt, aztán kiderült, hogy ugyanaz a pár történet jár körbe, és senki nem tudja pontosan, ki a forrás. Sőt, egyszer olyat is láttam (nem Magyarországon), hogy a "gyógyító alkalom" alatt kiment egy vak nő a színpadra, és ott helyben visszanyerte a látását. Senki nem ismerte, és utána se jött vissza. Ez az átlátszó átverés már nekem is sok volt, többet nem mentem.
Voltak igazi beteg ismerőseim is ott, egy baleseti sérült kislány nagyon-nagyon beteg volt, de nem gyógyult meg.
Ezek tudomány által alaposan átvizsgált csodák voltak. Én többször is hallottam róluk.
Miért ne szeretné? Egyiptomban volt egy elég hosszú... Előtte még Szt. II. János Pál pápa templomot épített egy jelenés tiszteletére. A guadalupei Szűz egy keresztény, jelentős munkát végzett, később szentté avatott, azték férfinak jelent meg, majd a köpenyén is megjelent a püspök előtt. Ez a könyen a mai napig nem festett el, pedig a fizikusok szerint ilyen körülmények között pár év alatt elfeslett volna. Emellett a Mária-ikon az emberi test hőmérsékletét mutatja minden hőmérséklet alatt, a szeme a fényre úgy fókuszál, mint az emberé és a fizikusok, művészettörténészek, kémikusok, biológusok megállapították, hogy nem festett kép.
A bahá'i hitnek sok tanítása megegyezik más világvallások tanításával, ugyanakkor számos olyan helyes alapelvet, elgondolást is tanítanak ami egyedi ugyan a vallások között, de általános etikai jellege miatt nem is igazán vitatott csak mások nem hangsúlyozzák.
A csoda vallási élmény, vallásos tapasztalat, amit a hívők átélnek, csodaként élnek meg. Ez nem igazán természettudományos kérdés, hanem hittudományi és vallástudományi. Nem attól csoda valami, hogy nem tudjuk megmagyarázni (hiszen akkor nagyon sok csoda lenne), hanem attól, hogy transzcendens élmény kapcsolódik hozzá, csodaként, kinyilatkoztató eseményként, átformáló-üdvözítő hatású élményként éli át a hívő a jelenséggel való személyes találkozását. A csoda az emberben keletkezik és bármilyen esemény kiválthatja, Isten bármiben megnyilvánulhat a hívő számára, sőt az előtte még nem hívő számára is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!