Miért támadják egyesek a vallásokat olyan dolgokkal, amelyek nem is valósak? Miért követnek el sokan szalmabáb érvelést?
Nemrég találtam egy angol oldalt "Az Igazság Egyháza" névvel (gondolom egyértelmű, hogy nem épp a vallási kérdésekben mérsékelt emberekhez tartozik, mivel egy nem szektás hívő vagy egy nem harcos ateista soha nem állítja, hogy igaza van, max. azt mondja, hogy "hisz" vagy "nem hisz" valamiben). Az oldalon találtam is egy olyan cikket, ami azzal próbálta támadni az ábrahámi vallásokat, hogy a piramisokat nem zsidók építették. Csak fogtam a fejem... A Biblia és a Korán sehol nem írja azt, hogy a piramisokat vagy a szfinxet zsidók építették volna. Már csak azért is lehetetlen, hogy ilyet írjon bármelyik, mert ekkor még izraelitákként, előtte meg héberekként hivatkoztak erre a népre. Szintén anakronisztikus, hogy a piramisok az óbirodalmi időszak alatt épültek, míg jelentős szemita népesség a középbirodalmi időszak második felétől kezdve, az újbirodalmi időszak alatt volt Alsó-Egyiptomban, különösen a Nílus-delta környékén és a Sínai-félszigeten, de akkor szinte folyamatosan a hükszoszoktól kezdve, még Nagy Ramszesz (vagy II. Ramszesz) fáraó, sőt Merneptah fáraó alatt is. A piramisokat és szfinxet építő izraeliták képe alapvetően a gyerekeknek készült egyszerűbb rajzfilmekből, illetve egyes emberek téves kijelentéseiből fakad. Gyakorlatilag ezzel nem a Bibliát, meg a Koránt cáfolták, hanem a gyerekfilmeket, aminek eleve nem a régészeti és teológiai értekezés a célja. Egyetlen képzett hívő sem gondolja, hogy a piramisokat valóbban héberek építették volna. Az is teljesen nyilvánvaló, hogy szakértő emberek építették őket fizetségért. A vicc az egészben, hogy a támadásukat olyan régészek, történészek munkáival próbálták igazolni, mint Mark Lehner, meg Amihai Mazar. A gond ezzel csak annyi, hogy mindketten elfogadják a kivonulás történelmi magját, alapját, úgy gondolják, hogy valószínűleg csatlakozhatott a korai protoizraelitákhoz egy Egyiptomból menekülő a Bibliában leírtaknál jóval kisebb népesség, akik aztán átmitologizálták és jelentősen felnagyították az egészet, Mózesből, mint törzsi vezetőből (akinek egyébként egyiptomi neve van, csak a népetimológia miatt lett héber eredet tulajdonítva neki) meg lett egy túldicsőített diplomata, törvényadó, politikus, próféta, "pap", "király" alak, ahogy George Washingtont is el kezdték egy idő után már népi szentként tisztelni, már nem is csak világi, hanem vallási kultuszok kereteiben is. Egyébként sok régész tartja így. Szóval a cáfolat eleve valótlan, hisz amennyiben kontextusában vizsgáljuk a szöveget, akkor eleve nem várhatunk el történelmi igényt (ez még Hérodotosznál, meg az egyiptomi írásos feljegyzésekben sincs meg), de maga a fő támadási pont is valótlan, hisz valójában SEHOL nem írnak erről a szentiratok.
Szintén teljesen tipikus, amikor egyesek azzal vádolják a vallásokat, hogy egyfajta antropomorf istenséget imádnak. Meg, hogy idióta, aki hisz a bolygók között sétáló, hosszú szakállú férfiban. Aki igazán trendi, még a hímsovinizmus vádját is hozzácsapja ehhez. A gond csak annyi, hogy szerintem még a szektások sem hisznek ebben.
Szintén nevetséges, amikor azzal támadják a hívő embereket, hogy a tudomány bebizonyította, hogy a világot nem teremthette senki úgy, ahogy különböző szentiratokban le van írva. Rossz hírem van: szerintem szintén még a szekták sem értelmezik szó szerint ezeket a történeteket, hisz emberi gyengeséggel lettek írva, egy még kevésbé fejlett világban. Néztem egy ateista videóját az Athosz-hegyről és kijelenti, hogy ő egyáltalán nem hívő és furán néz azokra, akik szerint egy Noé nevű férfi akkora bárkát épített, hogy minden állatból volt rajta... A gond csak az, hogy senki nem érti szó szerint. Történelmi kontextusban kell vizsgálni a történetet, amiből a Fekete-tenger környéki területek elázásaira, meg a világon mindenhol jelenlévő, ellenséges esőzésekre és áradásokra kell következtetni, amit sok nép mítoszvilága felhasznált.
Miért jó az egyeseknek, hogy készítenek egy hamis képet a vallásokról és valójában azt támadják? Miért jó az egyeseknek, hogy olyan dolgokkal támadják a vallásokat, amit valójában nem is állítottak?
#12
"Nem látom hol van a test. Hol a szakállas férfi a Bibliában?"
Az antropomorf azt jelenti, hogy a szerző fizikai alakként képzeli el istent, és ez egyértelműen átjön a fenti idézetekben. Ha nem akarod látni, nem baj, úgyis csak ventillálni jöttél ide, nem azért mert kérdezni akartál valamit.
#21.
A vaskori izraelita vallásban sem volt semmiféle képábrázolás, mivel úgy tartották, hogy a frigyláda felett trónol láthatatlan alakban. Volt neki rengeteg formája, az álló kő is ilyen volt, ahogy a virágzó ág (Áron vesszeje) és a tűz (égő csipkebokor vagy a menóra) is. Fizikai testet soha nem képzeltek el neki, ahogy most is írtam. Nincs olyan régészeti lelet, ami egyértelműen alátámasztaná a Isten idolatrikus megformálását Izraelben. Baálról, Hathorról kerültek elő ilyenek. Izrael Istenéről miért nem? Az izraeliták egy időben más népek isteneiben is hittek. Azokat ábrázolták is. A sajátjukat soha. A Bibliában, ahol megjelent (pl. Ábrahámnak) ott mindjárt három fizikai alakot is használt. Akkor melyik az övé? Történetesen nem egy idős férfi volt.
Nekem az a bajom a keresztényekkel, kérdező, hogy valahányszor beszélek az egyikkel, mindig kiderül, hogy ő nem is úgy gondolja a vallást!
Még két egyforma emberrel nem találkoztam, mindegyik másképp hiszi.
De akkor melyik az igazi?
Vagy több milliárd féle kereszténység van?
#24.
Ez a filozófiában is így van.
De megsúgom: egyetlen kereszténység volt, csak azért az emberek egyre jobban szétnyálazták és egyre több ellentét lett. Ha csak a proto-ortodox kereszténységről beszélek, akkor létrejöttek a patriarchátusok: Rómában, Konstantinápolyban, Jeruzsálemben, Alexandriában és Antiochiában, valamint a birodalmon kívüli, valamint keresztény közösségek: Etiópiában, Indiában és Örményországban. Kicsit később még hozzájött a moszkvai patriarchátus is. Aztán jöttek a zsinatok és egyre több egyházszakadás lett. Legelőször Antiochia nagy része szakadt ki az asszír/arámi ortodoxia képében. Majd jött Etiópia, Örményország, India és az alexandriai patriarchátus (később kopt keresztények) távoztak az antikhálédóni álláspontjaikkal. Aztán jött a nagy egyházszakadás kelet és nyugat: Konstantinápoly és Róma között. Belőlük lettek később a keleti ortodoxok (pl. görög ortodoxok és pravoszláv ortodoxok) és a római katolikusok. Mindeközben Jeruzsálem jelentősége csökkent. A keleti katolikusok meg keleti ortodoxok voltak, akik aztán visszatértek a pápához. Aztán a nyugati kereszténységen belül, tehát a római katolicizmuson belül jött a reformáció Luther Márton és Kálvin János vezetésével, amivel létrejött a két fő protestáns felekezet a lutheranizmus és a kálvinizmus, meg még mellettük párhuzamosan az anglikanizmus és más kisebb irányzatok is, például anabaptizmus. Az anglikanizmust aztán megint továbbreformálták és lett belőle metodizmus. Az anabaptizmusból meg baptizmus és megjelentek az unitáriusok is. Aztán ezekből nőttek ki főként később különböző szekták. Ezek csak a proto-ortodox irányzatok. Akkor még nem beszéltünk a gnoszticizmusról, az arianizmusról stb.
Egyetlen kereszténység volt, ugyanakkor mindegyik történelmi felekezet szerint lehet a történelmi felekezetek bármelyikével üdvözülni. A kérdés csupán annyi, hogy melyik a "legjobb". Van egy rakat dolog, amiről nem ír a Biblia, például liturgia, szertartások, bizonyos bibliai részek magyarázata és vannak Biblián kívüli tanok is (pl. predestináció, szentek tisztelete), amelyeket nem tudunk objektíven, literálisan elvetni vagy követni. Erről az egyén hite dönt. Történelmi felekezetek alatt a 6 fő patriarchátus leszármazottait, a Római Birodalmon kívüli korai közösségek leszármazottait (pl. Örményországban és Etiópiában lett a leghamarabb államvallás a kereszténység), valamint a klasszikus reformáció egyházait értjük (református, evangélikus, anglikán, metodista stb.).
#26.
Szerintem inkább nektek kellene elgondolkodni azon, hogy miért egy kisebb, teljesen eltérő csoport véleményét vetítitek ki a világnépesség egy nagy részére.
Én sehol nem mondtam, az ne lenne igazi, ellenben elismertem mindvégig, hogy van néhány ilyen közösség is. Bár olyan valóbban létezik, hogy valaki objektíven, szempontok szerint megnézi, hogy valami valóbban megfelel-e a definíciónak. De én ilyet se csináltam.
"van néhány ilyen közösség is"
Mint mondtam: nem ez a baj. Az a baj, hogy a pár milliárd keresztény pár millió módon képzeli el a hitét. Tehát jó esetben van néhány ezer ember, aki - legalább nagy vonalakban - ugyanazt gondolja. De teljesen ugyanazt senki.
Márpedig akkor ez igen jó eséllyel egy nem valós, nem létező dolog.
#28.
Mert miért? A hit lényege pontosan ugyanaz a kereszténységben: a Teremtő Isten úgy szerette a világot, hogy saját fiát áldozta fel az emberek bűneiért. Ennyi és nem több. Minden más másodlagos. Ezt a történelmi egyházak alá is írják azzal, hogy nem csak egy felekezeten keresztül lehet üdvözülni.
Maradjunk abban, hogy már abban is vita van, hogy ők egylényegűek-e, vagy sem. És ez nem csak egy lényegtelen kis vita, hanem komolyan kellé is választja a kereszténységet.
Arról már ne is beszéljünk, hogy az isten már a teremtés előtt is remekül tudta, hogy mi lesz, és bármi mást is csinálhatott volna.
Például egyszerűen meg is bocsáthatott volna, további öldöklés nélkül. A bűnt is ő hozta létre, szóval ez az ő akarata - amit amúgy bármikor meg is tud változtatni. Egy másodperc alatt el tudna tüntetni minden bűnt - ÉS IGEN: a szabad akarat TELJES tiszteletben tartásával EGYÜTT.
Mivel ezt nem teszi meg, már ebből is nyilvánvaló, hogy ő nem létezik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!