logosz (gör. 'beszéd, szó, értelmes fogalom'; lat. verbum): szó, ige. - 1. A filozófiai gondolkodásban a logosz természetét először Hérakleitosz kutatta. Platónnál a logosz 'megalapozott igazságot tartalmazó kijelentés'. Arisztotelésznél 'kimondott szó', 'gondolat', 'gondolkodási képesség', 'fogalom', ami jelentést hordoz, de hozzá kell érteni a beszélőt, amit beszél és akihez beszél. A logosznak tehát kapcsolata van a gondolkodással és a beszéddel. A sztoikusoknál a logosz isteni erő, amelynek a mindenség a létet, az értelmességet és a törvényszerűséget köszöni. - 2. a Szentírásban Isten igéje, az evangélium. Dogmatikailag a legfontosabb hely János evangéliumának előszava (Jn 1,1-14), ahol a logosz=Jézus Krisztus, és János 1. levele, mely az „élet igéjé”-ről szól (1,1). - A Jn 1,1-14 a következőket állítja a Logoszról: isteni személy, léte örök, Istennél volt és istenségében azonos az Atyával, ő a Fiú; a teremtésben minden általa lett; ő az élet és a világosság hordozója az emberek számára; megtestesült és emberré lett, hogy a maga isteni életében (kegyelem, üdvösség) részesítse az embereket. - Sok szövegkutató ezt a részt (1-16) már előbb meglevő himnusznak veszi, amit János beleillesztett kv-ébe. Erre vall az is, hogy a logosz név a későbbiekben nem vonatkozik Krisztusra. A szó ker. használatának eredetéről azonban vita van. A megtestesülés említése miatt nem lehet gnosztikus eredetű. A szöveg mondanivalója az, hogy a logoszban öröktől fogva meglevő kegyelmi javak a megtestesülésben váltak hozzáférhetővé az emberek számára. Könnyű megérteni, hogy az ősegyh. Isten Szavának tekintette Jézust magát is, aki Isten szavát és akaratát mint a végső idők kinyilatkoztatását és az üdvösség föltételét hirdette. Jézus szavainak éppen Jn-ban különös súlya van (4,41; 5,24; 8,31; 10,35; 12,48; 14,23; 15,3; 17,14). Ez azonban önmagában még nem magyarázza meg a logosz nevet. Gondolnunk kell a Zsid kezdő szavaira is, ahol a végső kinyilatkoztatás a Fiú által jön, aki által az Atya a világot teremtette, s aki az ő lényegének képmása, a mindenség örököse, s így fölötte áll minden teremtménynek. Hasonló gondolatokat vet föl a Kol 1,15-20 is. A Jel 19,13 is beszél az Isten Szaváról, aki megjelenik, hogy véglegesen győzzön. Ez a kép visszamegy a Bölcs 18,15-höz és Dán 7,14-hez. Így a Jn 1: közölt logosz-kép nem idegen az ap. Egyh. teol-jától. - A magyarázók keresik a vallástört. hátteret is. Valami hasonlót lehet találni a bölcsességi irod-ban. Az isteni bölcsességnek megvan a szerepe a teremtésben és az üdvösség rendjében (Jób 28,12-28; Bár 3,27; Péld 3,19; Bölcs 7,12; Sir 1,1-10). A bölcsesség a választott népben lakást vesz (Sir 24,8-10). A késői zsidó irod. olykor az Isten szavát (memra) is megszemélyesítette. János terminológiájának azonban a legnagyobb hasonlósága az alexandriai Philóval van, bár a tartalmi különbözőség feltűnő. Philó ui. átveszi a gör. fil. logosz-fogalmát, és arra használja föl, hogy áthidalja vele az űrt Isten és a világ között. A logoszt úgy tekinti, mint a teremtés közvetítőjét, de az nála nem isteni személy, és hiányzik a megtestesülés gondolata is. A gnosztikusok is beszélnek egy logoszról, mint az üdvösség közvetítőjéről, de a megtestesülés gondolata tőlük is idegen, és annak hatásaira sem gondolnak. Összefoglalásként tehát azt lehet mondani, hogy a logosz-krisztológiában földolgozott tartalom az ósz-i bölcsességi irod-ból ered, de azt hellénista ker-ek a személyes logosz nevével fejezték ki, aki egyúttal az Atya örök Fia. - 3. Dogmatörténeti téren az 1-3. sz. atyáinak tanítása az első kísérlet arra, hogy a teremtés és az üdvrend kijelentéseit rendszerezzék. Elmélkedésük háttere a gör. fil., elsősorban a sztoicizmus és az újplatonizmus, akiknél a logosz-spekuláció a valóság megértésének eszköze volt. A logosz a mindenség értelmes princípiuma, azért tőle függ a világ léte, megismerhetősége, fiz. és erkölcsi törvényszerűsége. A hasonlóság megvan az ember szellemi ténykedésében is: először megfogalmazza a szót, azután kimondja. Az atyák tudták, hogy az Istennél öröktől létező logosz nincs a világhoz kötve, hanem transzcendens. Amellett létét úgy kellett magyarázniuk, hogy az egyisten-fogalom ne szenvedjen kárt, bár pl. Jusztinosz még nem tudta elkerülni a szubordináció látszatát. Az ap. atyák közül elsőnek Antiochiai Szt Ignác alkalmazza Krisztusra a logosz nevet (Levél a magnésziabeliekhez 8,2), s arra gondol, hogy benne Isten egész szava, egész kinyilatkozása megjelent, éppen szentháromsági eredete miatt. Az apologéták (Jusztinosz, Athenagorasz, Theophilosz) számára a logosz a valóság kristályosodási pontja: ő mint az Atya teljes Szava, maga is Isten, a teremtményekkel szemben az Atya oldalán van, ő az egyszülött Fiú. A logosz név is szellemi eredetét mutatja. Az Atya mindig értelmes (logikus), azért a logosz mindig nála van. Azt azonban még nem tisztázták, hogy az örök nemzés, a fiúság, a teremtés, a küldetés, az emberré levés hogyan viszonylanak egymáshoz. Itt került bele a vitába a gör. fil. tétele a szó megfogalmazásáról és kimondásáról. Az arianizmus hatására jelentkezett olyan fölfogás is, hogy az Atya öröktől fogva megfogalmazza a logoszt, de csak a teremtéssel kapcsolatban mondja ki. Ezt a föltételezést azonban már Szt Ireneusz elutasította. A teol. stabilitást a niceai zsin. hozta: a logosz egylényegű az Atyával. Benne az Atya öröktől fogva önmagát mondja ki, azért mindenben egy vele. Mint az Atya Szava és Képmása testesült meg és lett az emberek világossága.