Mi tévők lennétek a helyemben?
Meg vagyok keresztelve de ennyi. Nincsenek meg a különböző beavatásaim. A Katolikus hit tetszik is meg nem is. Olyan mint egy jó ruha ami kicsi. Vagy éppen szúr a cetli benne, ez a gyónás. Nagyon félek gyónni nem tudom miért. Egy idegen előtt kitárulkozni?
Keletti vallások nem érdekelnek csak Krisztus! Viszont a reformátusság nekem nagyon rideg! A katolicizmusban a burjánzás tetszik az évezredes keveredés.
Szeretném gyakorolni, de félek ezektől.
Miért nem lehet csak elmenni hittanra? Misére?
Miért kell ezt túlbonyolitani?
am hiszek a felszabaditási teológiában is!
Maradjak külön utas vagy vegyem fel a szűk ruhát ami szúr is?





A gyónástól nem kell félni, mert igazából hatalmas megkönnyebbülést és nagyon mély, s jó érzés ad. Lényegében ez egy olyan kegyelem, amiért sok igazán mélyen hívő protestáns irigykedik is kicsit a katolikusokra (már többen is mondták). Nem véletlen, hogy bizonyos formában még az evangélikusok is gyakorolják. Luther, a reformáció elindítója halála előtt is meggyónt.
Egyéni bűnök pedig minden felekezetben vannak, hol ilyen, hol olyan. Mivel a katolikus Egyház a világ legnagyobb vallási felekezete, ezért számszerűen nyilván több fordul elő, egyébként arányaiban semmivel se több, mint máshol. De nézd meg, Jézus apostolai között is, a 12 legközelebbi tanítványa közt is ott volt Júdás, aki elárulta Őt. Sőt János kivételével szinte mind elfutott.










Helyedben én a vallások igazságtartalma iránt érdeklődnék, én azt tettem és mondhatom nagyon kielégítő eredménnyel. Katolikus szülők neveltek, hasonlóképpen mint neked tetszett nekem ez a vallás meg nem is. Kicsi gyerek koromban Istent úgy képzeltem el mint egy barátságos, megbízható szüleimhez hasonló, csak éppen sokkal hatalmasabb nagybacsi, aki közel volt, akire lehetett számítani, de akit sohase láthattam. Vasárnaponként jártam misére de az egész szertartásból csak az evangélium volt az, ami igazán érdekelt. Elképzelésem azóta sokat változott.
Igen a ruha bizony kicsi, ez a vallás túlszervezettségének tulajdonítható, a hívek nem kapnak elég szabadságot, a vallás szinte mindenbe beleszól. A szúró cetli a gyónás pedig túl erőltetett. Jézus belátta, hogy a bűntudat az ember lelki, szellemi fejlődésének utjában áll. Hogy attól feltétlen meg kell szabadulni, a korabeli zsidó hitvilágban csak Isten volt az, aki a bünöket megbocsáthatta, az emberek maradtak szenvedni a büntudat terhe alatt. Ezt látva Jézus kiküldte tanítványait, hogy enyhítsék azok terhét akik őszintén megbánták bűneiket.
A keresztény előjárók ezt félre értve nemhogy enyhitették a bűntudat terhét, inkább még gyarapították a bűnök elkövetésének lehetőségét, szinte mindenből bűnt csináltak.
Nem kell túlbonyolítani, menj nyugodtan misére, hittanra, ha úgy érzed, hogy szükséged van rá, de ne feledkezz meg saját kutatásról az igazság iránt, még akkor se ha lesznek akik ezt nem jó szemmel látják.
Ami a felszabaditási teológiát illeti, szerintem az ugyancsak nagyon félreértett dolog. Jézus valóban felszabadította azokat, akik tanítását komolyan veszik, de nem a bűneiktől, sem azok következményeitől, hanem az ön-tudat szánalmas állapotától. E dolgokat nem lehet átruházni valaki másra, nagyon helytelen magyarázat az, hogy az Atya küldte volna saját egyszülött fiát közénk véres martalékul, méghozzá csak azért, hogy kiengesztelődhessen. Képzeld csak el Jézus tanítványainak lelkiállapotát, mikor az első alkalommal találkoztak vele azon emlékezetes nap után, mikor a kereszten látták meghalni. (Ön-)tudatuk akkor kibővült egy embertársuk lehetőségeinek láttára, aki isteni kiléttére ébredve a Krisztust hozta kifejezésre.





Szia
Ha nem szeretnél szűk ruhát viselni, fogadd el Krisztus meghívását:"jöjjetek hozzám mindnyájan, akik keményen fáradoztok, és súlyos terheket cipeltek, és én felfrissítelek benneteket. Vegyétek magatokra az igámat, és tanuljatok tőlem, mert én szelíd és alázatos vagyok, és fel fogtok frissülni. Mert az én igám kellemes, és az én terhem könnyű.” Máté 11:28,29





"Nem véletlen, hogy bizonyos formában még az evangélikusok is gyakorolják."
Hat ez az, hogy nem nagyon gyakoroljak, pedig lehet, csak nem kotelezo.
Az anglikanoknal is igy van ("all can, none must, some should", mindenkinek lehet, senkinek nem kotelezo, van akire raferne), teljesen az egyenre van bizva. Allitolag az angol romai katolikusok ugy gyonnak, hogy gyorsan, 3-4 perc, es tobb, eleg generikus dolgot sorolnak fel (-paraznalkodtam, nem bocsatottam meg, nem vigasztaltam meg valakit). Mig ha egy anglikan elmegy gyonni, egy baja van es azt eleg konkretan el akarja meselni.
De teljesen elhiszem, hogy vannak reformatusok, akik orulnenek, ha nekik is lehetne. Igazabol ez egy kicsit szokas kerdese is - ha katolikuskent no fel valaki, akkor termeszetes a gyonas. Ha valaki reformatus, akkor nemigen gondol ra, arra sztem biztos nem, hogy ezt neki rendszeresen kellene. Mert arra kondicionaljak, hogy a lelkesz, az egy ember, es a hivo es Isten koze minek allna egy masik ember.










jah meg mielőtt elkezdenéd a dolgaid talán olvasd el a bibliát, tudod ó és újtestamentumot is sorban.
Meg valahogy az írásodból az jön le, hogy nem érdekel, hogy igaz amiben hiszel, hanem inkább jól esik.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!