Van itt rajtam kívül is olyan, aki utálja az Irigy Hónaljmirigyet?
Csak, mert azt veszem észre mély megdöbbenéssel, hogy akár ezen az oldalon, akár más helyen, a legtöbben valami überfain formációnak tartják, ami képes megtölteni egy arénát, és ezt szomorúan tapasztalom. Lehet, sznobnak fogok tűnni, de ha bele-bele kukkantok a "produkcióikba", férfi létemre általában én szégyellem magam azon az igénytelen, alantas trógerhumoron, amit előadnak, és ezt azért tartom elkeserítőnek, mert hazánkban a társadalom nagy részének erre van igénye, és ez igencsak árulkodó egy adott nép kulturáltsági fokáról.
Sajnos ritka az olyan értelmes kritika, mint pl. ez: [link]
Kíváncsi lennék a fentebb linkelt bloggal kapcsolatos véleményetekre is. Meg kell nézni, hogy akár a briteknél, vagy akár a franciáknál mi az, ami nevetség tárgya lehet a szélesebb publikum számára. Ott valahogy egy jó ideje túlnőttek az unalomig erőltetett altesti poénokon, és az általános iskolás gyerekek bohóckodásait és egymás közti froclizását idéző poénokon, a rekeszizmon túl, értelem is szükségeltetik a nevetéshez, nem úgy, mint a mirigyéknél, aminek a "mondanivalóját" egy kiscsoportos gyerek komlpetten megért. Nálunk a mai napig nagyon erősen érezni a posztkádári igénytelenséget a szórakoztatás terén, valahogy a jót, a nívót, a szellemet, a nemeset nem akarjuk beengedni, csak a töménytelen mocsoknak nyitjuk ki nyugat felé a kapuinkat. Nézzétek meg, mennyien kíváncsiak a Monty Python csoport műsoraira hazánkban, és mennyien az "Ezek megőrültek", a valóságshow-k vagy éppen az IHM szégyentelenkedéseire. Mindent elárul arról hol és miért tartunk ott, ahol.
Persze, már látom előre azokat a kommenteket, mely szerint "nem kell nézni, ha nem tetszik", ez így is van valamilyen szinten, de engem igazából az zavar, hogy nem tudtunk még túlnőni, a sör-virslis falunapok semmitmondó parádéin, és ezzel nem tudtunk túlnőni, azon az erkölcsi és szellemi mételyen, amelyet negyven évig tukmáltak belénk. Kiszel Tünde és Győzike a mi termékünk, és nagyon nem az az "új" rendszer, a nyugat szennye, hanem épp, a szoci éra fejünkben lévő öröksége adott nekik létjogosultságot.
Engem a klasszikus IHM még elszórakoztatott, de amióta ilyen színjátszó/kabaré társulatként működnek, meg sem bírom nézni. Bár amikor még csak zenéket parodizáltak, én meg elég fiatal voltam, az általánost tapostam, egy olyan gyerektől meg nem várható el, hogy a Brian életét és a Gyaloggaloppot megértse.
Egyébként ez a Győzike, Kiszel Tübde, IHM, stb, mind rendszerváltás utáni fialás, szóval a kádárizmus egyébként elég hosszú bűnlajstromára ezek nem kerülhetnek fel.
Kedves első hozzászóló! Kétségtelenül igazad van abban, hogy az előző rendszerben igényesebb, emberibb műsorok voltak a képernyőre tűzve, a gond azzal volt, hogy a kultúra, a művészet, a tudomány terjesztése véget ért néhány "népnevelő" műsorban, néhány péntek esténkénti bohózatban, a művelődés lehetőségei le lettek redukálva az erősen "fentről" irányított és szervezett művházak, KISZ klubok nem túl széles repertoárjára. A gondolat, a vélemény nem áramolhatott szabadon, nem volt lehetőség kibontakoznia egy jelentősebb, reform értelmiségnek, nem volt lehetőség, hogy a humor túl nője a Sas kabarét (tisztelet a kivételeknek, Hofinak vagy Boncz Gézának), nem volt lehetőség arra, hogy bárki fel emelje a hangját, tabukat feszegessen széles rétegek előtt, el kellett hinnünk a televízió ártatlan, fülét-farkát behúzó, oktató-nevelő műsorait, ártatlan műsorvezető arcait, be kellett érnünk azzal, amit fentről le csepegtettek nekünk. A szocializmus felégetett minden olyan értéket, ami a háború előtt igazán nagyobbá tett vagy tehetett volna minket, teljesen aláásta azt a kevés értelmiségi, polgári törekvést, ami lassacskán kezdett volna kibontakozni, és helyébe, álságos és képmutató módon állította a saját hazug szocialista erkölcsét, népnevelését, amelyet a kutya nem érzett a sajátjának, velejéig hazug volt, romba döntött, de helyébe sem tartósat, örököt nem épített.
A gulyáskommunizmus légyege volt, hogy légy csendben, végezd a dolgod, ne hallj, és ne láss, cserébe megadatik neked a kenyeret és a cirkuszt a SZOT-üdülők, az önkormányzati lakások, a viszonylagos árubőség, a maszekolás, a mutyizás a közösből. A szellem kordában volt tartva, és e közben elsoványodott, még a has megnőtt. A rendszerváltás után csak egészében megmutatkozott ennek a sötétségnek a teljes valója, az emberek nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy lehetőség adatott arra, hogy saját maguk irányítsák a sorsuk, hogy igazából úttörők legyenek, hogy visszatérjenek az értékekhez, nem sikerült magunkról levedleni az átkost, mert egyszerűen nem voltunk arra nevelve, hogy mi lépjünk, és ne minket toljanak.
A hazai humorban azért nincs mélyebb mondani való, azért nincs irónia, abszurditás, groteszk, mert ahhoz a vélemény, a kritika, az eszmei szabadság magas foka szükségeltetik, amit mi még nem sajátítottunk el, így maradt a kifejezéstelen, primitív szenny. Hát ezért van az, hogy a mai mocsok, csak a virágzása annak, amihez Kádár papa alatt szocializálódtunk.
Azért szerintem kicsit túlzás az IHM-et meg a valóságshowkat egy kalap alá tenni. Én nem szeretem az angol humort, mégse mondom senkire, hogy kultúrsznob, mert azt szereti.
Kedvelem a kultúrát, az igényes humort is, de van amikor egyszerűen arra vágyom, hogy nézzek IHM-et, Family Guyt, ami szimplán poénos, nincs nagy kultúra mögötte, csak ilyen marhulás. Mert az úgy kikapcsol, nem kell különösebben gondolkodnom rajta, és jól esik.
De alapból nem csak ez a két véglet van, a humor is a művészet egyik fajtája, ezért nem lehet azt mondani, hogy van rossz humor, és jó humor. Ahogy a többi művészet, ez is teljesen relatív, mindenkinek más a szép, és más a vicces. Akik meg ostobák, azok nem emiatt ostobák, normális embereket nem züllít le, nem gondolják majd, hogy a valóságshow szereplői a követendő példa. Aki alpári, ostoba és sekélyes, az akkoris az lenne, ha nem nézne ilyen műsorokat.
Valamiért az Amadeus című film egyik jelenete ugrik be, ahol Mozart különböző alantas élvezetekben vett részt, úgymint ivás, fingás, mások kiparodizálása, a savanyú Salieri pedig álarcban figyelte. Persze ez csak fikció, de köztudott Mozartról, hogy szeretett az ürülékkel és a fingással viccelődni. És manapság kit tartanak az emberek a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjének? Hát nem Salierit:)
Ezzel csupán azt akarom mondani, hogy butaság az embert ízlése alapján bekategorizálni. Én értem az angol humort, és nagyon sok Monty Pythont néztem az angoltudásom jobbá tétele érdekében, de sosem tudtam elmosolyodni sem, mindig is szánalmas erőlködésnek éreztem. Értem én hogy miért kéne viccesnek legyen, de nekem mégsem az. Akkor én ettől buta, tahó ember vagyok? A francia Pofa be! viszont az egyik kedvenc vígjátékom, pedig az sem az általad említett magas művészetet képviseli.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!