Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Nyelvtanulás » Csak engem zavar, hogy a...

Csak engem zavar, hogy a nyelvtanárok borzasztó magyar akcentussal tanítják a nyelveket, így a tanulók is ezt tanulják meg? Vagy fontosabb a nyelv (tan) megtanulása és nem gáz, ha erős akcentussal beszélsz?

Figyelt kérdés

2014. ápr. 16. 13:54
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
Én a saját tapasztalataimmal tudok példázni. Gimiben németre jártam, első évben 14 német, másodiktól 6. Mellette bejött az angol mint második nyelv, heti 3 alkalommal. A 4 év alatt amíg angolt tanultam 3 különböző tanárom volt, ebből kettőnek tényleg egész szép akcentusa volt amit próbált is átadni. Kevés sikerrel. A legtöbb osztálytársam még csak próbát sem tett arra, hogy együtt gyakoroljuk a szavak kiejtését, a nyelvtant még csak-csak elsajátították, meg a szavakat, de beszélni - főleg nem a helyeshez megközelítően - nem túl sokuk tudott volna. A német elég fonetikus nyelv, legalábbis a hochdeutsch, így azután baromira nehéz volt megérteni, hogy miért is úgy kellene azt kiejteni ahogy. És itt kezdődött el az, hogy próbálta lassabban mondani, magyar fülnek befogadhatóbban előadni a dolgokat, de nem túl sok sikerrel. Nekem is a sorozatok és filmek iránti rajongásom az, ami miatt megtanultam igazából angolul, igaz a kiejtésem továbbra is szörnyű, de azért probálkozok és ami a lényeg, hogy megértenek. Egyébként poén, hogy angol középfokú nyelvvizsgán listeningnél pont egy francia és egy spanyol akcentussal beszélő két ember dialógusát rakták be. :)
2014. ápr. 16. 18:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
Kérdező teljesen egyetértek veled. Én kéttannyelvűbe járok és siralmas néhány tanár kiejtése. Igenis nagyon fontos szerepe van ennek a beszédben. Lehet hogy a nyelvtant sulykolják, de jön egy angol, aztán azt sem tudják hogyan szólaljanak meg. Én tuti kötelezővé tenném, hogy egy évet külföldön tötsenek a nyelvtanárok az egyetemi éveik alatt. Hogy akar engem valaki megtanítani egy nyelvre, amit még ő sem tud tökéletesen?!
2014. ápr. 17. 11:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:
100%

"Lehet hogy a nyelvtant sulykolják, de jön egy angol, aztán azt sem tudják hogyan szólaljanak meg. Én tuti kötelezővé tenném, hogy egy évet külföldön tötsenek a nyelvtanárok az egyetemi éveik alatt."


- Mert ha tökéletes angollal beszél a tanár, akkor majd folyamatosabban beszélnek a diákok? Bocs, de angoltanárként nem értem az összefüggést.

2014. ápr. 17. 16:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 A kérdező kommentje:

Köszönöm a ti hozzászólásaitokat is, nektek is jár a zöld kéz!

Kedves utolsó válaszoló, én nem vagyok nyelvtanár, de szerintem a folyamatos beszéd kialakulása, ha én nem akarok tanulni egy nyelvet, az így is, úgy is kialakul. Más kérdés, HOGYAN szólalok meg. Példaként említeném a távol-keletieket, pl. a kínaiak hangképzése az angol kapcsán nem túl jó, ez nyilván az anyanyelvükből fakad, mivel, ha jól tudom, kb. 4 tónust használnak így szegényeket nem nagyon értjük meg (én sokszor magyarul sem értem őket). A magyar nyelv rendkívül sokszínű, hangképzésünk tág, így nem is értem, miért ne lehetne arra törekedni, hogy szépen beszéljünk idegen nyelven. Ha tanár vagy, biztosan tudod, ha egy átlagos képességű ember (én pl. magamat ide sorolom)elé kitűzöl egy elérendő tudásanyagot, ami tegyük fel, 100%, abból nemhogy elsőre, talán negyedjére sem lesz 100%, inkább 80-90%-os hatékonysággal fogom tudni használni. Ha azt mondod, nem kell tökéletes angolsággal beszélni, tehát elég a helyes kiejtést 60-70%-ban elsajátítani, akkor én, a diákod nem fogok rá koncentrálni, maximum a készségeim teszik lehetővé, hogy elérjem mondjuk a 40%-ot. Azt is érdekesnek tartom, hogy sokszor mondják az emberek, hogy nem várható el egy magyartól a szép kiejtés. Milyen érdekes, hogy a norvég, a svéd, a finn, vagy a dán nyelv kb. pont annyira áll közel az angol kiejtéshez, mint a magyar, mégis elképesztően szépen és helyesen tudnak beszélni. Nálunk ez miért nem cél, mi miért nem vagyunk rá képesek? Nálunk a gyerekek kb. pont annyi idősen kezdenek el idegen nyelvet tanulni, mint náluk. A helyes angol kiejtés alatt pedig nem a brit sznobizmust értem (hallottam olyan tanárról, aki amerikai angol miatt buktatott), szerintem teljesen mindegy, hogy ausztrál, brit, amerikai, dél-afrikai angolt beszéled, mert ŐK megértik egymást, nálunk 10+ közoktatási év után sem tudnak megérteni egy rajzfilmet sem; ehhez pedig szerintem nagyon sok köze van annak, hogy a rossz kiejtést hallják.

2014. ápr. 17. 19:34
 15/22 A kérdező kommentje:
jav. 3. sor: "ha MEG akarok tanulni egy nyelvet"
2014. ápr. 17. 19:36
 16/22 anonim ***** válasza:

"Ha tanár vagy, biztosan tudod, ha egy átlagos képességű ember (én pl. magamat ide sorolom)elé kitűzöl egy elérendő tudásanyagot, ami tegyük fel, 100%, abból nemhogy elsőre, talán negyedjére sem lesz 100%, inkább 80-90%-os hatékonysággal fogom tudni használni. Ha azt mondod, nem kell tökéletes angolsággal beszélni, tehát elég a helyes kiejtést 60-70%-ban elsajátítani, akkor én, a diákod nem fogok rá koncentrálni, maximum a készségeim teszik lehetővé, hogy elérjem mondjuk a 40%-ot."


- Őszintén szólva fogalmam sincs, hova tegyem ezeket a számokat: a pedagógiai tervezés nem így néz ki.

Egyébként még mindig ott tartasz, hogy a nyelvtudást, pontosabban a beszédkészséget a kiejtés minősége határozza meg. Ez persze súlyos tévedés, és ezt a súlyos félreértést osztotta a 12. válaszoló.

Már nem először próbálom leírni, hogy az, hogy a helyes(? egyáltalán mi a helyes?) kiejtés nem a legfontosabb, nem jelenti, hogy egyáltalán nem volna fontos. Többször nem próbálom leírni: ha nem érted, akkor nem érted. Igenis fontos a kiejtés, de nem annyira, amennyire az átlag nyelvtanuló beállítja.

De inkább ajánlok egy kis olvasnivalót, mert az én szavaim nem sokat érnek:

[link]

2014. ápr. 17. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 anonim ***** válasza:
12-es válaszoló vagyok. Lehet hogy a pedagógia rendszerben nincs bennt, de azt is csak egy ember állította össze, és mint diák tapasztalom, hogy igen rossz a tanítás minősége. A tanárok általában (hangsúlyozom, mert vannak jók is) nem tudnak c2 szinten. Pedig ez szerintem elvárt lenne, ha már át akarnak adni egy magasabb szintű tudást. Végzősként érzem, hogy kifogyott a tanárunk. Egyszerűen nem tud többet átadni, pedig nem vagyok mesterszinten. Aki arra teszi fel az életét, hogy angolt tanítson, az ne mondja már nekem hogy megelékszik egy c1-el, amit telcen tök egyszerű összekaparni .
2014. ápr. 17. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 anonim ***** válasza:
+ tudom hogy nem csak a nyelvvizsga számít, mert pszichológiai tanulmányok is kellenek, de a tanárok nagy része idegbeteg... Az oktatási rendszer nyelv terén semmit sem ér. Lehet ezzel vitatkozni, de nem a tanárok véleményére vagyunk kíváncsi!!!!!!! Ki vallaná be, hogy nem jó a kiejtése, és rossz tanár? Na az meg végképp felháborít, hogy 5x elismételtetnek velem egy szót rosszul! Voltam angliában, és ezek után, van hasonlítási alapom...
2014. ápr. 17. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 A kérdező kommentje:

Köszönöm, hogy leírtad a véleményed, a linket mindenképp megnézem. Nem szükséges olyanokat írnod, hogy a szavad nem sokat ér, ha így gondolod, miért válaszolsz?

Ezek a számok természetesen csak hozzávetőlegesek, példaként, viszonyításnak próbáltam bemutatni. A pedagógiai tervezésről meg sosem hallottam. :) Értem az érvelésed, már csak egy kérdésem lenne hozzád, mint kompetens személyhez. Szeretnék magántanárhoz járni angolból és megmondom őszintén, a bőség zavarba ejtő. Gondolkodtam azon, hogy (a feltett -hibás?- kérdés nyomán)esetleg anyanyelvi tanárhoz fordulok, vagy olyanhoz, aki élt nyelvterületen (az ott töltött idő nekem mellékes). Keresgéltem is bőszen és látom, hogy ezeknek a tanároknak az óradíjai magasabbak, szerintem emiatt. Az lenne a kérdésem, hogy ez hamis pluszértéknek minősül véleményed szerint, vagy valóban magasabb az ő oktatásuknak a hozzáadott értéke? Köszönöm előre is a válaszod.

2014. ápr. 17. 21:56
 20/22 anonim ***** válasza:
48%

"A helyes angol kiejtés alatt pedig nem a brit sznobizmust értem (hallottam olyan tanárról, aki amerikai angol miatt buktatott), szerintem teljesen mindegy, hogy ausztrál, brit, amerikai, dél-afrikai angolt beszéled, mert ŐK megértik egymást,"


Én ehhez szólnék hozzá. Úgy vagyok vele, hogyha a tanár jól lefektette az alapokat, elmondta, hogy ő a tanult nyelvi UK angol kiejtést kéri, akkor ezzel a buktatással nincs probléma. A Magyarországon letehető nyelvvizsgák nagy része UK kiejtést kér, maximum nem veszik annyira komolyan (ha szerencséd van, de ki tudja, hogy lesz-e). Ha szigorúan a szavak kiejtését vesszük, azok elég jól le vannak írva egynyelvű szótárakban, azzal együtt kellene megtanulni őket már akkor, amikor először látja őket az ember (ha ezt elmondta a tanár előre, akkor ezt tudni is fogja az ember). Fonetika segítségével, nem pedig úgy, hogy kiejteti az ember (ugyanis az félreérthető). Az persze problémás, ha a tanár nem mondta el, hogy ő tanult nyelvi UK angol kiejtést kér.


A másik dolog itt az, hogyha keverve tanulod meg a kiejtéseket, abból bizonyos esetekben jelentésbeli torzulás alakulhat ki, amivel nem jársz jól. A 'want' UK kiejtésének és a ' won't ' US kiejtésének például nagyon hasonló hangzása van, káoszt okozhat, ha az ember ilyeneket következetesség nélkül használ. Az US és UK angol kiejtés között olyan a különbség, hogy azt viszonylag jól lehet tanulni, így érdemes inkább elsőre csak az egyikre ráfeküdni, és következetesen azt tanulni, nem pedig keverni olyan alapon, hogy "szerintem teljesen mindegy". Szerintem egyáltalán nem mindegy.

2014. ápr. 17. 23:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!