Mikor jelenthetem ki hogy valami az iskolában totál értelmetlen volt megtanulnom? Felnőttként már szabad?
A minap utaztam a buszon és egy anyuka és gyereke arról beszélt hogy minek kell egyenletmegoldást meg sinus cosinus számítást tanulni. Anyuka nyomta a szokásos érvet: mert nem tudhatod még mikor fog kellene ha felnősz…
Na most. Amikor én diák voltam (most 30 felett vagyok) ugyanezeket kérdeztem anyámtól. És fullra uezt a kamu nyomta válaszként: mert nem tudhatod hogy felnőttként…
Valahogy már akkor gyerekfejjel sejtettem hogy én soha a büdös életben ilyeneket nem fogok használni mint egyenlet meg vegyjelek meg emeletes törtek stb. Ezerszer és ezerszer csattantam fel annó órán hogy mi a jó franc közöm van nekem ehhez? Mit érdekel ez engem? Mikor fogom én ezt használni? És jött is a tanár a standard hazug válasszal: mert nem tudhatod…
Ez egy nagy hazugság uis már gyerekfejjel érezhető ha egy gyereknek bizonyos tudományok és területek irányában zéró affinitása van. Innentől fogva nettó kínzás bármire is tanítani ezen a téren.
Én most felnőtt fejjel megkérdem: volt bármi értelme pl engem, aki zéró reáltárgyas érzékkel és affinitással rendelkezett ezen a téren bármire is tanítani?
Most már felnőtt fejjel ki szabad vajon jelentenem hogy totál időkidobás volt minden perc amit matekórán töltöttem ? (Meg kémia meg fizika …. stb) mert semmit de semmit a világon nem használok az ott tanultakból (és még nem is említettem hogy az elvileg megtanultak gyakorlatilag 100%-át elfelejtettem…)
Mindent elmond a matek tanításról hogy 8+4 év tanítás után papíron osztani szorozni nem tudok (egyenlet meg sin cos meg ilyenek ne is beszéljünk róla) még erre se sikerült megtanítaniuk. ÉS mindent elmond az is hogy ha sikerült is volna akkor se használnám a tudást semmire. Mert minek és mire? És hány és hány totál felesleges f*----*szság volt anno fizika kémia stb.
Fizikából a bolygó tömegvonzását számoltuk… a tanár meg az egekben volt hogy ez fantasztikus hogy ki tudom számolni egy Jupiter bolygó 1000 kmról mennyi vonzást gyakorol 10 kg-os testre… de marha jó! Aztán minek az egész!!!! Inkább a devizahitelezés buktatóiról lett volna szó annak még értelme is lett volna!
Vagy arról mire kell odafigyelni egy munkaszerződés megkötésekor…
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A válasz viszonylag egyszerű, de sokan nem tudják, most leírom.
A helyzet az, hogy az általános- és középiskola alapszintű elemi ismereteket tanítanak. Ezen intézményeknek nem lehet célja a szakmaspecifikus ismeretek oktatása, leszámítva a szakközép- és szakmunkásképző iskolákat.
A matematika, fizika, kémia éppen olyan alapszintű tárgyként funkcionál középiskolákban, mint a történelem, magyar, földrajz, stb.
Ismeretes, hogy ezek a tárgyak csak nagyon alapszintűek a középszintű oktatási intézményekben.
Ezeknek az a fő célja, hogy az egyes területek felé egy-egy rövid betekintést kapj, és eldöntsd azt, hogy mégis mivel szeretnél majd foglalkozni a jövőben. Akár szakma tekintetében, akár felsőfokú tanulmányok tekintetében.
Nem azért tanultad a szinuszt meg a koszinuszt, mert ezt nap mint nap mindenki használja. A középiskoláig terjedő oktatásnak nem ez a célja. A cél, hogy alapvető ismereteket tudjanak a diákok, legyen egy rövid betekintésük, esélyt kapjanak arra, hogy kiválaszthassák mivel szeretnének foglalkozni.
Nagyon szűk látásmódra és rövidtávú gondolkodásmódra utal az a szemlélet, miszerint több értelme lenne olyanokat tanítani, amit nap mint nap használ az ember.
Azok a dolgok, amelyeket felsoroltál részben szakmaspecifikus ismeretek, részben pedig önállóan megtanulhatók, ezért közép/ált. iskolákban felesleges őket oktatni.
Nyílván, mivel neked az érdeklődési területed a gazdasági és humán oldal, így neked az fontos, de annak megtanulásához majd elvégzel egy szakmát.
Hasonlóan reál oldalról is lehetne mondani számtalan példát, ami rendkívül hasznos lenne, pl. villamosságtani alapismeretek, általános gépészeti ismeretek, általános munkavédelmi ismeretek.
Mire kell ugyelni pl.egy háztartási hűtőszekrény villamos csatlakoztatásakor.
(Laikusoknak a felvetés talán értelmetlen, de ugye ha nincs földelés a konnektorba, akkor halálos áramütést lehet kapni).
Hogyan tartsuk karban újonnan vásárolt mosógépünket, bojlerunkat, hogy a vízkő ne egye meg néhány év alatt?
Hogyan spóroljunk a gázzal fűtési szezonban?
Ha ész nélkül kicseréljük a régi építésű ház ablakait műanyag szigetelésűre, miért fog fél év alatt bepenészesedni a szoba?
Hogy lehet megakadályozni a szén-monoxid mérgezést, tipikusan fűtési szezonban?
Ezek alapvető kérdések, és sok embernek fingja nincs róla.
Na ezeket is lehetne oktatni, viszont ha nem tanultál fizikát, esélyed sincs arra, hogy ezeket megértsd.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Röviden-tömören: a matematika megtanít gondolkozni, ha hagyod magad. A középiskolai matematika molyfing, aki azt nem tudja teljesíteni, az mit szeretne kezdeni a felsőoktatásban?
Az előttem szóló nagyon jól összefoglalt mindent. Középiskolában egy betekintést nyerünk a saját lehetséges jövőbeli foglalkozásunkba.
Ha varrást és barkácsolást tanulnánk, akkor valószínű még a középkori szintet ütnénk meg a mostani évszázadban is. Ha nem oktatnának fizikát, matematikát, kémiát, stb, akkor szerinted fejlődne a világ? Aki csak hétköznapi dolgokról tanult volna középiskolában, szerinted elhatározná, hogy ő fizikus lesz, vagy vegyész? Hát nem. Vagy ha mégis, akkor nem bírná az egyetemi képzést egy félévig sem.
Nem kell ilyeneken fennakadni. Az, hogy neked nem volt meg a képességed ezen tantárgyak megtanulásához, az nem az oktatási rendszer hibája, hanem a te hozzáállásodé, és agyi kapacitásodé (ezt nem bántásból írom, nem lehet mindenki Einstein, ezt te is belátod). Velem is rengetegszer volt, hogy: "hú, a p*csába, ezt nem tudom megtanulni"... De meg volt bennem az akarat, és lám-lám mégiscsak sikerült megtanulni. Ugyanez van most egyetemen is. NINCS OLYAN, AMIT NEM TUDUNK MEGTANULNI, CSAK AKARNI KELL!
Aki pénzügy és számvitelt szeretne tanulni, az majd felvételizik egy olyan helyre.
Az hogy téged csak ezen dolgok érdekelnek, nem jelenti azt, hogy mindenkinek ilyenekről kellene tanulni. Engem speciel teljesen hidegen hagynak az árfolyamok és devizahitelek.
Gondolom azért te sem bánod, hogy milyen fejlett napjainkban a technológia. Nem bánod, hogy nem kézzel kell mosnod a ruháidat, azt sem, hogy az ételeid elállnak a hűtőszekrényben, és merem feltételezni azt is, hogy olykor kikapcsolódás szempontjából kiélvezed a televízió és a számítógép nyújtotta szórakozási lehetőségeket.
Arról ne is beszéljünk, hogy gondolom azt sem bánod, hogy az egészségügy is fejlődik. Vagy tévedek?
Gyógyszerészhallgatóként herótom van az olyan emberektől, akik szerint el van cseszve a magyar oktatási rendszer.. Baj van? Szervezzen jobbat, aki akar. Szerintem sem tökéletes, de én pont a másik végletet képviselem. Pont, hogy lehetne többet is tanítani középiskolában, mert egy érettségivel rendelkező személy igen sok témában hiányos tudással rendelkezik. Ha nem oktatnának természettudományokat az iskolában, csak pénzügyeket, akkor lehet, hogy sokan értenének ezen dolgokhoz, de az tény, hogy alig lenne egészségügyi dolgozó (így is hiány van), valamit a kutatók létszáma sem lenne ekkora..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ha varrást és barkácsolást tanulnánk, akkor valószínű még a középkori szintet ütnénk meg a mostani évszázadban is."
Természetesen fontosnak tartom a reáltantárgyak oktatását is az alapképzésben. A kérdezővel arra akartunk kilyukadni, hogy az oktatás eléggé a munkahelyek és a gazdagok érdekeinek kielégítésére "gyártja" a biorobotokat. Miközben teljesen megfeledkezik arról hogy egy nemzet nem csak gazdagokból áll, hanem gazdag polgárokból kellene hogy álljon. Amihez meg arra lenne szükség hogy a diákok az életben való boldoguláshoz is megkaphassák a szükséges ismereteket. Ne csak ahhoz, hogyan legyen belőlük jó alkalmazott.
Az általános iskolánkban is mindenki megtanulta a reáltárgyakat. De aki boldogulni akart az életben az az életre is készült, az életben szükséges ismereteit is gyarapította. Így aztán mikor eljött a rendszerváltás meg a válság, nem felvételi elbeszélgetésekre jártak és nem önéletrajzokat postázgattak, hanem saját lábukra álltak. Van amelyik néhány hektáron tüzifát vagy gyümölcsöt termel. És van a másik csoport, akik szintén megtanulták a reáltárgyakat, de mellé sosem foglalkoztak a saját sorsukkal, hanem csak azzal hogy a munkaadó érdekeinek megfeleljenek. Valószínű nem szükséges bemutatni a két említett tábor közötti óriási különbséget. Az egyik szabad és egész nap a családjával tud törődni, míg az alkalmazotti tábor még munka után is azt mondja a gyerekének és feleségének hogy most hagyjatok békén mert hulla fáradt vagyok mert dolgoztam.
Tehát ne azt tanulják az emberek hogy hogyan szolgálják ki a multikat és a gazdagokat. A pártok hűbérurai köszönik szépen de anélkül is gazdagodnak tovább néhány ezer hektáros birtokokkal.
Van itt egy érdekes előadás, ráadásul az előadó egy fizikus is egyben, mégsem a milliárdos élősködők további gazdagítására osztogat tanácsokat:
HÁZ EZ AZ!!!
Elvégezzük az iksolát mat fizika biol kém tört magyar nem anyámkínja. Millió és millió semmire se jó hulladék szarral tönjük az agyunkat. ÉS aztán majd a delnőtt életben az első munkáltatóm az első bank úgy átver minket mint sz---t a palánkon. Mert a legelemibb dologkkal se vagyunk tisztában.
Tudjuk mi az az enumeráció az ókori eposzokban? Tudjuk mi a termondinamika főtétele? Hát de k***ja jó.
És azt tudjuk hogy ne adósítsuk el magunkat egy életre egy devizahitellel? Azt tudjuk hogy a munkáltató által orrunk alá tolt szerződés hemzseg a jogtalanságoktól ami kizárólag a cégnek jó és mi mégis aláírjuk?
MERT FINGUNK NINCSEN SEMMIRŐL?????
Hát ez az!!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!