Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Tanárok, akik tényleg lelkiism...

Tanárok, akik tényleg lelkiismeretesen ledolgozzátok a heti 40 órát, de nem akartok annál többet dolgozni, mert nem akarjátok elhanyagolni a magánéleteteket sem: nektek mi fér bele és mi nem? Mi az, amit már nem vállaltok, hol húzzátok meg a határt?

Figyelt kérdés

nov. 25. 18:47
1 2 3 4
 11/33 anonim ***** válasza:
Kutatások szerint a tanár szakon végzettek kb. harmada végzés után rögtön szakmán kívül helyezkedik el. A maradék kétharmad kb. fele pedig 5 éven belül elhagyja a pályát. A kiégés a tanári pályán tömegjelenség, első diagnosztizálható jelei átlagosan 6 tanév ledolgozása után jelentkeznek. Ez nem azt jelenti, hogy mindenki előbb-utóbb kiég, de sajnos a többség ezt nem kerüli el. Ha a kiégés ellen volnának könnyen végrehajtható "trükkök", amilyeneket a kérdező vár, akkor nem volna ennyi kiégett pedagógus. Intelligens emberekről van szó, akik szívesen elkerülnék a kiégést, ha ezt valamilyen fogással könnyen meg lehetne tenni. Nem lehet.
nov. 25. 21:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/33 anonim ***** válasza:
N, mit hozott fel nekem a Facebook, minő véletlen:"The educational system depends on unpaid overtime." Szóval ez univerzális jelenség. De nálunk azért valószínűleg rosszabb, mint az angolszászoknál.
nov. 25. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/33 anonim ***** válasza:
31%

Én pályaelhagyó tanár vagyok. Az első két évben rettenetesen sokat készültem az óráimra, mert az egyetemen sajnos nem azt kaptuk, amit kellett volna. De ez nem igazán zavart, tudtam, hogy ez az ára. 2 év után már a korábban elkészített vázlataimból tanítottam. Ha valaki 20 éve tanít, nekem ne mondja, hogy nem fér bele a 40 órába.

A lányom fizikatanára pl. kijelentette, hogy azt sem tudja mi van a tankönyvben, úgyis minden évben másikat adnak ki, ő a saját jegyzeteiből tanít. Amivel nem értek egyet feltétlenül, mert a diáknak mégiscsak egy jó mankó a tankönyv.

Igaz, én gimiben tanítottam, ott nem volt elvárt, hogy du 4-ig bent legyek, folyosóügyelet meg ilyen finomságok.

A mobilszámomat én nem voltam hajlandó megadni, az a magánéletem része, ne hívogasson senki. Iskolaidőben elérhető voltam, az iskolai telefonszámon tudtak velem beszélni. Nem volt ebből soha gond.

A helikopterszülők inkább alsóban jellemzőek, középiskolában már nem annyira.

5. évben hagytam ott, ahogy itt írta is valaki. De akkor már nagyon minimálisat készültem az óráimra, leginkább a dolgozat javításokkal telt.

Sok tanár pl. nem írat, hanem feleltet, akkor nem kell hazavinni a dolgozatokat. Ezért volt az, hogy bennünket pl. középiskolában lezártak 2 jeggyel, ami egyáltalán nem a diák tudását mutatja, csak hogy éppen mennyire volt szerencséje.

Dolgozatokat igyekeztem lyukasórában javítani. Persze volt, hogy este kellett megcsinálni, de akkor már 2-kor hazamentem, elvégeztem a házimunkát, és este ültem le javítani.

Én valahol megértem a tanárokat, valahol nem. Tényleg probléma, hogy kihal a szakma, és sokat kell túlórázniuk. Tényleg probléma, hogy diplomás ember létükre elég keveset keresnek. Tényleg probléma, hogy a társadalmi megbecsültségük nulla, és bármilyen jöttment meg van róla győződve, hogy ő jobban tudja, hogyan kell tanítani.

Viszont a tanárok a legrugalmatlanabb csapat. A legtöbb tényleg semmi pluszt nem hajlandó odatenni, mert neki azt nem fizetik ki. Elárulom más munkahelyen sem.

Pl. tavaly a fiamnak az ofője kijelentette, hogy semmilyen programra nem viszi őket, mert nem ismeri a társaságot. Jó vicc. Majd megismeri, de a tanári feladathoz az osztálykirándulás is hozzátartozik.

A legtöbb tanári karban megy az irigykedés, a fúrás. Ezzel a teljesítményértékeléssel ezt még jobban ki fogják élezni, mert magasabb fizetést csak egymás rovására lehet kapni.

Összességében azt gondolom, hogy a Kormány propagandájának kéne megváltozni, hogy azt sugallja az embereknek, hogy a tanári pálya igenis becsülendő. Ugyanis leginkább ők generálták ezt a "alig dolgozik, nyáron szabad, miért akar több pénzt" dolgot.

nov. 25. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/33 anonim ***** válasza:
26%

"A legtöbb tényleg semmi pluszt nem hajlandó odatenni." Na álljon meg a menet! De nagyon! Tavaly a fiad valószínűleg 5-es volt, esetleg 9.-es, és nem merte őket év elején kirándulni vinni összeszokás nélkül. Nyilvánvaló, hogy nem az történik, hogy 4 év alatt sehova nem viszi őket.

"Ha valaki 20 éve tanít, nekem ne mondja, hogy nem fér bele a 40 órába." Hát akkor neked nem mondom. Van az a szint, ami alá nem megyek le. Szerencsére vannak még értelmes emberek is, akiknek még mondhatom.

"A legtöbb tanári karban megy az irigykedés, a fúrás." Te valami lángelme vagy, hogy tudod, hogy mi történik a legtöbb tanári karban? Még azt se tudod, hogy hány tanári kar van, nemhogy azt, hogy történik ott, aminek még a nevét se tudod!

Ilyen hozzáállással azt az 5 évet se kellett volna kivárnod!

nov. 25. 23:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/33 anonim ***** válasza:
76%

A tanári/pedagógusi pálya ilyen.

A tények leírása nem panaszkodás.


Ez egy hivatás. Olykor 0-24!


A sebész orvos sem hagyja nyitva a vakbeledet, mert lejárt a munkaideje.


A tanár folyamatosan dolgozik, akkor is ott jár az agya, mikor egészen mást csinál.


Amiket írsz, az puszta korlátolt, kötözködő oktondiság.


Amúgy meg minden tárgynak van valamilyen egyedi sajátossága, ami plusz feladat, megfizethetetlen plusz időt is követel.


Nem háríthatsz el semmit.

Se a túlórát, se a helyettesítést, órákra felkészülést, javítást, egyéni és csoportos versenyre felkészítést és elkísérést; értekezletet; a diákkal és szülőkkel beszélgetést; szakmai továbbképzést; kirándulást; az iskolai ünnepeket/programokat; az iskolai, kerületi versenyeket.


És nincs olyan, hogy nem javítasz. Az az egyik feladatod. Több osztályban tanítasz. A következő órán javító órax


A telefon meg megint csak hablaty. Emberi sorsokról beszélsz!. Nincs olyan, hogy nem veszem fel.

Persze óra közben nem. Az órák közti szünetben.

nov. 26. 00:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/33 anonim ***** válasza:
33%

11#

“Kutatások szerint a tanár szakon végzettek kb. harmada végzés után rögtön szakmán kívül helyezkedik el. ”


Visszafizettetném velük a képzés költségeit!

nov. 26. 04:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/33 anonim ***** válasza:
43%

13#

“Ugyanis leginkább ők generálták ezt a "alig dolgozik, nyáron szabad, miért akar több pénzt" dolgot.”


Ez nem felel meg a valóságnak!

Már a Rákosi-Kádár érában ez ment: “ mit panaszkodnak, amikor téli szünet, tavaszi szünet, nyári szünet?!”


Holott mindig ki voltak zsákmányolva, a fizetésük a legalacsonyabb, a kizsigerelés a legerősebb.

Magánéletük szó szerint nulla volt.


Soha nem volt ilyen magas a fizetésünk.

45 évet töltöttem a pályán, nekem senki sem tud újat mondani.


A hozzászólások számot új témát dobtak fel. Például azt, hogy 2002.től cca. 300 féle tankönyvcsaládból volt kötelező választani, minden (!) tanító és tanár egyénileg szabadon választhatott a cunami szerűen kiadott kontár “tankönyvek” között. Beállt a teljes káosz évfolyamokon belül és felmenő rendszerben is. Cserébe iskolaváltás esetén a szülőknek a másik iskolában bevezetett teljes tankövcsaládot meg kellett vásárolnia. Ha több gyereke volt, úgy járt. A könyvek viszont néhány hónap alatt lapjaikra hullottak. Tombolt a tankönyvbiznisz.


90-től kijelentették, hogy a NAT érvénytelen, új 10 évig nem volt. Amit Mádl összebarkácsolt a nagy háborúskodásnak gordiuszi módon végrt vetve, lett a “nesze semmi, fogd meg jól”.


A szakfelügyeletet szétverték. Gyorstalpalón végzett “szaktanácsadókat “toboroztak, filléres pótlékért, nulla jogosítványokkal.


Hosszan tudnék mesélni, de 45 évet képtelenség.


És tény: a Rákosi-Kádár rendszerben eleve úgy alakízották, hogy a pedagógusok egymást lessék, egymást marják.


Emlékszem, némi tűzoltási kísérlet történt 1998-2002 között: ruhapénz, tankönyvpénz, túlóra és helyettesítési pótlék, stb. De a következő kormány sec perc alatt törölte.

A fércelt, kísérleti NAT -ok meg azoknak az érdekükben állt, mint akik most is a szabotázst , a politikai cirkuszolást választják a tanítás helyett.


Amúgy pedig a volt kollégám 5 évig élt Svédországban, most már nyugdíjas (40 letöltött év után), nyáron hazajött, mert hírét vette a jobb perspektívának, magasabb fizetésnek, ismét pályára állt. A nyugdíját megtarthatja, a fizetését megkapja. A rengeteg adminisztráció miatt panaszkodik, de összességében elégedett. Jó szakember, és tud tanítani.

nov. 26. 05:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/33 anonim ***** válasza:
68%

"Soha nem volt ilyen magas a fizetésünk." Na, ezzel mindent elmondtál magadról! Soha ilyen magas nem volt az infláció! Ha 45 évet töltöttél a pályán, akkor most már valószínűleg nem töltesz, vagyis már nincs fizetésed. Senkit nem érdekel, hogy eddig is rossz volt, az a kérdés, hogy most milyen. És most egyre rosszabb.

A szabad tankönyvválasztás nem kötelezettség, hanem szakmai szabadság. Javaslom Észak-Koreát, ott nem kell frusztrációt érezned, hogy melyik ruhát válaszd a sokezerből, elég lesz az az egy ocsmány katonai zubbony. Minőségileg is. A mai, szerző megnevezése nélküli kötelező tankönyvek szakmailag rendkívül silányak!

nov. 26. 07:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/33 A kérdező kommentje:

"Ha a kiégés ellen volnának könnyen végrehajtható "trükkök", amilyeneket a kérdező vár, akkor nem volna ennyi kiégett pedagógus."

Tény, hogy vannak nem kiégett pedagógusok. Olyanok is, akik már évtizedek óta a pályán vannak, és nem, nem égtek ki. Azt gondoltam, itt is akadhatnak ilyenek, és talán szívesen megosztják, hogy mi mindenre jöttek rá menet közben azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet, hogyan érdemes csinálni a dolgokat úgy, hogy ne kelljen a magánéletet feláldozni a tanítás oltárán. Tudom, hogy nem feltétlenül könnyen végrehajtható "trükkökről" van szó, de valami nyilván van, amit a ki nem égett tanárok tudnak, és jól csinálnak, a pár év után kiégők meg nem. Az előbbiekhez szól a kérdés, nem azokhoz, akik szerint eleve képtelenség.

nov. 26. 20:03
 20/33 A kérdező kommentje:

"a tanárok a legrugalmatlanabb csapat. A legtöbb tényleg semmi pluszt nem hajlandó odatenni, mert neki azt nem fizetik ki. Elárulom más munkahelyen sem."

Ezt én egyáltalán nem így látom. Sőt, egyre inkább azt látom, hogy hiába van órarend, terembeosztás, meg minden egyéb ilyesmi, amiből azt lehetne gondolni, hogy minden jól ki van találva, lehet rá építeni, érdemes órát tervezni, stb., mert teljesen kiszámíthatatlan, hogy valójában mi fog történni másnap, és melyik teremben, hány diákkal és mely diákokkal, stb., úgyhogy utólag szinte mindig az derül ki, hogy na, erre a napra se kellett volna óratervekkel készülni: a legérdemesebb mindig arra készülni, hogy bármi megtörténhet, ahhoz kell majd alkalmazkodni - ez pedig rugalmasság nélkül nem megy.


"Pl. tavaly a fiamnak az ofője kijelentette, hogy semmilyen programra nem viszi őket, mert nem ismeri a társaságot."

Miért lenne köteles elvinni őket bárhova a szabadidejében? A kötelező programok ott vannak az iskolában, helyben, nem? Azok során, meg úgy egyáltalán, a hétköznapokban majd megismeri őket, és akkor később lehet szó programokról, nem? Miért kéne siettetni a folyamatot?


"Jó vicc. Majd megismeri"

Akkor majd el is viszi őket - legalábbis azokat, akiket olyannak ismert meg, hogy eléggé megbízhat bennük.


"de a tanári feladathoz az osztálykirándulás is hozzátartozik"

De hogy hova és hány napra viszi el őket, abba hadd legyen már valami beleszólása neki is! Szerintem ez is egy olyan "trükk" lehet, ami segít a tanárnak nem mártírként megélni az osztálykirándulásokat.


"magasabb fizetést csak egymás rovására lehet kapni"

Ez eddig is így volt, hiszen nem volt valami feneketlen kút, amiből csak úgy fel lehetett húzni a pénzt számolatlanul. De ez a pontozás tényleg agyrém, az biztos.


"a Kormány propagandájának kéne megváltozni ... Ugyanis leginkább ők generálták ezt a "alig dolgozik, nyáron szabad, miért akar több pénzt" dolgot"

Szerintem ez mindig is így volt, és egyáltalán nem csak magyar jelenség (egy nemzetközileg használt angolkönyvben is találkoztam ezzel a szemlélettel még jóval azelőtt, hogy ez a kormány felállt volna). Nyilván jó lenne, ha a kormány is változtatna, de azért leginkább mégiscsak otthonról hozza a gyerek azt, hogy hogyan viszonyul a tanárához, eleve hülyének nézi-e, vagy felnéz rá.

nov. 26. 20:26
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!