Mi értelme van az alapműveltségnek?
Irodalomóra által kiváltott gondolatok következnek
Nem a tanulással van a bajom, csak a tananyaggal: sokszor hallom, hogy ez meg az alapműveltség és érettségikövetelmény, kell tudni, mert ha nem akkor egy "megvetendő tahó" vagyok, legyen ez Csokonai vers, vagy hogy mikor született Ady, mikor halt meg Mátyás király, mit csinált II. Károly...
Tulajdonképpen filmek is tartoznak "alapműveltséghez": azok miért nincsenek tanítva az iskolában?
Egyik kedvencem: "mindenkinek tudnia kell ki volt ez a magyar író", beleértve mindent, egyébként meg ha nem, akkor tahó vagyok.
Persze vannak zeneszámok is, amit ha nem ismer valaki "nem magyar ember" és egyéb ilyen finomság.
Az a kérdés van bennem, hogy a mai világban az alapműveltség mit számít? Egy Ba*átok közt vagy egyéb sorozat nem alapműveltség, de ugyanúgy el lehet beszélgetni róla, míg egy alapműveltséghez tartozó dologról nem beszél az ember soha. Az életünk során általában a körülöttünk lévő dolgokról van szó, és sosem beszélünk az alapműveltséghez tartozó dolgokról.
A "tudás nem árt, nyeld le", és "nem leszel tőle tahó" válaszokat nem szeretnék olvasni, hiszen én még pl. nem láttam a Gyűrűk urát (ami szintén elvileg alapműveltség), és sosem tartottak tőle nagy műveletlen senkinek, hiszen volt másról mit beszélni.
Az a baj, hogy a közoktatás struktúrája ma is XIX. századi skillekre épít, megragadt a multban. Sok esetben felesleges lexikális tudáara, magolásra késztet, holott ma már az alapműveltség ott van mindenkinek a zsebében. Mobiltelefonnak hívják, rajta Google, Wikiledia stb. Inkább a készségfejlesztésre kellene helyezni a hansúlyt. Nem azt mondom, hogy semmit ne kelljen megtanulni, de jelentősen szűkíteném a felesleges memoriterek számát, inkább érvelésre tanítanákeg főleg a diákokat, és olyanra, aminek tényleg hasznát vennék. Elég megnézni egy átlag facebook politikai posztot, ahogy alatta "érvelnek" az emberek. Kegyetlen...
Amikor egy tanár, vagy bárki azzal tud csak jönni, hogy rz alapműveltség, az valójában azt jelenti, hogy nem tud egy értelmes érvet felhozni ő sem, hogy ezt miért kellene tudnod. Olyan, mintha azt mondaná, hogy ezt tudni kell és kész.
Az alapműveltség igazából az amit soha nem tudsz használni. Ezt jelenti az alapműveltség iskolai körülmények között.
A valóságban meg inkább, hogy tudod kb milyen pártok vannak és hasonlók.
Hogy ki írt milyen verset a kutyát nem érdekli.
Mindenféle szar értelmezéseket bemagolni, hogy mire gondolt a költő. Az összes drogozott meg ivott, lehet 1-2 versét totál beállva írta meg.
Ezzel pedig pont a kedvet veszik el az emberektől, hogy olvassanak.
Az az értelme, hogy ne legyél tahó.
Bizony.
Nem attól leszel az, hogy nem tudod elmondani az összes verset, de ha pl. egy híresebb költőt nem ismersz, egy híresebb verset nem ismersz, az bunkóság. Azért mondják, hogy ez alapműveltség, mert az ilyen alapszintű információkat mindenkinek tudnia kellene, legalább ennyire kellene ismernie a kultúránkat minden magyar embernek.
Egyes filmek ugyanúgy részei az alapműveltségnek, és ha másért nem, akkor a végtelen mennyiségű popkulturális utalás miatt érdemes ismerni őket.
Aki ezeket ennyire sem tudja, az ne nevezze magát kultúrát ismerő embernek.
Ahogy a középiskolai természettudományos tárgyak anyagának nagy része is beletartozik az alapműveltségbe: a világunk működését legalább ilyen szinten ismerni kell.
ma 09:24
Nem tahó az, ha valaki nem tud valamit. A tahó te vagy, hogy tahónak nevezel mást emiatt.
Az alapműveltség nem más, mint egy gyenge próbálkozás arra, hogy egy semmihez se értő ember önigazolást nyerjen, hogy ér valamit.
Ilyenek a magyar tanárok, de akár az összes tanár. Tudod milyen színvonalon rugdalják át őket egyetemen? 29 éves fejjel, két mérnöki diplomával ültem már olyan órán, ahol a jövendőbeli info tanár MSc-sek is jelen voltak és jézusom, az a színvonal...
Ne nézzetek fel ezekre az emberekre. Ne vegyétek készpénznek a tanácsaikat vagy életfilozófiájukat. Akik középiskolában tanítanak azok tudnak a legkevesebbet az adott területről (tisztelet a nagyon, nagyon, nagyon kevés kivételnek), ők a legkevésbé eltökélt és határozott emberek, akik megragadnak egy bizonyos szinten és soha nem tudnak onnan kitörni.
ma 17:20
Tudom, hogy fáj, de ez is egy vélemény, minden trollkodást mellőzve. Egy sikeres ember nem középiskolában tanít.
Vélemény, csak éppenséggel valótlanságokkal és provokatív ostobaságokkal teli.
Min ahogy @7 is.
Szerintem meg de. A sikeresség egy szubjektív fogalom, az én értelmezésemben a legtöbb középiskolai tanár sikeres volt, akit ismertem közelről.
ma 18:03
Annyira nem szubjektív. Egy csövest sikeresnek neveznél? Nem hiszem. Persze extrém példa, egy tanár sikeres egy csöveshez képest, de azért nem ilyen alacsonyan kell meghúzni a határt.
Azon középiskolai tanárok közül, akiket közelről ismerek (öten vannak) három elitgimiben tanít, közülük egy korábban doktorált a témában, az általuk felkészített diákok rendszeresen érnek el nagyon jó helyezéseket versenyeken, családjuk van, és kívülről boldognak tűnnek, tehát már sokkal sikeresebbek annál, aki egy internetes fórumon provokál. Sőt, az össze ismerősöm közül a legsikeresebb emberek közé tartoznak. A másik kettőből egy egy átlagos gimiben tanít, egy általánosban, mindkettejüknek szintén boldog családjuk van, és szeretik őket a gyerekek.
Tehát igen, mind kifejezetten sikeresek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!