Miért nézik le a Bölcsészeket?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Szerintem egyik szakot vagy szakmát sem kéne lenézni. Mindenki tanulja azt, ami őt érdekli. Ez most clichének hangozhat, de az élet tényleg túl rövid ahhoz, hogy olyat tanuljon az ember, vagy olyan munkát végezzen, amit nem szeret vagy nem érdekli. :)
Aki pedig csak azért választ egy szakot/szakmát, mert jól lehet vele keresni, azt sem kell szidni, mert ha neki ez így jó, akkor csinálja. Az már más kérdés, hogy vajon mennyire tud kiteljesedni benne az érdeklődés hiánya miatt, illetve hogy mennyire lesz boldog az élete (mondjuk ez máson is múlik). :)
Reagálva néhány kommentre:
"Nem igazán végeznek produktív munkát."
Nem? Akkor kik írják szerinted a szótárakat és enciklopédiákat, amiket TE a kezedbe veszel, ha nem értesz valamit? Ez csak egy példa a számos munka közül, amit egy bölcsész végezhet. :)
"[...] még ha nem is viszik annyira előre a világot"
Miért kéne, hogy mindenképp előre vigye a világot? Nem kell minden egyes embernek "előre vinnie a világot".
"Érdekelne hogy milyen tantárgyakat tanulnak."
Egy nyelvszakon pl.: nyelvgyakorlat, irodalom, nyelvészet, kultúra, történelem, fordítás.
"[...] egy bölcsész szakot bárki el tud végezni"
Szívesen megnézném ,ahogy "bárki" elvégzi. :)
"Belegondolva, hogy mekkora agyatlan értelmetlen baromságokat oktatnak irodalomból és mennyire nincs értelme a történelem oktatásnak az internetkorában [...]"
Azt, hogy a közoktatásban bizonyos tantárgyakból mit oktatnak, nem a tanárok döntik el. Központilag meg van határozva a tanagyag, a tanár legfeljebb a módszerben kap szabad kezet, de valahol még ott sem. Így értelmetlen szidni a tanárt, mert ő egy olyan tananyagot tanít neked, ami szerinted haszontalan.
"[...] a bölcsész tárgyak, a jóval értelmesebb reál tárgyaktól veszik el az időt és az energiát."
A humán és reál tárgyakra ugyanúgy szükség van. Valószínűleg azért lehetsz negatív véleménnyel a humán tárgyakról, mert a tanárod nem adta át a lényegét, vagy csak te nem értetted meg a lényegét, vagy lehet valami teljesen más oka van. Ez nem feltétlenül a te (diák) hibád. Míg a reál tárgyak inkább a kézzel fogható, praktikus dolgokra tanítanak meg, addig a humán tárgyak segítenek megismerni önmagad, másokat, a világot.
Ha a praktikusabb részét nézzük, ahhoz is humán tantárgy kellett, hogy te most el tudd olvasni a kérdést és tudj rá választ írni. :)
"Mit tanulnak hát? Mert ezek szerint azt biztosan nem, amilyen pozícióban dolgoznak."
Az egyetemi bölcsészképzés nem azért van, hogy te egy bizonyos szakmát végezhess utána. Tény, hogy ha elvégzed lehetsz kutató, vagy tanár, vagy fordító-tolmács, de szerintem az egyetemnek alapvetően az a lényege, hogy mélyebb tudást szerezz egy olyan témáról, ami téged nagyon foglalkoztat. Nem feltétlen megy valaki például germanisztikára azért, mert neki egy konkrét szakma lebeg a szeme előtt. Lehetséges, hogy azért megy oda, mert minél több mindent meg szeretne tudni a témáról. :)
"És jól keresni sem igazán fog vele senki."
Szomorúan látom, hogy sokan csak a leendő fizetés alapján választanak szakot és nem az alapján, ami érdekli őket. Így ők, akik ott ülnek egy olyan szakon, ami nem érdekli őket (de valószínűleg jól lehet majd vele keresni), ezt azzal kompenzálják, hogy negatív véleménnyel illetik azokat, akik olyan szakon vannak, ami tényleg érdekli őket. Teljes mértékben meg tudom érteni, hogy figyelembe kell venni az elhelyezkedési lehetőségeket is szakmaválasztásnál, de szerintem meg kell találni az arany középutat. :)
"Mert a bölcsész szakok többségével nem lehet elhelyezkedni! Főleg vidéken nem! Akkor meg mi értelme van?"
Az az értelme, hogy tudást szerzel egy témában és megtanulod használni azt a tudást. :)
A fent írtak természetesen mind a saját véleményemet tükrözik. Elfogadom, hogy máshogy vélekedsz a témáról. :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szerintem ennek több oka is van.
1, Vannak ugye az élet iskoláját végzett képzetlen emberek, akik lenézik őket. Nyilván az ilyen emberek túlbecsülik a képességeiket és kb. halvány gőzük nincs arról, milyen egy egyetem, rájuk sok szót nem érdemes vesztegetni.
2, Nem is annyira behatárolt, hogy egy bölcsész szakkal hol fogsz elhelyezkedni, milyen területen.
3, Ki is nézik még le őket? Reálosok. Nos, mérnökök között dolgozom.
A reál dolgokhoz értenek értenek, jó a logikájuk, de borzasztóan túlbecsülik a képességeiket, azt hiszik, mindent „ki lehet logikázni”.
Ez meglehetősen vicces szituációkat szül, mikor pl. egy mérnök kolléganőm a vérszegény lexikális tudásával próbál olyan témákban okoskodni, amelyekhez nem ért (jobbára humán téma + nyelv).
Továbbá lenézik (és nem is nagyon értik) az olyan munkákat, aminek nincs szemmel látható eredménye: a tanároktól kezdve logopédusokat, vagy mit tudom én, szóval nem csak a bölcsészeket.
4, Végezetül azt se felejtsük el, hogy milyen állapotban van a magyar társadalom. Gyakorlatilag az emberek 80%-a képtelen normális kiejtéssel összerakni egy egyszerű angol mondatot vagy értelmezni egy 5 soros szöveget. Nem nagy divat a kultúra, így nem meglepő, hogy a bölcsészeket sem tartják sokra, azt értik, hogy Józsi bácsi megjavítja a mosógépet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!